Tiggeriet i Sverige

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Mitt syfte med att nämna handelsutbytet var mer att ge en bakgrund till varför tiggarna är här. Samma regler som möjliggjorde affärsutbytet, möjliggör också att tiggarna är här. Det här är ju troligen glasklart för dig.
Men ibland är det inte givet i tråden tycker jag. Många medlemmar lägger då istället den stora energin på att bevisa att romer är sämre än oss andra. Det kommer då sannolikt inte att lösa problemet.
Även detta troligen glasklart för dig.

Men nu är jag rätt klar med den här tråden.:kryckor
Rumäniens - eller om det var Ungerns - regeringstalesman sade det bäst kanske:

"Det var ingen som sade att Romer skulle undantas fri rörlighet när vi skrev på EU-inträdet"

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm

Jag tycker att prästens analys är helt korrekt. Jag tycker att det är en mycket sannolik beskrivning de historiska orsakerna till att dessa människor regregerat till tiggeri. Det är ju det här som är orsaken till att det är ett problem, att det förtär individen som tigger.

Att sluta ge dem pengar är ju dock inte ngn lösning på problemet, men det är ju förhoppningsvis uppenbart för fler än pastorn.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag tycker att prästens analys är helt korrekta. Jag tycker att det är en mycket sannolik beskrivning de historiska orsakerna till att dessa människor regregerat till tiggeri. Det är ju det här som är orsaken till att det är ett problem, att det förtär individen som tigger.

Att sluta ge dem pengar är ju dock inte ngn lösning på problemet, men det är ju förhoppningsvis uppenbart för fler än pastorn.
Men samtidigt är inte lösningen att ge dom pengar.

Många skulle tom anse att de inte kommer att komma någon vart om man stadigvarande ger dom pengar.

Lite som vissa länder söder om Europa.....

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Jag tycker att prästens analys är helt korrekt. Jag tycker att det är en mycket sannolik beskrivning de historiska orsakerna till att dessa människor regregerat till tiggeri. Det är ju det här som är orsaken till att det är ett problem, att det förtär individen som tigger.

Har du ngn bättre lösning mer än att rumänien borde pressas att kvittera ut de 30 miljarderna EU har öronmärkt åt dem avsedda för att försöka integrera romerna i rumänien!

Hjälper man en alkoholist bäst genom att servera honom mer alkohol:confused:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Min uppfattning kring den första frågan ett självklart nej.
Det här är (som jag skrivit tidigare) den enligt min uppfattning bästa lösningen om den kommer till stånd, dessutom är den redan finansierad.

Min uppfattning om den andra frågan naturligtvis densamma. Nej.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj
GSX-R 750 SRAD -97, R1 banräcer, yamaha yz250f -02, kawasaki kx450f -08, zx9r -98
Nu jämställs visst även insamlingar till förmån för cancersjuka barn som tiggeri:crash

Saxat ur lokalblaskan:

Florica fick inte tigga med svenskarna

En butik i Varberg lät i helgen privatpersoner samla in pengar till cancersjuka barn inne i lokalerna. Samtidigt fick Florica, som samlade in pengar för att kunna ge sina barn mat och överleva vintern, hålla sig utanför.

När P4 Hallands Muhamed Ferhatovic pratar med Florica berättar hon att det var kallt och blåsigt i lördags. Hon ville gå in i butiken och värma sig och tigga pengar samtidigt som de andra samlade in pengar till cancersjuka barn. Det fick hon inte.

Enligt P4 sa butikspersonalen att kunderna inte vill ha henne där.

Kunden Marie Louise Jansson försvarade dock Florica.

"Jag reagerade när jag kom hit. Florica fick inte tigga i butiken tillsammans med andra som tiggde pengar till cancersjuka barn. De fick stå i värmen men inte Florica, det tycker jag är rasistiskt."

"Kommuner borde kunna ge romerna någonstans att bo, men också bör vi ha en humanare inställning till romerna och faktiskt hjälpa dem. Vi kan se fattigdom på tv och på olika galor, men vi vågar inte se fattigdomen i verkligheten", säger Marie Louise Jansson.

Last edited:

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Nu jämställs visst även insamlingar som tiggeri:crash

Saxat ur lokalblaskan:

Florica fick inte tigga med svenskarna

En butik i Varberg lät i helgen privatpersoner samla in pengar till cancersjuka barn inne i lokalerna. Samtidigt fick Florica, som samlade in pengar för att kunna ge sina barn mat och överleva vintern, hålla sig utanför.

När P4 Hallands Muhamed Ferhatovic pratar med Florica berättar hon att det var kallt och blåsigt i lördags. Hon ville gå in i butiken och värma sig och tigga pengar samtidigt som de andra samlade in pengar till cancersjuka barn. Det fick hon inte.

Enligt P4 sa butikspersonalen att kunderna inte vill ha henne där.

Kunden Marie Louise Jansson försvarade dock Florica.

"Jag reagerade när jag kom hit. Florica fick inte tigga i butiken tillsammans med andra som tiggde pengar till cancersjuka barn. De fick stå i värmen men inte Florica, det tycker jag är rasistiskt."

"Kommuner borde kunna ge romerna någonstans att bo, men också bör vi ha en humanare inställning till romerna och faktiskt hjälpa dem. Vi kan se fattigdom på tv och på olika galor, men vi vågar inte se fattigdomen i verkligheten", säger Marie Louise Jansson.

Fast det är ju tiggeri...

Att ägarna av en butik skall få välja vilka som tigger är däremot självklart, och än så länge trumfar cancersjuka någons inkomst.

abethebabe

hungarianstallion
Gick med
15 Jan 2006
Hoj

Att ägarna av en butik skall få välja vilka som tigger är däremot självklart, och än så länge trumfar cancersjuka någons inkomst.

Förvisso men det beror lite på vem som vill ha pengarna och var dom ska göra nytta! Tyckte det bara det lät lite väl magstarkt att jämföra insamling för cancersjuka barn mot traditionellt tiggeri! Det går liksom inte att ställas mot varann.

Smagatusk

Guest

Jag förutspår att inom några år är det fel att kalla tiggare för tiggare. Då kommer de att heta insamlare eller självförsörjare eller nåt sånt. Tiggare kommer att vara rasistiskt då det för tankarna direkt till romer.

Kom ihåg var ni läste det först.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Förvisso men det beror lite på vem som vill ha pengarna och var dom ska göra nytta! Tyckte det bara det lät lite väl magstarkt att jämföra insamling för cancersjuka barn mot traditionellt tiggeri! Det går liksom inte att ställas mot varann.
Hyfsat fånigt ja.

Skäggot

Sporthojsnörd
Gick med
3 May 2011
Hoj
monark
Jag förutspår att inom några år är det fel att kalla tiggare för tiggare. Då kommer de att heta insamlare eller självförsörjare eller nåt sånt. Tiggare kommer att vara rasistiskt då det för tankarna direkt till romer.

Kom ihåg var ni läste det först.
Jag försöker desperat få in hejjare som benämning....

Nyheter
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring