Tjockisar i alla länder, förena eder!

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
sgtpepper skrev:
Jag är lite tveksam till Paulún, även om jag villigt kan erkänna att jag inte har läst allt för mycket av hans böcker. Men det känns rent allmänt som att han driver den här GI-tesen stenhårt av rent ekonomiska orsaker, han har ju blivit Mr. GI himself och tjänar säkerligen duktiga pengar på hela GI-industrin i form av böcker, kosttillskott, framträdanden och gud vet allt.

Ska jag lägga några pengar på kostböcker så satsar jag hellre på Stephan Rössner, överläkare trumfar självutnämd GI-kostexpert i min kortlek ;).
Det där är du inte ensam om. Min mor är nutrisionist och i de kretsarna så är inte alla positiva till Paulún om man säger så. Rössner är å andra sidan väldigt respekterad.

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
2ono skrev:
Vad hjälper då menar du ?

Alltså jag menar att jag tränar bra och försöker äta bra men det vore nice om såna här tabletter hjälper till lite extra. Du skrev att tabletter är onödigt att det enda som hjälper är minskat energi intag och ökad mottion eller nåt sånt.
Jag menade bara att helt onödiga kan dom ju inte vara. :)
Jag får testa helt enkelt.

/Marielle

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
RocketQueen skrev:
Alltså jag menar att jag tränar bra och försöker äta bra men det vore nice om såna här tabletter hjälper till lite extra. Du skrev att tabletter är onödigt att det enda som hjälper är minskat energi intag och ökad mottion eller nåt sånt.

/Marielle
Är det CLA-tillskott du pratar om nu?

Effect of conjugated linoleic acid supplementation after weight loss on appetite and food intake in overweight subjects.
Eur J Clin Nutr. 2003 Oct;57(10):1268-74.

OBJECTIVE: To study the effects of 13 weeks conjugated linoleic acid (CLA) supplementation in overweight subjects on body-weight maintenance, parameters of appetite and energy intake (EI) at breakfast after weight loss. DESIGN: This study had a double-blind, placebo-controlled randomized design. SUBJECTS: A total of 26 men and 28 women (age 37.8+/-7.7 y; body mass index 27.8+/-1.5 kg/m(2)). INTERVENTIONS: Subjects were first submitted to a very-low-calorie diet (VLCD; 2.1 MJ/day) for 3 weeks after which they started with the 13-week intervention period. They either received 1.8 g CLA or placebo per day or 3.6 g CLA or placebo per day. Additionally, subjects of the high dosage intervention replaced their habitual lunch by one meal of a protein-rich, low-energy supplement. EI was measured at breakfast and appetite profile after an overnight fast. RESULTS: The mean body weight loss was 6.9+/-1.7% of their original body weight. Multiple regression analysis showed that at the end of the 13-week intervention, CLA did not have an effect on body weight regain. Feelings of fullness and satiety were increased and feelings of hunger were decreased after 13 weeks intervention by CLA compared to placebo, independent of %body weight regain. However, EI measured at breakfast was not affected by CLA. CONCLUSION: Appetite (hunger, satiety and fullness) was favorably, dose-independently affected by a 13-week consumption of 1.8 or 3.6 g CLA/day. This did not result in a lower EI at breakfast or an improved body-weight maintenance after weight loss.

[Can linoleic acids in conjugated CLA products reduce overweight problems?]
Tidsskr Nor Laegeforen. 2004 Dec 2;124(23):3051-4. Review. Norwegian.

BACKGROUND: CLA (conjugated linoleic acid) supplements are advertised as a way to reduce weight and to obtain a "better balance between fat and muscle". What evidence is there for these health claims, and is CLA supplementation safe and without adverse effects? MATERIAL AND METHODS: This review is based on peer-reviewed scientific publications. RESULTS: Large doses of CLA supplements in rodents reduce fat mass and increases muscle mass, but the results from 13 randomised, placebo-controlled clinical studies do not support these findings with regard to humans. However, results from both animal and human studies indicate that the CLA isomer 10-trans,12-cis may have a negative impact on carbohydrate and lipid metabolism by inducing insulin resistance and hyperlipidaemia. Studies of CLA supplementation to lactating women have revealed lower fat content in their milk. Furthermore, the cordial blood concentration of CLA in women has been shown to correlate negatively with both gestational length and birth weight. CONCLUSION: Even if reduced weight and fat mass has been observed in animal models following CLA supplementation, the basis is, at best, weak for such claims in humans. Provided that the fat mass reducing effect of CLA is mediated through PPARgamma, this may result in adverse metabolic effects.

Teo

Apesquad
Gick med
22 Apr 2003
Hoj
2016 KTM 1290 SD, 1995 Yamaha TT600S
andersbrink skrev:
Ta med dig stavarna (längd=axelhöjd) nästa gång du är ute och springer så avlastar du benhinnorna och får upp flåset ännu fortare och blir samtidigt av med gäddhänget på överarmarna. Inlines med stavar funkar väldigt bra för mig på sopade cykelvägar utan bilar.

/vilopuls 43 (hade 75 för 1-1/2 år sen)

<edit>Btw, gå ner 10 kilo samtidigt som du tränar..? Well, huvudsaken du inte fuskar med maten efter träningen. </edit>

Går man med stavar är man en gammal nucka oavsett om det är effektivt eller ej!

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
RocketQueen skrev:

/Marielle

Har du köpt de nu?

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Teo skrev:
Går man med stavar är man en gammal nucka oavsett om det är effektivt eller ej!

Stavar är apjobbigt, tog en tur i skogen med en hel del snö och trodde att jag skulle dö efter en halvtimma. Och jag tycker inte alls om iden att springa runt med stavar för man känner sig urdum, men ibland får man offra sig för den goda sakens skull.

MC Doktorn

Guest
RocketQueen skrev:

/Marielle

Det finns en tablett som heter Xenical som hämmar ett enzym i tarmen som tar upp fett som men ger massa otrevliga biverkningar med lös oljig avföring högt BT och är endast riktad till personer med BMI över 30 och har en uppenbar risk för hjärt kärlsjd.

Jag anser att det är mycket bättre att minska kalori-intaget på ett naturligt sätt enl Prof Stefan Rössner. :)

/Martin :tummenupp

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
RocketQueen skrev:

/Marielle

Men menar inte du kromtabeltterna??
Eller menar du något annat?
Så länge du menar att kromtabletterna kan hjälpa dig mot sockersuget så är det väl en sak, men att laborera med andra tabletter som ska hjälpa mot viktnedgång är nog mest bull och bara rent av farligt.

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
2ono skrev:
Det finns en tablett som heter Xenical som hämmar ett enzym i tarmen som tar upp fett som men ger massa otrevliga biverkningar med lös oljig avföring högt BT och är endast riktad till personer med BMI över 30 och har en uppenbar risk för hjärt kärlsjd.

Jag anser att det är mycket bättre att minska kalori-intaget på ett naturligt sätt enl Prof Stefan Rössner. :)

Den verkar inte bra men kromtabletter har i stort sett inga biverkninga om ens några. Jag kände inga.

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
The_Plumber skrev:
Den verkar inte bra men kromtabletter har i stort sett inga biverkninga om ens några. Jag kände inga.

Jag tror att 2ono menar några av de tabletter som RQ nämnde tidigare i sina inlägg, allstå inte kromtabletterna. Utan CLA, Themro X och Röda rippar.

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Skippa alla kemiska preparat och piller, ge dig f-n på att lyckas med ditt mål istället, utmana dina kompisar och gör det hela till en tävling, men framförallt sätt realistiska mål och ta god tid på dig, vill du gå ner 10 kg så lägg en plan på 3-4 månader, det handlar om att ändra sin levnadsstil, röra på sig lite mer och käka vettigare mat utan att svälta.

I början kan kilona rasa snabbt, men det är mest vätska som man tappar, invägning en gång i veckan räcker, annars blir man bara frustrerad.

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Vill man vara fin så får man lida pin, så enkelt är det.
Dags för min entimmas promenad igen..Jag har gått ner ett kilo och tycker att det är helt underbart då jag har stått still i vikt jättelänge.

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Dåså... nu har man kommit igång lite... 2.5 timmars promenad... då är det bara o lite rutin i det också :va

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
Själv kom jag in från en 1,3 timmars promenad...det va rätt tråkigt men jag hade ju med mig min mp3 så det gick fin fint.

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
The_Plumber skrev:
Själv kom jag in från en 1,3 timmars promenad...det va rätt tråkigt men jag hade ju med mig min mp3 så det gick fin fint.

Så länge man har bra musik, bra fantasi och en okej runda så känns en timmas promenad som tjugo istället.
Promenar, fantisera och njut ;)
Allting går jättebra då, jag är alltid bäst i mina drömmar, är inte ni det?

Last edited:

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Hoj
Såld :(
Alicia skrev:
Men menar inte du kromtabeltterna??
Eller menar du något annat?
Så länge du menar att kromtabletterna kan hjälpa dig mot sockersuget så är det väl en sak, men att laborera med andra tabletter som ska hjälpa mot viktnedgång är nog mest bull och bara rent av farligt.

Jo precis jag menar kromtabletterna. :)
Dom andra struntade jag ju i som jag skrev av att det kändes obehagligt.
Men CLA däremot är ju annorlunda. Säljs ju i vanliga butiker. Därför jag undrade om någon har provat dem.

The_Plumber skrev:
Har du köpt de nu?

Näää imorgon. Kromtabletterna alltså. Söndag idag.

Martin skrev:
Är det CLA-tillskott du pratar om nu?

Oj det där va massa svåra grejer att läsa på en gång. :rolleyes:

Förstod jag det hela rätt om CLA inte visade nån effekt?
Ja det är nog detta jag menar.

2ono skrev:

:skrämd
Ja va fasen nåt sånt vill jag inte vara med om!
Jag kan säga att min fett% inte är sååå bra just nu men den är fasen inte vid 30%.
Jag testar kromtabletterna men jag vet att träning och kost är a och o. :)

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
RocketQueen skrev:
Oj det där va massa svåra grejer att läsa på en gång. :rolleyes:

Förstod jag det hela rätt om CLA inte visade nån effekt?
Ja det är nog detta jag menar.
Du kan ju engelska också ;)

RocketQueen skrev:
:skrämd
Ja va fasen nåt sånt vill jag inte vara med om!
Jag kan säga att min fett% inte är sååå bra just nu men den är fasen inte vid 30%.
Jag testar kromtabletterna men jag vet att träning och kost är a och o. :)
Det kan väl inte vara många % BF det rör sig om? Eller har du blivit så fet det senaste året?

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Hoj
Alicia skrev:
Så länge man har bra musik, bra fantasi och en okej runda så känns en timmas promenad som tjugo istället.
Promenar, fantisera och njut ;)
Allting går jättebra då, jag är alltid bäst i mina drömmar, är inte ni det?

Jo visst. :) Speciellt när man går och tänker på hur första mc-säsongen ska bli. :)

Nyheter
Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha