Jag anser inte att vi har en enorm invandring, men som sagt är det upp till var och en att bedöma vad enorm är.
Du får väl göra en jämförelse med kringliggande länder och därefter dra dina slutsatser. Vår invandring är hög med alla mått mätt, geografiska, kulturella, tidsaspekt.
Att många flyr från länder där "vi" startat krig tycker jag dessutom inte är konstigt. Vi har på det viset delvis varit med om att skapa problemet.
Sverige har inte startat några krig, ditt resonemang är helt obegripligt. Framför allt för att du knyter upp relevansen i invandringen till huruvida mottagarelandet startat eventuell konflikt, är det en viktig och relevant förutsättnign verkligen eller är det bara du som häver ur dig alla tänkbara floskler samtidigt?
Plus att hela världen blir mer mobil, på gott och ont. Störa sig på det är lite som att störa sig på vädret: enkelt, naturligt men meningslöst.
Dina resonemang är helt verklighetsfrånvända, vi har en reglerad invandring och att ha åsikter om hur reglerad den skall vara är inte på något sätt meningslöst då du i så fall kan avfärda varenda politisk fråga med den förklaringen. Jag begriper inte varför du resonera som du gör, du måste ju förstå hur fel du har i sak när du påstår ungefär att invandringen är vad den är vad de drabbade/berikade än tycker om den.
Jag kanske är enormt flexibel men om en, eller två, miljoner känner för att be riktade mot Mecka så stör det knappast mig och mitt vardagsliv särskilt mycket. Jag stör mig mer på priset för sophämtning.
Vilka islamska påbud finns det förresten i Sverige?? Har jag missat helt och hållet.
Antingen är du enormt flexibel eller enormt naiv, därför frågan är verkligen inte hur, till vem, vart, eller när folk ber. Det tror jag du vet. Även här kommer du med märkliga påståenden och glider ifrån frågeställningen. Du har heller inte missat islamiska önskemål och krav på:
- egna skolor
- egna daghem
- egna badhustider
- egna bönelokaler
- egna lagstiftningar
- avskaffad yttrandefrihet
- egen mat i skola/fängelse(!)/ålderdomshem
- egen utbildningsplan
- osv
Allt detta är fakta som du lätt kan kontrollera om du inte tror mig. Det förekommer och det breder ut sig i takt med ökad muslimsk population. Det förekommer inte utan muslimsk invandring, det tror jag du begriper men jag förväntar mig nog att du förnekar även det.
jag har svårt att klaga på sociala problem i Sverige med tanke på hur bra vi har det om man jämför med övriga världen. Inte samma som att jag påstår att det inte finns problem, bara att de är tämligen banala i förhållande till vad som gäller för ca 99% av världens befolkning.
I det har du naturligtvis rätt, och då kan man avfärda all debatt med det argumentet. Speciellt de oönskade debatterna kan vi lätt sätta stopp för. Du vill inte prata om sociala problem och kriminalitet, men du oroar dig för snöröjning? Din eventuellt tidigare förekommande trovärdighet är tillintetgjord, av dig själv.
Jag vill inte uppnå någonting med invandringen. Jag anser bara att folk har rätten att söka lyckan och utvecklas var de vill.
Än en gång, din logik får en femårings att verka välutvecklad. I ena meingen vill du inte uppnå något, i nästa berättar du vad du vill uppnå - människors rätt at utvecklas. Om vi då håller oss till den senare av de två emotsägelsefulla uppgifterna så kan man så klart hålla med, men frågan är på villkor detta skall ske. Skall det ske på vår bekostnad och till vilket pris? Du kommer inte vilja ta dina barn ur skolan för att fyra miljoner Pakistanier skall b yga tältläger i Skåne, antar jag. Så, det finns en gräns för din solidaritet, likaså för min. Min är passerad, inte din.
Utöver de rent subjektiva frågorna så är det ett faktum att folkviljan och rådande ordning skiljer sig åt, det borde både humanister och liberaler tycka är dåligt. Men, demokratin är inte viktig i alla frågor, det finns viktigare ideal, de ni indoktrinerats med nämligen. Glädjas kan man då en dag som denna åt att ni liberaler valt en förstklassig rasistregering som, helt i linje med min åsikt, t.ex. tycker att för många irakier ger för många hedersmord.