Allting kan inte förklaras med vetenskapliga metoder, det därför som såna här diskussioner fortfarande är givandeRavetrancer skrev:vi kan ju alltid analysera sönder allt och ha det som vetenskap
Allting kan inte förklaras med vetenskapliga metoder, det därför som såna här diskussioner fortfarande är givandeRavetrancer skrev:vi kan ju alltid analysera sönder allt och ha det som vetenskap
tack o lov för det, för jag gillar att utbyta vanliga människors ideér om alltets vara eller icke vara...samma med livet efter döden.berggren_martin skrev:Allting kan inte förklaras med vetenskapliga metoder, det därför som såna här diskussioner fortfarande är givande![]()
1. Det är inget mirakel att barn föds eller att grodor vaknar till liv på vårkanten. Det är fantastiskt, fascinerande, oerhört etc., men det är inte på något sätt övernaturligt. Om det nu är det du menar med mirakel.Ravetrancer skrev:1. Varför förkastar så många saker såsom mirakel menar då inte att det liksom skall vara nåt enormt utan alla livets små mirakel, så som att föda nytt liv. Är detta inte ett mirakel??? Jag tycker det, men vetenskapen ser det bara som vetenskap. För mig och många andra är det ett mirakel att ett ägg och en spermie kan bli en individ med eget tänkande och personlighet. Ta nån skogsgroda nånstans, kommer ihåg vart som blir djupfryst på vintern och slutar att leva.....När våren sen kommer börjar den leva igen......är inte detta ett mirakel???
2. Äsch va fan, vi kan ju alltid analysera sönder allt och ha det som vetenskap. Som att förklara glädje, ja du det är bara din hjärnas subtanser som utsöndras. När min som kommer o kramar mig och säger att han älskar mig, ja då e det bara substanser i min hjärna som får mig att käanna att jag är älskad villkorslöst????
3. BS kallar jag det, i dom avseendena kan vetenskapen to o köra upp ett teleskop á la Hubble i häcken.
4. När jag känner nåt så är det fan med själen jag gör det punkt slut sen får hjärnan spruta serotonin eller dopamin kors o tvärs bäst fan den vill.
//R
Du missförstår. Som tidigare sagt: att något är meningslöst rent vetenskapligt betyder inte att det är meningslöst i sig. Men vetenskapen (eller snarare den vetenskapliga metoden) har sina begränsningar. Den kan helt enkelt inte säga någon om livet efter döden, guds existens och sånt - metoderna är inte lämpade för att besvara den sortens frågor.Ravetrancer skrev:att ämnen såsom liv efter döden är meningslösa vet jag inte. Kanske tycker 50% av befolkningen att dom är det men jag tror att 50% tycker det har en mening att tala om livet och livet efter döden. Varför förkastar...
Aha, jo om vi befinner oss på en viss plats så är onekligen sannolikheten för att vi befinner oss just där och inte någon annan stans väldigt högRavetrancer skrev:ja alltså om vi säger att vi befinner oss på plats 1 så är sannolikheten större att vi är på plats 2 eller 3. hade vi inte haft en plats att utgå ifrån så hade det vart lika stor sannolikhet, men om vi utgår från att vi skulle kunna vara på en specifik plats så så är sannolikheten att vi inte är det.
//R - förvirrande.....![]()
gladh skrev:1. Det är inget mirakel att barn föds eller att grodor vaknar till liv på vårkanten. Det är fantastiskt, fascinerande, oerhört etc., men det är inte på något sätt övernaturligt. Om det nu är det du menar med mirakel.
2. Signalsubstanser och social och kulturell historia. Men det gör väl inte känslan mindre bara för att man känner till hur det fungerar. När det händer så blir man ju lika tokglad ändå.
3. DET skulle göra riktigt ont på många vetenskapsmän.
4. Själen, sensus communis, 6:e sinnet, kalla det vad du vill. Om du upplever dopamin och serotonin som själ, så är det din sanning.
gladh
gladh skrev:Biologer, oceanografer och kemister.
Visst, som du beskriver det går det att göra och är också den naturligaste saken i världen att göra. Men det du säger är att dessa dragprover är gilltiga bara inom vissa tmpraturer och på en känd plats i universum, nämligen på jorden. Om du istället sätter upp en nollhypotes så kommer du runt detta problem genom att säga att motsatsen åtminstone inte är verifieringsbar.
Kan verka som hårklyverier men det ger åtminstone en gemensam solid grund att disskutera den vetenskapliga ansatsen utifrån.
gladh
Fysikerna brukar kunna sin sak. Eller så är det bara för att de pratar ett eget språk som de ger intryck av att snacka om avancerade saker. Själv håller jag mig till biologint-rex skrev:Impregnerande tråd.
Fråga; Kan alla det de härjar om, eller slås det febrilt i diverse uppslagsböcker hela tiden?
S. Amhällsvetare.
undrar detsamma, om dom nu kan detta dessa herrar så får dom fan ta o forska fram en säker atommotor till våra hojart-rex skrev:Impregnerande tråd.
Fråga; Kan alla det de härjar om, eller slås det febrilt i diverse uppslagsböcker hela tiden?
S. Amhällsvetare.
t-rex skrev:Impregnerande tråd.
S. Amhällsvetare.
t-rex skrev:Impregnerande tråd.
S. Amhällsvetare.
Micke_Lindstrom skrev:Det är fusk att slå i uppslagsböcker!![]()
Stora delar av disskusionen handlar ju om tolkningar och åsikter kring vetenskap och annat och det kan man ju knappast slå upp i upplagsböcker.
1. Helt korrekt, företeelserna är skeenden i livet - inte vetenskap. Däremot kan man förklara skeendena med vetenskap.Ravetrancer skrev:1 menar ej övernaturliga saker, utan jag ser dessa saker som jag skrivit som mirakel, för mig är dom inte vetenskap.
2 jo jag vet att man blir tokglad men tänker du aldrig på att det bara är kemiska rektioner som får dig att bli tokglad???
3 jag vet, just därför valde jag Hubble
4 jag menade inte att jag upplever dop o ser som min själ, min själ är något mycket mer invecklat än så för att kunna bli styrt av dop o ser. så menade jag
//R
Jag har tillbringat många kalla nätter med mitt teleskop. Det är en skithobby. Man fryser som en hund och är skittrött hela dagen efter.t-rex skrev:Impregnerande tråd.
S. Amhällsvetare.
gladh skrev:Jag säger som berggren: Skyll inte på mig jag är bara Biolog![]()
Men under den tid jag jobbade på lab. så kretsade de flesta av diskussionerna kring försöksuppställning och vetenskapsfilosofi. Tor att biologin inte skulle vara där den är idag utan den gode Popper.
gladh
Bingo skrev:Jag har tillbringat många kalla nätter med mitt teleskop. Det är en skithobby. Man fryser som en hund och är skittrött hela dagen efter.
Micke_Lindstrom skrev:Inom biologin är det mycket svårare att få en helhetsbild över hur ett system exakt fungerar, det är säkert därför man måste vara extra noga där.
Inom mer teknisk vetenskap har man ofta mer exakt förståelse för hur sakerna fungerar och då kan man lättare avgöra var det går bra att approximera utan att resultatet avviker från sanningen.
Go Gaia.....fy fan va bra om vi tänker på samma Gaia?????Micke_Lindstrom skrev:Du som är biolog Gladh, vad tycker du om Gaia-hypotesen?
Det finns vissa som tror att den kan bli 2000-talets natursyn.
Dags för äventyrlig motorcykelmässa
Kommande helg, den 8-9 mars... |
|
![]() |
Pirelli lanserar Diablo Powercrusier
All Rights Reserved Pire... |
![]() |
Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!
Ett avbrutet broms- eller k... |
Snart dags för Adventure Motorcycle Expo
Den 8-9 mars arrangeras Adv... |
|
![]() |
MV Agusta firar 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
MV Agusta fyller 80 år
I år firar italienska motor... |
![]() |
Rekordmånga nya personliga regskyltar
Under fjolåret godkände Tra... |
![]() |
PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna
Pressrelease, Wels, 25 Febr... |
![]() |
Hojmässa i Halmstad den 2-3 mars
De två första dagarna i mar... |
![]() |
Längre bakstänka för R 1300 GS
Det tyskbaserade företaget ... |