Tiggeriet i Sverige

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jaha du menar så, vi sparar pengar på att bygga i ett låglöneland, jag uppfattade ditt inlägg som att vi TJÄNAR pengar på att sälja varor till rumänien, lite skillnad på att tjäna eller spara:crash

Ja jag hade tänkt skriva sparar pengar, först. Men ur företagssynpunkt är ju det i syfte att öka vinsten. Så jag valde att skriva tjänar pengar pga av det. Så jag är inte emot din synpunkt.

Gällande svensk export till Rumänien är det enligt Business Sweden (gamla Exportrådet) ca 44.7% maskiner.

Gå in på deras sida om du vill.

Enligt svenska ambassaden i Bukarests hemsida, ökade den svenska exporten till Rumänien med 13% förra året.

Så det är väl en mix mellan spara och tjäna.

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Ja jag hade tänkt skriva sparar pengar, först. Men ur företagssynpunkt är ju det i syfte att öka vinsten. Så jag valde att skriva tjänar pengar pga av det. Så jag är inte emot din synpunkt.

Gällande svensk export till Rumänien är det enligt Business Sweden (gamla Exportrådet) ca 44.7% maskiner.

Gå in på deras sida om du vill.

Enligt svenska ambassaden i Bukarests hemsida, ökade den svenska exporten till Rumänien med 13% förra året

Till ett värde av? Och vad mer än maskiner exporterar vi till rumänien?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
.

Enligt den svenska ambassaden i Bukarest rådde följande under 2013:
"Den svenska exporten uppgick under 2013 till 3 658 miljoner SEK (fordon och fordonsutrustning, telekomutrustning samt verkstadsprodukter) och importen till 2 179 miljoner SEK (maskiner och teknisk utrustning, verkstadsprodukter, fordon och fordonsutrustning ). "

Jag rekommenderar att du söker informationen själv. Det finns väldigt mycket info om svenska företag i Rumänien, samt om svensk export till Rumänien. Business Swedens hemsida specar tex upp vilken typ av varor det rör sig om. Samt även beskriver Rumänien ur ett företagsperspektiv

Det är inte intressant för mig att sitta och googla åt andra.

Last edited:

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
.

Enligt den svenska ambassaden i Bukarest rådde följande under 2013 följande
"Den svenska exporten uppgick under 2013 till 3 658 miljoner SEK (fordon och fordonsutrustning, telekomutrustning samt verkstadsprodukter) och importen till 2 179 miljoner SEK (maskiner och teknisk utrustning, verkstadsprodukter, fordon och fordonsutrustning ). "

Jag rekommenderar att du söker informationen själv. Det finns väldigt mycket info om svenska företag i Rumänien, samt om svensk export till Rumänien. Business Swedens hemsida specar tex upp vilken typ av varor det rör sig om. Samt även beskriver Rumänien ur ett företagsperspektiv

Det är inte intressant för mig att sitta och googla åt andra.

Vilket blir knappt 1,5 miljarder brutto, ja det är en väldigt betydande handel med rumänien, möjligtvis för enskilda små svenska företag men för sverige i det stora hela:va

Jämför det med gekås i ullared som ensamt omsätter knappt 4000 miljoner eller förenklat, 4 miljarder.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Vilket blir knappt 1,5 miljarder brutto för sveriges del, ja det är en väldigt betydande handel med rumänien, möjligtvis för enskilda små företag men för sverige som stort:va

Jämför det med gekås i ullared som ensamt omsätter knappt 4000 miljoner eller förenklat, 4 miljarder.

Sedan tillkommer ju dessutom vinsten från produktionen i Rumänien.
Åas betalar Sverige EU-pengar av vilka en del riktas till Rumänien. Osv osv. ekonomi är komplext, jag är dessutom inte ekonom.

Du tycks fiska efter ngn att boxas med, men jag tillhör inte ngn för- eller emotfalang.
Jag har bara försökt förklara varför Sveriges relation med Rumänien är komplex. Den rör mer än de hitresta tiggarna.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Jag gillar din inställning till människan och omvärlden Jörgen. Fint att du orkar med detta. :Bugar

Tack. Men det här är ju sånt som våra politiker borde upplysa oss om. Alltså vilka möjligheter och problem som finns i olika frågor, och vad det egna partiet har för tankar i frågan.

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Jag gillar din inställning till människan och omvärlden Jörgen. Fint att du orkar med detta. :Bugar

Dom fortsätter komma hit åxå. Under en bro ligger det folk i
7 sängar och tigger. Tjejen och jag var där på kvällskvisten.
Då var sängarna borta men tiggarna satt kvar och skämdes när
jag mötte deras blick. Nästa dag var sängarna tillbaka med skyltar och allt.
Mvh

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Dom fortsätter komma hit åxå. Under en bro ligger det folk i
7 sängar och tigger. Tjejen och jag var där på kvällskvisten.
Då var sängarna borta men tiggarna satt kvar och skämdes när
jag mötte deras blick. Nästa dag var sängarna tillbaka med skyltar och allt.
Mvh

Det var säkert Hästens oxå. Det har ju inte ens jag råd med som sliter och jobbar. Man blir förbannad.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
Sedan tillkommer ju dessutom vinsten från produktionen i Rumänien.
Åas betalar Sverige EU-pengar av vilka en del riktas till Rumänien. Osv osv. ekonomi är komplext, jag är dessutom inte ekonom.

Du tycks fiska efter ngn att boxas med, men jag tillhör inte ngn för- eller emotfalang.
Jag har bara försökt förklara varför Sveriges relation med Rumänien är komplex. Den rör mer än de hitresta tiggarna.

Jag slåss inte!

Tyckte bara vi kunde bena ut ditt påstående som jag tolkade ditt inlägg betydande handel med rumänien vilket visade sig vara ett luftslott i det stora hela men jag försöker att precis som du vara neutral men ibland måste man kolla källa särskilt om man läser aftonbladet. Jag rör mig rätt mkt i öst och har rätt bra koll hur saker och ting funkar där nere och hur marknaderna där nere fungerar därför blir det ibland rätt intressant när en västerlänning som inte rör sig eller brukar besöka öst försöker att få andra västerlänningar att försöka förstå hur saker och ting fungerar och sköts Där ner utan att ens varit där! Jag har flera vänner där nere som har företag och handel med "utomsocknes" är alldeles för kostsam så handeln koncentreras i stort sett inom landet för att slippa kostnaderna dvs man köper och säljer produkter producerade inom det egna landet.

Likadant är det med "exotiska" varor från andra länder (även om varorna kommer från andra eu-länder) det är snordyrt, samma pris som i sverige vilket gör att befolkningen i öst anslutna till eu uteslutande köper varor producerade i det egna landet eller impoerterade från grannlandet.

Ta t ex liberoblöjor. Kostar ett paket 99:- i sverige kostar det 140:- där nere. En carlsberg export 15:- i i sverige kostar 20:- där nere, inhemsk starköl, 5 spänn så du förstår att handeln med eu-medlemmar från öst är obefintlig när en medellön ligger på en 4-5000:-.

Dock finns allt att köpa, jag kan t o m köpa wasa knäckebröd i ungern (det landet mina föräldrar kommer ifrån) men då kostar det, ca 30 spänn för ett enkelpaket.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag sitter inte på svaret om man är kortsiktigare i en stad än på landsorten. Men för egen del försöker jag tänka långsiktigt i allt jag företar mig.
Allt jag äger har jag sparat ihop till, jag är helt skuldfri, jag har tom betalt tillbaks mitt studielån för 15 år sedan. Långsiktighet är ett ledord jag lever efter.
Allra störst tillfredställelse får jag av att göra arbeten för bestående värden.

Jag kan dock notera att i Sthlm tycks det oftas handla om sin karriär. Dvs bostadskarriär, social karriär jobbkarriär osv. En brfstyrelse har tex som förstauppgift att bevaka värdet på medlemmarnas investering, att värdet ökar. Det är väl den här individualismen som jag kan notera när jag överhör människors samtalsämnen här i staden.

Så huruvida människorna här i Sthlm skulle vara kortsiktiga och därmed mer eller mindre generösa mot de som har det sämre ställt, så har jag ingen uppfattning. Ingen aning

Det finns ju såklart fler exempel på planering och förberedelse än rent materiella.

Hur god kontakt har du med dina tio närmsta grannar, kan du ringa dom mitt i natten och få hjälp?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Rumänien är inte Sveriges primära tillverkningsbakgård, och även om det vore det så är investeringarna som svenska företag gör i mindre utvecklade länder av fantastisk nytta även för mottagarländerna. Om detta råder ingen tvekan. Att företag kan göra vinster och betala mer skatt här hemma borde väl också anses positivt.

Jag förstår inte korrelationen med rumänska tiggare, som knappast är föremål för att bli arbetskraft i svenska fabriker heller, faktiskt.

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Hej Anders
Jag vill köra med öppna kort.
Jag har rapporterat ditt inlägg som brott mot forumreglerna pga av personangrepp

Du ska i alla fall ha en eloge för den mest dramatiska entrén i en diskussion jag varit med om.

Du öppnar starkt med att påstå att jag och mina meningsfränder är klentänkta, en främlingsfientlig maffia och att jag delar retorik med 30-talets nazister, sen när Skrotnisse citerar dig och drar en helt uppenbar lustighet om att du är en nazist som vill behålla dagens invandringsnivå så anmäler du honom till moderatorn för personangrepp.

Självdistans är inte din starka sida tror jag.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
De e bara käbbel

Kuriosa: Tiggarindex har nu ökat till 7, varav 2x Situation Stockholm. Resten rumäner. Alla snubbarna med krumma ben är borta. Deras ben måste ha blivit bra igen :gnissla

(Tiggarindex = antalet tiggare jag passerar från G:a Stans T-bana till Brända Tomten, ca 300 meter)

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Du ska i alla fall ha en eloge för den mest dramatiska entrén i en diskussion jag varit med om.

Du öppnar starkt med att påstå att jag och mina meningsfränder är klentänkta, en främlingsfientlig maffia och att jag delar retorik med 30-talets nazister, sen när Skrotnisse citerar dig och drar en helt uppenbar lustighet om att du är en nazist som vill behålla dagens invandringsnivå så anmäler du honom till moderatorn för personangrepp.

Självdistans är inte din starka sida tror jag.

Skrotnisse kallade mig rasist.
Jag förstår naturligtvis hans andemening med det. Men det var på fel sida om linjen. Om man säger att alla Sportsterägare är klentänkta, så är det inte personangrepp. Säger man att Jörgen Karlsson är klentänkt, då är det däremot personangrepp. Det är när den linjen överskrids, som trådarna ballar ur.
Jag ska ändra mitt inlägg till dig, tar bort den stycket med klentänkt. Det var onödigt. Ibland brister det även för mig. Men som jag formulerade mig är det inget personangrepp. Men likväl onödigt.

Last edited:

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Jag förstår naturligtvis hans andemening med det. Men det var på fel sida om linjen. Om man säger att alla Sportsterägare är klentänkta, så är det inte personangrepp. Säger man att Jörgen Karlsson är klentänkt, då är det däremot personangrepp. Det är när den linjen överskrida, som trådarna ballar ur.
Jag ska ändra mitt inlägg till dig, tar bort den raden med klentänkt. Det var onödigt. Ibland brister det även för mig. Men som jag formulerade mig är det inget personangrepp. Men likväl onödigt.

Så en person med rasistiska tankar som sprider rasistiska inlägg på ett forum kan inte kallas rasist?
Intressant.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Rumänien är inte Sveriges primära tillverkningsbakgård, och även om det vore det så är investeringarna som svenska företag gör i mindre utvecklade länder av fantastisk nytta även för mottagarländerna. Om detta råder ingen tvekan. Att företag kan göra vinster och betala mer skatt här hemma borde väl också anses positivt.

Jag förstår inte korrelationen med rumänska tiggare, som knappast är föremål för att bli arbetskraft i svenska fabriker heller, faktiskt.

Mitt syfte med att nämna handelsutbytet var mer att ge en bakgrund till varför tiggarna är här. Samma regler som möjliggjorde affärsutbytet, möjliggör också att tiggarna är här. Det här är ju troligen glasklart för dig.
Men ibland är det inte givet i tråden tycker jag. Många medlemmar lägger då istället den stora energin på att bevisa att romer är sämre än oss andra. Det kommer då sannolikt inte att lösa problemet.
Även detta troligen glasklart för dig.

Men nu är jag rätt klar med den här tråden.:kryckor

_Johansson_

Storfräsare
Gick med
9 Aug 2006
Hoj
Gasturbindriven landspeedhoj
Jag förstår naturligtvis hans andemening med det. Men det var på fel sida om linjen. Om man säger att alla Sportsterägare är klentänkta, så är det inte personangrepp. Säger man att Jörgen Karlsson är klentänkt, då är det däremot personangrepp. Det är när den linjen överskrids, som trådarna ballar ur.
Jag ska ändra mitt inlägg till dig, tar bort den stycket med klentänkt. Det var onödigt. Ibland brister det även för mig. Men som jag formulerade mig är det inget personangrepp. Men likväl onödigt.

Mig gör det inget om det får stå kvar, gör som du vill.

Det är ändå lite märkligt att det är de som håller sig för toleranta och "gillar olika" som är de första att börja slänga elaka epitet runt sig så fort det blir lite jobbigt i diskussionerna.

Jag skiter väl fullständigt i vad andra tycker och tror men uppskattar en filosofisk diskussion i ämnet, kan heller inte dra mig till minnes att jag läst att någon "pro-SD:are" helt oprovocerat börjat idiotförklara folk och kräva att dom ber om ursäkt för sina åsikter såsom #space, Locomondo m.fl massinvandringspositiva gör.

Är det för att argumenten tryter? Då vi enligt dig m.fl. är trögtänkta idioter borde det väl vara en barnlek för den samlade hjärntrusten godhetsknarkare som huserar här att sakligt argumentera oss ända ner i våra preussiska marschkängor?

kallholmen

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2009
Hoj
2004 Triumph Thunderbird Sport

Precis! Grymt att du orkar. Själv lade jag ner. Känslan är att folk har sin världsbild klar och redan vet hur allt är (invandrarnas fel). Diskussionsnivån blir dessutom lidande när gemene man inte orkar läsa igenom tråden. Fakta som inte passar avfärdas (i sanningens namn från alla sidor) istället för att granskas och i bästa fall bli till tankeställare. Min åsikt när det kommer till tiggare är enkel, de är EU-medborgare precis som vi. Dvs de är här för att de kan och får. Precis på samma vis som att vi drar till Tyskland för att handla öl (jämförelsen haltar, jag vet. Men ändå)

Fantastisk att du orkar Jörgen, men jag tror att det i just detta forum är en mer eller mindre lönlös diskussion. Klimatet är för hårt och för brunt. Vilket förvånar, det är inte den känslan jag har av mc-folk, sporthojare i synnerhet.

Däremot skulle jag vilja kontra när det gäller fördelningspolitiken och närande och tärande delar av Sverige. Det är även det betydligt mer komplext än vad det framstår i länken som du bifogade. Till skillnad från tex Norge så återgår inget eller ytterst lite av vinst/skatt till regionerna där förutsättningarna för dessa skapas. Som exempel: Våra största bolag inom våra basnäringar har alla adress Stockholm (dvs det är där de skattar) men verksamheten bedrivs i norr. PO Tidholms bok Norrland (kom precis på pocket) reder ut den frågan på ett begripligt, läsvärt och underhållande vis. Känns dessutom balanserad i faktan även om det är en man med starka känslor för glesbygden som skriver.
Julklappstips till dig.

All heder till dig Jörgen!

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS