ninja555 skrev:Precis innan julen blev jag av med min pärla där ett par killar gjorde inbrott hemma hos mig å tog nycklarna å snodde cykeln, men För 2 veckor sedan knackar de hemma hos mig å talade om att de hade cykeln, å ville jag ha tbx den skulle jag betala en summa, visst jag gick med på 5000kr, Dumma nog visade de mig vart den va, jag hämtade det som va mitt, å i slutet av månaden kommer de å hämtar pengarna. Någon som har några förslag vad man skall göra,,,,
Bra att du frågar för att det visar att du tar det lugnt och tänker igenom situationen. Ingen här kan bedöma den bättre än du.
Mitt första råd är att hålla dig på en ren nivå. Sänk dig inte till en brottslings nivå oavsett hur förbannad du blir. Att pryla upp någon (dessutom småttingar) är inte trevligt för samvetet hur rätt du än har. Plus risk för att åka dit (på det ena eller andra sättet) - så det är inte värt det.
De har kanske insett att de begått ett stort misstag och vill nu göra rätt för sig. De kanske inte ens bryr sig om pengarna längre. OM de nu kommer för att casha in så har du chansen att snacka med dem och få dem att förstå det hela.
Alternativet är att ha polisen i fogarna som kan snacka med dem + föräldrarna och sedan är det nog upp till dig ifall du vill anmäla eller ej.