Sviestad 2007?!?

Status
Ej öppen för fler svar.

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Nyteknik skrev:
2669313Man kan sätta i system att vart tredje varv fejka en missad inbromsning, köra igenom sektionen och tjäna en eller två placeringar. Man kan då klättra från t.ex tionde plats på gridden till segrare!
Fast arrangören kommer ju likt på Falkenberg sätta ut en tidsödande chikan om du kär gamla sträckningen så du kommer tjäna nada på det, men du slipper bli diskad. :)
 

trille

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Mitt i sverige
Hoj
R1 + 2x GRC
Mort skrev:
2669293


Om din broms lägger av kommer du nu att upptäcka det strax innan knicken istället för strax innan bergskurvan, det gör en hel del skillnad.

sant, men borde inte det bli ungefär samma sak som hände i sommras med tanke på att han åkte ur i knicken... då hade han ju hela vägen ner på sig men det gick helfel ändå.

För så många sekunder har väl inte dom snabba förarna på sig att reagera i en inbromsning?
 

samuel w

Team Wiking Racing
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mölndal
Hoj
R6 v4.0
trille skrev:
2669321 sant, men borde inte det bli ungefär samma sak som hände i sommras med tanke på att han åkte ur i knicken... då hade han ju hela vägen ner på sig men det gick helfel ändå.

För så många sekunder har väl inte dom snabba förarna på sig att reagera i en inbromsning?
Han som gick av i knicken hade inget med bromsarna att göra.
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
trille skrev:
2669321 sant, men borde inte det bli ungefär samma sak som hände i sommras med tanke på att han åkte ur i knicken... då hade han ju hela vägen ner på sig men det gick helfel ändå.

För så många sekunder har väl inte dom snabba förarna på sig att reagera i en inbromsning?

Jag kan nästan lova att du inte kommer att kunna åka rakt fram och ut på banan igen. Nått hinder kommer att stå i vägen och det kommer nog att gör lite ont att köra in i det med :D

björn
 

trille

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Mitt i sverige
Hoj
R1 + 2x GRC
björn.e skrev:
2669338 Jag kan nästan lova att du inte kommer att kunna åka rakt fram och ut på banan igen. Nått hinder kommer att stå i vägen och det kommer nog att gör lite ont att köra in i det med :D

björn

ok... jag tror garanterat att ni har koll på vad ni gör men det är bara lite tankar jag har.

samuel w skrev:
2669327 Han som gick av i knicken hade inget med bromsarna att göra.


ok... det var någon som sa att det var en "bromsmeckartabbe"...
 
Last edited:

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
trille skrev:
2669321 sant, men borde inte det bli ungefär samma sak som hände i sommras med tanke på att han åkte ur i knicken... då hade han ju hela vägen ner på sig men det gick helfel ändå.

För så många sekunder har väl inte dom snabba förarna på sig att reagera i en inbromsning?
Det är rätt opassande att kommentera ombyggnationen av banan i förhållande till din spekulation om olyckan när du inte vet vad som hände då. Han gick inte av i knicken utan efter, jag låg 100 meter bakom och såg honom hela tiden fram till olyckan. Var har du fått bromsfel ifrån? Sprid inte rykten som du inte kan styrka, i detta olyckliga sammanhang är det väldigt fel.

Att behöva bromsa före i lägre fart eller efter knicken i högre fart är en väsentlig skillnad.
 

trille

Ny medlem
Gick med
25 Sep 2003
Ort
Mitt i sverige
Hoj
R1 + 2x GRC
Neutral skrev:
2669373 Det är rätt opassande att kommentera ombyggnationen av banan i förhållande till din spekulation om olyckan när du inte vet vad som hände då. Han gick inte av i knicken utan efter, jag låg 100 meter bakom och såg honom hela tiden fram till olyckan. Var har du fått bromsfel ifrån? Sprid inte rykten som du inte kan styrka, i detta olyckliga sammanhang är det väldigt fel.

Att behöva bromsa före i lägre fart eller efter knicken i högre fart är en väsentlig skillnad.

Ber om ursäkt... Jag har som sagt bara hört det men det är ju som du säger fel av mig att skriva.

Sorry
 

björn.e

hej hej
Gick med
19 Apr 2003
Ort
Utanför Linköping
Hoj
Brukar vara den med nummer 4
trille skrev:
2669390 Ber om ursäkt... Jag har som sagt bara hört det men det är ju som du säger fel av mig att skriva.

Sorry


Lung och fin nu du hade ju ett ? efter ditt påstående. Han gick av och nej det var inte fel på bromsarna. Där imot var det ju en artikel i corren där en A-förare snyftade pga avkörning. Det han glömde säga var att han inte kollat sinna bromsar och då gör det ont oavsätt vart du åker av (han dök i torparn). Sen hade vi en herre till som fick ett bromshaveri (berget) men han klarade sig som tur var. Allt som allt ansåg Svemo samt LMS att det var dags att göra nått. Vi hoppas detta kommer att bli bra men som med allt annat kan det lika gärna gå åt helvete :rolleyes:

björn
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
björn.e skrev:
2669338 Jag kan nästan lova att du inte kommer att kunna åka rakt fram och ut på banan igen. Nått hinder kommer att stå i vägen och det kommer nog att gör lite ont att köra in i det med :D

björn
Tycker det låter lite onödigt att det ska göra ont att åka rakt fram.
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Gustav O skrev:
2669443 Tycker det låter lite onödigt att det ska göra ont att åka rakt fram.
På något vis måste man ju hindra folk från att bli påkörda när de kommer ut från nya partiet av de som åkt rakt fram. Falken har väl en däckschikan för det syftet.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Lustigt att det kommer upp här: Behöver inte göra ont, men det ska inte gå att köra på banan hur som helst heller.

Enda kurvan jag har (säkerhets) problem med är ingången till esset.
På SM -06 var det greven + 1 gång på R1000 & 2 ggr på R600.... folk som bromsade på sig,, vände på asfalten och gav sig ut på banan igen.

Har hänt flertalet ggr på tisdagsträningen, oftast med god marginal där, men ändå.

Jag bara väntar på nästa allvarliga olycka.

Men men, har tagit upp det med ett antal personer, men ingen verkar hålla med mig.

Jag skulle vilja ha en gult band eller liknande, bryter du det = Vurpa = avvakta tills racet/passet är slut.
//
Benny




Gustav O skrev:
2669443 Tycker det låter lite onödigt att det ska göra ont att åka rakt fram.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
RR:Benny skrev:
2669596



Jag skulle vilja ha en gult band eller liknande, bryter du det = Vurpa = avvakta tills racet/passet är slut.
//
Benny

Nja, håller nog inte riktigt med dig där.
Där har du såpass god sikt att jag tycker det ska gå att komma ut igen på banan utan att riskera säkerheten.
Dessutom ska det gulflaggas om nån kör rakt fram där så att andra ska ta det lite lungt, då bör det inte vara ett problem.

Nu pratar jag om träningarna.
 

RR:Benny

Äldre än gatan du kör på
Gick med
10 Oct 2003
Ort
Världsmetropolen Kungsängen
Hoj
CBR1000 plastraket från det glada 80talet
Hmm. ungefär samma svar jag fått från alla jag talat med.
Men under race då?
//
Benny



P@trik skrev:
2669683
Dessutom ska det gulflaggas om nån kör rakt fram där så att andra ska ta det lite lungt, då bör det inte vara ett problem.

Nu pratar jag om träningarna.
 

P@trik

#16
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vagnhärad
Hoj
Flera
RR:Benny skrev:
2669697 Hmm. ungefär samma svar jag fått från alla jag talat med.
Men under race då?
//
Benny

Kan ju vara lite skillnad under race, folk är mer taggade och har väl mer adrenalin som pumpar och bara måste ut på banan så fort som möjligt för att inte tappa placeringar.

Möjligvis kan en sån regel vara bra under race men inte under kval och träning, tycker jag.
 

Alx

Numera tävlingsledare
Gick med
8 Nov 2004
Ort
I ett hus på landet
Hoj
Suzuki GSX 400 FWS-83, Barilla RS 250-98, KTM 250 EXC-F-10
RR:Benny skrev:
2669596 Lustigt att det kommer upp här: Behöver inte göra ont, men det ska inte gå att köra på banan hur som helst heller.

Enda kurvan jag har (säkerhets) problem med är ingången till esset.
På SM -06 var det greven + 1 gång på R1000 & 2 ggr på R600.... folk som bromsade på sig,, vände på asfalten och gav sig ut på banan igen.

Har hänt flertalet ggr på tisdagsträningen, oftast med god marginal där, men ändå.

Jag bara väntar på nästa allvarliga olycka.

Men men, har tagit upp det med ett antal personer, men ingen verkar hålla med mig.

Jag skulle vilja ha en gult band eller liknande, bryter du det = Vurpa = avvakta tills racet/passet är slut.
//
Benny

Intressant, under SM 2004, borde det ha varit, stod jag och en till som funktionärer precis där ni pratar om att folk åker rakt fram. Så fort någon hade "kört av" där sprang vi fram och pratade med dom, detta gjorde att avåkningarna under dagen minskade rätt kraftigt eftersom de flesta bara ville "byta grupp" eller vänta på kompisarna.

Så blir det ju naturligtvis inte på racen, att folk byter grupp t.ex. Men man har ändå möjlighet att styra lite mer när man tycker det är säkert att skicka ut förarna igen. Sen kan det ju vara lite svårt att ens få kontakt med en förare som vill vinna racet och vill ut på banan igen så fort som möjligt.

Kanske vore en idé att ha en postering där under tävlingarna och att alltid gulflagga, både under träning och race, när någon är utanför banan och kör.

Eller menar du halkbanan mitt i esset? Att folk vänder där? För det var väl där Greven körde ut på banan igen? :va
 

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Neutral skrev:
2669451 På något vis måste man ju hindra folk från att bli påkörda när de kommer ut från nya partiet av de som åkt rakt fram. Falken har väl en däckschikan för det syftet.
Nej, det är sand om man åker rakt fram i Falkenbergs chikan. Jag har provat.
 

Haakan

Hellre liten o rapp än stor o slapp ....
Gick med
8 Aug 2003
Ort
Täby
Hoj
Utan stödhjul
RR:Benny skrev:
2669596 Lustigt att det kommer upp här: Behöver inte göra ont, men det ska inte gå att köra på banan hur som helst heller.

Enda kurvan jag har (säkerhets) problem med är ingången till esset.
På SM -06 var det greven + 1 gång på R1000 & 2 ggr på R600.... folk som bromsade på sig,, vände på asfalten och gav sig ut på banan igen.

Har hänt flertalet ggr på tisdagsträningen, oftast med god marginal där, men ändå.

Jag bara väntar på nästa allvarliga olycka.

Men men, har tagit upp det med ett antal personer, men ingen verkar hålla med mig.

Jag skulle vilja ha en gult band eller liknande, bryter du det = Vurpa = avvakta tills racet/passet är slut.
//
Benny


Håller med , Benny !!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nyteknik skrev:
2669959 Nej, det är sand om man åker rakt fram i Falkenbergs chikan. Jag har provat.

Nej, då har du svängt in en bit om du genar över sanden.
Rakt fram i bromsningen och du kommer in på den gamla slingan.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Längre bakstänka för R 1300 GS

Det tyskbaserade företaget ...

Längre bakstänka för R 1300 GS

Svingarmslagringen, svingar...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glansk från BigTwin o...

Vi breddar tidningen ytterligare!

Björn Glans från BigTwin oc...

Slut med fri mc-körning på Nürburgring Nordschleife

Motorcykelkörning på klassi...

Färre döda i vägtrafiken

Foto: Jacob Sjöman Trans...

Ökat antal körkortsåterkallelser

Foto: Liza Simonsson Und...

CFMOTO dag 2, Gymkhana, Gokartbana och Portimao!

Idag har vi äntligen fått s...

BMW Motorrad slår nytt försäljningsrekord

Efter att ha sålt 210 408 m...

Honda Gold Wing fyller 50 år

Sedan 1975 har Honda Gold W...

Top