Tågkaoset - vilken pinsam historia

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Ort
Hemma
Hoj
Många
Ett extra spår (alingsås-gtb, flaskhals)har man diskuterat länge, har blivit kraftigt motarbetade av en politiker i lerum. Ett extra spår skulle låta pendel o godstrafiken få avlasta den nu kraftigt täta trafiken där spåren utnyttjas till max (o vi kan få direkttåg på morgonen vilket vi hoppas snart blir verklighet)
Det heter inte gtb! Det heter Gbg!!!!11111111111111111!one
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det som jag tycker är fascinerande är hur många som tycker att de som gnäller på tågpriserna är snåla kapitalister... Ett litet räkneexempel:
Min bil, en honda civic 92:a, kostar mig ca 3000 kr om året i skatt och försäkring. Det är mindre än 10 kr om dagen. Jag köpte den för ca 4000 kr, så värdeminskning är knappast aktuellt (får nog tvärtom mer för den om jag säljer den nu), och den drar ca 0.8L/mil. Om jag ska ta mig från min från lund till malmö kostar en vuxenbiljett lite över 40 kr. Sträckan är ca 1.5 mil, dvs det går åt ca 1.2 liter bensin. om vi räknar på ett bensinpris på ca 12 kr kan jag köra både till och från malmö innan min totalkostnad överstiger biljettpriset för enkel resa. Och i och med att skatten och försäkringen bara är en engångskostnad per dag så blir förhållandet ännu bättre om vi jämför sträckan jag kan ta mig på pengarna för resans pris tur och retur med tåg. Poängen är, när det är billigare att ta sin egen bil (som är bekvämare, går när jag vill, är mer privat, har stereo och är i tid) så är det för dyrt med tåg:fakta Och visst, jag har inte räknat in parkeringskostnad och så vidare, men det finns nog utrymme för det också i budgeten när tågprisen ser ut som de gör. Och fördelarna med bil är ju trots allt ganska många, så det kan nog vara värt att pröjsa parkering. Så nej, jag tycker inte att folk är snåla. Snarare tåg som är hutlöst dyra (med tanke på vad man får, vilket kan vara noll, nada och ingenting om det snöar minsta lilla).
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Sj har resegarani men det förutsätter att man, liksom Västtrafik, skickar in en anmälan!För en sträcka på 1,5 mil så e tåg knappast lönsamt nej!
Jag betalar 1445kr i månaden o då får jag åka tåg, buss, båt o spårvagn i hela västra götalansregionen. Mycket förmånligt! Sj månadsbiljett där jag skulle få åka X2000, som är det enda undantaget idag, kostar 3000 o då får jag bara åka tåg på det. Har under åren jobbat i hela regionen (Alingsås, lerum, Floda, skövde, Hjo,Mariestad etc) så vart jag än har bott så har jag pendlat, jag är inte den som tackar nej till spännande uppdrag för att jag får pendla oavsett transportmedel.
Resor får dras av o vissa arbetsgivare har betalat hela tågkortet.
Lagom till jul kommer nog ersättningen för "snökaoset".
Åker man lite då o då/korta sträckor så självklart att det blir dyrare men man kan komma åt billiga tågbiljetter om man e ute i god tid.

:rofl
http://www.youtube.com/watch?v=gTxLN33YhaU&feature=youtube_gdata_player
 
Last edited:

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt

zappen

Hepp
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
2*Yamaha
Lite ot men jag snubblade över denna tågfilm. Lite andra förutsättningar än i Sverige. :)

[YOUTUBE-ID]166CY6Q0fRk&feature=fvw[/YOUTUBE-ID]
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Här har ni en som åker dubbeldäckar-buss från göteborg mot halmstad efter denna härliga 4 tim försening. Här ska inkasseras tillbaka resan på SJs resegaranti, ger ett tillfälle att åka upp till Sthlm igen :)
 

Mordecaien

Can do!
Gick med
22 May 2006
Ort
Vischan
Hoj
Knappt
*långt inlägg om billig bil.*

Du har då en jävla tur med dina bilar!

Själv är jag tvungen att ligga och svära med stötdämparbyte, fjäderbyte, däckomläggningar, hjulinställningar, tankarmatursbyten, tändstift, olja, filter, besiktningar och klater.
För att inte tala om motorvärmarjävelen som i kombination med kupévärmaren kostar cirkus 3-5:-spänn per tillfälle vintertid.

Även om man inte räknar in mantimmarna som jag lagt ner på biljävlarna (trots att jag bara ägt bilar i snart tre år) så har det blivit betydligt dyrare än tågbiljetter.
Det faktum att jag råkade mosa en halvförsäkrad bil förra vintern drog upp snittpriset på en mil nå grönjävligt dessutom :gnissla


Sen råkar det ju vara så att det inte går några tåg här och bussarna kör omvägar på 20-30mil om man ska lite längre inåt landet. Så det är väl egentligen inget realistiskt alternativ just här ändå.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Du har då en jävla tur med dina bilar!

Själv är jag tvungen att ligga och svära med stötdämparbyte, fjäderbyte, däckomläggningar, hjulinställningar, tankarmatursbyten, tändstift, olja, filter, besiktningar och klater.
För att inte tala om motorvärmarjävelen som i kombination med kupévärmaren kostar cirkus 3-5:-spänn per tillfälle vintertid.

Även om man inte räknar in mantimmarna som jag lagt ner på biljävlarna (trots att jag bara ägt bilar i snart tre år) så har det blivit betydligt dyrare än tågbiljetter.
Det faktum att jag råkade mosa en halvförsäkrad bil förra vintern drog upp snittpriset på en mil nå grönjävligt dessutom :gnissla


Sen råkar det ju vara så att det inte går några tåg här och bussarna kör omvägar på 20-30mil om man ska lite längre inåt landet. Så det är väl egentligen inget realistiskt alternativ just här ändå.

Sant, det kan jävlas om man har otur och då är det både drygt och dyrt. Men samtidigt så har du ju fördelar med bil som du ändå aldrig kommer ha med tåg, den tjänstgör ju inte bara i själva pendlingen så att säga... Du kan ju bland annat åka och handla eller vafan som helst, samt att den tar dig till ett väldigt specifikt ställe istället för att dumpa dig på en plats som kanske ligger någorlunda nära ditt egentliga mål...

Så jag vet inte om jag vill räkna in service-kostnader i milkostnaden riktigt, det känns på något sätt som om de två bör skiljas åt... Men visst, som du säger så är det inte kul när man står där och har fått punga ut tusentals kronor bara för att man råkar äga en bil som inte ville riktigt som man själv den gången.

Sen så resonerar jag väl lite så att är bilen bara körbar och besiktigad kan man köra med den ett tag till, även om den kanske egentligen borde fixas lite...:gnissla Just nu har jag exempelvis fått något glapp i framvagnen på civicen som gör att ratten med jämna mellanrum ställer sig lite på sniskan, bara för att ställa sig rakt igen då man bromsar...:va Ibland så kränger den till lite vid själva bromsningen, men inte farligt. Så jag körde så ett tag.

Ungefär som när ena frambromsen la av på vanen, drog som ett as ut mot diket så fort man bromsade. Men vafan, så länge man var beredd och styrde emot så höll den sig på vägen, och besiktigad var den ju...:D
 

Pelle

Musteridirektör
Gick med
4 Apr 2008
Ort
Där pepparn växer
Hoj
Nein
Jag kan rekommendera det här reportaget från förra numret av Filter:

http://www.magasinetfilter.se/artiklar/haverikommissionen.aspx


Det där gäller ju en ombyggnad av stambanan och då är ju alla möjligheter öppna. Vi får väl se om det blir bättre när Citybanan är färdig, jag är lite osäker på var den kommer kopplas in på befintliga järnvägsnätet.
 
Last edited:

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
En sak som inte förekom så mycket tidigare jämfört med idag, och som försenar tågen, är kopparstölder.

"33 försenade tåg med en total förseningstid på 69 timmar. Det blev resultatet av en av de stölder av koppar som skedde på banområdet i Göteborg i somras"

"Förra året stals, enligt Trafikverket, koppar från järnvägarna i Västsverige för 600 000 kronor. Hittills i år har koppar för minst 2,7 miljoner kronor stulits".
 
Last edited:

the_dreamer

Beroende
Gick med
8 Nov 2009
Ort
Norrland 2/3 av Sverige
Hoj
2006 KTM 625smc
Förr gick det diesel-lok som fullkomligen spydde ut skit.
Tåg är idag det klart miljövänligaste sättet att transporteras på, per person.

Så länge vatten/kärnkraften räcker till vindkraften är ju en droppe i havet så de räknas inte ens. Annars köper vi tyskkolkraft som är mindre miljövänligt.

Du har då en jävla tur med dina bilar!

Själv är jag tvungen att ligga och svära med stötdämparbyte, fjäderbyte, däckomläggningar, hjulinställningar, tankarmatursbyten, tändstift, olja, filter, besiktningar och klater.
För att inte tala om motorvärmarjävelen som i kombination med kupévärmaren kostar cirkus 3-5:-spänn per tillfälle vintertid.

Om du tycker att det är dyrt att ha bilen i värmare koppla ur kupévärmare då den tar 2-3ggr mera än motorvärmaren. :tuttar
 
Last edited:

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
55e46724-8963-edfc.jpg


Så här ser en av fläktarna ut som används för att avisa X2000s manöver och driv. Stod 4 sådana här runt denna manöver och trots att tåget stått inne i flera timmar så var det mycket is kvar...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
http://www.trafikverket.se/

Fullkomligt oumbärlig när man pendlar. Här ser man när tågen beräknas ankomma/avgå, vad som strålar och tid det beräkas ta att åtgärda.
Info som oftast inte ens tågpersonalen har tillgång till :brinnerup o det är väl det som retar folk mest när man får höra "vi vet inte vad som är felet eller hur lång tid det tar".

Den beräknade tiden uppdateras snabbt om det blir ändringar o stämmer oftast på minuten.

(på mobilen har jag den som länk men då heter sidan..www3.banverket.se)
 
Last edited:

bissmark

Same Shit, different Day...
Gick med
9 Aug 2003
Ort
Tyvärr söder om Hallandsåsen
Hoj
Ärr6 räjjs, 2x minikina
Här på driftledningscentralen i Malmö jobbar jag som trafikledare.
Vi har det inte roligt med allt som inte fungerar.

Det finns mer hos oss som inte fungerar...
Ta gärna notis om hur och vad chefer och ministrar svarar på, eller ska vi säga att de inte svarar alls!?

Nummer 1:

http://www.nyhetskanalen.se/1.1940858/2010/12/09/tagledare_larmar_om_sakerhetsrisk

Nummer 2:

http://www.nyhetskanalen.se/1.1940886/2010/12/09/trafikverket_inte_allvarligt

Nummer 3

http://www.nyhetskanalen.se/1.1941582/2010/12/10/regeringen_ser_inga_tagproblem

Nummer 4:

http://www.nyhetskanalen.se/webb_tv?videoId=1.1942651
 

Hansen.

Outlaw på deltid.
Gick med
27 Feb 2009
Ort
Hemma.
Hoj
Gixxer 1000 gatukrigare *såld...*
Året är 2010.

Varför inte installera nån form av "värmekälla" till dom här satans spårväxlarna? Kärnkraft hade varit das ultimate solution.

Nej jag åker inte tåg, men blir förbanNAD!!1 över hur jävla trögt allting ska gå.
 

morecore

Håll i hatten!
Gick med
21 Oct 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Triumph street triple RX
Nån som ansökt om återbetalning för försenat tåg? Antar att de har gaaanska mycket att göra på den avdelningen, väntat 1,5v nu på svar...
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Året är 2010.

Varför inte installera nån form av "värmekälla" till dom här satans spårväxlarna? Kärnkraft hade varit das ultimate solution.

Nej jag åker inte tåg, men blir förbanNAD!!1 över hur jävla trögt allting ska gå.

Det har man redan, elslingor. De har två funktioner:

1. De drar en helvetes massa ström.
2. De hjälper inte ett skit.
 

Sarge

Jag, knepig? Självklart!
Gick med
30 Apr 2005
Ort
Skövde
Hoj
Bandit 1200
Jag hoppas på att de inte har lärt sig någonting sedan förra vintern.
Kaoset i Hallsberg betalade hela min sommarsemester och jag ser gärna att det blir en repris på det den här vintern :arsele:Bugar
 

Zeb_Macahan

Bettingansvarig
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Borensberg
Hoj
KTM 690 Enduro -08
Mohahahahahahahaha

Det är helt sjukt. Jag åker en gammal Nissan Almera med dubbbfria däck till jobbet. Den kostar typ som ett månadskort hos SJ i inköp och jag kom till jobbet (13,5 mil) 5 minuter långsammare än vanligt, trots "snökaos".

Våga bojkotta tågen :gnissla
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top