Tjockisar i alla länder, förena eder!

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Gårdagen träning va riktigt roligt, 4 timmar Minimoto inomhus, Robin Harms från Dark Dog teamet vurpade framför mig så att höll på att köra över honom, kul att rejsa med grabbar som kör EM i RR vanligtvis.

En timmes promenad blev det oxo, skönt att sträcka ut när man suttit i fosterställning i ett par timmar, vikten ligger kvar men flåset och fettfördelningen har förändrats.

det roliga är att man känner sig gladare och piggare på bara tre veckors träning, man kommer att vara rena Duracellkaninen när våren kommer.

:banana Kämpa på nu alla RR fettisar :banana
 

Dr.Bike

Guest
Nursey skrev:
Gå på Spinning..man bränner uppåt 700 till 800 kalorier under en timmes pass om man tar i ordenligt.
Själv körde jag crosstrainer stenhårt tempo i 35 minuter och cyklade 30 minuter, också stenhårt tempo med motståndet ganska högt o brännde totalt 780 kcal (gemensamt). Så det går att bränna mycket om man har hög intensitet. :)

Kör spinning upp till tre ggr i veckan, ibland som instruktör så att...det känner jag till hyfsat :hihi Och: jo det bränner, men jag har aldrig mätt detta. Endast check på pulsklocka.
Tror ff inte på era glädjekalkyler (Anders och Du) om 7-8-9 hundra kalorier i timmen.

Man ska ha klart för sig att de s.k "kalorimätarna" på maskinerna är rena glädjemätarna för att ge sina utövare en ryggdunk.

Läs det tidigare inlägget där en kille redovisar energiåtgång enligt hälsovakten.
Det är mer realistiska siffror.

En hårt arbetande jägarsoldat har en omsättning av ca 3000 kcal per dygn, och det är vad denne får ut i sin stat.
Skulle då nån på gym bränna 900 kcal i timmen? Nej.
Soldaten bränner troligen stundtals mer per timme i sitt värv ute i kylan än gymmänniskan gör i sin apparat under kontrollerade former.

Välkommen att dra vedpulkan, och ha en 27-30 Kg tung ryggsäck på vita blixten en vecka eller två :lol
 
Last edited:

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jahapp, då börjar jag om då. Efter att knät gick sönder så tänkte jag börja igen. Väger nu 97kg, dvs 2kg+. Fy fan vad deprimerande. Nåja, I shall return.

Dr. Bike: Låg på K4 -94. 27-30 tung BATO, har ni börjat fjolla ur? Häng på en radio och lite annat skoj så det blir en utmaning! :D
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Alicia skrev:
Jag får väl ompröva då.. Får helt enkelt följa med dig ut till Bromma och träna.
Så får du visa hur man ska göra så att jag blir slim å snygg ;)

Ja du får göra det!
Hehe jag kan visa hur man tränar men det där med att bli slim vet i fan hur man fixar. hehe
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
RocketQueen skrev:
Ja du får göra det!
Hehe jag kan visa hur man tränar men det där med att bli slim vet i fan hur man fixar. hehe

Det är inte så jättelångt från Södertälje till Bromma så,
nu får du fixa ditt kort dessutom så får vi ta och åka nån runda ihop i sommar
 

bean305

#78 125R
Gick med
26 Apr 2004
Ort
Göteborg
Hoj
ZX6R, CRF450R, RS125R
Dr.Bike skrev:
Kör spinning upp till tre ggr i veckan, ibland som instruktör så att...det känner jag till hyfsat :hihi Och: jo det bränner, men jag har aldrig mätt detta. Endast check på pulsklocka.
Tror ff inte på era glädjekalkyler (Anders och Du) om 7-8-9 hundra kalorier i timmen.

Man ska ha klart för sig att de s.k "kalorimätarna" på maskinerna är rena glädjemätarna för att ge sina utövare en ryggdunk.

Läs det tidigare inlägget där en kille redovisar energiåtgång enligt hälsovakten.
Det är mer realistiska siffror.

En hårt arbetande jägarsoldat har en omsättning av ca 3000 kcal per dygn, och det är vad denne får ut i sin stat.
Skulle då nån på gym bränna 900 kcal i timmen? Nej.
Soldaten bränner troligen stundtals mer per timme i sitt värv ute i kylan än gymmänniskan gör i sin apparat under kontrollerade former.

Välkommen att dra vedpulkan, och ha en 27-30 Kg tung ryggsäck på vita blixten en vecka eller två :lol

Håller med om att det har dykt upp lite önskesiffror på närmare 1000 kcal per timma. Det som jag har blivit rekomenderad när jag cyklade mycket var att jag skulle trycka i mig ett gram kolhydrater per kg kroppsvikt varje timme om jag skulle cykla långa sträckor. För det var den summan som förbränndes om man låg på 75% av maxpuls i snitt och hade konditionsindex på 60. Om det stämmer så skulle jag förbränna 73 gr kolhydrater per timme dvs 73 x 4= 292 kcal per timme. Har svårt att tro att man kan förbränna mycket mer än så. Okej om man har ännu högre konditionsindex och väger mer så kan det gå åt mer, men inte så mycket mer. Men jag är ingen expert, men han som gav mig svar hade cyklat totalt 24000 mil i sin karriär, så han kändes insatt :).
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
En liter syre ger uppskattningsvis ca 5Kcal. Så har du en max VO2 på 6 liter och ligger och pumpar på 90% (vilket många inom eliten klarar i en timme) så blir det 6*90%*5=27 Kcal/min. Alltså upp mot 1600 kcal per timme.

Den yppersta eliten kan säkert komma upp till 1800-2000 kcal/h om det står ett OS-guld på spel.
Pratar vi längre tid, fleeera timmar, så ligger elitens tröskelvärde i alla fall över 75-80% vilket ger en förbränning långt över 20kcal/min.

Nu är ni kanske inga elitidrottare, men mer än 292 kcal i timmen hoppas jag verkligen att du gjorde av med, om det inte var nerförsbacke i en timme?
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
Freppa skrev:
Jahapp, då börjar jag om då. Efter att knät gick sönder så tänkte jag börja igen. Väger nu 97kg, dvs 2kg+. Fy fan vad deprimerande. Nåja, I shall return.

Dr. Bike: Låg på K4 -94. 27-30 tung BATO, har ni börjat fjolla ur? Häng på en radio och lite annat skoj så det blir en utmaning! :D


Jag NÄMDE väl bara ryggsäcken va!? ;) (K70 detta var innan berghausens tid...)
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
En timmes kacklande på SH förbrukar ca ½ kalori. Ut och spring med er bara. Ni kommer att göra av med tillräckligt med kalorier. Jag lovar :)
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Alicia skrev:
Det är inte så jättelångt från Södertälje till Bromma så,
nu får du fixa ditt kort dessutom så får vi ta och åka nån runda ihop i sommar


Jäklar va skoj. Har helt glömt av att du flyttat.
Det ska jag göra. :)
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Nästan precis hemkommen, tränat styrkepass en timma och gått en timma.
Äter en välbehövlig middag och är totalt slut.
Men skönt var det :yoparty
 

Dr.Bike

Guest
Dr.Bike skrev:
Jag NÄMDE väl bara ryggsäcken va!? ;) (K70 detta var innan berghausens tid...)
Självfallet fick man "förmånen" av radio + vapen.
Ibland när man hade syltryggar med sig i gruppen fick man oxå ett understödsvapen...

Men detta kan man ju inte berätta för dagens ungdom som inte gjort lumpen ens, för ingen tror på detta. :fakta

För er som inte tror: Nej ALLT var INTE bättre förr. Men... har man iaf EN gång i sitt liv uppsökt sina gränser blir man om inte annat LITE ödmjukare sen.
 

Freppa

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
K70 var manligt. Berghaus var ju bekväm och hade ingen stålmes. (fast jag köpte mig en privat efter lumpen... Jag är en dålig man....)
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Freppa skrev:
K70 var manligt. Berghaus var ju bekväm och hade ingen stålmes. (fast jag köpte mig en privat efter lumpen... Jag är en dålig man....)
Berätta nu hur det var att göra lumpen -67, mitt under kalla kriget.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Freppa skrev:
Jahapp, då börjar jag om då. Efter att knät gick sönder så tänkte jag börja igen. Väger nu 97kg, dvs 2kg+. Fy fan vad deprimerande. Nåja, I shall return.
Bra Freppa, ge inte upp nu, vi vill ju se dig slank och inoljad på gridden till våren, se till att Köttbullen & Slasker oxo rör på sig lite, vi vill att ni bjuder på lite motstånd i år på ERF:en.
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Idag träffade jag min PT. Jag hade minskat från 24.25% fett till 22.25% fett. 2% alltså under ganska kort tid. Hade även ökat mina mått på en del muskelgrupper. Dock inte alla.
Är väldigt nöjd och detta gör ju att man vill träna ännu mer. :banana
 

Dr.Bike

Guest
Freppa skrev:
K70 var manligt. Berghaus var ju bekväm och hade ingen stålmes. (fast jag köpte mig en privat efter lumpen... Jag är en dålig man....)

:lol

Det bästa man kan säga om K70:n var att man iaf inte blev lika svett om ryggen som med Berghausen.
Valde faktiskt K70:n sist då vi drog Karolinern.

RocketQueen skrev:
Idag träffade jag min PT. Jag hade minskat från 24.25% fett till 22.25% fett. 2% alltså under ganska kort tid. Hade även ökat mina mått på en del muskelgrupper. Dock inte alla.
Är väldigt nöjd och detta gör ju att man vill träna ännu mer. :banana


:tummenupp Bra jobbat raketdrottningen!
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Jag måste undra en sak, hur gör ni med träningen om ni känner er lite, lite sjuka.

Tränar ni ändå, och hoppas att det ska försvinna?

Eller känner ni efter och skiter i att träna vid minsta tecken på en analkande förkylning eller så.

HUR farligt är det att träna även om man inte känner sig riktigt Top Of The Line. För min del ska det mycket till, om jag ska hoppa en träning. Beroendet är starkare än förnuftet är jag rädd. Även om jag försöker "tvångsvila" ibland. :rolleyes:

//M
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top