Tips på bra hojmärke/modell runt 40-55000kr

M.G.F

I'm with stupid
Gick med
11 Jul 2003
Ort
Malmö
Hoj
CBR 1000 RR HRC Trico '09
Jag tänkte bara lägga mitt bidrag till stacken av skitsnack blandat med seriösa inlägg.

Jag kör själv en CBR600RR 04 och är relativt nöjd. Sittställningen är ganska bekväm även om jag inte har jättestora bröst. :)D) Däremot är det värt att tänka på att CBR:en har direktinsprutning vilket i sin tur med mycket annat bidrar till en högre bränsleförbrukning än alla andra 600:eek:r jag testat. Motorn har relativt bra klipp men som de flesta andra 600cc måste man varva upp för att få "kicken". Skulle jag varit i dina skor hade jag förmodligen kikat mer på GSXR-750 alt. Kawaskakis modeller i samma segment. Gå upp till 1000cc kan vara lite väl även om R1:an var ett bra tips. Själv funderar jag på att byta ut min mot en R6 06 alt. Sukkis 700. Har noll koll på marknaden just nu för jag har jobbat alldeles för mycket och kört alldeles för lite.

Men det är mina rekommendationer. Om dom nu duger till något.

För övrigt vill jag starkt påpeka att som med mycket annat är nyare årsmodeller alltid snabbare och bättre på alla sätt och vis. Precis som många bilar. Färre mil och nyare årsmodell är väl det jag hade tittat främst på i ditt fall.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
HansJ skrev:
Om inte raktframprestanda är viktigt, så kika på TRX:en, samma stil som övriga twinnar, men du får slantar över :tummenupp, mer punch än SV650, ändå smidig och lättkörd. Udda, men finns ändå mycket delar och många verkstäder som kan ta hand om den. Och nej, det är inte ett "köpminhojbilligtnuförsök"...
Och långsammare än den Hondan hon har idag...
 

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Ort
Sthlm
Hoj
TRX850
CorbenDallas skrev:
Och långsammare än den Hondan hon har idag...
Som jag skrev:
Om inte raktframprestanda...
ER6, SV650, 900SS som också diskuterats är inte heller snabba, och Maria skrev att hon ville ha klös under 7000, f-n, det är ju nästan maxvarv på TRX:en:hihi
 

MC Doktorn

Guest
Jag kan bara rek Maria att skita i alla goda råd här och skaffa dig en egen uppfattning i frågan genom att prova.

Mer generella råd jag kan ge
Köp en nyare hojmodell typ 2-3 år gammal då den värsta värdeminskningen skett och ev garanti kan finnas kvar och är mer lättsåld än ett gammalt 750 vrak med 7-8 år på nacken.
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
HansJ skrev:
Som jag skrev:
Om inte raktframprestanda...
ER6, SV650, 900SS som också diskuterats är inte heller snabba, och Maria skrev att hon ville ha klös under 7000, f-n, det är ju nästan maxvarv på TRX:en:hihi
Sant. Fast skillnaden mellan SVn o TRX är rätt liten tycker jag. Båda fick pisk av min gamla Kawa 600:a från 96. Inte storstryk men ändå...
 

johanrehn80

MUTTA MIXI ?
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Karlskrona
Hoj
Härligt hojlös
Victor skrev:
Jag är född -80 och pröjsar knappa 12K eller nått sånt. Småpengar om man räknar vad all bensin, fika och inte minst däck kostar. Däcken enbart har säkert kostat dubbelt så mycket som min försäkring under gångna sommaren.
En tjej betalar mindre i försäkring, garanterat.

förlåt för ett tramsigt inlägg, men :

angående Viktors kostnad för fika på ett år kan ju inte räknas med, den måste ju vara ohyggligt hög, däremot är antagligen slitaget på hojen, däcken och soffaförbrukningen minimal. ( Jag träffar bara Viktor när han fikar )
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Maria1980 skrev:
Jag vill ha högre toppfart, för de tillfällen vi gasar på ordentligt. Visst går det att köra fort med en 97:a, men jag tycker inte att det är kul med varvstopp på 6:ans växel.

Hej maria! Såg din andra tråd...
Tyvär är det folk som får "vatten på kvarn" av liknande inlägg så det gäller att välja sina ord väl.

Hoppas att du får tag på en hoj som passar dig. Du skriver att du vill ha en "vassare" hoj och det tar jag som att du vill ha en mera kvickstyrd, lättare och utseendemässigt vassare hoj. Sen att du vill ha mera krut gärna på lägre varv då är det ju bara till att kliva upp i kubik då om man vill ha det. Skulle väl som många andra här rekomendera suzuki 750 omkring 00. Annars åk och prova en honda 600RR om du är lite märkesinriktad (jag vet att jag är märkes skadad iaf å skulle inte byta för allt i världen :) ) den kommer garanterat att överraska dej både vad gäller chassi och acc. Sen är det ju priset då.

Verkar dessutom vara ett dilemma om man är lite kort i rocken men det går ju att fixa genom att ta ur stoppning ur dyna och byta "hundben" bak och sänka den en aning fram. Men personligen skulle jag satsa på att försöka modda dynan i första hand då en del som har labbat och sänkt hojar har tyckt att dom blir lite skumma på vägen.

Lycka till :tummenupp
 

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Ort
karlskoga
Hoj
ingen för stunden
Hej Maria.Vet ju inte va du gillar,men jag kan rekomendera en fireblade 929. Bra med effekt och en av dom mest lätt körda hojjar jag har testat iaf.
 

Jonathan

Guest
@ Maria

Vad har du fått för uppfattning om vilken hoj du vill ha nu?

Eller drunknade du i allt skitsnack av hormonstinna grabbar (vissa tjejer med tydligen..) :hihi
 

Wirre

Mr Outlaw ;)
Gick med
29 Apr 2005
Ort
Där min säng sover ;)
Hoj
CB1000RA -09
Helt klart så ska du satsa på enm tl1000, skönare hoj får man leta efter :yoparty

Maria1980 skrev:
Cbr:en ska säljas, vill ha lite mer krut... För att minimera risken att jag missat någon bra modell, så lägger jag ut en liten tråd..

Letar efter en maskinellt pålitlig och såklart snygg sporthoj i prisklassen 40-55.000 kr. 600-1000 kubik. Från 1997 och framåt. Vilka märken/modeller rekommenderar du? Inte motards eller streetfighter.
 

MC Doktorn

Guest
Lustigt hon ber om råd och tråden urtartar som vanligt om vad som är bäst snabbast och alla måste ha rätt :rolleyes:
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
Per Fireblade skrev:
Hej Maria.Vet ju inte va du gillar,men jag kan rekomendera en fireblade 929. Bra med effekt och en av dom mest lätt körda hojjar jag har testat iaf.

Hittade en jättefin svart/vit CBR929 på Blocket imorse, gått 1300mil, den vill jag ha! Men den är för dyr för min plånbok.

Nu hittar jag den inte längre på Blocket, säkert redan såld =( Finns kvar här iallafall: http://www.traderamotor.com/showObject.aspx?id=222648
 

Stoppsladd

Under uppbyggnad.....
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Gagnef
Hoj
Yamaha wr250X -08
Aaderpaak skrev:
Helt klart så ska du satsa på enm tl1000, skönare hoj får man leta efter :yoparty

Mycket vrid, bra fart och skönt ljud men enligt mej för tung, osmidig och lite tveksamt chassi. Men det är ju som vanligt, smaken är som baken....delad :)
 

Per Fireblade

Ny medlem
Gick med
11 Jun 2005
Ort
karlskoga
Hoj
ingen för stunden
Maria1980 skrev:
Hittade en jättefin svart/vit CBR929 på Blocket imorse, gått 1300mil, den vill jag ha! Men den är för dyr för min plånbok.

Nu hittar jag den inte längre på Blocket, säkert redan såld =( Finns kvar här iallafall: http://www.traderamotor.com/showObject.aspx?id=222648
Va synd!Du skulle kunna få köpa min till ett bra pris,då jag behöver pengar :) Fina cyklar är det iaf.
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
Jonathan skrev:
Vad har du fått för uppfattning om vilken hoj du vill ha nu?

Eller drunknade du i allt skitsnack av hormonstinna grabbar (vissa tjejer med tydligen..) :hihi


I all röra har jag fått fram att HONDA CBR 929 verkar riktigt populär. Så den modellen är jag intresserad utav :) R1 har jag gillat i många år men kanske är det för stort hopp på en gång att gå från en Cbr600 till en Retta. En nyare gixxer 750 lockar.

En sak är säker, jag har bara hojar i huvudet just nu :3freak
 

honkiie

Världens starkaste man
Gick med
29 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
gdfs
jag är fortfarande rädd för min gsxr750. Iallafall i början av säsongen innan man vant sig lite. Sen när jag vant mig blir jag rädd för mig själv när jag tittar på mätaren.
 

Rigge

!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gävle
Hoj
ZX10-R 09
929 är inget effektmonster tyvärr, den är ganska tam, men chassiet och bromsarna är underbart.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top