Tågkaoset - vilken pinsam historia

Mavve

Ur-medlem sen 2002.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stan - Hbg.
Hoj
MV Agusta F4RC, ZXR950R, ZXR750, ZXR400R, ZX-7R
Söker man efter ett par intervjuer på flygplatserna om hur de inte hinner plöja landningsbanan eller av-isa vingarna på flygen så har resenärerna förståelse för det. Medtrafikanter har även förståelse för att saltbilen/plogbilen inte hinner ploga motorvägarna - MEN FAN OM INTE TÅGEN GÅR!!! Då är det genast skandal och resegarantier ska utgå, helst det dubbla.

Den danska sidan har glesare trafik på spåren. Deras växlar fryser precis som våra och lokföraren måste gå ut och slå sönder isen, precis som här. Sen har de ingen ny citytunnel som ställer till det heller på den danska sidan.

Jag har åkt en massa buss och ett par tåg nu och endast en växel fick lokföraren gå ut och spräcka så det har flytit på bra. Sen att jag åker gratis gör inte saken sämre heller :)

Jo, god jul och den biten.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
Söker man efter ett par intervjuer på flygplatserna om hur de inte hinner plöja landningsbanan eller av-isa vingarna på flygen så har resenärerna förståelse för det. Medtrafikanter har även förståelse för att saltbilen/plogbilen inte hinner ploga motorvägarna - MEN FAN OM INTE TÅGEN GÅR!!! Då är det genast skandal och resegarantier ska utgå, helst det dubbla.

Jag skiter fullständigt i resegarantier, men det kan vara ett bra incitament för tågbolaget att att se till att tågen går i tid. Annars kostar det pengar.

Jag tror förståelsen är rätt liten även hos flygresenärerna som gärna skyller på flygbolaget när det är entreprenörerna som flygplatsen anlitar som inte räcker till. Ofta har de tagit det billigaste budet och fått den service de förtjänat. I Sverige har de visserligen rätt goda förberedelser, men titta t ex på England. Nu höjs det röster att det var fel att privatisera flygplatserna. Ägarna satsar helt enkelt mer pengar på att få kommersiella ytor än t ex sittplatser åt passagerare eller bemanning och förutsättningar att kunna hålla flygtrafiken igång även under vinterförhållanden. Det är ett riktigt underbetyg att man tvingades stänga Heathrow. Särskilt när det är en sådan viktig flygförbindelse för övriga Europa ut till andra kontinenter. Att man får förseningar och tvingas ha glesare trafik är en annan sak. Det tror jag de flesta accepterar.

Jag har förståelse att det blir förseningar i tågtrafiken, men så extrema förhållanden råder ändå för närvarande att det ska behöva bli som nu. Tågbolagen och trafikverket har snålat under flera år och nu ser vi resultatet. Svårare än så är det inte. S försöker ta billiga poäng genom att kasta skit på nuvarande regeringen, men ärligt talat var det likadant under deras mandatperiod. De hade bara tur att det var mildra vintrar.

Att det blir kaos i trafiken kan man däremot förstå. Många oerfarna ger sig ut i trafiken som kanske borde gjort bäst i att ställa bilen. Dessa i kombination med all tung trafik som blockerar motorvägarna när de tappat kontrollen över sina fordon i halkan och snömodden. Att sätta sig i bilen dagen innan julafton brukar vara lite som rysk roulette. I alla fall om man ska köra längre sträckor. Spelar ingen roll om man har en bil bra fyrhjulsdrift när andra bilister korkar igen motorvägen. Man kommer ändå ingenstans. Vore det inte för alla andra bilister hade jag kört bil ner till Köpenhamn igår. Antingen via bron eller tåg över till Helsingör och bil ner på danska sidan.
 

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Gixxer 750 K8
sj ska skaffa en sån här. allt annat är trams.

[YOUTUBE-ID]dWGc8JAWWj0&feature=fvw.[/YOUTUBE-ID]
 

2fast4Hjo

"Dude I almost hade U"
Gick med
12 May 2004
Ort
Med pathfinder, hamilton och djävulen centralt i s
Hoj
KTM
Söker man efter ett par intervjuer på flygplatserna om hur de inte hinner plöja landningsbanan eller av-isa vingarna på flygen så har resenärerna förståelse för det. Medtrafikanter har även förståelse för att saltbilen/plogbilen inte hinner ploga motorvägarna - MEN FAN OM INTE TÅGEN GÅR!!! Då är det genast skandal och resegarantier ska utgå, helst det dubbla.


Flyger man och blir försenad så får man ju också ersättning
Från banken (om man betalat med kort), eve reseförsäkring, från flygbolag och hemförsäkringen.

Det har varit problem för tågen en betydligt längre period än för flygen (snö och is är ju bara en droppe i havet av alla problem som varit i år) så att tågresenärerna börjar tappa tålamodet var nog ganska väntat. SJ lova ju att det inte skulle bli samma kaos igen :rolleyes: :rolleyes:


Det här är ju bara för underbart :D

"Tågen dras med vissa förseningar, men rullar. I Småland med hjälp av två lok från 50-talet, som hämtats från Sveriges Järnvägsmuseum....."

".......Om det inte skulle räcka står en 100-årig snöplog i beredskap längs spåren i Nässjö."

http://hd.se/inrikes/2010/12/27/museitag-rojer-sno/

Denna är bra också

http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.518492-sj-skyller-pa-algarna
:hihi


:fattartil Vi sätter några nyårsraketer i arslet på SJ, då blir det fart på dem :hojraket
 
Last edited:

CJ954RR

Awake my soul
Gick med
3 Dec 2003
Ort
Norrort
Hoj
Daytona 675
Älg är en stor anledning som dom skriver. Innan jul såg jag 3 st älgskadade X2000 på 4 dagar...

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Nu har dom börjat sätta in gamla hederliga grejer som funkar iaf: http://www.dn.se/nyheter/sverige/flera-tag-installda

snorojn660.gif
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
http://www.aftonbladet.se/nyheter/article8355351.ab

"X2000-tåg har kört in i ett stoppblock på Malmö centralstation.

En ensam förare som befann sig ombord ska ha skadats i olyckan som skedde vid 10-40-tiden."

:D Garanterat en lokförarvärsting som skulle shåwwa off för biljetförsäljerskan o ööörrna in över hastighetsbegränsningen på stationen. Blaskan visar sin starka sida med det svenska språket också.
 

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
Ducati
:D Garanterat en lokförarvärsting som skulle shåwwa off för biljetförsäljerskan o ööörrna in över hastighetsbegränsningen på stationen. Blaskan visar sin starka sida med det svenska språket också.

"Trafikverket har nu en olyckplatsansvarig på plats som utreder hur olyckan kan ha skett. Krockskadorna tyder på att kollisionen varit kraftig. En fråga Trafikverket vill ha svar på är hur tåget kan ha kört så snabbt på den här delen av rälsen.
– På bilderna på Sydsvenskan.se ser man att tåget gått väldigt snabbt, säger Peter Behrman, pressjour på trafikverket."

http://www.sydsvenskan.se/malmo/article1342549/Tagkrasch-pabrMalmo-Central.html
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
En ensam förare som befann sig ombord ska ha skadats i olyckan som skedde vid 10-40-tiden."

:D Garanterat en lokförarvärsting som skulle shåwwa off för biljetförsäljerskan o ööörrna in över hastighetsbegränsningen på stationen. Blaskan visar sin starka sida med det svenska språket också.

Ja, visst är det kul att en av dom som jobbar med att frakta ditt gnälliga arsle till och från jobbet är allvarligt skadad!
 
Gick med
29 Apr 2009
Ort
SUV country
Hoj
RD07A
Ja, visst är det kul att en av dom som jobbar med att frakta ditt gnälliga arsle till och från jobbet är allvarligt skadad!

Buhu! Aldrig åkt kommunistiskt till jobbet och får jag välja kommer så aldrig att ske. Man får ju välja ut det humoristiska i en händelse, att någon stuka fingret är inte det jag syftade på.
 
Nyheter
Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Top