Tjockisar i alla länder, förena eder!

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Jag har aldrig fattat viktfixeringen; se dig själv naken i spegeln, det räcker. Jag väger gärna 100 kg, om fettprocenten är låg. Skrota vågen!
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Det är ju kul att se framstegen speciellt om man har mycket att ta av men det är korrekt att vikten egentligen inte säger så mycket. Håller på att försöka släppa det där och ska koncentrera mig på att få upp syreupptagningen nu. Ganska kul att testa sig då och då. Har gjort det i början av juli, september och i torsdags.

valmers skrev:
Jag har aldrig fattat viktfixeringen; se dig själv naken i spegeln, det räcker. Jag väger gärna 100 kg, om fettprocenten är låg. Skrota vågen!
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Jag gör det på Adolf Fredriks Fysiocenter. Cyklar ca 7-8 minuter på låg belastning, 75 W, och puls kontrolleras varje minut. Sen slår de i tabeller baserat på ålder, vikt, längd m.m. Jag började på en 1:a i juli, 5-gradig skala, hamnade sen på en låg 2:a och nu precis under medel som är en 3:a i "betyg" (3,2 l/min). Gör också ett antal test av styrka på tid eller till "failure". Skall testa ca 1 gång per 2 månader nu. Det finns säkert en en massa ställen här i stan som gör samma. Vet ej vad det kostar, jobbet betalar.

Freppa skrev:
Hur testar man syreupptagningsförmågan? Och vart?
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
,
,
Så här är det!!!

När man springer så måste kroppen ha mycket syre för att musklerna ska orka jobba. Då koncentrerar kroppen sig mest på att få in så mycket syre som möjligt. Förbränningen blir då lidande. Som alla här kanske redan vet så förbränns socker mycket fortare än fett. Därför väljer kroppen att förbränna socker.

Men när man går (även i rask takt) så behöver kroppen inte lika mycket syre och då har kroppen "tid" att förbränna fett istället.

Självklart förbränns lite fett när man springer också men inte lika mycket. Gäller också vise, versa.
 

Mr_Mike

I´m BACK
Gick med
9 Apr 2005
Ort
Jönköping
Hoj
Harleys...
sgtpepper skrev:
Nästan mer ändå på löpning skulle jag vilja säga, beroende på kroppsvikt och löpningens intensitet så kan den ge uppåt 1000 kcal/timmen, eller åtminstone dubbelt så mycket som promenaden.


Precis, promenader är skonsammare mot knän och liknande så på så sätt kan det vara en bättre motionsform, men löpning bränner mer fett.


Ok men hur många timmar orkar du springa???
Gå kan man ju gör i ca 3h lätt

The_Plumber skrev:
,
,
Så här är det!!!

När man springer så måste kroppen ha mycket syre för att musklerna ska orka jobba. Då koncentrerar kroppen sig mest på att få in så mycket syre som möjligt. Förbränningen blir då lidande. Som alla här kanske redan vet så förbränns socker mycket fortare än fett. Därför väljer kroppen att förbränna socker.

Men när man går (även i rask takt) så behöver kroppen inte lika mycket syre och då har kroppen "tid" att förbränna fett istället.

Självklart förbränns lite fett när man springer också men inte lika mycket. Gäller också vise, versa.

Bra nu kanske en del här inne fattar...
Du kan ju de här.... Jobba på nu och prova efter min metod så lovar jag att du kommer rasa i vikt... Det är ju inte för inte jag provar detta, som sagt har ju 2st polare som vunnit i bodybuilding 70+ respektive 75 klassen och viger ju hela sinna liv åt kost tränning mer kost och ännu mera tränning och de vet ju vad det handlar om.
Ang protein så finns det mucket att välja på.
Har man lite mer på kroppen så kan du ju prova mjölk eller vassle protein där är det mest protein i och inte så mycket kolhydrater... Om det istället är tvärtom så köp gainer i det är det mest kolhydrater. sen finns det en sjö av sid produkter, Kör själv med final reserch milk & power protein,nitric oxid booster tableter för att få pump i musklerna, chitosan diet fuel. CLA one, ecdysten, twinlabs muskeluppbyggande anabolic fuel.
ang protein pulvret så köp av final reserch dunder priser och kanon kvalite + goda smaker...
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Martin skrev:
Proteintillskott är överkurs om man bara ska komma i form.

Men om man inte tränar utan bara är ute och går lite då och då. Hjälper proteintillskott till att gå ner i vikt då? Hur många måste man dricka/äta varje dag för att se skillnad?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
The_Plumber skrev:
Men om man inte tränar utan bara är ute och går lite då och då. Hjälper proteintillskott till att gå ner i vikt då? Hur många måste man dricka/äta varje dag för att se skillnad?
Proteintillskott tar du för att öka muskeltillväxten. Inget du behöver bry dig om om du inte tränar 5-6 riktigt hårda strykepass i veckan.
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
valmers skrev:
Proteintillskott tar du för att öka muskeltillväxten. Inget du behöver bry dig om om du inte tränar 5-6 riktigt hårda strykepass i veckan.

Ok för jag tränar bara 3 ggr i veckan på gym (hårt). Då är det alltså onödigt, eller det gör knappast nått då?
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
The_Plumber skrev:
Ok för jag tränar bara 3 ggr i veckan på gym (hårt). Då är det alltså onödigt, eller det gör knappast nått då?
Jag brukar säga att om man är 100% seriös med maten, ingen alkohol, tobak eller något annat, kan man om man tycker det är värt pengarna satsa på exempelvis proteintillskott.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
The_Plumber skrev:
Ok för jag tränar bara 3 ggr i veckan på gym (hårt). Då är det alltså onödigt, eller det gör knappast nått då?
Äter man en korrekt kost så ska det inet vara några behov av proteintillskott vid den träningsdosen.
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
valmers skrev:
Jag brukar säga att om man är 100% seriös med maten, ingen alkohol, tobak eller något annat, kan man om man tycker det är värt pengarna satsa på exempelvis proteintillskott.

Ok. Ska nog inte köpa sånt för jag har ju inte så mycket pengar.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Bingo skrev:
Har du rätt fattat vad den här tråden går ut på?

Ang energiförbrukningen vid gående resp springande så beror den på fart, vikt, ålder osv. Här kan ni räkna ut energiförbrukningen ungefärligt, vid respektive aktivitet:

http://www.exrx.net/Calculators/WalkRunMETs.html

Ja men det beror på vilken energi man vill förbränna. Socker och fett är olika energier.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
The_Plumber skrev:
Ja men det beror på vilken energi man vill förbränna. Socker och fett är olika energier.
Alltså... Skit i det där. Ska du tävla i athletic fitness om en månad eller så är det av intresse. Annars är det inte det. Bantarens fundamentalsamband är; viktförändring = energiintag - energiförbrukning. Svårare än så är det inte.

Börjar låta som veckotidningarnas "Så blir du mager som en slanggurka på fyra veckor - NY SENSATIONELL METOD!" här inne.

Edit: träna -> tävla
 
Last edited:

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Mr_Mike skrev:
Bra nu kanske en del här inne fattar...
Du kan ju de här.... Jobba på nu och prova efter min metod så lovar jag att du kommer rasa i vikt...
Min metod ( :rolleyes: ) det vill säga där löpning är basen i träningen samt sundare matvanor har gett mig en stadig viktminskning på över ett kilo i veckan nu i 18-19 veckor så jag vågar nog påstå att både din promenad-metod och min löpnings-metod funkar ganska bra ;). Det viktigaste är inte vilken form av motion man företar sig, det viktigaste är att man motionerar överhuvudtaget.

För mig fungerar löpning bäst eftersom det är ett snabbt sätt att förbränna mycket kalorier, jag behöver inte lägga så mycket tid och får ändå ett bra resultat, andra föredrar promenader eller andra "långsammare" former och det är ju också bra så länge man har tid nog att vika åt dessa aktiviteter.

Det där om förbränning av socker kontra fett vid olika pulsnivåer och sånt är ju överkurs, sånt behöver man inte bry sig om om man håller sig till den enkla plus och minus-formeln, antal kalorier in skall vara mindre än antalet kalorier ut för viktminskning. Går du på ett underskott av kalorier så kommer du gå ned i vikt, 7000 kcal per vecka i underskott ger ungefär 1 kilos viktminskning. Kan det bli enklare?

Edit / Bingo var snabbare och sa det jag ville säga på ett mindre antal rader :)
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Bingo skrev:
Alltså... Skit i det där. Ska du träna i athletic fitness om en månad eller så är det av intresse. Annars är det inte det. Bantarens fundamentalsamband är; viktförändring = energiintag - energiförbrukning. Svårare än så är det inte.

Börjar låta som veckotidningarnas "Så blir du mager som en slanggurka på fyra veckor - NY SENSATIONELL METOD!" här inne.
Det är det jag menar när det gäller kosttillskott också; det gäller bara den som avser att tävla eller som av annan anledning är väldigt seriös med sin träning och kosthållning.

Man börjar ju inte ändra ride height och kompression/retur första gången man kör bana, liksom.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Var det inte klart att "banta" var dåligt? Risken med bara konditionsträning och diet/bättre mat är ju att vilometabolismen går ner, pga förlust av muskelmassa, och att när man sen börjar äta "normalt" så går man upp = jojobantning.
Kör man styrka och ökar på proteinet så ska man kunna bibehålla mucklerna trots diet. Har nu gått ner 21 kg på det viset och börjar nu att äta mer normalt och siktar på att hålla vikten. Såklart ska man väl kombinera styrka och motion. Jag har kört ca 3 ggr så mycket styrkepass som ren motion vilket gett att syreupptagningen inte blivit så mycket bättre som jag räknat med. Ska därför försöka springa eller promenera lika mycket som jag styrketränar. Brukar dock alltid börja styrkepassen med 15-20 min rodd eller cykel.

Bingo skrev:
Bantarens fundamentalsamband är; viktförändring = energiintag - energiförbrukning. Svårare än så är det inte.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top