essey skrev:
Hmm, läge för lite korrigeringar så du inte får fel uppfattning om oss touringåkare i KMK.
Torsdgagar (inte onsdagar) kör den långsammare gruppen ofta ledd av en av våra mest erfarna touringrävar (kör GW 1500).
Tempot anpassas efter de som är med men har inriktningen att vara lite långsammare än på tisdagarna. Om någon åker med som tex. övningskör (vilket varit fallet under de senaste turerna) så är tempot ung. lagligt och ibland till och med lägre.
Om man då som van förare åker med lägger man sig med fördel sist eftersom man då kan slå av på tempot när de goa böjarna kommer och då gasa på lite tills man är ikapp.
Hör man till dem som har mindre vana eller vill göra i mer jämn fart lägger man sig längre fram. Allra jämnast går det längst fram (dvs. 2:a).
På tisdagar ökas tempot något och är i allra högsta grad beroende av vem som för tillfället kör först. Ibland är snitttempot +30 km/h ibland högre. Ibland kommer man till de där helgoa böjarna som man kört 100-tals gånger då skruvar man kanske bra mycket mer än vad som kanske är lämpligt.
Grundidén när vi kör, vare sig det är på tisdagarna eller torsdagarna är att man ALLTID skall se till att man har med sig kompisen bakom när man byter färdriktning. Dvs. om man svänger av vägen man fn. åker på så SKALL man stanna och se till att han/hon bakom också blinkar åt samma håll.
Följer man denna enkla regel kan man köra hur fort som helst och alltid få med sig alla till samma mål. Fast bitvis i olika tempo!
Så, jag hoppas jag klargjort någorlunda hur våra körningar ser ut.
Skall man hem och kör motorväg (skitkul ). Såå kanske man stundtals får för sig och "bottna" mätaren (omöjligt på min trötta maskin). Och visst kanske det kan uppfattas som fort när vi kör kurvigare vägar om man är ovan eller inte känner till vägarna men tempot är betydligt långsammare idag än vad det var för 10 år sedan (som tur är).
Tilläggas skall att vi under de senaste 10-15 åren aldrig haft en alvarlig olycka på tisdags-/torsdags-touringarna. En eller två avåkningar utan personskador that´s it! (Peppar ta i trä!). Så tempot är nog ganska bra tror jag! Kom ner och prova vet jag!???
// Niklas