Micke_Lindstrom skrev:
Du som är biolog Gladh, vad tycker du om Gaia-hypotesen?
Det finns vissa som tror att den kan bli 2000-talets natursyn.
Kan kanske bli, men det beror på vilken gaiahypotes du är ute efter. Vi tar en kort genomgång.
1. Påverkande Gaia; Det biologiska har substansiellt inflytande på vissa abiotiska faktorer.
2. Coevolutionär Gaia; biotan har inflytande över den abiotiska miljön och den abiotiska miljön påverkar evolutionen enligt darwinistiska processer
3. Homeostatisk Gaia; interagerandet mellan biota och abiota karrakterriseras av stabiliserande feedbackloopar
4. Teleologisk Gaia; atmosfären befinner sig i homeostas (är konstant) inte bara pg av biosfären utan i någon mening för biosfären
5. Optimerande Gaia; biotan manipulerar sin miljö med syfte att skapa en så biologiskt fördelaktig miljö för sig själv som möjligt.
Ingen betvivlar att det fins en form av påverkande Gaia, men ingen vettig biolog har hitills stuckit ut hakan och stött optimerande Gaia. Sen debateras det som attan angående coevolutionär, homeostatisk och teleologisk Gaia. Själv har jag inte bildat mig en uppfattning än då jag är aldeles för dåligt inläst på ämnet.
gladh