Tips på bra hojmärke/modell runt 40-55000kr

IronMike

Guest
oGGe skrev:
GSXR 750 (00-03 tror jag)

Skön hoj låg vikt och bra med tryck i!:tummenupp
Jag var inne på en sån ett tag förra året, alt en v-twin (aprilia rsv mille), provkörde flera exemplar av båda hojjarna. Millen gick mkt bättre, och gick att åka mkt fortare med på kurviga vägar...

Tyckte 750'in kändes riktigt trött upp till de sista 1000 varven, sen sköt det på lite...är man trött på en 600 bör man nog sikta in sig på en 1000 kanske? Man vill ju inte bara ha all effekt på toppen, iaf inte jag.


:argpådato
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
espa skrev:
prova en blade 900 bra mycket bättre vrid en en 600 väldigt lätthanterlig och skön hojj, bra priser på dom, du får en fin för runt 40-45k. Min tjej gillar den och tycker hon sitter bättre på den än sin egen Kawa 600, hon är dock lite längre än dej men inte så mycket.

En nyare Blade vore trevligt, ska försöka hitta en att provköra. Lite märkestrogen är jag allt :Bugar
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Ja det är några rejäla fuckon Maria1980 har emot sig. Det vanliga snacket om "inte kunna utnyttja". etc. Så sett är väl Rossi isåfall den enda som verkligen kan utnyttja hojen. Förövrigt vill väl alla prova på något värre....
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
[PlastRaket] skrev:
600rr vad tror du att du kommer att känna för skillnad mot den du har, inte stor iaf.

Inte? Är du inte vaken eller? Skillnaderna är SKITSTORA mellan en 97:a och en 03:a. Jag gjorde ett sådant byte för nåt år sen, bytte från 96 till en 03:a. (dock inte Honda men tendenserna är med stor sannoilkhet lika märkena i mellan.)
ALLT skiljer! Bromsar, motorn, körställning, väghållning (chassi).
Inte för att den äldre hojen var dålig, men väldigt annorlunda. Den gamla var mkt skönare att mysa runt i stan med tex. Men 03:an är fantastisk på banan eller den kurviga landsvägen.

Men vill du ha en hoj med mer bottendrag och vill undvika att varva, ja, då är det mer kubik som ska till, inte fler hästkrafter.

På sätt o vis kan jag förstå PlastRakets reaktion. Jag tycker ordvalet "växa ur" är lite missvisande eftersom det visar på att man kan den gamla hojen utan o innan o nu vill ha nåt nytt och det tvivlar jag på att nån lär sig på två säsonger.
Men vill du byta hoj för att få en annan karaktär och för att det känns "dags" så är det klart du ska göra det. Att byta hoj är skoj, även om jag själv inte gör det så ofta.

Men det här tramset att man tröttnar på 600 är mest bull. Det beror på vilken körstil man har...
 
Last edited:

Mirran

Tjolahopp!
Gick med
26 Sep 2004
Ort
I ett ännu gulare hus..
Hoj
Tröttnat..
Det är ju verkligen inte lätt att hitta en hoj som passar..skulle nog rekomendera dig en Gixxer 750 eller varför inte en R6..sen är det ju bara att byta om du inte trivs..själv bytte jag hoj 2 ggr. i somras :)
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
CorbenDallas skrev:

Då är det nån som förstår vad jag menar iallafall :banana

Jag har absolut inte tröttnat på 600, kan tänka mig en 600:a igen, men isåfall strået vassare än den jag har idag. Kikar på allt från nyare CBR600FS+RR, R6 till Gixxer1000, R1 m.fl. Vill hitta en hoj som jag kan ha i flera år, en hoj som jag kan utvecklas med.

gunny5 skrev:
Varför inte testa en TL1000R???

Jag gillar dem, både S och R faktiskt, men de är tyvärr för stora. Behöver längre ben, armar och överkropp för att kunna hantera den maskinen.

Mirran skrev:
Det är ju verkligen inte lätt att hitta en hoj som passar..skulle nog rekomendera dig en Gixxer 750 eller varför inte en R6..sen är det ju bara att byta om du inte trivs..själv bytte jag hoj 2 ggr. i somras :)


Nej, det ska gudarna veta. Vilken djungel att hitta rätt hoj!
Trivs du bra med motarden?
 

Eas

Vill mycket! Kan lite!
Gick med
9 Mar 2005
Ort
Trollhättan
Hoj
R6-03 SÅLD
Maria, jag tycker du ska prova lite olika hojjar. Prova kompisarnas hojjar. Jag bytte hoj i våras. Gick från CBR 600F -92 till R6 -00 och det gjorde givetvis grym skillnad. Det är svårt att säga vilken hoj som skulle passa just dig, du ska ju trivas med den och alla är olika och trivs med olika saker! Så prova dig fram och lyssna inte så mycket på vad andra tycker är bäst för dig!

Mvh/Eas
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Maria1980 skrev:
Då är det nån som förstår vad jag menar iallafall :banana

Jag har absolut inte tröttnat på 600, kan tänka mig en 600:a igen, men isåfall strået vassare än den jag har idag. Kikar på allt från nyare CBR600FS+RR, R6 till Gixxer1000, R1 m.fl. Vill hitta en hoj som jag kan ha i flera år, en hoj som jag kan utvecklas med.

Jodå, det är egentligen inte så svårt att förstå. Och besserwissersnacket om hur bra SV650 är börjar onekligen bli rätt tröttsamt :)

Men, nu pratar du lite emot dig själv. Du säger att du har växt ur 97:an och du vill ha lite mer bottendrag. 600:eek:rna blir mer o mer trimmade och visst, en nyare 600 har kanske lite mer drag i botten, men det är knappast nåt att skryta med. Är det det du är ute efter ligger nog en twin bra till, men då tappar du istället 4-5000 varv på toppen. Eller så går du upp i kubik. En R1/Gixxer1000 rör på sig oavsett växel i stort sett...

Dock kan jag förstå Plastraketens kommentarer när du säger att du växt ur hojen efter 2 säsonger och att du vill ha en hoj att utvecklas med. Jag har i alla fall fått uppfattningen att du är rätt ny på hoj, eller har jag fel?
När du skriver så, låter det onekligen som att du kan den här hojen utan o innan och nu är det dags att gå på nästa nivå.

Om du istället säger att du vill byta hoj för ditt eget höga nöjes skull, eller att du vill ha nåt som är lite mer snabbsvängt eller sportigare, eller bara snyggare helt enkelt (vilket jag absolut förstår att du vill, det är ju ändå en Honda :tungan ). Det går nämligen att köra rätt fort på en 97:a och man kan utvecklas väldigt långt på den, trots dess touringtendeser.
 

Maax

Maax
Gick med
24 Aug 2005
Ort
Halmstad
Hoj
4 hjul o en gräsklippare
mojjsan skrev:
om du har så billigt borde du la kosta på dig en h-F eller ?, eller är cyckeln inte värd mer för dig..med den låga premien


Sant, men jag är en av dom få som VET att jag aldrig kommer att krocka eller köra omkull, så jag behöver inte hel :rolleyes: ( lätt självförnekelse kan läsas in vid behov )


Till trådskaparen. Vet inte så mycket om sitthöjd på olika hojar men sett ett antal bilder o annonser på sänkta Suzuki Sv650...verkar vara vanligt på just dom modellerna, fråga mig inte varför.

Verkar vara en bra hoj men kanske saknar krämen du verkar vara ute efter.
 

Maria1980

Skitskraj MC
Gick med
24 Jun 2004
Ort
Enköping
Hoj
Sålt Millen :(
CorbenDallas skrev:
Dock kan jag förstå Plastraketens kommentarer när du säger att du växt ur hojen efter 2 säsonger och att du vill ha en hoj att utvecklas med. Jag har i alla fall fått uppfattningen att du är rätt ny på hoj, eller har jag fel?
När du skriver så, låter det onekligen som att du kan den här hojen utan o innan och nu är det dags att gå på nästa nivå.
...
Det går nämligen att köra rätt fort på en 97:a och man kan utvecklas väldigt långt på den, trots dess touringtendeser.

Du säger att du fått uppfattningen att jag är rätt ny på hoj. Kan det bero på hur jag framställer mig själv? Klart att jag känner mig säkrare nu än för 2 år sedan men jag är långt ifrån duktig, speciellt om man jämför med dem som hållit på med hojar i många år. Jag har dock inget behov att bevisa att "jag kan" hela tiden.

Jag känner att min Cbr600 inte längre kan ge det jag efterfrågar. Jag vill ha mer ax, på lägre varv. Jag vill ha högre toppfart, för de tillfällen vi gasar på ordentligt. Visst går det att köra fort med en 97:a, men jag tycker inte att det är kul med varvstopp på 6:ans växel.

Jag la ut en tråd för att få rekommendationer på andra hojar att byta upp mig till, inte för att bli ifrågasatt som mc-förare.
 

xyx

Darwin Kernel Version 11.0.0
Gick med
11 Nov 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Thruxton, röd!
Maria1980 skrev:
Jag la ut en tråd för att få rekommendationer på andra hojar att byta upp mig till, inte för att bli ifrågasatt som mc-förare.


Ta det inte personligt, CorbenDallas behandlar alla lika kränkande! ;)
 

ksann

Fairings are for sissies!
Gick med
30 Jun 2005
Ort
.
Hoj
.
Maria1980 skrev:
Det viktigaste är att det är ett bra avstånd till styret, så att inte :tuttar slår i tanken... :tummenupp
Att tjejer har sådana problem har aldrig slagit mig! :kocko Jag har nu ökad respekt för alla tjejer som kör sporthoj (och jag hade ganska mycket innan eftersom ni får står ut med så mycket skit ifrån oss män).
 

CorbenDallas

Memento te mortalem esse!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö
Hoj
Två svarta och en röd
Maria1980 skrev:
Du säger att du fått uppfattningen att jag är rätt ny på hoj. Kan det bero på hur jag framställer mig själv? Klart att jag känner mig säkrare nu än för 2 år sedan men jag är långt ifrån duktig, speciellt om man jämför med dem som hållit på med hojar i många år. Jag har dock inget behov att bevisa att "jag kan" hela tiden.

Jag känner att min Cbr600 inte längre kan ge det jag efterfrågar. Jag vill ha mer ax, på lägre varv. Jag vill ha högre toppfart, för de tillfällen vi gasar på ordentligt. Visst går det att köra fort med en 97:a, men jag tycker inte att det är kul med varvstopp på 6:ans växel.

Jag la ut en tråd för att få rekommendationer på andra hojar att byta upp mig till, inte för att bli ifrågasatt som mc-förare.

Ifrågasätter inte dig som MC-förare heller, mer attityden. Men ja, jag tittar på vad du sagt innan som jag sett och vad du säger klart och så lägger jag till din ålder till det :) Tycker bara det är ett rätt kaxigt uttryckt att säga man växer ur en hoj när man fortfarande är hyfsat "ny". Hade själv min 96:a i 5 år eller nåt o då började det kännas som det var dags att byta, men vi är alla olika. Jag är rätt trög så det beror säkert på det. :)
03:an jag har nu, kommer jag behöva flera år till innan jag känner att jag kan den ordentligt. Min Sursukka är just en 97:a o den har jag fortfarande mer att utforska på.
Därför undrar i alla fall jag. Hänger du med? :)

Sen vet jag inte hur trött din Honda är på toppen, men man undrar ju lite hur fort du egentligen ska köra. Min gammelKawa gjorde väl 230-250 på mätarn en bra dag med originaldrevning.

Men skitsamma!

Med vad du sagt här så finns det inget annat än 1000cc som gäller för dig. Du kommer att "växa ur" en nyare 600 också snabbt...

xyx skrev:
Ta det inte personligt, CorbenDallas behandlar alla lika kränkande! ;)

Precis! Jämlikhet kallas det! :D
 

TwinSucker

Hammare, spik å tång vad är nu på gång..
Gick med
1 Sep 2004
Ort
I det Trånga Sundet...
Hoj
En som fixas...
Maria1980 skrev:
Jag la ut en tråd för att få rekommendationer på andra hojar att byta upp mig till, inte för att bli ifrågasatt som mc-förare.
Jag kan helt klart rekomendera Millen. Har själv en -99
Varför? Bra körställning, kanonbra chassie(med tanke på åldern på den :3freak ), skönt med lite större tank, hade en 17 liters på min TL som jag hade innan, fick ju fan spader när tanklampan började blinka efter 12-13 mil nu kör jag lätt 24 mil innan lampan visar att den lever, stabil hoj på banan och sist men inte minst så finns det pulver ända från botten :tummenupp :yoparty

BTW... min är inofficiellt till salu...BILLIGT! PMa om du vill veta priset =)

//TS
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top