Tjockisar i alla länder, förena eder!

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nicke skrev:
Var det inte klart att "banta" var dåligt? Risken med bara konditionsträning och diet/bättre mat är ju att vilometabolismen går ner, pga förlust av muskelmassa, och att när man sen börjar äta "normalt" så går man upp = jojobantning.
Kör man styrka och ökar på proteinet så ska man kunna bibehålla mucklerna trots diet. Har nu gått ner 21 kg på det viset och börjar nu att äta mer normalt och siktar på att hålla vikten. Såklart ska man väl kombinera styrka och motion. Jag har kört ca 3 ggr så mycket styrkepass som ren motion vilket gett att syreupptagningen inte blivit så mycket bättre som jag räknat med. Ska därför försöka springa eller promenera lika mycket som jag styrketränar. Brukar dock alltid börja styrkepassen med 15-20 min rodd eller cykel.
Jo, "banta" är "dåligt". Men fundamentalsambandet gäller likväl.
 

Nicke

Raj raj raj
Gick med
9 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
SCOTT trampcykel :(, KTM 950SM 2006 såld, Triumph TT600 -01 såld, R1 -02 stulen
Det gör det men det kanske inte är så enkelt som det låter för långsiktiga resultat. Själv har jag bara kommit en bit, nu gäller det att hålla vikten också.

Bingo skrev:
Jo, "banta" är "dåligt". Men fundamentalsambandet gäller likväl.
 

roban_2002

Kocken
Gick med
2 Jul 2005
Ort
lindesberg
Hoj
kawasaki ZXR750 -89, suzuki TL1000S -97 samt en paj suzuki rg125f -92
fett socker

har läst några inlägg om att sluta elr dra ner maximalt på fett och socker!
antingen vet man inte vad man talar om elr så vill man ha enorm abstinens!
drar man ner på socker, vilket i sig är väldigt bra om man vill ner i vikt, bör man inte sluta med fett samtidigt!
fettet man får i sig under en dag av vanlig husmanskost är bra och i lagom mängd för att kroppen skall kunna fylla på det fett man gör av med under en normal dag.
säg att man jobbar på ett kontor där den ända motionen du får är vägen från bordet till kaffe automaten och senare till lunch stället, så kanske man kan dra ner lite på fettet.
men om du jobbar med ett arbete där du använder kroppen i stor utsträckning skall du inte minska fettet ett dugg!
sen om man blir sötsugen finns det många nyttiga rentav hälsosamma alternativ såå som en mjölkdrink men frukt eller bär i. och om man inte för behovet stillat tillräckligt kan man ha i 1 msk socker. men det finns även sockerarter som är mycket bättre än det vanliga vita strösockret som finns i allas skåp hemma :)
och till de som tränar hårt på gym men inte har råd med gainers proteinpulver, man kan dricka ren äggvita som är rent protein och få liknande effekt! men samma gäller här! käkar man gainers elr dricker äggvita utan att ha ansträngt musklerna tillräckligt kommer man se ut som en michellin efter några veckor då proteinet inte förbrukas i den mängd man tänkt sig.
lycka till alla blivande beach boys/girls! :tummenupp
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Nicke skrev:
Det gör det men det kanske inte är så enkelt som det låter för långsiktiga resultat. Själv har jag bara kommit en bit, nu gäller det att hålla vikten också.
Jag förespråkar inte bantning. Jag förespråkar träning. Folk som förespråkar promenader istället för träning, "därför att man förbrukar mest fett då", är snett på det. Det var bara det jag ville ha sagt med fundamentalsambandet. Promenader kan man syssla med när man är skadad eller har andra tvingande skäl därtill.
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
Bingo skrev:
Jag förespråkar inte bantning. Jag förespråkar träning. Folk som förespråkar promenader istället för träning, "därför att man förbrukar mest fett då", är snett på det. Det var bara det jag ville ha sagt med fundamentalsambandet. Promenader kan man syssla med när man är skadad eller har andra tvingande skäl därtill.
Jag håller med.

Sen är det en jävla skillnad mellan att banta och att lägga om sin diet till en sundare och mer avvägt kost. Tidigare kunde jag dra i mig en hel låda med kakor framför TV:n, nu tar jag istället ett äpple och två clementiner, är det att banta? :)

Alla dessa mirakeldieter som folk sysslar med tycker jag tyder på desperation, visst kan man gå ned snabbt i vikt, men hur lätt är det att hålla vikten efteråt?

Terminator, vad vill du få ut av denna "Rigshospitaldiet"? Tror du att du kommer kunna hålla kvar vid den viktnedgång du uppnår? Jag trodde att det var damtidningsläsande tanter som pysslade med mirakeldieter.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
TERMINATOR skrev:
börjar i morrn

Läste att det där var en ren idioti. Kan inte minnas var men det var i någon hälsotidning som tog upp olika "mirakelkurer". Jag äter normalt, fast mindre än vad jag brukar.
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Dieter och bantning - Bah Humbug!

Det finns bara ett sätt! Gör av med mer energi än vad ni sätter i er.
Antingen så tränar ni mer eller drar ner på det ni sätter i er.
Bäst är en kombination träna mer och ät rätt. :mattias
Använd vågen som en indikator, går ni ner i vikt gör ni rätt.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Hmmmm .. många förslag och idéer här om hur man ändrar sin vikt.
Jag har inte lusläst alla inlägg så kanske det jag säger har sagts tidigare.

När man börjar anstränga musklerna så tar dessa av det lättlösliga glykogenet som finns i musklerna så länge det går. Det kostar nämligen lite extra energi att börja spjälka fettet till användbar energi.
Man brukar säga att det tar ca 30 min innan kroppen börjar använda fettet i kroppen. Det är ett genomsnitt.
För min egen del tar (tog) det 42 min. Jag var i många år varit cykeltränare och när jag hade brutit nyckelbenet ute i skogen på en MTB så blev jag tvungen att sitta på en testcykel för att hålla igång flåset medan det läkte.
Ett tecken på att kroppen börjar spjälka fett är att pulsen stiger märkbart. I mitt fall så gick den från strax under 200 till 215 efter ca 42 min. Det skedde varje pass så därav vet jag att min kropp ställde om sig efter så lång tid.
Ett pass var typiskt 100 min och man brände 20-22 kcal/min när det var som mest intensivt. Man måste dock värma upp 10-15 min och varva ner lika länge.

Vad vill jag då har sagt med detta? Jo, motionerar man för att tappa vikt så är det viktigare att passen är långa än att de är intensiva! Promenader är helt ok, men går man ofta och länge så är det svårt att inte falla in i lite småjogging rätt som det är. För min egen del tycker jag inte om att springa utan cyklar hellre. Det är jäkligt kul att cykla i skogen och på små grusvägar med MTB. När man fått upp flåset så man kan ligga på bortåt 30 km/h så får man t o m lite fartkänsla på stigarna
:)

Man säger att 9 kcal är ett gram fett. Det medför att 9000 kcal plockar bort 1 kg fett :eek:)
Low impact-träning (t ex promenader och lagom cykling) ger en annan fördel. Man förbättrar genomblödningen av musklerna genom att de små, små blodkärlen hålls rena och fria och vid regelbunden träning vidgas de. Det ger välmående och uthålliga muskler. Kör man hårt och får mjölksyra täpps dessa små kapillärer till och genomblödningen av musklerna blir sämre.

Så, man behöver inte springa skiten av sig för att motionera bort vikt, men ska hålla på minst en timme, gärna mer, för att det ska bli effektivt.
Nu är det också så att man bränner en del fett EFTER ett träningspass även om det varit kortare än 30 min, (kroppen regenererar musklerna) men om man fortsatt är aktiv medan fettförbränningen pågår så är det effektivare. :)
 

vfsf

Ny medlem
Gick med
11 Apr 2005
Ort
Gbg
Hoj
Busa
Pizza, öl och glassdieten

Som vi alla känner till är 1 kalori måttet på den energi det går åt att
värma 1 gram vatten till 1 grad celsius. Översatt till verkligheten betyder
detta att om du äter en väldigt kall efterrätt (vilka ofta mestadels består
av vatten), kommer denna naturliga process - som höjer den konsumerade
efterrätten - att formligen suga kalorierna ur den enda existerande källan:
ditt eget kroppsfett!

Ett exempel: En efterrätt serverad och uppäten vid cirka 0 grader kommer
efter en kort stund att ha värmts till 37 grader, vilket är normal
kroppstemperatur. Varje gram av efterrätten har då alltså förbrukat cirka
37 kalorier. Om efterrätten väger 170 gram, vilket får anses vara ganska
normalt, kommer man - enligt termodynamiken - att förbruka 6290 kalorier (1
kalori/gram/grader x 37 grader x 170 gram) från kroppsfettet för att den
uppätna efterrätten ska få samma temperatur som kroppen.

Om efterrätten innehåller 1300 latenta kalorier, är alltså den totala
kaloriförlusten ca 5000 kalorier.

Ju kallare efterrätten du äter är, desto snabbare kommer du att gå ner i
vikt, om det är ditt mål.

Denna process fungerar utmärkt även vid intagande av väldigt kall öl i
frostat glas. 1 centiliter öl innehåller cirka 0,6 latenta kalorier, men
förbrukar 27 kalorier vid uppvärmningen (om serveringstemperaturen är 10
grader). Det ger en kaloriförlust på ca 38,5 kalorier per cl. Man behöver
inte vara matematikprofessor för att räkna ut att varje 33 cl flaska öl
förbrukar cirka 1270 kalorier (33 cl x 38,5 kalorier per cl).

Frysta efterrätter, till exempel glass, är ännu effektivare eftersom de
kräver 83 kalorier per gram för att smälta (med andra ord höjas till 0
grader)
och ytterligare 37 kalorier per gram för att nå kroppstemperatur. Här kan
vi börja prata om verkligen intressanta resultat.

Dessvärre, för de som äter pizza som en ursäkt att dricka öl, ger pizzan
(laddad med latenta kalorier och dessutom serverad varm) motsatt effekt.
Men, tack och lov - som den uppmärksamme läsaren redan förstått - kan detta
lösas genom att dricka massor med öl till pizzan och sedan avsluta måltiden
med mängder av glass.

Vi skulle alla bli smala om vi helhjärtat gick in på en diet bestående av
pizza, öl och glass!

Smaklig spis!
 

Lime

Hackkyckling
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Aprilia Tuono Factory "Olivia"
valmers skrev:
Det är det jag menar när det gäller kosttillskott också; det gäller bara den som avser att tävla eller som av annan anledning är väldigt seriös med sin träning och kosthållning.

Man börjar ju inte ändra ride height och kompression/retur första gången man kör bana, liksom.

Instämmer med allt valmers säger om kosttillskott, inklusive proteintillskott.

För 15 år sedan eller så tränade jag på elitnivå men även med den nivån behövdes egentligen inte tillskotten.

Det som ändå gjorde att jag käkade protein och andra kosttillskott var en helt annan faktor, nämeligen TID. Det tog helt enkelt för lång tid att käka den mängd mat som behövdes för att få i mig näringen...

Min utmaning började för 8 veckor sedan och har med GI-metoden nu minskat med 5 kg...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
elwe skrev:
Så, man behöver inte springa skiten av sig för att motionera bort vikt, men ska hålla på minst en timme, gärna mer, för att det ska bli effektivt.
Nu är det också så att man bränner en del fett EFTER ett träningspass även om det varit kortare än 30 min, (kroppen regenererar musklerna) men om man fortsatt är aktiv medan fettförbränningen pågår så är det effektivare. :)
1 timmes promenix regelbundet gör susen, speciellt om man kan komma ut medans det är ljust ute så mår man dessutom bättre i själen.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
GSXR1100R skrev:
1 timmes promenix regelbundet gör susen, speciellt om man kan komma ut medans det är ljust ute så mår man dessutom bättre i själen.

vi får se snart.. ska börja gå till/från jobbet... det är ca 7km, det borde ta ca 1 timma åt varje håll... om man gör det varje dag i 2-3 månader... eftersom jag är datanörd så sitter jag mest framför en dator hela dagarna, rör mig till/från datahallen, fikarummet och lunchstället...

ska göra en sida där jag fyller i vikt, träningstillfällen osv... sen plotta det i en fin graf... lagom jobbit projekt sådär ;)
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
GSXR1100R skrev:
1 timmes promenix regelbundet gör susen, speciellt om man kan komma ut medans det är ljust ute så mår man dessutom bättre i själen.
Jag brukar åka på söndagspromenad med bilen. Perfekt, varmt och skönt, frisk och fin luft från luftkonditioneringen och ergonomiskt riktig sittställning. Dessutom kan man flasha lite för eventuella teens på stan.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Freppa skrev:
Glöm inte midjemåttet!

Nu finns midjemått med också. Surfa in på VIKT!
Testa, utseende osånt kanske förbättras när tid finnes..
//håkan

EDIT: Man kan klicka på sitt (eller andras) namn för o bara visa endast det.

Fler features kommer att komma med tiden ;) tillsvidare, fyll på med information ... jag tänker själv fylla i vikten 1 gång per vecka. buggfixar det hela efter att saker som blir fel uppstår...
 
Last edited:

Klotmeister
Gick med
6 Mar 2003
Ort
V-ås
Hoj
Zx9r -96 Såld, Sp1 -00 Såld, Zx12r -01 Såld, Bobber -99 Såld, Ducati S2R 800 -05
Efter att ha gått upp 10 kg på semestern... :huvet Vägde jag 129kg för ca 6 veckor sen..

Efter att ha lagt om kosten, så är man nu nere i 114.5 och tänkte ta mig ner under 100, för att sedan till 95-90.. :tummenupp
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
TERMINATOR skrev:
börjar i morrn

Fyfan säger jag bara! Tänk om man inte dricker kaffe då, som jag? Vad fan får man i sig då till frukost?

Undrar om man klarar sig på den kosten om man är hantverkare? Den bantningsmetoden måste vara gjord för kontorsnissar.....
 

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
The_Plumber skrev:
Den bantningsmetoden måste vara gjord för kontorsnissar.....
Nej, den dieten är gjort för idioter, liksom alla andra mirakelmetoder, de är alla skräddarsydda för idioter.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top