Tjockisar i alla länder, förena eder!

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Kul att du hade kul:tummenupp
Men två timmar är lite mycket, 1 timme är lite mer lagom.:)

Men då är allting inräknat. Uppvärmning på 15 minuter, vilopauser mellan alla maskiner, nedvarvning 15 minuter, strechtning 10 minuter, drickpauser och allt sånt.
 
Last edited:

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Någon som vet om det är okej att träna direkt efter ett naprapatbesök? Eller någon timma efter? Kan det vara dåligt på något sätt?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Någon som vet om det är okej att träna direkt efter ett naprapatbesök? Eller någon timma efter? Kan det vara dåligt på något sätt?

Det ska nog inte vara nån fara, men man kanske vart hos naprapaten av en anledning? Hör med naprapaten helt enkelt, eller ta det lite lugnt med den kroppsdelen de behandlat iaf.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Det ska nog inte vara nån fara, men man kanske vart hos naprapaten av en anledning? Hör med naprapaten helt enkelt, eller ta det lite lugnt med den kroppsdelen de behandlat iaf.

Har problem med rygg och skuldror efter att ha arbetat i vården i längre. När jag tränar blir problemen mindre och kroppen känns bättre.
Tänkte att jag kunde träna resten av kroppen och ta det lugnare med dom delarna.
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Men då är allting inräknat. Uppvärmning på 15 minuter, vilopauser mellan alla maskiner, nedvarvning 15 minuter, strechtning 10 minuter, drickpauser och allt sånt.

När jag tränar en klient är allt klart på 1 timme. Då har klienten själv värmt upp i tio min. Öka intensiteten på ditt pass, vila inte så mycket, det får du göra när du tränat klart :) Många vilar på tok för länge mellan sina pass.
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Har problem med rygg och skuldror efter att ha arbetat i vården i längre. När jag tränar blir problemen mindre och kroppen känns bättre.
Tänkte att jag kunde träna resten av kroppen och ta det lugnare med dom delarna.

Jag skulle nog vila den dagen om jag var du.
Vad som däremot är väldigt viktigt är att du kommer fram till varför du får ont. Och tränar upp styrkan i rygg o skuldra på rätt sätt. Om du tränar med fel teknik och olämpliga övningar finns risken att du förvärrar dina problem. Kolla om det finns någon Lic. PT på ditt gym som kan hjälpa dig. (om inte kanske jag får ta en tur till S-tälje :)) Det handlar alltså inte bara om de ryggövningar du gör utan de flesta övningarna på gymmet
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
När jag tränar en klient är allt klart på 1 timme. Då har klienten själv värmt upp i tio min. Öka intensiteten på ditt pass, vila inte så mycket, det får du göra när du tränat klart :) Många vilar på tok för länge mellan sina pass.


Jag kör 1 set med 15 repitioner och sen vilar jag 1 till 2 minuter. Sen kör jag set 2 med 15 repitioner och sen vila och sen går jag till nästa. Ibland kan kan få vänta på maskiner och så.
Går jag igenom endast dom stora muskelgrupperna som jag fick genomgång av så tar det cirka 1 timma. Men jag vill jag lägga till några maskiner så tar det lite längre tid.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Har problem med rygg och skuldror efter att ha arbetat i vården i längre.
Du vet det säkert redan, men ryggproblem kan bero på för svaga magmuskler. Rygg- och magmuskulaturen tillsammans utgör en "korsett" som håller upp ryggen. Obalans (dvs för klena magmuskler) mellan dem kan leda till ryggproblem.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Just nu vet jag inte vad jag ska göra. Kanske är det dags att byta yrke.
Har idag haft utbildning hela dagen, så jag har inte gjort någonting förutom att skrivit några rader plus suttit på en stol. Kom hem och skrev ett vykort och satt lite framför datorn. Efter det så fick jag sjukt ont i skuldrorna. Mest i vänster. Det börjar på utsidan av skuldrorna och går hela vägen runt upp mot nacken, rundar skuldran och går neråt och in mot ryggraden. Lägger sig som ett bälte mellan skuldrorna och bränner och trycker.

Enda som ger någon som helst smärtlindring är att ligga på mage. Men då endast om jag lägger huvudet åt vänster. Åt höger så stramar det ordenligt och smärtan blir värre. Naprapaten upptäckte också att jag hade begränsningar att vrida huvudet åt höger.

Frågan är om det musklerna runtomkring eller själva skulderbladen?
Är ju helt omöjligt att vila dom då man alltid använder dom i vad man än gör.
Tränade ingenting under sommaren och problemen höll i sig även fast jag vilade.

Jag tycker inte om att gå till läkare, därför har jag inte besökt någon än.
Dags att ligga på mage igen... arrgh
 

Mad Moose

Livet efter RR
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Stockholm City Bikes
Just nu vet jag inte vad jag ska göra. Kanske är det dags att byta yrke... arrgh

Aj aj, massör, naprapat är det som gäller. Sen måste du träna och stretcha på rätt sätt. Problemet är att det kan vara fler muskler än just de kring skuldran som ställer till det. Tex skulle rätt stretching av bröstmusklerna hjälpa. Men först bör du bli ordentligt masserad. Troligtvis är det nog övre trapezius som är en stor bov i dramat. Just att du inte kan vrida huvudet lika mycket åt båda hållen tyder på förkortade muskler. Det är just sådant som till slut leder till smärta. Just sådana problem kan för mycket träning i maskiner förvärra.
Men tappa inte modet det går att lösa:)
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Aj aj, massör, naprapat är det som gäller. Sen måste du träna och stretcha på rätt sätt. Problemet är att det kan vara fler muskler än just de kring skuldran som ställer till det. Tex skulle rätt stretching av bröstmusklerna hjälpa. Men först bör du bli ordentligt masserad. Troligtvis är det nog övre trapezius som är en stor bov i dramat. Just att du inte kan vrida huvudet lika mycket åt båda hållen tyder på förkortade muskler. Det är just sådant som till slut leder till smärta. Just sådana problem kan för mycket träning i maskiner förvärra.
Men tappa inte modet det går att lösa:)


Har varit hos naprapat två gånger nu och gått igenom hela ryggen och nacken men den specifika smärtan finns fortfarande kvar.
Det har äntligen börjat lätta lite nu när jag har vilat men jag känner nu i samma stund som jag skriver, när jag aktiverar det partiet att det gör ont.
Ska försöka sova och hoppas på att det blir bättre imorgon.
Grejen är ju att jag har haft det här väldigt länge. Det är inte något som har börjat i samband med träningen på gymmet. Att sitta vid dator är iallafall inget bra. God natt.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Du har antagligen lite risig hållning när du sitter och när du går.

Nope. Har alltid haft en bra hållning och sträcker alltid på mig. Har blivit uppläxad sen jag var barn att jag ska sträcka på mig så det sitter i ryggmärgen. Speciellt eftersom jag är lång så tänker jag extra mycket på det. När jag var tonåring så höll jag på med ridning och där fick man absolut lära sig att hålla ryggen rak.
Mitt yrke sliter tyvärr väldigt mycket på både rygg, nacke och skuldror. Har sen januari månad haft ett väldigt tungt ärende cirka 4 gånger om dagen fram tills nyligen. Det har säkert gjort sin beskärda del.

Jag ska försöka strechta ordenligt och boka in mer massage. Fortsätta träningen men ta det lite lugnare ett tag framöver. Var på core/spinning precis. Core-passet var väldigt lugnt och mjukt men det var skön uppvärmning för ryggen och skuldrorna. Har idag bara haft molande värk, som tur är.
 

Toye

Salmon River Rajders
Gick med
7 Jul 2007
Ort
I ett slott snart =)
Hoj
"Den senaste =)"
Någon som vet om det är okej att träna direkt efter ett naprapatbesök? Eller någon timma efter? Kan det vara dåligt på något sätt?

Min naprapat sade efter ett smärtsamt besök till mig efter att jag frågade om träning, och jag citerar -

"Jadu, vill du bli stammis här så är det bara att ösa på. Nu när kotorna ligger rätt eller mera rätt än när du kom hit så behöver det cirkulera ett tag innan musklerna vänjer sig vid det nya "Systemet". Även musklerna kommer att behöva anpassa sig så enligt mig ska du vila c:a 4-6 dagar. Även om tanken att träna andra muskelgrupper är att avråda då du använder i alla fall alla muskler oavsett om det är meningen eller inte till att lyfta."


Sen om det är sant eller inte förtäljer inte historien men jag kan anta att det ligger lite vett i det :rolleyes:
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Upptäckte igår att jag inte har varit på gymmet på 14 dagar... skäms.
Dock har jag kört Core två gånger i veckan och med detta minskat både besvären i axlar, skuldror och rygg..

Förra veckan upptäckte jag under passets gång att jag befann mig i ett rum fullt med kvinnor. Alla 5 till 10 år äldre än mig. Och varenda en av dom dallrade mindre än mig. Det var stenskinkor framför mig vart jag än vände mig.
Ångest.

Ska försöka komma igång på gymmet snart igen.
 

Claesson

Fullmåttad sällan måttfull...
Gick med
16 May 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Grusbus
Promenera innan frukost, anaerob träning bränner fett...

Käka GI.

Drick rödvin istället för öl o sprit.
 

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Ort
Järna
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Officiella träningen inför säsongen 2008 började söndag den 6 januari.
Första dagen på gymmet på över en månad. Det var tungt. Jag är tyvärr en allt eller inget människa. Kan inte börja lugnt och köra halvdant. Kanske inte alltid så bra men men.

Resten av veckan har sett/ser ut så här.
6/1 Söndag- Gymmet 60 min
7/1 Måndag- Core 60 min
8/1 Tisdag- Gymmet 60 min
9/1 Onsdag- Promenad 60 min plus Core 60 min
10/1 Torsdag- Vila
11/1 Fredag- Spinning 60 min
 
Last edited:
Nyheter
EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Top