Tjej från Göteborg..

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
essey skrev:

Hmm, läge för lite korrigeringar så du inte får fel uppfattning om oss touringåkare i KMK.

Torsdgagar (inte onsdagar) kör den långsammare gruppen ofta ledd av en av våra mest erfarna touringrävar (kör GW 1500).

Tempot anpassas efter de som är med men har inriktningen att vara lite långsammare än på tisdagarna. Om någon åker med som tex. övningskör (vilket varit fallet under de senaste turerna) så är tempot ung. lagligt och ibland till och med lägre.

Om man då som van förare åker med lägger man sig med fördel sist eftersom man då kan slå av på tempot när de goa böjarna kommer och då gasa på lite tills man är ikapp.

Hör man till dem som har mindre vana eller vill göra i mer jämn fart lägger man sig längre fram. Allra jämnast går det längst fram (dvs. 2:a).

På tisdagar ökas tempot något och är i allra högsta grad beroende av vem som för tillfället kör först. Ibland är snitttempot +30 km/h ibland högre. Ibland kommer man till de där helgoa böjarna som man kört 100-tals gånger då skruvar man kanske bra mycket mer än vad som kanske är lämpligt.

Grundidén när vi kör, vare sig det är på tisdagarna eller torsdagarna är att man ALLTID skall se till att man har med sig kompisen bakom när man byter färdriktning. Dvs. om man svänger av vägen man fn. åker på så SKALL man stanna och se till att han/hon bakom också blinkar åt samma håll.

Följer man denna enkla regel kan man köra hur fort som helst och alltid få med sig alla till samma mål. Fast bitvis i olika tempo!

Så, jag hoppas jag klargjort någorlunda hur våra körningar ser ut.
Skall man hem och kör motorväg (skitkul :mad: ). Såå kanske man stundtals får för sig och "bottna" mätaren (omöjligt på min trötta maskin). Och visst kanske det kan uppfattas som fort när vi kör kurvigare vägar om man är ovan eller inte känner till vägarna men tempot är betydligt långsammare idag än vad det var för 10 år sedan (som tur är).

Tilläggas skall att vi under de senaste 10-15 åren aldrig haft en alvarlig olycka på tisdags-/torsdags-touringarna. En eller två avåkningar utan personskador that´s it! (Peppar ta i trä!). Så tempot är nog ganska bra tror jag! Kom ner och prova vet jag!???

// Niklas

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
DumDum skrev:
Hehe.

Vid en av de "lite snabbare" turerna så hade jag en lägsta hastighetsnotering på +60 på streckan Uddevalla Göteborg och det gick väl inte sådär värst mycket långsammare upp.

Vid en av "lagom" turerna så fick jag nästan kliva av och leda hojen runt i kurvorna eftersom det var en gynstol framför som tvärnitade såfort vägen inte var rak.

Det skiljer endel i stuk på dom tisdag och onsdagsturerna.

Var det då vi körde vägen över Svartedalen??? För om det var den gången så vill jag minnas att jag bromsade ganska mycket på vägen upp pga. en svart/rosa liten GSX 400 som hängde ut i allt ivrigare försök att få ner knät i backen utan att lyckas! :D

Raksträcka = Full gas, Kurva = Häng, ut med knät och rejält avslag på gas med visst inslag av broms inför ingången. Detta till trots att vägen är nästan rak! :7peta

Nä, skämt o sido det var länge sedan och du har ju åkt med oss vid flera tillfällen efter detta så tempot kan inte ha varit allt för avskräckande. Dessutom körde du bra mycket bättre sist gång jag såg dig vara med än den gången över Svartedalen.

Hojkörning har ju, som bekant, med erfarenhet och övning att göra! Och man lär så länge man lever så förhoppningsvis blir man bara duktigare och duktigare. Fan vad bra man skall vara som 80-åring :D .

No offence I hope!?

// Niklas

Mookie

Har katt.
Gick med
7 Apr 2003
Hoj
VTR1000 firestorm, Svart edition. SRZ660, mookie edition. Kinesisk minimoto, skitkul edition.
Avarage skrev:
No offence I hope!?

// Niklas

:lol :lol

Nej då. Med tanke på att jag körde lika fort som er andra så kan jag inte ha gjort sådär jättemycket fel. Du får tänka på vad jag hade för hoj. :D En 400 från mitten av 80talet kan inte riktigt köras på samma sätt som en 750 från -97.

Jag har som sagt kört med er vid ett par tillfällen med stor behållning men slutade eftersom tempot inte riktigt passar mig. Antingen så är det ett tempo som ligger högre än vad jag anser är passande för allmän väg eller så går det i glidartempo och det ligger mig inte riktigt heller i fatet.

Detta utgår då från mina personliga preferenser så att ingen som läser detta tar det som en sanning.

Får fortsätta spamma senare, nu är det jobb som gäller i ett par timmar.
/Ha det.

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Hoj
DumDum skrev:
:lol :lol

...Med tanke på att jag körde lika fort som er andra ...

På raksträckorna ja! :D ;-)

Vi syns på vägarna runt Götet! Kör försiktigt!
Mvh!
// Niklas

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras