Tiggeriet i Sverige

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Några Rumäner verkar iallafall ha satsat på "hederligt" arbete.
Saxat ur AB:
""
Startsidan / Nyheter 2014-12-15
Hotfulla hantverkare utpressar villaägare

Klippet förvandlades till en hotfull utpressningssituation.

Sverker trodde han skulle få alla hängrännor bytta för 1 000 kr.

När de sex männen kommit igång med arbetet var beloppet plötsligt 17 000 kr.

Sverker kom undan med 9 000 efter en aggressiv och hotfull förhandling.

Platsen är villakvarteren i gamla Bromma i västra Stockholm.

En av villaägarna, Sverker Bergström, trodde han skulle göra rena klippet när det ringde på dörren. Mannen som presenterade sig erbjöd sig att byta uthusets hängrännor för 1 000 kr.

– Mannen påstod att de hade material över efter andra liknande jobb i närheten, därav det låga priset. Och dum som jag var så tackade jag ja, berättar Sverker.

Männen uppträdde artigt och trevligt, bad om en kopp kaffe i det kyliga höstvädret och satte genast igång med arbetet.
Tvingades gå till bankomaten

När halva jobbet var gjort anslöt ytterligare tre män i en bil.

Sverker fick frågan om han ville ha alla rännor bytta. Men nu var förutsättningarna helt förändrade. Priset sattes plötsligt till 1 000 kr - per meter. Tonläget var också aggressivt och hotfullt, och Sverker Bergström satt med dumstruten på, som han uttrycker det.

– Jag insåg ju att jag blivit lurad och försökte bara kom ur det så snabbt som möjligt, säger han.Männen mätte upp det de gjort till 17 meter och krävde 17 000 kr, som Sverker Bergström efter en stunds desperat schackrande fick ner till 9 000. Sex män i skinnjackor och svarta jeans följde honom till bankomaten.

– Det var fruktansvärt obehagligt, och det kunde ha slutat värre, säger han.
Flera liknande fall

Västerortspolisen har flera liknande fall med hotade och utpressade villaägare.

Utredaren Violetta Dinic berättar att beloppen som krävs i flera fall är över 100 000 kr.

– Det är lätt att bli lurad, säger hon. Folk blir rädda och skamsna och känner sig tvingade att betala.

– Sverker hade verkligen hög sinnesnärvaro när han lyckades fotografera nummerplåtarna på de båda Rumänienregistrerade bilarna männen kom i. Polisen i Bukarest är också mycket samarbetsvillig och bistår oss med allt vi behöver.

Violetta Dinic tror att det finns goda möjligheter att spåra utpressarna. Hon vill samtidigt varna alla villaägare för den här typen av påhälsning. Om ett offererat hantverkspris verkar för lågt för att vara sant, så är det sannolikt just det också. Fråga Sverker Bergström. Han fick en dyrköpt läxa.

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Hur dum får man vara egentligen som beställer ett jobb som uppenbarligen kostar mer än så? Det är nästan så att de får skylla sig själv.

ozeo

Lcc= lögdö county choppers
Gick med
12 Sep 2004
Hoj
xs400 the dragbike. typ1 66. typ2 early bay dh. xr600 "motard"
Jag förutspår att inom några år är det fel att kalla tiggare för tiggare. Då kommer de att heta insamlare eller självförsörjare eller nåt sånt. Tiggare kommer att vara rasistiskt då det för tankarna direkt till romer.

Kom ihåg var ni läste det först.

de heter ju EU migranter här hemma iaf :tungan

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu jämställs visst även insamlingar till förmån för cancersjuka barn som tiggeri:crash

Saxat ur lokalblaskan:

Florica fick inte tigga med svenskarna

En butik i Varberg lät i helgen privatpersoner samla in pengar till cancersjuka barn inne i lokalerna. Samtidigt fick Florica, som samlade in pengar för att kunna ge sina barn mat och överleva vintern, hålla sig utanför.

När P4 Hallands Muhamed Ferhatovic pratar med Florica berättar hon att det var kallt och blåsigt i lördags. Hon ville gå in i butiken och värma sig och tigga pengar samtidigt som de andra samlade in pengar till cancersjuka barn. Det fick hon inte.

Enligt P4 sa butikspersonalen att kunderna inte vill ha henne där.

Kunden Marie Louise Jansson försvarade dock Florica.

"Jag reagerade när jag kom hit. Florica fick inte tigga i butiken tillsammans med andra som tiggde pengar till cancersjuka barn. De fick stå i värmen men inte Florica, det tycker jag är rasistiskt."

"Kommuner borde kunna ge romerna någonstans att bo, men också bör vi ha en humanare inställning till romerna och faktiskt hjälpa dem. Vi kan se fattigdom på tv och på olika galor, men vi vågar inte se fattigdomen i verkligheten", säger Marie Louise Jansson.
Marie Louise Jansson är den vidrigaste typen av människa jag vet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu jämställs visst även insamlingar till förmån för cancersjuka barn som tiggeri:crash

Saxat ur lokalblaskan:

Florica fick inte tigga med svenskarna

En butik i Varberg lät i helgen privatpersoner samla in pengar till cancersjuka barn inne i lokalerna. Samtidigt fick Florica, som samlade in pengar för att kunna ge sina barn mat och överleva vintern, hålla sig utanför.

När P4 Hallands Muhamed Ferhatovic pratar med Florica berättar hon att det var kallt och blåsigt i lördags. Hon ville gå in i butiken och värma sig och tigga pengar samtidigt som de andra samlade in pengar till cancersjuka barn. Det fick hon inte.

Enligt P4 sa butikspersonalen att kunderna inte vill ha henne där.

Kunden Marie Louise Jansson försvarade dock Florica.

"Jag reagerade när jag kom hit. Florica fick inte tigga i butiken tillsammans med andra som tiggde pengar till cancersjuka barn. De fick stå i värmen men inte Florica, det tycker jag är rasistiskt."

"Kommuner borde kunna ge romerna någonstans att bo, men också bör vi ha en humanare inställning till romerna och faktiskt hjälpa dem. Vi kan se fattigdom på tv och på olika galor, men vi vågar inte se fattigdomen i verkligheten", säger Marie Louise Jansson.
Marie Louise Jansson är den vidrigaste typen av människa jag vet.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Marie Louise vill vara godheten själv, iallafall under intervjun med lokala tidningen. Men om komunen gav romerna gratis boende i närheten av hennes hus så är sannolikheten stor att hon skulle knyta näven i fickan och undra varför de inte kunde få bo gratis på andra sidan kommunen.

OBS! Detta är bara min fördom mot folk som uppträder som om de vore väldigt godhjärtade. Några är det på riktigt, men fördomen jag har är alltså att en betydande del bara visar upp en fasad som de tycker verkar attraktiv, utan att det finns något egentligt engagemang bakom.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Exakt, de allra vidrigaste människorna är de som försöker hjälpa andra som har det riktigt eländigt.

/IRONI MODE OFF

Hjälpa med hjälp av andras egendom? Butiksägaren är den som äger rättigheter och bestämmer över sina lokaler.

Marie Louise äger på samma sätt rätten att i sitt eget hem släppa in vem hom vill.

Hon kan såldes hjälpa genom att ge tiggaren gratis bostad i sitt eget hem, inte bråka över andras lokaler.

PippiT

Professionell mobbare
Gick med
5 Jan 2009
Hoj
Kåtten KTM 690SM -09
Hjälpa med hjälp av andras egendom? Butiksägaren är den som äger rättigheter och bestämmer över sina lokaler.

Marie Louise äger på samma sätt rätten att i sitt eget hem släppa in vem hom vill.

Hon kan såldes hjälpa genom att ge tiggaren gratis bostad i sitt eget hem, inte bråka över andras lokaler.

Det där kan ju inte riktigt stämma eftersom man inte får utesluta en viss grupp från att tex handla i en affär. Personligen gör jag stor skillnad på tiggeri för egen vinnings skull och för en organisation som samlar in åt tex forskning, hjälparbete osv.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det där kan ju inte riktigt stämma eftersom man inte får utesluta en viss grupp från att tex handla i en affär. Personligen gör jag stor skillnad på tiggeri för egen vinnings skull och för en organisation som samlar in åt tex forskning, hjälparbete osv.

Det är skillnad på att handla i en butik respektive att bedriva näringsverksamhet i någon annans butik.

Jag bestämmer vem som får bedriva näringsverksamhet i min butik. Och iofs bestämmer jag även vem som får handla men där ligger ribban för att bli utkastad på en helt annan nivå.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Exakt, de allra vidrigaste människorna är de som försöker hjälpa andra som har det riktigt eländigt.

/IRONI MODE OFF
Trams, ställer upp på bild och allt, så hon kan visa väninnorna i stallet hur god hon är.

Ungefär som en vit medelålders man som förbarmar sig över en urinnevånare i [insert valfritt u-land] 1905. Stolt poserande på bild förstås.

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha