Tips På Tigsvets?

-Henrik-

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Hoj
Ktm 690 Enduro/Smc mm
Har tänkt att köpa mig en tigsvets nu med ac/dc i prisklass 8-15000kr så vad rekomenderar ni?
Ska man köpa en ny kinamaskin och få alla nya funktioner eller är det bättre att köpa en begangnad tex esab aristotig för runt 15tkr som säkert kostat det tredubbla för 10 år sedan?
Skiljer det något i svetsresultat mellan en ny kinasvets och en 10 år gammal proffssvets?
Viktigast för mig är att svetsen funkar bra i materialtjocklek 0,4-1 mm.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har tänkt att köpa mig en tigsvets nu med ac/dc i prisklass 8-15000kr så vad rekomenderar ni?
Ska man köpa en ny kinamaskin och få alla nya funktioner eller är det bättre att köpa en begangnad tex esab aristotig för runt 15tkr som säkert kostat det tredubbla för 10 år sedan?
Skiljer det något i svetsresultat mellan en ny kinasvets och en 10 år gammal proffssvets?
Viktigast för mig är att svetsen funkar bra i materialtjocklek 0,4-1 mm.

Jag kan som sagt rekommendera den 200 Amp AC/DC jag nämt tidigare i tråden, köpte min förra vintern från Scantig. Byggde bla mitt nuvarande Burn's avgassystem i 1,2 samt o.7 mm RF med den. WSME 200 tror jag den modeller heter internationellt. http://www.scandtig.se/cgi-bin/ibut...=1&artnr=007&visa=1-10&Sort=Beskr&Visn=Lista2

Innan jag köpte googlade jag runt en del efter svetsforum för att se om folk hade haft problem med den modellen. Mailade även till andra här på SH samt Harleyportalen som hade köpt en likadan. Kollade även upp fiman Scandtig, han är seriös och rak.

/J

Last edited:

-Henrik-

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Hoj
Ktm 690 Enduro/Smc mm
Har du fått någon som jobbar med svetsning att testat din scandtig än så man har ett jämförande med mera kända och dyrare proffssvetsar , eller har du själv prövat någon annan svets?
Finns en Esab Handy tig AC/DC 180A på blocket nu för 12000kr. Nån som testat en sådan eller vet vad den kostade som ny?
/ Mvh Henrik

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Har du fått någon som jobbar med svetsning att testat din scandtig än så man har ett jämförande med mera kända och dyrare proffssvetsar , eller har du själv prövat någon annan svets?
Finns en Esab Handy tig AC/DC 180A på blocket nu för 12000kr. Nån som testat en sådan eller vet vad den kostade som ny?
/ Mvh Henrik

Jo en kompis som svetsar mycket har kört den. Han tyckta att den svetsade bra och tände starkt. Men jag tror att det som skiljer mot dyrare proffsvetser från både Scandtig, Esab, Miller etc är robustheten i chassiet. Min maskin har ju tex ingen IP-klass och så. Så skulle jag köpa en TIG-svets som tillika skulle släpas runt utomhus på byggen mm för att pinnsvetsa traktortänder mm så skulle det ju inte funka, då ska det ju vara slagtåligt plasthölje, plastklädd knappanel etc.

Men det finns ju flera som tigsvetsar här så du får säkert bra svar från dem. "Långa farbrorn" tex. Det finns ju dessutom en ny medlem som tom har nicket "TIG-Svetsarn" :D

Last edited:

-Henrik-

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Hoj
Ktm 690 Enduro/Smc mm
Ser ut som att scandtig 200 AC/DC är mycket svets för pengarna. Var och kollade på nya esabsvetsar i dag men till dom priserna kan man nog utesluta en sån. En likvärdig modell med scandtig 200 kostade 42.200 + moms!!

Har du testat att svetsa alu med den än? Borde väl bli ganska het utan vattenkylning.

-Henrik-

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Hoj
Ktm 690 Enduro/Smc mm
Då har jag till slut också köpt en tig svets.
www.r-techwelding.co.uk/Tig_Welder/Tig_Welders_Cebora_AC-DC_240V

Alltså en 150A AC/DC. Så nu har jag några frågor.

* Funkar det att svetsa alu med 150A med ett luftkylt slangpaket eller blir det för hett? Funderar annars på att göra en egen vattenkylare och skaffa ett vattenkylt slangpaket. Får ju en smidigare brännare att jobba med då också.

* Nån som vet hur kvaliten är på wolfram och tillsattsmaterial på det som verktygsboden säljer?

*Köpa 11L arcal A1 eller skriva avtal på 20L tub? Är ju svårt att veta hur mycket man kommer svetsa, men hur har ni gjort och tänkt?

* En dum fråga men om man är högerhänt, håller man då brännaren med höger hand och tillför materialet med vänster eller tvärt om? Inget känns bättre än det andra.

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Hoj
Trehjuling
Då har jag till slut också köpt en tig svets.
www.r-techwelding.co.uk/Tig_Welder/Tig_Welders_Cebora_AC-DC_240V

Alltså en 150A AC/DC. Så nu har jag några frågor.

* Funkar det att svetsa alu med 150A med ett luftkylt slangpaket eller blir det för hett? Funderar annars på att göra en egen vattenkylare och skaffa ett vattenkylt slangpaket. Får ju en smidigare brännare att jobba med då också.

* Nån som vet hur kvaliten är på wolfram och tillsattsmaterial på det som verktygsboden säljer?

*Köpa 11L arcal A1 eller skriva avtal på 20L tub? Är ju svårt att veta hur mycket man kommer svetsa, men hur har ni gjort och tänkt?

* En dum fråga men om man är högerhänt, håller man då brännaren med höger hand och tillför materialet med vänster eller tvärt om? Inget känns bättre än det andra.

Allt funkar ,dock kan du bränna sönder handtaget om du lödar fullt i tjockare alu,å andra sidan så kostar ett vattenkylt slangpaket mer att köpa än ett vanligt,vill du dessutom ha lite kvalitet på slangpaketet så räkna med 2-3000:-

Kör med det vanliga tills du bränner sönder det tycker jag.

Last edited:

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Ang vilken hand du ska hålla vad så kör på det som känns bäst. Svetsar du åt höger så brukar iaf jag ha handtaget i vänster hand. Efter ett tag så kan man alternera utan problem.
Men får jag välja så ställer jag mig så jag kan hålla handtaget i höger hand och svetsa åt vänster.

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Ser ut som att scandtig 200 AC/DC är mycket svets för pengarna. Var och kollade på nya esabsvetsar i dag men till dom priserna kan man nog utesluta en sån. En likvärdig modell med scandtig 200 kostade 42.200 + moms!!

Har du testat att svetsa alu med den än? Borde väl bli ganska het utan vattenkylning.

Har bara testat väldigt lite i alu än så länge. Det verkar funka men det gäller nog inte vid högre strömmar/materialtjocklekar. Scandtig har ett kylagg plus olika vattenkylda slangpaket. Så den dagen jag ska svetsa ngt tjockt i alu så handlar jag nog till kylagg plus vattenkylt slangpaket. Värmeytvecklingen i habdtaget beror ju också på hur stor andel av växelströmen man kör polvänt, det bestämmer värmeutvecklingen i handtaget.

Last edited:

-Henrik-

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2008
Hoj
Ktm 690 Enduro/Smc mm
Tack för svaren så länge.... Hyrde iaf en 20l argon idag så snart kan man sätta igång. Hoppas bara att strömmen räcker till på min 150A maskin för dom flesta behov. Är det ofta ni kör på över 150A med era tiggar? Såg att dom flesta gaskylda slangpaketen helst inte skulle svetsas med över 105A och Ac. Även med stora Lindes.

Nån som har några bra tips på hur man ställer in svetsen för olika material mm. Tex hur ska jag veta vilken Hz jag ska ha? Kanske någon vet någon bra sida med lite fakta för grundinställningar mm?

AleX

Siktar högt, kommer lågt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR929CBR600R6
Har hört sägas att man mer eller mindre måste ha vattenkylt handtag om man vill försöka sig på att svetsa i rostfritt.

Då har du fel för dig, men om du hört att man ska ha den när man svetsar aluminium så är det rätt

Honken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
950 SE
Vi har svetsat mycket alu på jobbet med vanligt gaskylt slangpaket/handtag och det går jättebra! En flexibel "hals" till handtaget har gått sönder men det var efter flera dagars intensivt svetsande i alu. Iofs kör vi med Froniusgrejer och dom är dyra och av riktigt hög kvalité men jag har svårt att tänka mig att en hobbysvetsare ska kunna få några större problem om man bara tar det lite lugnt och låter handtaget svalna av då och då.

Däremot har jag erfarenheten att vattenkylning är mer nödvändigt vid migsvetsning i alu!

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Räkna med 25A per mm gods. Sen står det väll lite matnyttigt på bla ESABs hemsida? Annars ere bara att Googla skiten.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86

Ivil

In BP we trust.
Gick med
8 Dec 2005
Hoj
-
Finns det någon bra elektrodslip till Tiggen? Jag tänkte om det fanns någon smidig "pennvässar" modell att använda när man e ute i fält och svetsar? E ju inte alltid man har rondellen med sig nere i katakomberna.

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69
Finns det någon bra elektrodslip till Tiggen? Jag tänkte om det fanns någon smidig "pennvässar" modell att använda när man e ute i fält och svetsar? E ju inte alltid man har rondellen med sig nere i katakomberna.

Man slipar ju upp ett antal o har dom i bröstfickan sen byter man bara i katakomberna:tummenupp

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
Hej
Någon som vet var man kan köpa betpasta eller betgel för rostfritt stål här i Stockholm? Gärna i stan.

TIG-Svetsarn

Kvalitetsmedveten
Gick med
12 Jun 2008
Hoj
Pryttmaster -69
Hej
Någon som vet var man kan köpa betpasta eller betgel för rostfritt stål här i Stockholm? Gärna i stan.

Med risk för att göra bort mig helt nu så har jag för mig att man inte får köpa betpasta som privatperson längre men man kan ju alltid höra med typ ahlsell eller nån firma som borde ha pasta (brukare).

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln