Tips På Tigsvets?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Last edited:

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Suverän tråd!!:tummenupp

Låt oss veta hur det går framöver. Sitter själv med en Aristotig200 som jag ska byta upp till en AC/DC med smidigare slangpaket. Vore kanon ifall det fanns ett bra alternativ till Esabs Caddy för 35.000+moms.

Berätta även hur det gått med inköpen från Burns. Har spanat in en del bitar där som jag inte kan leva utan...

/T


ESAB är bra grejer,men dom ligger inte i framkant av utvecklingen.


Skall du ändå upp i dom pengarna så jämför gärna med Kemppis innan du köper något,enl erfarenhet så brukar man få mer prylar för sina pengar där.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ESAB är bra grejer,men dom ligger inte i framkant av utvecklingen.


Skall du ändå upp i dom pengarna så jämför gärna med Kemppis innan du köper något,enl erfarenhet så brukar man få mer prylar för sina pengar där.

Du som kan.
Vad är grejen med att använda pulsad DC. Enligt böckerna så är det för tunnplåt och rostfritt. Men är det överkurs att börja labba med det för rookie me? Är det bäst att börja med vanlig rak dc i tunnplåt rf eller krävs det puls även för nöjaktigt resultat i dessa ämnen?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Du som kan.
Vad är grejen med att använda pulsad DC. Enligt böckerna så är det för tunnplåt och rostfritt. Men är det överkurs att börja labba med det för rookie me? Är det bäst att börja med vanlig rak dc i tunnplåt rf eller krävs det puls även för nöjaktigt resultat i dessa ämnen?


Pulsning är när strömmen pulsar upp/ner under svetsning,man kan jämföra lite med ett antispinnsystem.

Dvs du ställer in på tex 50 Amp men svetsen pulsar automatiskt strömmen mellan kanske 20-50 Amp för att hålla nere värmen i materialet,fördelar är mindre skvätt och att tunna material inte slår sig,ofta ger det ett snyggare resultat också.

Så det är ingen överskurs utan ett rätt bra hjälpmedel
 
Last edited:

Vmax

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
V-Max
Precis som en annan propellerfrälst Karlsson som raggar på tonårskillar. http://www.youtube.com/watch?v=G3PluVoJzZg
:hihi

:D :D

Du kör med puls för att få rätt flyt i svetsningen:
När pulsen går upp ökar smältan och då doppar du pinnen,(precis som på krogen..:D ). När pulsen går ner flyttar du elektroden en lite bit så att nästa pulstopp hamnar aningen framför. Vips så får du det där fina svetsmönstret som ser ut som staplade mynt.
Vet inte hur du ställer in din svets, men på Aristotigen kan man ställa in olika intervall. Jag varierar beroende på godstjocklek, hur knepigt det är att komma åt etc. Generellt funkar det bäst för mig att brassa på med en hög och kort pulstopp i kombination med en aningens längre "kallpuls". Då får jag lite mer tid på mig.
En tumregel som jag lärt mig är att pulstoppen skall vara minst 30amp x godstjocklek för en fullgod genombränning.

Jobbar du med båtar vid Gärdet kör du ju i princip förbi min lejonkula varje dag. Vore kul att byta lite erfarenheter.

/T
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
:D :D

Du kör med puls för att få rätt flyt i svetsningen:
När pulsen går upp ökar smältan och då doppar du pinnen,(precis som på krogen..:D ). När pulsen går ner flyttar du elektroden en lite bit så att nästa pulstopp hamnar aningen framför. Vips så får du det där fina svetsmönstret som ser ut som staplade mynt.
Vet inte hur du ställer in din svets, men på Aristotigen kan man ställa in olika intervall. Jag varierar beroende på godstjocklek, hur knepigt det är att komma åt etc. Generellt funkar det bäst för mig att brassa på med en hög och kort pulstopp i kombination med en aningens längre "kallpuls". Då får jag lite mer tid på mig.
En tumregel som jag lärt mig är att pulstoppen skall vara minst 30amp x godstjocklek för en fullgod genombränning.

Jobbar du med båtar vid Gärdet kör du ju i princip förbi min lejonkula varje dag. Vore kul att byta lite erfarenheter.

/T

Aha, tack! Så det är så långsamt frekvens som är aktuell för pulsen. JAg trodde att det var ngt metallurgiskt djuploderi a la oxidbrytning och sånt som var syftet. Ja både pulslängd, frekvens och peak är ställbar.

Det låter som att med puls är lite vad man åstadkomma manuellt med gaspedalen?

Jag kvistar faktiskt till jobbet. Jag använder mest mina farkoster till lek och samhällsonyttigheter.

Pulsning är när strömmen pulsar upp/ner under svetsning,man kan jämföra lite med ett antispinnsystem.

Dvs du ställer in på tex 50 Amp men svetsen pulsar automatiskt strömmen mellan kanske 20-50 Amp för att hålla nere värmen i materialet,fördelar är mindre skvätt och att tunna material inte slår sig,ofta ger det ett snyggare resultat också.

Så det är ingen överskurs utan ett rätt bra hjälpmedel

Tack! Det var en bra liknelse och beskrivning! Nu klarnade det ytterligare. Då ska jag fortsätta att labba med pulsrattarna. Har handlat en massa provbitar i tunnplåt!

/J
 
Last edited:

Vmax

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
V-Max
Jag kvistar faktiskt till jobbet. Jag använder mest mina farkoster till lek och samhällsonyttigheter.



Tack! Det var en bra liknelse och beskrivning! Nu klarnade det ytterligare. Då ska jag fortsätta att labba med pulsrattarna. Har handlat en massa provbitar i tunnplåt!

/J

Ja, med tanke på dagens bensinpriser är det billigare att köpa ett par nya dojjor i månaden än att tanka bilen för att spara på skor...:D

Tunnplåt är faktiskt ganska knepigt att svetsa. Det slår sig överjävligt samt är lätt att bränna igenom. Men har du väl fått kläm på tunnplåt är det bara att öka strömmen för tjockare gods.

En stor skilnad mellan TIG och MIG är fogberedningen. När jag har något som ska "slask-svetsas" kör jag alltid med MIG:en. Det gäller liksom att planera hela produktionskedjan när man TIG:ar, medans MIG:en är mera rakt på sak, pang-tjong, slipa skiten efteråt ifall du vill.

BTW; om ingen har sagt det till dig: se till att ha långärmat på dig! Du kommer att få en rejäl solbränna om du kör i kortärmat.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jo det är skönt att ha 30-40 minuters promenad till jobbet också. Det rensar huvudet.
Tack för tipsen! Jo jag har riktiga svetshandskar och långärmat. Handlade även en ny Speedglas hjälm.
Känner igen det där med vikten av skydd, jag har svetsat gas, mig och pinne innan. Så även jag har gjort alla dumheter när jag var yngre. Svetsblänk har jag dock klarat mig ifrån. Tack och lov.

Ja jag har verkligen märkt att det stämmer som jag läst: att TIG fodrar god passform i fogen, rent gods och ingen spalt, iaf i tunnplåt.

Jag får nu till snygga svetsar när jag stumsvetsar ihop mina 1 mm:s plåtar i rostfritt resp svartplåt. Använder 1.6 mm volframelektrod och minsta gashylsan, nr 5 står det på den. Jag låter elektroden sticka ut ca 6 mm från gashylsan

En fråga, vad är lämpligt gasflöde? JAg kör med 10 l/min nu, har även provat 6samt 15 l/min men märker ingen skillnad. Min lokal är rätt fri från drag.

Fogarna blir snygga och ser ut som "staplade mynt" som du sa. Men när jag kör i rostfritt så blir inte fogen blank utan mer titangrå. Kan det bero på för lite argon eller är det normalt. Jag har använt 308 tigrod från Burn´s samma som de vill att jag ska använda när jag svetsar i deras krökar. Det kanske är först med 316 Tigrod som det blir blankt? Jag har beställt 1 kg 316 Tigrod fråb Verktygsboden men inte fått hem det än.

Tack för alla svar du och Långa farbrorn har tagit er tid med!


/J

Ja, med tanke på dagens bensinpriser är det billigare att köpa ett par nya dojjor i månaden än att tanka bilen för att spara på skor...:D

Tunnplåt är faktiskt ganska knepigt att svetsa. Det slår sig överjävligt samt är lätt att bränna igenom. Men har du väl fått kläm på tunnplåt är det bara att öka strömmen för tjockare gods.

En stor skilnad mellan TIG och MIG är fogberedningen. När jag har något som ska "slask-svetsas" kör jag alltid med MIG:en. Det gäller liksom att planera hela produktionskedjan när man TIG:ar, medans MIG:en är mera rakt på sak, pang-tjong, slipa skiten efteråt ifall du vill.

BTW; om ingen har sagt det till dig: se till att ha långärmat på dig! Du kommer att få en rejäl solbränna om du kör i kortärmat.
 
Last edited:

etelhag

Ny medlem
Gick med
21 Jan 2006
Ort
Buttle
Hoj
RVF 400, RD 350 nerplockad-projektet-kanske-nån-gång-blir-klart-nångång edition
Ge fogen en lätt "omgång" med en stålborste eller liknande så blir den blank och fin, det gäller att få fram kromoxiden (det är den som gör det hela rostfritt (har jag blivit ilurad ivf)).
 

Vmax

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
V-Max
En fråga, vad är lämpligt gasflöde? JAg kör med 10 l/min nu, har även provat 6samt 15 l/min men märker ingen skillnad. Min lokal är rätt fri från drag.

Det kanske är först med 316 Tigrod som det blir blankt? Jag har beställt 1 kg 316 Tigrod fråb Verktygsboden men inte fått hem det än.

Tack för alla svar du och Långa farbrorn har tagit er tid med!


/J

Jag kör själv med 6-8l/min det räcker fint i en dragfri miljö. Om det är knepigt att komma åt drar jag ut elektroden och ökarflödet. Kör inte för hårt gasflöde för det skapar turbulens och drar in syre i smältan. Dessutom kostar en flaskfyllning 875spänn så om du minskar flödet me 40% så blir plånboken lite gladare.

Rostfritt ska ha ett tillsatsmaterial med hög krom/nickel blandning typ 316. Vet inte sammansättingen i 308. Esab 316 ligger på c.a 350SEK/kg+moms så man slösar ogärna med det för övning.
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Ge fogen en lätt "omgång" med en stålborste eller liknande så blir den blank och fin, det gäller att få fram kromoxiden (det är den som gör det hela rostfritt (har jag blivit ilurad ivf)).
Stämmer nästan med vad jag blivit ilurad.
Krom och kromoxid är mattgrått.
Gäller alltså inte att få fram, utan att få bort.
Det som glänser på kromade ytor är inte kromet, utan nicklet.
Kromet ligger så tunt att det är "genomskinligt" och har till uppgift att försegla förnicklingen så att den inte oxiderar, samt skydda ytan emedan krom är löjligt hårt!
Tror jag.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Ge fogen en lätt "omgång" med en stålborste eller liknande så blir den blank och fin, det gäller att få fram kromoxiden (det är den som gör det hela rostfritt (har jag blivit ilurad ivf)).

Tack! Jo det har jag testat, svetsfogen blir blank och fin när jag borstar den!
Det vara bara jag som trodde att tig-svetsar i RF kom ut lika fia och blanka som man alltid ser på tex tex tigade avgassystem. Men de har fuskat alltså, de smygborstar! :mad:
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag kör själv med 6-8l/min det räcker fint i en dragfri miljö. Om det är knepigt att komma åt drar jag ut elektroden och ökarflödet. Kör inte för hårt gasflöde för det skapar turbulens och drar in syre i smältan. Dessutom kostar en flaskfyllning 875spänn så om du minskar flödet me 40% så blir plånboken lite gladare.

Rostfritt ska ha ett tillsatsmaterial med hög krom/nickel blandning typ 316. Vet inte sammansättingen i 308. Esab 316 ligger på c.a 350SEK/kg+moms så man slösar ogärna med det för övning.

Aha! Vad bra, jag misstänkte att det var tillräckligt med 6.8 l/min ty jag märkte ingen skillnad på fogen eller bågen när jag varierade mellan 6 till 15 l/min. Då ska jag lägga mig på 7 för att spara lite!

SAE 308 motsvarar ungefär SS 2333 dvs som rostrfritt A2. SAE316 motsvarar ung det vi kallar för Syrafast A4.

Burns krökarna är i SAE 304 så de rekommenderar tigrod 308 för att man inte ska få för stor skillnad i kromhalt mellan tillsatsmaterial och gods.

Jag tränar initialt ganska inriktat på de fogtyper, material och materialtjocklekar som jag kommer att möta i mitt förestående avgasrörsbygge. Så jag härmar detta lite vad gäller provplåtar och tillsatsmaterial.

Ja jag märker att RF tillsatsmaterial är kostsamt. Lindqvists ville ha 2700:- plus moms för fem kg Tigrod 316. Jag fann dock att Verktygsboden låg lägre i pris så jag beställde därifrån!

Sedan sparar jag mycket pengar på att alla råd från er här i tråden ty annars hade det blivit mycket mer gas och tillsatsmaterial på "trial and error".

Mvh
J
 

Vmax

Ny medlem
Gick med
2 Feb 2004
Ort
Stockholm
Hoj
V-Max
Burns krökarna är i SAE 304 så de rekommenderar tigrod 308 för att man inte ska få för stor skillnad i kromhalt mellan tillsatsmaterial och gods.

Mvh
J

Har du bestält ifrån Burns eller ligger det lite längre fram i planeringen? Har som sagt spanat in en del saker som jag "behöver" därifrån.

/T
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har du bestält ifrån Burns eller ligger det lite längre fram i planeringen? Har som sagt spanat in en del saker som jag "behöver" därifrån.

/T

Det är beställt, delarna borde dyka upp när som helst.
Ska du bygga skorsten till V-maxen?
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har väl kanske inte med någon fråga att göra ,men alltid bra att ha iaf.

ESAB´s Elektrodhandbok som PDF,innehåller deras tillsatsmedel TIG-rod,pinnar,migtråd även en hel del tabeller ca 400 sidor svetsporr.

http://www.esab.se/se/se/support/upload/XL11119027_SV_2007.pdf

ESAB´s handbok för reparations och underhållsvetsning,handlar mycket om pinnsvetsning men ändå lärorik.

http://www.esab.se/se/se/support/upload/Handbok_reprationen_underhall.pdf

Nämen titta! Tack! Det var ingen dålig förteckning. :tummenupp
Kollade i listan och såg att OK Tigrod 16.10 tydligen Esab-beteckningen för Tigrod 308 som jag ska använda till krökarna.

En fråga du som kan det här: På min maskin så är gaspedalen så kopplad att om man ställer in en grundström på panelen så reglerar pedalen från det värdet och uppåt när den tänt bågen. Så pellen i botten blir alltså maskinens maxnivå. Detta gör det lite nervöst i 1 mm:s plåt eftersom det bara fodrar ca 8 A utström och min maskin är ju på 200 A, dynamiken i pedalen blir för stor. Jag har därför övergått till att använda knappen på handtaget istället och ratta in rätt ström, i det här fallet ca 8 A, när jag över på tunnplåt. Detta funkar dock bra eftersom maskinen verkar reglera så fint.
Är denna funktion på pedalen den vanliga på tigsvetsar?
 

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Nämen titta! Tack! Det var ingen dålig förteckning. :tummenupp
Kollade i listan och såg att OK Tigrod 16.10 tydligen Esab-beteckningen för Tigrod 308 som jag ska använda till krökarna.

En fråga du som kan det här: På min maskin så är gaspedalen så kopplad att om man ställer in en grundström på panelen så reglerar pedalen från det värdet och uppåt när den tänt bågen. Så pellen i botten blir alltså maskinens maxnivå. Detta gör det lite nervöst i 1 mm:s plåt eftersom det bara fodrar ca 8 A utström och min maskin är ju på 200 A, dynamiken i pedalen blir för stor. Jag har därför övergått till att använda knappen på handtaget istället och ratta in rätt ström, i det här fallet ca 8 A, när jag över på tunnplåt. Detta funkar dock bra eftersom maskinen verkar reglera så fint.
Är denna funktion på pedalen den vanliga på tigsvetsar?


Skall jag var ärlig så har jag inte en aning :)

Dom svetsarna jag kört hos div leverantörer och i jobbet har aldrig haft pedal,sen har dom å andra sidan haft hot-start (maskinen skickar på mer
ström när man tänder) inbyggda ,så jag antar att pedalen har samma funktion.

Dvs man vill ha mer ström till det kalla materialt i början då det inte är uppvärmt ,likadant som man vill ha mindre i slutet då biten är varm.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Skall jag var ärlig så har jag inte en aning :)

Dom svetsarna jag kört hos div leverantörer och i jobbet har aldrig haft pedal,sen har dom å andra sidan haft hot-start (maskinen skickar på mer
ström när man tänder) inbyggda ,så jag antar att pedalen har samma funktion.

Dvs man vill ha mer ström till det kalla materialt i början då det inte är uppvärmt ,likadant som man vill ha mindre i slutet då biten är varm.

Ok, den här har HF-tändning resp Arcforce vid MMA.
Sedan står det att den har ngt mumbojumbo som kallas stable arc. :va

Scandtig insisterade på att pedal egentligen var onödigt till dessa moderna maskiner, att det går bra utan. Han menade att reglertekniken delvis ersätter pedalen. Jag tycket iaf att det funkade bra utan pedal på mina tunnplåtsövningsbitar. Men pedalen kanske kommer till användning mer när jag blivit duktigare.
 
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top