Tjuv från sporthoj.com?

Status
Ej öppen för fler svar.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Silwer skrev:
Personligen har jag problem med att bilstöld ska anses lindrigt brott, en bil kan kosta jävligt mycket pengar.

iofs är det svårt att stjäla moderna bilar, men om man nu ändå kom över nyckeln och stal tex en 300000 kronors bil så skulle det inte ses som lindrigt.

Du måste nog skilja på tillgrepp av fortskaffningsmedel och grov stöld här, vilket är de två olika brott du kan bli dömd för om du stjäl en bil. Du har, per definition, inte stulit den om du bara kör runt i den - du har tillgripit den. :3freak

Om du däremot sätter ut en annons på den så har du haft för avsikt att sälja och då är det stöld, grov stöld.
 

korvgubbe

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Ort
Sthlm
Hoj
Versys -08
EasyRider skrev:
Ännu en knivskarp och välformulerad analys med stor relevans för tråden levererad av korvgubbe....... :rolleyes:

Jag har än så länge inte sett några bidrag värda namnet från dig... Jag hörde något om stenar och glashus ... Minns inte i vilket samanhang dessa brukar nämnas?! :rolleyes:


Edit1:
Ah.. nu minns jag föresten. Här var ju ditt senaste bidrag till samtalet på SH...
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=1454767&postcount=21
.....var det föresten inte DU som startade tråden? Underligt att du så snabbt slutade bemöda dig om att vara med i den följande diskussionen.... :rofl
 
Last edited:

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Markus skrev:
Du måste nog skilja på tillgrepp av fortskaffningsmedel och grov stöld här, vilket är de två olika brott du kan bli dömd för om du stjäl en bil. Du har, per definition, inte stulit den om du bara kör runt i den - du har tillgripit den. :3freak

Om du däremot sätter ut en annons på den så har du haft för avsikt att sälja och då är det stöld, grov stöld.
Du har nog rätt där, tyvärr.
 

Biltmore

Blood Group: Red
Gick med
9 Aug 2004
Ort
Nacka - Upper Eastside
Hoj
R1 -06 50:th Aniv.
Hudfärg & religion har inget med saken att göra i detta fall, hade det lilla svinet på Aprillian hetat Pelle Larsson så hade jag varit lika upprörd.
Men efter att själv drabbats av stölder, & många av mina vänner, så fylls jag av så mycket HAT att jag inte vet vad jag ska göra, jag skulle, utan att tveka, kunna bryta båda handlederna på den killen...bara så han vet hur man får & inte får göra.

Att se en simpel liten nolla till tjuv sitta på någon annans surt förvärvade MC gör mig galen....när ska polisen vakna till liv & sätta in resurser?
När ska ett BRA MC larm börja tillverkas?


*suck*
Det går fan utför på bredden & längden i detta land......
 

-Freddy-

Guest
Jadu endel svenskar kanske, om en kille har haft en problematisk uppväxt i ett land och föräldrarna tagit honom till sverige för att hoppas på det bättre men det visar sig att det inte gör det, då ska man alltså utvisa familjen ifråga tillbaka och där fortsätter det att gå åt fanders. Vad ska det landet göra? skicka vidare honom för att dom heller inte kan ta itu med problemet? Vem ska i slutändan ta hand om problemet? Hur ska svenskar göra för att stoppa svenska kriminella?

Tyvärr löser du inget med ditt resonemang, som inte ens är i närheten realistiskt. Sätt hårt mot hårt du så kan vi titta på när våldet trappas upp.

Om du tror att det bara handlar om att "skärpa sig" så kommer du stå frågvis mot världen hela livet.

IronMike skrev:
Vem passar det inte? Att utvisa kriminella invandrare som har "prövotid" på sitt asyl eller medborgarskap? Vilket jag tycker man bör lagstifta genast .. obs, i kombination med hårdare tyglar mot kriminella svenskar också.

Varför kan folk inte skärpa sig? .. jag spyr av tanken på att stackars farsgubben, som dels är invandrare (med de problemen det innebär..), som dessutom betalar mer än 50,000:- i skatt per mån, jobbar hårt och sliter. Få stå ut med fördomar, men samtidigt finansiera alla svin som håvar in svarta pengar + bidrag å beter sig som svin, tjyvar runt och förstör.

Jag ska flytta en by i Österrike, där problem knappt finns, vacker natur, bra hojvägar och gott öl .. :öl
 

Chrille

Äntligen hoj igen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Arvika
Hoj
Pippigul SV650
nationell skrev:
Det finns en bra regel...

....................
......
Inlägget delvis baserat på Henrik Johanssons tal på Nationaldagen.

En till att lägga upp på miffo-listan.

Konstig att killar i den här divisionen alltid går och hämtar åsikter hos kompisar istället för att formulera dem själv. Har ni någon sorts hierarki där killar som klarar svårast ord får formulera era åsikter?

Bortsett från att det här svamlet var befriat från konkreta åsikter på ett skrämmande bekant sätt sätt så är det ju inget annat än dynga för folk som alltid måste ha något enkelt att skylla på här i världen.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jag är kritisk mot invandringspolitiken i Sverige.

Men jag känner till folk som är genomsvenska som stulit jävligt mycket grejor och haft hemma i ladan osv, ja hojar med.

Inte för att jag menar att nåt blir bättre med ev. importerad kriminalitet.

Man läser ju ofta "invandrare gör presis lika många brott som "svenskar"", men då blev vi ju av med hälften av kriminaliteten om de blev utvisade:lol
Svär inte åt mig nu bara.

Det finns ju nästan alltid en grupp tjuvar där man bor.
 

-Freddy-

Guest
HönaPower skrev:
Hudfärg & religion har inget med saken att göra i detta fall, hade det lilla svinet på Aprillian hetat Pelle Larsson så hade jag varit lika upprörd.
Men efter att själv drabbats av stölder, & många av mina vänner, så fylls jag av så mycket HAT att jag inte vet vad jag ska göra, jag skulle, utan att tveka, kunna bryta båda handlederna på den killen...bara så han vet hur man får & inte får göra.

Att se en simpel liten nolla till tjuv sitta på någon annans surt förvärvade MC gör mig galen....när ska polisen vakna till liv & sätta in resurser?
När ska ett BRA MC larm börja tillverkas?

Ja då lär han sig säkert hur man får göra och hur man inte får göra för att få handlederna brutna. Men hur ska du få killen att avgöra själv vad som är rätt eller fel i hans värld. Särskilt när han anses vara en simpel liten nolla.
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Spinky Spendrup skrev:
Alla som håller med Henrik räcker upp en hand. Gärna i 45 graders vinkel.
Haha, det var faktiskt jävligt roligt :lol
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Freddy82 skrev:
Ja då lär han sig säkert hur man får göra och hur man inte får göra för att få handlederna brutna. Men hur ska du få killen att avgöra själv vad som är rätt eller fel i hans värld. Särskilt när han anses vara en simpel liten nolla.

Det finns ju inget svar på den frågan, varför blir den då intressant att ställa? En del kan man inte lära rätt eller fel, de måste avlägsnas från sin omgivning genom internering och därefter förvisning om det gyllene tillfället att göra sig av med problem finnes.
 

Mögel

Hillbilly
Gick med
11 Jun 2005
Ort
I skogen
Hoj
1x Yamaha, 3x Honda, och en Kina
Victor skrev:
Är hojen medlem här på SH? Eller vad menar du egentligen?
Vad är föressten en Kawasaki zxr600, är dom nått att ha eller?

Okej det kanske lät lite konstigt MEN jag va trött :) Trodde du va en av tjuvarna men det va visst fel. :3freak En kawasaki zxr600 är en kawasaki zxr600.. Och ja dom e nått att ha, Men om du funderar att ta min hoj nu så försök jag har jakt bössan i näven och väntar på dig.. :kulspruta
 

Chribba

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
R6
Nu till 10000-kronorsfrågan

Är det samhällets fel att individerna blir som de blir, eller är det individernas fel att samhället ser ut som det gör?

Om jag inte är helt ute och cyklar så är detta en filosofisk fråga liknande "hönan och ägget".

I detta fall har en tjuv blivit tagen och förhoppningsvis blir tjuven straffad för sina gärningar och inte för vem han är. Dvs ingen hårdare dom för att han är invandrare, och omvänt, ingen mildare dom för hans (jobbiga) uppväxt. Det är alltså hans gärningar som är fel och det han ska straffas för...
 

-Freddy-

Guest
Markus skrev:
Det finns ju inget svar på den frågan, varför blir den då intressant att ställa? En del kan man inte lära rätt eller fel, de måste avlägsnas från sin omgivning genom internering och därefter förvisning om det gyllene tillfället att göra sig av med problem finnes.

Det finns svar på frågan och frågan blir intressant att ställa till en del personer som behöver sig en tankeställare.

Sen vet jag inte om du är ironisk, (troligen eftersom du inte är född 1931) så jag kommenterar inte resten. :tummenupp
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Jag ser inte att någon är tagen och ska bli straffad, gissningsvis är väl hojarna väck för länge sen och de kan ju alltid skylla på någon annan eftersom det ju inte finns filmer på när de stjäl nån hoj.

Jag tror det blir lite förhör och inte så mycket mer, det är ju barnungar med så de får knappast nåt straff för detta i vilket fall.

Jag hyser mycket låg tilltro till polisen.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Freddy82 skrev:
Det finns svar på frågan och frågan blir intressant att ställa till en del personer som behöver sig en tankeställare.

Sen vet jag inte om du är ironisk, (troligen eftersom du inte är född 1931) så jag kommenterar inte resten. :tummenupp

Tankeställare hur då?
Det är nog bättre om du förklarar hur du menar att en eventuell misslyckad individ ska lära sig på egen hand vad som är "rätt och fel"?

Inte för att jag på nåt sätt är för grovt övervåld, men jag kan förstå att en smäll vid rätt tillfälle kan lära ett och annat, ungefär som på ett djur som gör fel.

Kom med nåt riktigt bra nu så man får sig en tankeställare.
 

-Freddy-

Guest
Chribba skrev:
Är det samhällets fel att individerna blir som de blir, eller är det individernas fel att samhället ser ut som det gör?

Om jag inte är helt ute och cyklar så är detta en filosofisk fråga liknande "hönan och ägget".

I detta fall har en tjuv blivit tagen och förhoppningsvis blir tjuven straffad för sina gärningar och inte för vem han är. Dvs ingen hårdare dom för att han är invandrare, och omvänt, ingen mildare dom för hans (jobbiga) uppväxt. Det är alltså hans gärningar som är fel och det han ska straffas för...

Eller så är det för att vi lever i en värld med gott&ont. Därför kan man svara både ja&nej på båda frågorna. Jag kan pma mitt kontonummer :rolleyes:

Det är inte straffet vi diskuterar utan folk undrar varför det verkar för dem som att invandrare begår fler brott.

Straff i sig fungerar förövrigt inte, men folk har av vissa anledningar den tron. Straffande gudar kan man läsa om i religionsböckerna så den tanken har varit med ett tag.
 

St.Anger

Lite bättre än andra
Gick med
4 Sep 2003
Ort
Myrängen
Hoj
Honda cbr 954, Triumph Bonneville, Yamaha yzf250, Ural
korvgubbe skrev:
... Jag hörde något om stenar och glashus ...

Kasta inte spjut i radhus,
kasta inte glass på skithus eller
kasta inte pil i kuvös.
 

-Freddy-

Guest
Silwer skrev:
Tankeställare hur då?
Det är nog bättre om du förklarar hur du menar att en eventuell misslyckad individ ska lära sig på egen hand vad som är "rätt och fel"?

Inte för att jag på nåt sätt är för grovt övervåld, men jag kan förstå att en smäll vid rätt tillfälle kan lära ett och annat, ungefär som på ett djur som gör fel.

Kom med nåt riktigt bra nu så man får sig en tankeställare.

Att det inte fungerar med våld mot våld, ilska mot ilska. Jag tror det blir svårt om han ska lära sig på egen hand, därför skrev jag en fråga som löd: "Hur ska DU få killen att avgöra själv vad som är rätt eller fel i hans värld"

Av en smäll vid rätt tillfälle kunde folk säkert lära sig något för bra länge sedan, men vore det inte bättre att människan tog ut sin intelligens (som förhoppningsvis är högre än djuret du drog en paralell till) på ett mildare och mer pedagogiskt sätt?

Om du tar och ger gangstern några smällar då och då -
och en någon form av förebild som varit i liknande sits som gangstern i livet försöker styra upp killens liv med råd och tips på hur/varför killen ska ändra på sig skulle jag inte satsa pengar på ditt råd.
 

Silwer

för******
Gick med
15 Apr 2003
Ort
I skogen utanför Uppsala
Hoj
Skitliv
Med "smäll" menade jag inte enbart en smäll på käften så att säga.

Du menar alltså att man ska ta före detta kriminella och så att säga lära upp dessa nybakade tjuvar?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top