Tjockisar i alla länder, förena eder!

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Mad Moose skrev:
Jag tycker inte det är speciellt onyttigt. Det är väl mer en fråga hur mycket man stoppar i sig. Det ska väl kanske vara det mjuka tacobrödet i så fall.

Jag äter två stycken tacos. Blir väl cirka 200 gram nötkött, en fjärdedels gurka, 3 msk majs, 2 tsk tacosås och en näve sallad.

Tränar cirka 3 gånger i veckan nu. Både styrka och kondition på friskis och svettis. Jag går mycket på jobbet och har en timmas promenad/3gånger i veckan på schemat.
Ungefär så här ser en dag ut för mig.
06.00- En fullkornsmacka, en halv tallrik gröt (visserligen risgrynsgröt) men inget extra socker och ett glas juice.

09-10.00- Ett äpple, vatten och kanske en halv smörgås. Ibland en snickers.

12-13.00- Lunch, varierande mat. Allt från pasta till potatis och kött. Mindre portioner. Endast vatten att dricka.

15.00- Vatten, frukt eller en kaffe och skorpor. En macka om det är träning vid 17.

17.00- Träning en timma.

18.30-19.00- Middag, varierande, mindre portioner.
Kanske en frukt lite senare, oftast ingenting.
Cirka 1-2 liter vatten varje dag.
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Alicia skrev:
Jag äter två stycken tacos. Blir väl cirka 200 gram nötkött, en fjärdedels gurka, 3 msk majs, 2 tsk tacosås och en näve sallad.

Tränar cirka 3 gånger...

Det där verkar ju hur bra som helst. Håller du på det där kommer det att ge massor av resultat. Ska man vara lite petig så ska du väl fimpa snickersen och byta risgrynsgröten mot havregryn.
Men annars, bra jobbat, kör på. :tummenupp
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Mad Moose skrev:
Det där verkar ju hur bra som helst. Håller du på det där kommer det att ge massor av resultat. Ska man vara lite petig så ska du väl fimpa snickersen och byta risgrynsgröten mot havregryn.
Men annars, bra jobbat, kör på. :tummenupp

Funderar på att börja med havregryn istället kanske.. Ska testa iallafall :)
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Alicia skrev:
Funderar på att börja med havregryn istället kanske.. Ska testa iallafall :)
Det är alla gånger bättre med havregryn än risgryn.
Annars tycker jag det ser bra ut, den där snickersen hade jag dock bytt ut mot en god grov macka istället. Mindre energi och mer näring. :)
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Martin skrev:
Det är alla gånger bättre med havregryn än risgryn.
Annars tycker jag det ser bra ut, den där snickersen hade jag dock bytt ut mot en god grov macka istället. Mindre energi och mer näring. :)

Den där onyttiga snickersen slinker bara ner ibland när jag är ute på jobb och inte hinner ta mig in. Är inte riktigt förtjust i havregrynsgröt.
Om man äter linfrö till risgrynsgröten, blir den lite bättre då :rolleyes:
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Alicia, du kanske skulle skriva en matdagbok. På den gamla goda tiden så gjorde jag det. Skrev matdagbok i 8 mån. Sen fick jag nog och då åkte den åt skogen. :hihi

Det är faktiskt en ganska bra grej. Då ser man hur den där lilla ensamma snickersen inte är så ensam.
Man stoppar nog i sig mer skit än vad man vet om.

Man kan ju bara skriva en månad för att få lite koll. :)
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
Alicia skrev:
Den där onyttiga snickersen slinker bara ner ibland
Jag förstår precis vad du menar! Jag känner faktiskt till en historia om en man som bara skulle gå förbi ett kylsåp men slipsen ryckte upp dörren sög tag i en damsugare (du vet en sådan där masipanrulle med choklad).
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Alicia skrev:
Den där onyttiga snickersen slinker bara ner ibland när jag är ute på jobb och inte hinner ta mig in. Är inte riktigt förtjust i havregrynsgröt.
Om man äter linfrö till risgrynsgröten, blir den lite bättre då :rolleyes:
Mja bättre vet jag inte om det blir, bara mer fett. För visso nyttigt fett men.

Du gör ju självklart som du vill, verkar onödigt att tvinga i sig massa saker man inte tycker är gott. Du måste ju inte koka gröt på havren, du kan göra en egen müsli. Bara att blanda havre, rågflingor, vetekli, linfrön och russin kanske och äta med yoghurt. Det är inget magiskt med just havregrynsgröt, förutom att det mättar ganska bra och ger inte överdrivet mycket energi. Men 1 dl havre är ju 1 dl havre oavsett om du gör gröt på det eller inte.
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Fråga till träningsexperterna: vad händer om man inte stretchar?

Jag tränar 2 x 1,5 timmar i veckan, då jag bland annat gör 100 sit-ups och 40 armhävningar varje gång. Jag dansar så jag använder i princip varje muskel i kroppen. Dansen slutar ganska sent och jag brukar raska mig hem snabbt och skiter ganska ofta i att stretcha. Just nu har jag en helvetes träningsvärk och vänster lår är svagare än vanligt. Är det ett resultat av att jag inte stretchar?
 

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Sveriges Jerusalem
Hoj
Honda RS125R
Macho Woman skrev:
Fråga till träningsexperterna: vad händer om man inte stretchar?
Det händer inte så mycket om man inte stretchar, träningsvärken blir inte mindre av att stretcha. Man blir vigare och smidigare av att stretcha. Tränar man dans så använder man förmodligen hela rörelsebanan för muskeln under träningen ändå och på så vis blir man inte så stel utan man "stretchar" under dansen.

Angående det svaga vänsterbenet är väl att du tagit i hårdare än vanligt kanske.
 
Last edited:

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Det enda jag upplevt som negativt med att inte stretcha är att jag inte kan klia mig på ryggen längre... :D

Stretcha bör man göra om ens muskler bli så mkt kortare att dom börjar forma om kroppen.
 

valmers

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Karlstad
Hoj
E-Wheels E2S V2 MAX
Det finns två saker man skall passa sig noga för när man tränar. Det ena är uppvärmning och det andra är stretching.
 

RocketQueen

Ny medlem
Gick med
10 Jun 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Såld :(
Macho Woman skrev:
Fråga till träningsexperterna: vad händer om man inte stretchar?


Asså jag var stel som en tant efter att jag kört mycket styrka och ALDRIG stretchat vilket ledde till ont i ryggen. Nu går jag 1 gång per månad till en naprapat plus stretchar efter varje träning och det har verkligen hjälp. Ingen tant längre. hihi

Som Martin skrev är det säkert bra med dansen i sig men om du kör styrka skulle jag välja att stretcha efteråt. :)
 

Macho Woman

Äppelkäck
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm, Söder
Hoj
Förvuxen 80-talsmoped
Danke! Jag fortsätter att skita i att stretcha, helt enkelt.

Nästa fråga: När jag nu har sådär förbannat ont att musklerna känns som blåmärken som dessutom svider också, ska jag då vila musklerna eller är det bara att köra på?
 

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Macho Woman skrev:
Danke! Jag fortsätter att skita i att stretcha, helt enkelt.

Nästa fråga: När jag nu har sådär förbannat ont att musklerna känns som blåmärken som dessutom svider också, ska jag då vila musklerna eller är det bara att köra på?
Vad är syftet med träningen?
 

Teddy

"...I been here for years"
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Vallentuna
Hoj
1973 Suzuki GT550.
valmers skrev:
Det finns två saker man skall passa sig noga för när man tränar. Det ena är uppvärmning och det andra är stretching.
He he. När man ser gamla styrkelyftare röra på sig börjar man osökt att tänka på kylskåp. Att män inte vet vad uppvärmning är och kan inte stava till stretching tror jag har att göra med att det anses som feminint att starta mjukt och att avsluta med graciösa rörelser. Ett rejält pass för en karl med hår på bröstet ska börja med ett kustjägarvrål "KUUUKEN!" och avslutas med att man släpper 100-kilos stårngen i golvet med ett brak.

Edit.
Förlåt, först glömde jag ironismiley och nu hittar jag ingen.
 
Last edited:

TRIXXER

Proud no:1 member of Dragnagel MC
Gick med
12 Jan 2004
Ort
SMAULAND
Hoj
lc4
Effektökning

För 1.5 år sedan var jag en degklump på 95 kg, sambolivet, pizza och all annan skräpmat hade tagit ut sin rätt. Egentligen var det tjejen som började banta och man hängde liksom med på tåget vare sig man ville eller inte. Jag har dock lyckats att gå ner 17kg genom att sluta äta skräpmat (klart man unnar sig en pizza ibland iof), äta bra frukost, stor lunch, frukt på em, men bara ngt litet på kvällen (t.ex. fil eller gröt). Till detta kom träning 3 gånger i veckan på gym samt morgonpromenader på ca en timme.
Detta har då gett en reell effektökning från 0.26hk/kg till 0.28hk/kg d.v.s ungefär lika mycket som ombestyckningen och sliponet gjorde på lc-4:an
:hihi
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top