Tänker ni på det storslagna?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Kay skrev:
Min högsta önskan i mitt liv är förresten att få en påhälsning av en utomjordisk livsform. :Bugar
Det kryllar ju av dem här. Hur många gånger har man inte undrat: "Vilken planet kommer den där jeppen från?"

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1-01, R1-04, Husa 650-04, Husa 600-98, cr125-98
K-Micke skrev:
Jag tycker det är väldigt dumt att snacka skit om den vetenskapliga metoden. Den är den enda metoden som fört oss närmare sanningen, eftersom den bygger på att man verifierar modellerna med praktiska experiment. Om den vetenskapliga modellen duger till att förklara det man kan observera så finns det ingen anledning att ifrågasätta den. Den flera hundra år gamla klassiska fysiken duger alldeles utmärkt till förklara det mesta som sker i vår vardag samt planeternas banor m.m. Där den inte räcker till måste man ta till kvantfysik för att förklara. När inte den heller längre räcker till så krävs nya modeller. Så byggs världens samlade vetande vidare. De nya modellerna diskvalificerar inte de gamla, utan bygger vidare på dem. Att förkasta den vetenskapliga metoden är det väl bara religiösa flummare och idioter som gör typ Runar Sögard m.fl. numera. Tyvärr brukar det bland obildade människor dyka upp ett sorts förakt för forskning och vetenskap, förmodligen för att dom inte tycker dom kan bemöta teorierna på lika villkor. Så då tar dom till sitt flummande, new age och annat skit.
men micke vilken sanning, vems sanning. Din eller min????

//R

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
Ravetrancer skrev:
hur ska man förklara oändilgt, ta det int för bokstavligt då.... om vi säger så här. Tror senaste flugan är att universum expanderar en stund till för att dra ihop sig igen eller liknande???

hur det än förhåller sig så har vi på detta sätt satt gränser på universums storlek, vilket i sin tur betyder att universum måste expandera i något???

//R

Huruvida universum kommer att dra ihop sig igen eller forsätta expandera är inte föremål för någon fluga. Det beror på den s k Hubbles konstant som handlar om hur mycket materia det finns i universum. Finns det tillräckligt med mörk materia (den som gladh nämnde innan) kommer universum dra ihop sig, annars inte. Man har inte kunnat bestämma Hubbles konstant ännu så olika forskare tror olika saker men ingen vet.

Och nej, att universum expanderar betyder inte att det expanderar i något annat konstigt nog. Det expanderar i ingenting, inte i vacuum, utan i en total avsaknad av rumtid.

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
Bingo skrev:
Det kryllar ju av dem här. Hur många gånger har man inte undrat: "Vilken planet kommer den där jeppen från?"
Du behöver inte vara orolig, jag är från jorden. Född i Vänersborg närmare bestämt ;)

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Ravetrancer skrev:
Tror senaste flugan är att universum expanderar en stund till för att dra ihop sig igen eller liknande???

hur det än förhåller sig så har vi på detta sätt satt gränser på universums storlek, vilket i sin tur betyder att universum måste expandera i något???
//R

Senaste flugn är att universum inte kommer att dra ihop sig. Universum har för liten massa i förhållande till sin expansionshastighet. Dessutom var det väl något forskarlag som registrerat att universums expansion faktiskt accelererar, vilket ingen verkade ha en bra teoribildning för. Då åtminstone.

Ytterligare en begränsning som vi sätter genom vår etnocentrism. Om det finns något som är innuti, så måste det finnas något utanför. Det är inte så enkelt. Förmodligen finns det bara något innuti, utanför är inte intressant då det också är inuti. Åtminstone om man ska tro på teorierna om det krökta universumet.

gladh

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
gladh skrev:
Fast semantiken är knutet både till språkvetenskapen och filosofin.

gladh
Ja, än sen. Det är fortfarande inte filosofi i någon annan bemärkelse än som fjortisfunderingar.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Micke_Lindstrom skrev:
Anledningen till att teorier om t.ex universums beskaffenhet ofta verkar ändras är att innan forskarna kommit fram till hur något ligger till (eller med största sannolikhet ligger till) provar olika hypoteser och bollar fram och tillbaka vilken som är mest trolig, den processen kan ta två veckor eller 50 år eller mer beroende på hur svårt problemet är.
Jag skulle tro att du håller rätt många vetenskapliga teorier för självklara utan att tänka på det, du tror väl antagligen på att jorden är rund och kretsar kring solen.
jag förkastar inte all vetenskap, men jag tycker dom ändrar för mycket teorier hela tiden nu´, för mycket bollar uppe om universum sas. Japp jag tror att jorden är rund o kretsar runt solen. Jag tror även att den var platt tills den bevisades vara rund.:)

//R

mb

Gäddrökare
Gick med
17 Apr 2003
Hoj
Gixxer 1117 -94
URRninja skrev:
Och nej, att universum expanderar betyder inte att det expanderar i något annat konstigt nog. Det expanderar i ingenting, inte i vacuum, utan i en total avsaknad av rumtid.
Har du varit där och kollat? Trodde väl det :tungan ;)

Tror själv att det finns ett evigt antal universum. Det vore inte rimligt att anta att något sånt här bara uppkommer en enda gång. Summan av allting är dock noll och sett från ett annat perspektiv existerar inte vårt universum över huvud taget utan är just en punkt i ingenting.

Micke_Lindstrom

Ny medlem
Gick med
8 Jul 2003
Hoj
Kawasaki GPZ 900R
Ravetrancer skrev:
Jag säger så här, den som vill förstå han förstår vad jag menar. Jag kan inte sitta och dalta vetenskapliga termer då jag ej kan speciellt många. Jag tror dock att människan är på väg åt fel håll. Vi förlitar oss förmycket på vetenskaper etc. Vi borde istället ta och följa ljuset som finns i oss.......den funkar ungefär som en fyr.

Jag är ej av någon kriten tro förutom att jag blev född av kristna hem, tillhör ej någon annan flumkultur......detta är bara mina egna tankar .

Visst fan e det skitkul med teknologi etc. men jag saknar det mänskliga mer. För ni är väl uppenbara om västvärldens människor, hur dom har blivit pga teknologi, och girighet etc.?????

Människor i väst har blivit riktigt kalla.....mycket tråkigt.

Kay: du e ju en utomjording, hehehe iaf. i en utomjordings ögon sett:)

Vetenskapen är bara ett försök att ta reda på hur saker faktiskt ligger till, visst har vetenskapen och teknologin ställt till med mycket ont.
Men jag anser att vetenskapen bara är ett verktyg och det är upp till användaren att bestämma hur den ska användas, kärnteknik kan man antingen använda till att bygga atombomer och mörda miljontals männinskor med, eller så kan man använda den till att producera el i kärnkraftverk och använda den till att värma upp hus och driva industrier med.
Jag vet inte om det är teknologins fel att människor har blivit giriga och kalla.
Dessutom tycker jag inte att vi nödvändigtvis utvecklas åt fel håll, åtminstånde inte i ett kortare perspektiv, skulle du hellre leva på medeltiden eller artonhundratalet?

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gladh skrev:
Dessutom var det väl något forskarlag som registrerat att universums expansion faktiskt accelererar...
Njae... De kan ha mätdata som de tolkat som en indikation på att... Det är något annat än att registrera att universums expansion accelererar.

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
gladh skrev:
Senaste flugn är att universum inte kommer att dra ihop sig. Universum har för liten massa i förhållande till sin expansionshastighet. Dessutom var det väl något forskarlag som registrerat att universums expansion faktiskt accelererar, vilket ingen verkade ha en bra teoribildning för. Då åtminstone.

Ytterligare en begränsning som vi sätter genom vår etnocentrism. Om det finns något som är innuti, så måste det finnas något utanför. Det är inte så enkelt. Förmodligen finns det bara något innuti, utanför är inte intressant då det också är inuti. Åtminstone om man ska tro på teorierna om det krökta universumet.

gladh
först snackar ni logik, sen har ni tappat den all världens väg. Är vi inuti så finns nåt utanför, easy logik eller`?????
Öppanr man en dörr så finns en bild när man öppnat den eller???

//R

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
URRninja skrev:
Det beror på den s k Hubbles konstant ...

Hubble var för övrigt en riktigt go kille. Genom iaktagelser av galaxer så kunde han se att galaxer längre bort rörde sig snabbare från oss än galaxer som låg närmare oss. Flera forskare innan hade registrerat detta, men avfärdat det som ett rent mätfel. Hubble slängde dock det paradigmet åt sidan och myntade teorin om det expanderande universumet, genom mätningar i rödskiftet (galaxer som rör sig bort från oss får en rödare ton och de som är på väg mot oss får en blåare ton) (jmfr med polisbil som är påväg mot respektive från er, de får olika tonhöjd på ljudet pg av dopplereffekten)

Nåväl, men varför rör sig galaxer längre bort fortare ifrån oss?
Ta en balong och markera ett antal punkter på den.
Iakta
Blås upp
Iakta igen
Klura ett tag till så kanske ni ser samma sak som Hubble :tummenupp

gladh

Kay

#15 - O'Kay racing!
Gick med
21 Apr 2003
Hoj
Firestorm
Det enda man kan vara 100% säker på är vad man känner.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Ravetrancer skrev:
först snackar ni logik, sen har ni tappat den all världens väg. Är vi inuti så finns nåt utanför, easy logik eller`?????
Öppanr man en dörr så finns en bild när man öppnat den eller???

//R

Nej om du öppnar dörren så ser du din egen rygg, på ett kosmologiskt plan.

gladh

Ravetrancer

Now even more badass!!!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Micke_Lindstrom skrev:
Vetenskapen är bara ett försök att ta reda på hur saker faktiskt ligger till, visst har vetenskapen och teknologin ställt till med mycket ont.
Men jag anser att vetenskapen bara är ett verktyg och det är upp till användaren att bestämma hur den ska användas, kärnteknik kan man antingen använda till att bygga atombomer och mörda miljontals männinskor med, eller så kan man använda den till att producera el i kärnkraftverk och använda den till att värma upp hus och driva industrier med.
Jag vet inte om det är teknologins fel att människor har blivit giriga och kalla.
Dessutom tycker jag inte att vi nödvändigtvis utvecklas åt fel håll, åtminstånde inte i ett kortare perspektiv, skulle du hellre leva på medeltiden eller artonhundratalet?
nja same shit då tror jag.....men asien såsom Bali, thailand mfl är riktigt bra ställen att vara på om man vill känna mänsklighet runtomkring sig. Det är när man kommer därifrån som man märker hur mycket annorlundare vi är i väst......

//R

URRninja

Centrum för byggnadsvård
Gick med
11 Jul 2003
Hoj
Gpz900r och XTZ 750
gladh skrev:
Nåväl, men varför rör sig galaxer längre bort fortare ifrån oss?
Ta en balong och markera ett antal punkter på den.
Iakta
Blås upp
Iakta igen
Klura ett tag till så kanske ni ser samma sak som Hubble :tummenupp

gladh

Det finns två förklaringar till den iakttagelsen, antingen ligger jorden i universums mitt (och det gör den med all sannolikhet inte) eller så "blåses" universum upp snarare än att en massa himlakroppar bara åker ut från ett centrum.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Bingo skrev:
Ja, än sen. Det är fortfarande inte filosofi i någon annan bemärkelse än som fjortisfunderingar.

Man måste lära sig krypa innan man kan gå. Varje resa in i filosofin måste börja någonstans.

gladh

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Ravetrancer skrev:
jag förkastar inte all vetenskap, men jag tycker dom ändrar för mycket teorier hela tiden nu´, för mycket bollar uppe om universum sas. Japp jag tror att jorden är rund o kretsar runt solen. Jag tror även att den var platt tills den bevisades vara rund.:)

//R
Vetenskapen säger inget om hur något bör vara. Den säger itne heller att något nödvändigtvis är på ett visst sätt. Den säger bara att enligt vårt bästa vetande är det så här. Vetandet kan vara större imorgon vilket kan tvinga oss att ändra våra teorier eller våra modeller.

Vetenskapen utger sig alltså inte för ge oss absoluta sanningar. Bara vad som verkar rimligast mot bakgrund av vad vi vet just nu.

benrangel

Fullblodsironiker
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
*såld*
Bingo skrev:
Njae... De kan ha mätdata som de tolkat som en indikation på att... Det är något annat än att registrera att universums expansion accelererar.

De registrerade mätdata som de enbart kunde förklara med en teori om att universums expansion accelererade. Nöjd?

gladh

Nyheter
Nya SCORPION MX32 MID SOFT från Pirelli

Pirelli har presenterat SCO...

Indian Motorcycle i samarbete med Rikard Gustafsson

Foto:  Joachim Cruus Inf...

Dags för äventyrlig motorcykelmässa

Kommande helg, den 8-9 mars...

Pirelli lanserar Diablo Powercrusier

All Rights Reserved Pire...

Fiffig räddaren i nöden från X-Grip!

Ett avbrutet broms- eller k...

Snart dags för Adventure Motorcycle Expo

Den 8-9 mars arrangeras Adv...

MV Agusta firar 80 år

I år firar italienska motor...

MV Agusta fyller 80 år

I år firar italienska motor...

Rekordmånga nya personliga regskyltar

Under fjolåret godkände Tra...

PIERER Mobility: Back on Track– KTM AG:s omstruktureringsplan godkänd av fordringsägarna

Pressrelease, Wels, 25 Febr...