Tjockisar i alla länder, förena eder!

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
Afterburner skrev:
2693639 FreddaGädda: Trodde att jag gjorde klart att banta inte är en bra lösning. Det handlar om att göra en livsstilsförändring och hålla den. Jag har vart gött lönnfet innan. Idag väger jag 82 kg på 175 cm enligt bilden, bedöm själv.

vad väger du på bilden? måste va under 80 väll? jag gissar 74-76kg säkert nån vecka innan nån tävling eller?
 

supergirl

she's unstoppable, unpredictable ...
Gick med
17 Aug 2006
Ort
Stockholm
Hoj
Honda CBR 600rr -03
BrInK skrev:
2693382
Protein är bränslet för att bygga muskler. Fett blir inte till muskler...
Ska du upp i vikt = ät mer kalorier än du förbränner.
Ska du ner i vikt = ät mindre kalorier än du förbränner.

sjukt enkelt att komma ihåg.....:tummenupp

Dock ökar man troligen sin muskelmassa även om man höjer sitt fettintag eftersom att kroppen då slipper använde protein till energi (vilket den gör om den får för lite fett och kolhydrater, det är enklare för kroppen att bryta ner proteiner och använda som energi än det är att bryta ner fett). Det är faktiskt väldigt vanligt att folk äter på tok för lite fett för de är rädda att bli tjocka. Kroppen behöver fett för att transportera vitamaniner, mineraler och spårämnen samt till viss del som energi.

Vill man gå upp i "kvalitetsvikt" är det superviktigt att äta en balanserad kost. En ganska väl beprövad sammansättning av energiintaget är att ligga på är 30% protein, 50% kolhydrater och 20% fett och lägga sig på ca 500kcal över sitt normala energiintag.

Vid diet är ett enkelt upplägg 40% protein, 40% kolhydrater och 20% protein och 300-500kcal kaloriunderskott. Om man har nprmal förbränning kan man då räkna med att tappa ca 0,5 kg i veckan.
 

BrInK

Winner 250sp cup 2006!
Gick med
7 Mar 2003
Ort
malmö
Hoj
pw50
supergirl skrev:
2693940 fettintag ( fett och kolhydrater proteiner energi bryta ner fett). fett vitamaniner, mineraler och spårämnen energi.
30% protein, 50% kolhydrater och 20% fett och lägga sig på ca 500kca 40% protein, 40% kolhydrater och 20% protein och 300-500kcal kaloriunderskott. ca 0,5 kg.


:gnissla
jag mena bara att man inte behöver va fet för att bygga muskler, dvs bättre att äta mat med kvalitet (även fett då) än trycka i sej en massa skräp för att bli tjock. så man kan göra om det till muskler för så funkar det inte.

nu får vi sluta sabba tjockis tråden......keep it simple... ät mindre rör er mer. :rolleyes:
 

FreddaGädda

Guest
Afterburner skrev:
2693639 FreddaGädda: Trodde att jag gjorde klart att banta inte är en bra lösning. Det handlar om att göra en livsstilsförändring och hålla den. Jag har vart gött lönnfet innan. Idag väger jag 82 kg på 175 cm enligt bilden, bedöm själv.

Som även jag bedyrade, bantning är ingen bra lösning, dock funktionell.

Jag ser att du gärna tränar rygg. Rygg är den enda delen på kroppen jag inte är särskilt förtjust i att träna. Men gör det ändå. Annars blir det ju pannkaka av alltihop.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Träningen är riktigt roligt när man väl kommer igång. De nya skorna verkar avlasta en hel del då jag kan springa och hoppa hyfsat obehindrat just nu.
Har dock upplevt problem när jag kör bil, endast stadskörningen hela dagarna. Mitt vänstra ben kan värka en hel del när man måste koppla hela tiden.

Förra träningspasset trodde jag att Sandstream besökte Södertälje. Förmodligen en avlägsen bror eller liknande, enda som saknades var skägget. Tänk er Sandstream stå och vicka på höfterna som en flicka, var mycket underhållande.

Idag hade en tjej tvingat med sig sin unga pojkvän, även det mycket underhållande. Speciellt när dom upptäcker att det faktiskt är rätt jobbigt med friskis och svettis.
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
när man började jobba igen började träningen... efter 1 år utan nån regelbunden träning eller mer träning än vad träningarna på tisdagkvällarna gjort...
Lördag: 5.5mil cykel (cyklar utomhus på de skitiga vägarna! blött...)
måndags, 3.5 mil på cykel + 55min spinning...
tisdag 2mil cykel
onsdag 2mil cykel + squash (1:a gången, det va jävligt kul!)
Torsdag, 2 mil cykel + 75min spinning
Idag vetifan om jag orkar nåt...
nästa vecka blir det att tänka mer på vad man stoppar i munnen, fy fan va hungrig man blir när man börjar röra på sig!
vikten är mer (men fettprocenten densamma) än för en vecka sen.. dock hoppas jag att om 3-4 veckor se nån sorts skillnad....
//håkan
 

Tholon

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2007
Ort
Tyresö
Hoj
Triumph Sprint ST
Det verkar som om de flesta tränar för att uppnå något? Mer muskler eller mindre fett. Men är det inte bättre att träna för träningens skull? Det blir roligare och resultatet kommer av sig själv.
Och... att träna med omväxlande. Inte bara gym, friskis& svettis eller löpning utan både och. Själv tränar jag Kendo, för att det är... tja en livsstil... och kör några gympass i veckan, mest av fåfänga :) och försöker hinna med åtminstone ett rejält löppass i veckan.
Det blir allsidig träning och varje pass blir verkligen kul :)
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
hörru Tholon, kom inte här o förstör min världsuppfattning! ända sen -99 har jag tränat inför "Beach..." nånting, men inte fan har det lyckats en enda gång! :gnissla
Den här gången är målet att cykla vätternrundan (UTAN jävla draghjälp i klunga) under 10 timmar, siktar på 9:30.
Sist jag körde blev det 14 mils träning innan och då tog det 10:56...
3:e gången gillt blire det runt den förbannade sjön! :va
önskar inget annat än att få rutin som man kan hålla året runt när det gäller träning...
 

sandstream

Guest
Förra träningspasset trodde jag att Sandstream besökte Södertälje. Förmodligen en avlägsen bror eller liknande, enda som saknades var skägget. Tänk er Sandstream stå och vicka på höfterna som en flicka, var mycket underhållande.
Så det finns alltså en del snygga grabbar även i Södertälje, bara att gratulera :D
 

Tholon

Ny medlem
Gick med
3 Jan 2007
Ort
Tyresö
Hoj
Triumph Sprint ST
Lessen Håkan... :)
Jäklig impad av att du fixat Vätternrundan!! Det är ju en prestation!

Jag är ju inte rätt kille att ge råd. Men istället för att köra sex pass med cykel på raken, kanske du skulle köra något annat emellanåt? Ett pass i gymmet, ett löppass eller ett pass med Boxning? Eller något sånt...
Du bygger lika mycket kondis, men mer styrka, mer snabbhet och mindre risk för skador. Också så kommer du att längta till din cykel :)

Och du - lycka till på Vätternrundan!!!
 

håkan

Brumm brumm
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Mantorp Park
Hoj
Honda CBR 1000RR SP
Jag är ju inte rätt kille att ge råd. Men istället för att köra sex pass med cykel på raken, kanske du skulle köra något annat emellanåt? Ett pass i gymmet, ett löppass eller ett pass med Boxning? Eller något sånt...

Självklart har inte gymet varit obesökt när det ligger utanför spinninghallen ;)
kanske inte lika mkt som spinning men ändå.
Måste träna "underarmsmusklerna" lite... sånt hade jag inga problem med när jag var singel av nån anledning :D

Nästa vecka blire squash och nåt trevligt box pass också, brukar va mkt trevligt att titta på ....:tuttar
 

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Ort
Örebro
Hoj
Letar GSXR 1000/750
! ända sen -99 har jag tränat inför "Beach..." nånting, men inte fan har det lyckats en enda gång! :gnissla

Heheh, samma här.

Nu skiter jag i beach 2007 och satsar allt på beach 2008 istället.
På 1.5 år hinner man bygga några kilo muskelmassa i alla fall.
 
Last edited:

Mackz

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2004
Ort
-
Hoj
-
Löptränar 2 ggr i veckan, kör ett helkroppspass styrka i veckan. Har börjat cykla en hel del nu och testade spinning i tisdags, skitskoj. Köpte spd-pedaler och skor i mellandagarna och nu kan jag inte sluta cykla. :)
Har börjat snegla på en riktigt racer och tänkte skaffa en lagom till det blir racerväder. Någon cyklist som har nåt bra tips på en nybörjarracer i 10.000 kronors klassen?
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Just nu är det sånt där jobbigt mellanläge. Vissa kläder är för stora och vissa är fortfarande för små. Inga kläder som sitter riktigt snyggt, känns dumt att köpa nytt nu när man vill gå ner mer.
Det är väl som sagt bara att kämpa på...

Träningen nu är 2 gånger på friskis i veckan plus 1 till 2 promenader/vecka. Plus att om jag inte tar bilen på jobbet så blir det cirka 1 timmas promenad per dag.
 

Palmas

Ny medlem
Gick med
17 Aug 2003
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
Ingen
Jag tror jag ansluter mig till friskisgänget.

Tyvärr är gamla meriter inget att leva på och jag upptäckte när jag tog på mig hjälmen i fredags att den hade blivit lite trång.

Sen var det jäkligt jobbigt att sitta på hojen och trött i armarna blev man också. :va

Väger nu skrämmande 110 och lite drygt kilo. 2003 strax innan jag krockade på hojen var jag nere på 97 kg efter målmedvetet tränande som spinninginstruktör och ordentligt ätande.

Sen vete fan vad som hände och nu är man inne i totaltjockisträsket igen så målsättningen är solklar, minus 5 kilo till sommarens bankörningar och bättre kondis/styrka. Minus ytterligare 5 kilo till nästa årsskifte.

Promenerar nu till jobbet totalt en timme per dag, äter vanlig mat och dricker inte läsk dvs Coca-Cola.

Vet vad som krävs, det svåra är att hålla det.
 
Last edited:

gunnar_gt750

GSX-R musei-intendent
Gick med
7 May 2005
Ort
Solna
Hoj
Suzuki GSX-R750 88/90/91
Själv fick jag ont i en tand i början av December och det skulle ta ett tag innan jag kom mig för att ordna tandläkartid. I stället undvek jag alla former av sötsaker och borstade tänder som en furie för att hålla ev tandvärk borta.
Under en månad gick jag ner ca 7 kilo till ca 87kg bara på det minskade sockerintaget. Skulle man sedan börja motionera...Så där ser man vad det kan göra. Tand nu fixad, och är jag inte på väg upp igen ?
 
Last edited:

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Träningen tickar på. Jag orkar mer och mer för varje pass. Blir bara roligare och roligare. Dock det man har minst problem med försvinner fortast och det man vill bli av med mest tycks aldrig försvinna. Blä.
 
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top