Tjockisar i alla länder, förena eder!

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Benhinneinflammtion?
Symtom?
Lätt att få?
Hur blir man av med det?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Wargen skrev:
Klart ja vet att kroppen behöver kreatin men det som ja menar är drycken Kreatin som är extra. Det behövs inte. Samma sak gäller med proteintillskott. De proteinet du får i dig av vanlig mat räcker gott och väl för att bygga muskler. Men om man nu tränar väldigt mycket så kan det behövas eftersom du gör åt mycket mera då.
Det beror ju på hur mkt protein du får i dig, jävlar vad du får käka om du ska ha i dig rätt mängd vid rätt tillfälle.
 
Last edited:

ViktorW.

Ny medlem
Gick med
2 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
R1-04 race/banhoj
Wargen skrev:
Klart ja vet att kroppen behöver kreatin men det som ja menar är drycken Kreatin som är extra. Det behövs inte. Samma sak gäller med proteintillskott. De proteinet du får i dig av vanlig mat räcker gott och väl för att bygga muskler. Men om man nu tränar väldigt mycket så kan det behövas eftersom du gör åt mycket mera då.
Den kreatin man får i sig genom maten är tillräcklig för att få kroppen att må bra, men om man vill lägga på sig mer muskler är kreatin att föredra då man dels får bättre vätskegenomströmning i muskulaturen och dels för att muskulaturen bildar atp snabbare än förut, vilket gör att man återhämtar sig snabbare och orkar träna mer.
Kreatin får även en bättre effekt om man tar kreatinpyruvat istället för monohydrat, pyruvat ser till att kroppen sätter fart på fettförbränningen.
Var inte rädd för kosttillskott, det heter kosttillskott av en anledning, de ger en helt det tillskott av näring som kan vara svårt att få i sig genom maten.
mvh/ viktor
 

Neutral

Grand Prix Mechanic
Gick med
4 Jul 2004
Ort
Linköping
Hoj
5x
Alicia skrev:
Benhinneinflammtion?
Symtom?
Lätt att få?
Hur blir man av med det?
Benhinneinflammation är lätt att få av t ex dåliga skor och hårt underlag, se över de sakerna om det går. Själv fick jag det kroniskt efter åratal av karateträning, det är ju barfota på golv som ofta inte ens är bra med rejäla skor. Blir det kroniskt är bara operation utvägen, jag fick operera båda smalbenen, de skar en decimeter nedanför knät och likadant ovanför foten och drog en kniv på insidan för att slippa ärr hela smalbenet. Snittet i hinnan gör att den läker ihop större och rymligare. Problemet kan delvis bero på att man börjar träna hårt efter puberteten och musklerna växer mer än benhinnan.

Har du känning av det (ömma skenben t ex) så tagga ner lite men det är ingen fara om det är lite och sällan men om du inte kan sova så har du ett problem...mitt var ungefär som huvudvärk i benen och det släppte inte.

2ono kan säkert förklara det mer korrekt så jag slipper lägga ut min journal här. :D
 
Last edited:

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Neutral skrev:
Benhinneinflammation är lätt att få av t ex dåliga skor och hårt underlag, se över de sakerna om det går. Själv fick jag det kroniskt efter åratal av karateträning, det är ju barfota på golv som ofta inte ens är bra med rejäla skor. Blir det kroniskt är bara operation utvägen, jag fick operera båda smalbenen, de skar en decimeter nedanför knät och likadant ovanför foten och drog en kniv på insidan för att slippa ärr hela smalbenet. Snittet i hinnan gör att den läker ihop större och rymligare. Problemet kan delvis bero på att man börjar träna hårt efter puberteten och musklerna växer mer än benhinnan.

Har du känning av det (ömma skenben t ex) så tagga ner lite men det är ingen fara om det är lite och sällan men om du inte kan sova så har du ett problem...mitt var ungefär som huvudvärk i benen och det släppte inte.

2ono kan säkert förklara det mer korrekt så jag slipper lägga ut min journal här. :D


Tränade förut Kung Fu i cirka ett och ett halvt år, då barfota på cementgolv med trägolv över. Då värkte mest överallt så då tänkte jag inte så mycket på det.

Just nu vet jag att jag har dåliga skor plus att jag går hela tiden på jobbet, då på asfalt. Känner nu när jag tränar att det värker just i skenbenen, speciellt när jag springer och hoppar.
Även nu idag har jag känt av när jag inte gör något. Som huvudvärk är det inte, värker lite bara. Har haft problem med värkande leder i händer och handleder förut så jag tänker inte så mycket på det.

Nu ska jag vila från träningen en vecka.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Alicia skrev:
Känner nu när jag tränar att det värker just i skenbenen, speciellt när jag springer och hoppar.
Låter som benhinneinflamation. Gör det ont när du rör på smalbenen så är det nog det.

Notera att skorna måste vara bra för dig, anpassade efter hur du går/springer. Benhinneinflamation drabbar oss som pronerar (foten viker sig sas innåt vid isättningen i marken) mer än det drabbar andra. Om du pronerar så se till att du köper skor som ger stöd i hålfoten. Det gör stor skillnad.

Vila är en bra ide för benhinneinflamation är inte så kul. Det tar tid att bli av med. Har du ont även när du inte gör något kan du testa Gel Orudis (finns på apoteket) eller någon annan smärtlindrande salva. Skall dock inte användas när du tränar.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Bingo skrev:
Låter som benhinneinflamation. Gör det ont när du rör på smalbenen så är det nog det.

Notera att skorna måste vara bra för dig, anpassade efter hur du går/springer. Benhinneinflamation drabbar oss som pronerar (foten viker sig sas innåt vid isättningen i marken) mer än det drabbar andra. Om du pronerar så se till att du köper skor som ger stöd i hålfoten. Det gör stor skillnad.

Vila är en bra ide för benhinneinflamation är inte så kul. Det tar tid att bli av med. Har du ont även när du inte gör något kan du testa Gel Orudis (finns på apoteket) eller någon annan smärtlindrande salva. Skall dock inte användas när du tränar.


Det gör ju som sagt inte ont hela tiden. Utan det kommer med jämna mellanrum.

Tänkte köpa ett par ordentliga skor som jag kan ha till jobbet, då det är där jag går som mest. Vissa dagar har vi på schemat en timmas promenad.

Hade ilägg i skorna när jag yngre, kommer dock inte ihåg för vad. Ska försöka kolla upp det.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
HanneZ skrev:
Det beror ju på hur mkt protein du får i dig, jävlar vad du får käka om du ska ha i dig rätt mängd vid rätt tillfälle.
Inte så hemskt mycket eller?
150gram nötfärs, 100gram pasta och 2dl lättmjölk blir ca 50g protein. Inte särkilt stor måltid det.
 

Kocken

shit fan va knas!
Gick med
2 Oct 2004
Ort
uppsala
Hoj
daytona
Martin skrev:
Inte så hemskt mycket eller?
150gram nötfärs, 100gram pasta och 2dl lättmjölk blir ca 50g protein. Inte särkilt stor måltid det.

Precis tre såna måltider räcker utmärkt. Har en gång kört en period med 350g protein om dan efter ca en mån mådde man inte så bra, blir väldigt slitigt på njurarna. De enda som behöver mycke protein är de som tar steroider.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
HanneZ skrev:
Det där är ju inte direkt snabbt protein.
Nej, det är för visso sant.

-edit-
Men du sa inget om att det skulle vara just snabbt protein! :mad:
Vassleprotein är det enda protein som är "snabbt" och stimulerar proteinsyntesen. Men det stimulerar samtidigt proteinnedbrytningen, långsamt protein stoppar den. Så en kombination är nog bäst.
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Men om man nu som jag går o tränar 40-50 min gym-pass 4 ggr i veckan. Hjälper det något om jag tar proteintillskott då eller e det bara skit?

Hur mycket mer skulle det ge om man tar ett bra tillskott? Isåfall kan ni ge tips på nått bra?
 

MC Doktorn

Guest
jag går stadigt men sakta ner magen har sjunkit in och ett hål till på skärpet har gjorts.

Använder inga mirakel dieter eller program mer än no gain without pain.
Det känns grymt fint att jobbat ett timmes pass så svetten dryper.
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Wargen skrev:
Men om man nu som jag går o tränar 40-50 min gym-pass 4 ggr i veckan. Hjälper det något om jag tar proteintillskott då eller e det bara skit?

Hur mycket mer skulle det ge om man tar ett bra tillskott? Isåfall kan ni ge tips på nått bra?
Skit är det inte, men till att börja med så ska man bara koncentrera sig på att äta rätt och få igång träningen. Nu är det i och för sig absolut ingen nackdel med att ta en proteindrink. Men det är inget måste heller.
Om jag inte missminner mig så var du främst ute efter att bli av med fett?
Bygga muskler samtidigt som man ska bli av med fett är svårt och kräver att man sköter proteinintag och dyl vid rätt tidpunkter.

Koncentrera du dig på att bli av med dina extra kilon så får du börja äta lite mer sen när du är nöjd med din fetthalt. Dessutom ger ju en proteindrink extra kalorier som man kanske inte vill ha om man ska gå ner i vikt.
 

Wargen

Fjollhoj medlem
Gick med
18 Oct 2005
Ort
Borås
Hoj
DT 125 R -02*krashad* NSR 125 -96 *krashad*
Martin skrev:
Skit är det inte, men till att börja med så ska man bara koncentrera sig på att äta rätt och få igång träningen. Nu är det i och för sig absolut ingen nackdel med att ta en proteindrink. Men det är inget måste heller.
Om jag inte missminner mig så var du främst ute efter att bli av med fett?
Bygga muskler samtidigt som man ska bli av med fett är svårt och kräver att man sköter proteinintag och dyl vid rätt tidpunkter.

Koncentrera du dig på att bli av med dina extra kilon så får du börja äta lite mer sen när du är nöjd med din fetthalt. Dessutom ger ju en proteindrink extra kalorier som man kanske inte vill ha om man ska gå ner i vikt.

ok tack för svaret. :tummenupp
jo ja vill gå ner några kg till så det blir väl att vänta lite med proteinet då.

Men om man nu är lite överviktig (asså nu snackar vi kanske 5-7 kg) kan det göra att bygga muskler går fortare?
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Mad Moose skrev:
Aj, aj. sluta ät genast. Frys in det o ge det till mig på lördag. :rolleyes:

Haha, det var riktigt smaskigt faktiskt :tungan
Men frågan är om det är onyttigt el inte?
Använder mjuka tacobröd, majs, gurka, sallad, tacosås och nötkött.
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Alicia skrev:
Haha, det var riktigt smaskigt faktiskt :tungan
Men frågan är om det är onyttigt el inte?
Använder mjuka tacobröd, majs, gurka, sallad, tacosås och nötkött.

Jag tycker inte det är speciellt onyttigt. Det är väl mer en fråga hur mycket man stoppar i sig. Det ska väl kanske vara det mjuka tacobrödet i så fall.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top