Tjuvarna lämnade tbx min hoj för 5000 kr

Status
Ej öppen för fler svar.

TukTuk

Fullända
Gick med
16 Mar 2005
Hoj
Hornet 606
ninja555 skrev:
Precis innan julen blev jag av med min pärla där ett par killar gjorde inbrott hemma hos mig å tog nycklarna å snodde cykeln, men För 2 veckor sedan knackar de hemma hos mig å talade om att de hade cykeln, å ville jag ha tbx den skulle jag betala en summa, visst jag gick med på 5000kr, Dumma nog visade de mig vart den va, jag hämtade det som va mitt, å i slutet av månaden kommer de å hämtar pengarna. Någon som har några förslag vad man skall göra,,,, :lol

Bra att du frågar för att det visar att du tar det lugnt och tänker igenom situationen. Ingen här kan bedöma den bättre än du.

Mitt första råd är att hålla dig på en ren nivå. Sänk dig inte till en brottslings nivå oavsett hur förbannad du blir. Att pryla upp någon (dessutom småttingar) är inte trevligt för samvetet hur rätt du än har. Plus risk för att åka dit (på det ena eller andra sättet) - så det är inte värt det.

De har kanske insett att de begått ett stort misstag och vill nu göra rätt för sig. De kanske inte ens bryr sig om pengarna längre. OM de nu kommer för att casha in så har du chansen att snacka med dem och få dem att förstå det hela.

Alternativet är att ha polisen i fogarna som kan snacka med dem + föräldrarna och sedan är det nog upp till dig ifall du vill anmäla eller ej.

njelger

Guest
Jag hade gått till polisen. Speciellt om det finns risk för brorsor o släkt.

blackis skrev:
Du har så rätt! Jag är inte heller fulländad.
Men du förstod ändå vad jag menade. Om jag hade skrivit som många andra vad hade det blivit då: " svenska lärare" ?

glashus, anyone?

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
För det första så gjorde trådskaparen en "brottslig handling" när han hämtade hojen.
Enl. polisen som informerade mig när min hoj blev stulen, så fick man inte ta med den hem om man hittade den efter 12 timmar. Utan man skall ringa polisen.

Någon mer som har hört samma?

Gottis

West Coast Xtremes
Gick med
4 Apr 2004
Hoj
Tre hjuling och en rosa el fyrjuling från biltema
Rasorblade skrev:
För det första så gjorde trådskaparen en "brottslig handling" när han hämtade hojen.
Enl. polisen som informerade mig när min hoj blev stulen, så fick man inte ta med den hem om man hittade den efter 12 timmar. Utan man skall ringa polisen.

stämmer bra dom sa samma sak till mej när r6:an blev stulen

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
The_Plumber skrev:
...till er som inte fatta varför killen klagade på sossarna. Vilka är det som tycker att alla invandrare ska få komma in i Sverige? Titta på Norge. De släpper in typ 1 invandrare i om året och det går jättebra för de.

Jag är INTE RASIST och känner en del invandrare och vet att många kan sköta sig. Men det finns så otroligt många som hamnar fel och därför TYVÄRR är jag inte mycket för invandrare.

Du tycker inte du resonerar en aningens naivt o enkelspårigt??

edit: drog ner citatet lite

Last edited:

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
The_Plumber skrev:
Om du inte hjälper till med att sätta dit de så kommer de bara fortsättaa och en dag kommer de kanske döda någon du håller kör.

Hört talas om brotttrappan (har för mig det kallas så) det börjas kanske med snattning men slutar i mord.

Så snälla ta kontakt med polisen snarast. Du gör samhället en stor tjänst...

till er som inte fatta varför killen klagade på sossarna. Vilka är det som tycker att alla invandrare ska få komma in i Sverige? Titta på Norge. De släpper in typ 1 invandrare i om året och det går jättebra för de.

Jag är INTE RASIST och känner en del invandrare och vet att många kan sköta sig. Men det finns så otroligt många som hamnar fel och därför TYVÄRR är jag inte mycket för invandrare.

Men du resonerar som en rasist :fatta!

Alex 6R

Ny medlem
Gick med
24 Mar 2003
Hoj
Sukke GSXR -03, antagligen 159hk på hjulet
blackis skrev:
Du har så rätt! Jag är inte heller fulländad.
Men du förstod ändå vad jag menade. Om jag hade skrivit som många andra vad hade det blivit då: " svenska lärare" ?

japp det har du rätt i !!! :tummenupp

Pinky

Blommor & Bin
Gick med
10 May 2004
Hoj
Numera endast ett minne
Rasorblade skrev:

Personligen har jag tyvärr mest tråkiga erfarenheter av invandrare :rolleyes:

Kan förstå att det är svårt för många invandrare här i landet. Aldrig lätt att komma till ett nytt land osv. Måste kännas tungt att inte kunna få det jobb man är utbildad och mycket duktig på m.m. Detta kan jag med gott samvete skylla på dom svenska företagarna som ibland hellre anställer en "svensk" kille/tjej.

Självklart kan vi inte skicka hem alla invandrare.
Däremot kan jag inte förstå varför Sverige fortfarande tar emot såpass mycket invandrare som vi gör? Är väl bättre vi försöker hjälpa dom som redan bor här så gott det går, eller?
Situationen idag verkar ju tämligen ohållbar.

Är inte speciellt insatt i det hela utan detta är bara mina 2 cents.
Sorry för OT.

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Hoj
Motard
Rasorblade skrev:

Hmm det spelar väl ingen roll så fort man säger nåt om invandrare blir man ju stämplad som rasist :tummenupp

Väntar bara på den dagen då man inte får säga att man är "Svensk" för att det är rasistisk....ja jag överdrev kanske lite

Rasorblade

Ny medlem
Gick med
3 May 2003
Hoj
KTM 790 Duke
Slappa skrev:
Hmm det spelar väl ingen roll så fort man säger nåt om invandrare blir man ju stämplad som rasist :tummenupp

Väntar bara på den dagen då man inte får säga att man är "Svensk" för att det är rasistisk....ja jag överdrev kanske lite
Pinky skrev:
Personligen har jag tyvärr mest tråkiga erfarenheter av invandrare :rolleyes:

Kan förstå att det är svårt för många invandrare här i landet. Aldrig lätt att komma till ett nytt land osv. Måste kännas tungt att inte kunna få det jobb man är utbildad och mycket duktig på m.m. Detta kan jag med gott samvete skylla på dom svenska företagarna som ibland hellre anställer en "svensk" kille/tjej.

Självklart kan vi inte skicka hem alla invandrare.
Däremot kan jag inte förstå varför Sverige fortfarande tar emot såpass mycket invandrare som vi gör? Är väl bättre vi försöker hjälpa dom som redan bor här så gott det går, eller?
Situationen idag verkar ju tämligen ohållbar.

Är inte speciellt insatt i det hela utan detta är bara mina 2 cents.
Sorry för OT.

Men jag ville bara påvisa hans "dubbelmoral" i inlägget. först säger han att han inte är rasist, men nästa mening så säger han att han inte tycker om "invandrare" .......

Det land som det kommer flest invandrare ifrån är Finland!!!! :fakta

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Hoj
R1 -05, XJ -97
Slappa skrev:

De där "jag känner många invandrare men förutom dom så betér sig alla som svin" har man hört ganska många gånger nu. Rasistik är ett ganska starkt ord, kalla det främlingsfientlig. Så länge man inte ger signalement finns det ingen anledning att påpeka att de har utlänsk härkomst. Kalla det samhällets underklass, sen om den består av turkar, finnar, svenskar, etioper och varför de är så kan man sakligt ta upp i en samhällskritisk tråd i OT. Inte i varenda tråd där det begåtts ett brott.

*Jonte*

** Schteekare **
Gick med
5 Sep 2005
Hoj
El såldo !
ninja555 skrev:
Några 5000 tusen lär jag inte betala,,, Hellre livet än betala förnåt som r mitt... :mad:

Försäkringsbolag, Polis, var inga inkopplade på stölden eller ?! :va Jag skulle nog vända mig till polisen snarast om jag hade rent mjöl i min påse !

tuppjuck

Lagom är för lite!
Gick med
25 Jul 2005
Hoj
Radfyror o V-twin.
The_Plumber skrev:
Om du inte hjälper till med att sätta dit de så kommer de bara fortsättaa och en dag kommer de kanske döda någon du håller kör.

Hört talas om brotttrappan (har för mig det kallas så) det börjas kanske med snattning men slutar i mord.

Så snälla ta kontakt med polisen snarast. Du gör samhället en stor tjänst...

till er som inte fatta varför killen klagade på sossarna. Vilka är det som tycker att alla invandrare ska få komma in i Sverige? Titta på Norge. De släpper in typ 1 invandrare i om året och det går jättebra för de.

EN invandrare om året (jo, jag vet att du inte menar numerären 1)????
Du. Åk en sväng till Oslo och räkna pakis. Och skaffa dig lite bättre koll på verkligheten. :4skrika

Sluta slänga skit på en hel grupp för att några idioter beter sig som svin. Det gör svennar också, beter sig som svin alltså. Knappast många invandrare bland de 12000-15000 per dygn som kör rattonyktra (Chrolo eller någon annan här på SH som jobbar hos någon brotts/trafik-relaterad myndighet kan nog backa siffrorna). Och ca 30% av alla vårdplatser i sverige är kopplat till alkohol, gissa vad det kostar och vilka tragedier som ligger bakom det. Inte många invandrare där heller.

Sosse eller ej. Blanda inte äpplen och päron. Läs dagens Metro (artikel om invandrare som driver skola). Utbildning och jobb skapar intäkter, även för riket i form av skatter, moms etc. Vi måste släppa in dem i arbetslivet, inte bara in i landet.

Men om det kommer hit någon och begår flera brott (eller ett tillräckligt svårt) så tycker jag det däremot kan vara skäl att straffa och sen utvisa denne. Det känns som om man har förverkat sitt förtroendekapital då.

Nu skall jag ta mig en cigg för att lugna ned mig så att jag inte skriver mer skit i affekt. :brinnerup

(Men jag håller med om att han bör anmäla glinen. Resonemanget med brottstrappan stämmer lite för bra tyvärr)

Last edited:

kiwimaddog

Är huvvet dumt får kroppen lida....
Gick med
22 Apr 2005
Hoj
R6´99 R7ed.
HanneZ skrev:
De där "jag känner många invandrare men förutom dom så betér sig alla som svin" har man hört ganska många gånger nu. Rasistik är ett ganska starkt ord, kalla det främlingsfientlig. Så länge man inte ger signalement finns det ingen anledning att påpeka att de har utlänsk härkomst. Kalla det samhällets underklass, sen om den består av turkar, finnar, svenskar, etioper och varför de är så kan man sakligt ta upp i en samhällskritisk tråd i OT. Inte i varenda tråd där det begåtts ett brott.
Rasorblade skrev:
Men jag ville bara påvisa hans "dubbelmoral" i inlägget. först säger han att han inte är rasist, men nästa mening så säger han att han inte tycker om "invandrare" .......

Det land som det kommer flest invandrare ifrån är Finland!!!!
.
Tuppjuck skrev:
Sluta slänga skit på en hel grupp för att några idioter beter sig som svin. Det gör svennar också, beter sig som svin alltså. Knappast många invandrare bland de 12000-15000 per dygn som kör rattonyktra (Chrolo eller någon annan här på SH som jobbar hos någon brotts/trafik-relaterad myndighet kan nog backa siffrorna).

:tummenupp

Jocke K

Glad Medlem
Gick med
10 May 2004
Hoj
R1 06 & R6 00
Det du skille gjort, är att anmäla till polisen när små killarna berättade vart din hoj var gömd. Ring polisen och förlara hur det ligger till.

Rasorblade skrev:

Det land som det kommer flest invandrare ifrån är Finland!!!! :fakta

Att tycka illa om den misslyckade svenska integrationspolitiken är inte det samma som att vara rasist.

Twin

Ska leverera metervara
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
Såld
Eftersom du har lovat att pröjsa har du satt dig i en knepig sits. Du har ju ingen aning hur "dumma i huvet" dom är och vad dom e kapabla till.

Oavsett om du blandar in snuten nu kommer du nog ha svårt att sova gott om nätterna. Dom kan ju få för sig att hämnas osv. Antar att dom har lite fler skruvade polare omkring sig som vill göra upp eller hämnas. Dom lär ju knappast skaka galler i 10 år framöver.

Bästa hade varit att ringa snuten direkt och låta dom hämta dina grejjer.

Hmmm, har egentligen inget bra råd mer än att göra det som får dig att känna dig tryggast i dina hemkvarter...

// R

hp

Stödmedlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
.
Rasorblade skrev:

Inte om man hittar den på stan men om man får tillbaka den av de som tog den så blir det inget olovligt tagande. Rekvisiten är därmed inte uppfyllda för ett egenmäktigt förfarande. I praxis anges dessutom att man visst får ta tillbaka ett föremål "a färsk gärning" inom 24 timmar FRÅN GÄRNINGSTILLFÄLLET.

BrB 8:8
Den som, i annat fall än särskilt i detta kapitel omförmäles, olovligen tager och brukar eller eljest tillgriper något, dömes för egenmäktigt förfarande till böter eller fängelse i högst sex månader. Detsamma skall gälla om någon utan tillgrepp, genom att anbringa eller bryta lås eller annorledes, olovligen rubbar annans besittning eller ock med våld eller hot om våld hindrar annan i utövning av rätt att kvarhålla eller taga något.

Last edited:

R1-benji

Ny medlem
Gick med
15 Apr 2005
Hoj
yamaha R1 09
CaféRacer skrev:
man behöver väl knappt fråga om de kunde prata ren svenska...
Tack sossarna för de samhälle vi har idag :huvet
gillar du inte samhället ? flytta!!! eller ska du dra det där med att jag var här först!

tillbaka till huvudämnet!hur gammal e du sj?

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag