Thunderace-tråden!

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Billesholm
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
Tjena.
Då har jag och frugan blivit thunderaceägare och denna tråden har hjälp mig i beslutet.
Det verkade vara en trevlig hoj och efter att ha testat den blev jag lyrisk :) Den drar som min förra Blackbird och svänger nästan som min tidigare 750 ninja. Trevligt :)
Den ska övningsköras av frun (då hon VÄGRAR köra min suzuki freewind), och däremellan ska jag öva kurvtagning på de trevliga vägarna på söderåsen på den.
Idag lyckades jag putta hojen utan att ta ur skivbromslåset med en delvis sprungen framskärm som resultat. Är det något man kan laga lätt själv eller är en ny ett bättre alternativ.
Väl mött i trafiken.
Ps Svart metallic är numera den snabbaste färgen ;) Ds
 

Donner

Spriten räddade mej från idrotten
Gick med
27 Aug 2007
Ort
Landskrona
Hoj
VFR 800 Movistar + CBF1000
Fått på mitt nya blås nu. Blev en Microndämpare. Gott ljud iaf. Lite långt bak kanske men det ser helt okej ut i verkligheten. Är till en R1 igentligen.
 

Bifogat

  • DSC02122x.jpg
    DSC02122x.jpg
    113 KB · Visningar: 91

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Tjena.
Då har jag och frugan blivit thunderaceägare och denna tråden har hjälp mig i beslutet.
Det verkade vara en trevlig hoj och efter att ha testat den blev jag lyrisk :) Den drar som min förra Blackbird och svänger nästan som min tidigare 750 ninja. Trevligt :)
Den ska övningsköras av frun (då hon VÄGRAR köra min suzuki freewind), och däremellan ska jag öva kurvtagning på de trevliga vägarna på söderåsen på den.
Idag lyckades jag putta hojen utan att ta ur skivbromslåset med en delvis sprungen framskärm som resultat. Är det något man kan laga lätt själv eller är en ny ett bättre alternativ.
Väl mött i trafiken.
Ps Svart metallic är numera den snabbaste färgen ;) Ds

Gratulerar, du tycks ha en klok hustrru! :tummenupp

Jo, den skäms inte för sig Thundern. :) En god vän har en b-bird och första gången han skulle testa min T-ace så råkade det bli en oplanerad wheelie av det hela. Han var inte alls beredd på Thunderns ax. Har även hört andra som jämfört Thundern med b-birden och kommentaren är alltid den samma. Thundern upplevs som rappare och smidigare, men fungerar ändå i princip lika bra på långfärd som B-birden.

När thundern kom 1996 så tog de ju egentligen bara en 1000-kubikare och satte in den i chassit till en yzf 750 r och helt plötsligt hade yamaha efterträdaren till FZR 1000.

Angående framskärmen. Hur stor skada är det? Låter glasfiber avskräckande? Pröjsar du hellre 1 000-1 500 (?) för en ny skärm? Det är nog där avgörandet ligger.

Mitt ex övningskörde också på min Thunder. Det gick bra (bara en omkullkörning...). Sen hade hon en sån enorm flax att när det blev dags för uppkörning så fick hon helt plötsligt låna den arrangerande körskolans DR 650 (uppborrad till 700) och då gick det bara inte att misslyckas. :)

Få se om frugan din kan slå mitt ex rekord i längsta bromssträck i asfalten. X-et ritade ett 5 meter långt svart sträck - med framhjulet! (De är förbannat stabila undet inbromsning T-acearna. :) :tummenupp )
 

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Billesholm
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
Tack, hon är nog rätt klok. Kan inte säga mycket annat nu när jag fått 30-40 mil i sadeln på hojen. Förutom en klonkig växellåda har jag inget ont att säga om den alls. Kanske att den rackarn gett mig en ofrivillig bakhjulskörning när jag skulle accelerera ut ur en korsning.

Angående framskärmen så tror jag nog den ska gå att laga utan att det syns så mycket efteråt. Ca 5 cm lång framifrån och bakåt.

Frun har gjort sina framhjuslåsningar vad hon ska på min Freewind...kanske därför hon inte vill köra den mer...eller för att den är en stånka :)
 

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Igår byttes tändstiften på Bettan efter mycket gruvande. Rostiga och äckliga var de gamla stiften så det känns riktigt bra att få det gjort innan de rostar fast helt... Man har hört att det ska vara så dj*vla trångt och det är det. Tack Tegheim för tipset att lossa kylaren i överkant!

Nu kör man på svindyra iridiumstift så håll i er på rakorna säger jag bara! :hoppa
 

grozny

Vi är alla gröna, bara olika gröna.
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Partille
Hoj
gsxr 1000 k6
Vilken service är nästa och vad ska göras då? Miltal 5600
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Vilken service är nästa och vad ska göras då? Miltal 5600

Så långt går inte service-schemat i service-manualen så det lär nog betyda att cykeln då inte behöver servas nå mer. Då är den inkörd och klar. Fyll bara på med bensin vid behov.

;)

Eller så tittar du på sidan 3-1 (60) i service-manualen och ser om du får några tips. :)
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Tänkte gå BKK-kurs på Amsbergs gokartbana (Borlänge) förra helgen.
Men det sket sig rejält. ... Läckande framgafflar, upplyste dom mig om. Å visst var det så (fast det hade jag ingen aning om tidigare)

Så nu är det bara att leta rätt på en bra verkstad i närheten, och att gräva i plånboken. Misstänker att det kan vara svårt att hitta en verkstad som har tid just nu. Risk för lång väntetid. =(

Det var ju iofs bra att det blev upptäckt i tid, innan det hade gått illa.

Fick du inte köra på kursen tack vare detta, eller tyckte du bara de va surt att du blir tvungen att laga dem?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Skulle vara intressant å veta om det finns nån T-ace som INTE behövt byta packboxar i framgafflarna vid det här laget ....
 

grozny

Vi är alla gröna, bara olika gröna.
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Partille
Hoj
gsxr 1000 k6
Så långt går inte service-schemat i service-manualen så det lär nog betyda att cykeln då inte behöver servas nå mer. Då är den inkörd och klar. Fyll bara på med bensin vid behov.

;)

Eller så tittar du på sidan 3-1 (60) i service-manualen och ser om du får några tips. :)

ååh inget tips på svenska? :banana Får väl googla varje ord :D
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
ååh inget tips på svenska? :banana Får väl googla varje ord :D

Vet du inte vad som är gjort på hojen så kan du väl ta hand om den ordentligt. Jag gjorde en extra service för ett tag sen.

Olja + filter
Tändstift
Bränslefilter
Luftfilter

Det är inte mycke, men man kommer långt med det.
 

erssson

pappa
Gick med
26 May 2009
Ort
Enköping
Hoj
Yamaha YZF1000R (Thunderace) -96
Idag lyckades jag putta hojen utan att ta ur skivbromslåset med en delvis sprungen framskärm som resultat. Är det något man kan laga lätt själv eller är en ny ett bättre alternativ.
Även jag har lyckats med den bedriften... :rodnar
När jag insåg hur bökigt det skulle bli att laga (snyggt) kapade jag helt sonika bort en bit av skärmen. Försökte givetvis få det lika på båda sidorna :)
Jag tycker det blev helt ok... Har ingen riktigt bra bild på det, men det syns på denna:
 

Bifogat

  • framskärm.jpg
    framskärm.jpg
    224.7 KB · Visningar: 119

Wibäck

Lagligt är fränt!
Gick med
17 Jun 2004
Ort
Linköping
Hoj
Yamaha YZF1000R Thunderace
Har du ägt den sen ny så du kan svära på det där?

Om du varit välsignad än så länge så vet du ju i alla fall vad du har att vänta... :(

Kör man så mjukt och fint (och snabbt) som jag så är det inga problem. Det har däremot börjat läcka lite vintertid när inte packningarna motioneras, men bara våren kommer så fuktar de till sig och tätar igen.
 

Tegheim

Snabbast i Depån! Renoverat nyckelben 2!
Gick med
24 Jun 2008
Ort
Nässjö
Hoj
Honda CBR900RR -99 / Yamaha WR250 -91 / Yamaha YZ250F -08
Kör man så mjukt och fint (och snabbt) som jag så är det inga problem. Det har däremot börjat läcka lite vintertid när inte packningarna motioneras, men bara våren kommer så fuktar de till sig och tätar igen.

Du har nog ingen olja i, därför det inte läcker :D:D
 

TaRvId

Ny medlem
Gick med
21 Apr 2007
Ort
Billesholm
Hoj
Thunderace -97 och Suzuki Freewind
Även jag har lyckats med den bedriften... :rodnar
När jag insåg hur bökigt det skulle bli att laga (snyggt) kapade jag helt sonika bort en bit av skärmen. Försökte givetvis få det lika på båda sidorna :)
Jag tycker det blev helt ok... Har ingen riktigt bra bild på det, men det syns på denna:

Jag ska försöka på att laga den i helgen, om jag hinner få den från servicen (packboxbyte, JAPP!!!). Om det inte blir bra ska jag göra som du gjorde, blev ju riktigt snyggt!

Över till en prestandafråga:
Jag vet inte så mycket om vad som gjorts på min hoj, men häromdagen var jag ute och körde lite inspirerat tillsammans med en kille på en trimmad honda cbr 900rr och vid acceleration från låg fart hade han inte en sportmössa att hänga på. Går acen så bra orginal, eller kan jag misstänka drevning och/eller kn filter, injustering i bänk osv?
 

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Ort
Liten håla
Hoj
Thunderace & FZ750
Över till en prestandafråga:
Jag vet inte så mycket om vad som gjorts på min hoj, men häromdagen var jag ute och körde lite inspirerat tillsammans med en kille på en trimmad honda cbr 900rr och vid acceleration från låg fart hade han inte en sportmössa att hänga på. Går acen så bra orginal, eller kan jag misstänka drevning och/eller kn filter, injustering i bänk osv?

Skäms på sig! Hålla på å retas med mopparna så där!

CBR 900 rr gör kvartsmilen på ca 10,8 sek enligt Bike. Thundern gör det på 10,4-10,6 beroende på vilken källa man tittar på.

Bladen har ju 124-130 hk medan Thundern har 145 hk i friskt tillstånd. Bladen har sen bara ca 90 nm i vrid medan thundern ståtar med 110 nm. Detta gör att en blade är chanslös vid accelerationsjämförelser.

Här kan du se Thundern jämföras med första generationens R1:a. Kul att se att den ca 30 kg lättare R1:an torskar när man jämför bromssträckan. :)

Eftersom du dessutom varit Blackbird-pilot så kan det ju också nämnas att på distansen 0-1000 meter så behöver R1:an (första generationen) och blackbirden 19,8 sekunder på sig. Thundern gör det på 19,6. Inte illa med tanke på att de andra hojarna har bra många fler pållar i stallet. :)
 
Last edited:

Dalom

Ny medlem
Gick med
1 May 2009
Ort
Dalarna
Hoj
-11, BMW s1000rr
Fick du inte köra på kursen tack vare detta, eller tyckte du bara de va surt att du blir tvungen att laga dem?

Man gör tydligen alltid en säkerhetskoll innan körning. Oljeläck kan hamna på bromsarna med reducerad eller eliminerad bromseffekt som följd. Inte så lyckat. Så jag var inte välkommen att köra.
Nu har jag bokat tid för packboxbyte, så nästa BKK-tillfälle borde hojen godkännas.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top