TL-tråden - v2 !

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
Huvva en röd Suzuki tl :va den måste gå riktigt långsamt.
 

vtwin

Kronisk snigel
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Norrköping
Hoj
TLR 99
Hel-ete! vilken puts du har på grejerna Fredde:tummenupp

Jag blir ju trött på att putsa bara jag ser dina fina bilder.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Körde Tillern i dag. Startade på första försöket!! :D :yoparty
Tänkte det var bäst att köra lite innan jag började meka, för jag hade lite på känn att det kommer ta tid innan allt sitter på plats igen... :hihi


Så, Lasse, Robster, Ricken, Octo, Ronny etc...
Hur f-n byter man framdrevet...
Närmare bestämt. Hur får jag loss det. Och, hur får jag sedan dit det igen.
Ångrar nästan att jag inte köpte 520 kedja och bakdrev så hade jag sluppit detta problemet... :rolleyes:

Jag har serviceboken, men på detta specifika problemet så står det bara "ta loss drevet..." :rolleyes:
Och så står det att man ska ha 115Nm :crash: när man spänner åt, men bara 13Nm (Eller nåt sådant) för att spänna fast hastighetsmätartjofräset.
 

Krille-B

Ny medlem
Gick med
22 May 2005
Ort
Huddinge
Hoj
TL1000R -00 "SportKombi"
Så, Lasse, Robster, Ricken, Octo, Ronny etc...
Hur f-n byter man framdrevet...
Närmare bestämt. Hur får jag loss det. Och, hur får jag sedan dit det igen.
Ångrar nästan att jag inte köpte 520 kedja och bakdrev så hade jag sluppit detta problemet... :rolleyes:

Jag har serviceboken, men på detta specifika problemet så står det bara "ta loss drevet..." :rolleyes:
Och så står det att man ska ha 115Nm :crash: när man spänner åt, men bara 13Nm (Eller nåt sådant) för att spänna fast hastighetsmätartjofräset.

Har inte bytt på min TLR men på andra hojar. Det är bara att lägga i en växel och stå på bromsen samtidigt som du skruvar bort muttern. Kan hjälpa att vara två när du ska göra det.

Är det någon som behöver en TRE-mod till sin TLR?
Bestälde en utan att kolla om jag redan hadde en monterad på hojen :huvet vilket jag redan hadde
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
Körde Tillern i dag. Startade på första försöket!! :D :yoparty
Tänkte det var bäst att köra lite innan jag började meka, för jag hade lite på känn att det kommer ta tid innan allt sitter på plats igen... :hihi


Så, Lasse, Robster, Ricken, Octo, Ronny etc...
Hur f-n byter man framdrevet...
Närmare bestämt. Hur får jag loss det. Och, hur får jag sedan dit det igen.
Ångrar nästan att jag inte köpte 520 kedja och bakdrev så hade jag sluppit detta problemet... :rolleyes:

Jag har serviceboken, men på detta specifika problemet så står det bara "ta loss drevet..." :rolleyes:
Och så står det att man ska ha 115Nm :crash: när man spänner åt, men bara 13Nm (Eller nåt sådant) för att spänna fast hastighetsmätartjofräset.

Jag brukar dra av muttern med en el-mutterdragare. Vågar dock inte ha den i växel då, bakbroms räcker.
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Körde Tillern i dag. Startade på första försöket!! :D :yoparty
Tänkte det var bäst att köra lite innan jag började meka, för jag hade lite på känn att det kommer ta tid innan allt sitter på plats igen... :hihi


Så, Lasse, Robster, Ricken, Octo, Ronny etc...
Hur f-n byter man framdrevet...
Närmare bestämt. Hur får jag loss det. Och, hur får jag sedan dit det igen.
Ångrar nästan att jag inte köpte 520 kedja och bakdrev så hade jag sluppit detta problemet... :rolleyes:

Jag har serviceboken, men på detta specifika problemet så står det bara "ta loss drevet..." :rolleyes:
Och så står det att man ska ha 115Nm :crash: när man spänner åt, men bara 13Nm (Eller nåt sådant) för att spänna fast hastighetsmätartjofräset.

Jag bytte förra säsongen. Men har inget minne av det, antagligen för att de gick lätt. Och vad jag vet använde jag mig av ett vanligt spärrskaft.

Har du försökt eller det är bara förberedande inför ett byte?
 

SiNteX

Evil Twin
Gick med
4 Jan 2008
Ort
Eskilstuna
Hoj
-----
Stoppp

Har inte bytt på min TLR men på andra hojar. Det är bara att lägga i en växel och stå på bromsen samtidigt som du skruvar bort muttern. Kan hjälpa att vara två när du ska göra det.

Är det någon som behöver en TRE-mod till sin TLR?
Bestälde en utan att kolla om jag redan hadde en monterad på hojen :huvet vilket jag redan hadde
STOPP och hallå!!! :D
Eeh va skaru ha för'en? :gnissla
Jag har en TLR men ingen TRE..... kan ju inte skada :)
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Körde Tillern i dag. Startade på första försöket!! :D :yoparty
Tänkte det var bäst att köra lite innan jag började meka, för jag hade lite på känn att det kommer ta tid innan allt sitter på plats igen... :hihi


Så, Lasse, Robster, Ricken, Octo, Ronny etc...
Hur f-n byter man framdrevet...
Närmare bestämt. Hur får jag loss det. Och, hur får jag sedan dit det igen.
Ångrar nästan att jag inte köpte 520 kedja och bakdrev så hade jag sluppit detta problemet... :rolleyes:

Jag har serviceboken, men på detta specifika problemet så står det bara "ta loss drevet..." :rolleyes:
Och så står det att man ska ha 115Nm :crash: när man spänner åt, men bara 13Nm (Eller nåt sådant) för att spänna fast hastighetsmätartjofräset.

du kan lägga i friläge och sätta en 2tum4 (träregel) genom bakfälgen så att den vilar på svingen då låser du liksom drevet sedan drar du loss det med hylsa och spärrskaft alt mutterdragare om du har då behövs ingen regel :tummenupp
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Vi böt på polarens gixxer i fjol, det satt nå överjääävligt. Fick ta mutterdragare, en liten variant.

Ricken: Dom har en RC8 på Lindroths i Lule. Den har gått som Demo, vit och endast 149.900:- inget för en kapitalist som du ;)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
k Ä f T e N ÅKE!

En röd TL går fortare än en som bara står i garaget:D

Eller en som ligger i kartonger...:rolleyes:

Jag bytte förra säsongen. Men har inget minne av det, antagligen för att de gick lätt. Och vad jag vet använde jag mig av ett vanligt spärrskaft.

Har du försökt eller det är bara förberedande inför ett byte?

ditto
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
du kan lägga i friläge och sätta en 2tum4 (träregel) genom bakfälgen så att den vilar på svingen då låser du liksom drevet sedan drar du loss det med hylsa och spärrskaft alt mutterdragare om du har då behövs ingen regel :tummenupp
Så gjorde jag, och spärrskaft med ett rör som förlängare räckte gött.

Bromsen är lite jävlig att hålla i samtidigt eftersom den sitter på andra sidan, men har du nån som hjälper till så funkar det också.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Många svar, men faktiskt inget som tar mig 1mm nämre att få loss skiten. :(
(jaja, ok, lite hälpte ni faktiskt :p )


Har inte bytt på min TLR men på andra hojar. Det är bara att lägga i en växel och stå på bromsen samtidigt som du skruvar bort muttern. Kan hjälpa att vara två när du ska göra det.


Sitter en "kron"mutter. Så det är inte "bara" att, och jag är ensam dessutom. :(

Jag brukar dra av muttern med en el-mutterdragare. Vågar dock inte ha den i växel då, bakbroms räcker.

Har ingen mutterdragare. Eller kedja heller för den delen... :tungan:

du kan lägga i friläge och sätta en 2tum4 (träregel) genom bakfälgen så att den vilar på svingen då låser du liksom drevet sedan drar du loss det med hylsa och spärrskaft alt mutterdragare om du har då behövs ingen regel :tummenupp

Så gjorde jag, och spärrskaft med ett rör som förlängare räckte gött.

Bromsen är lite jävlig att hålla i samtidigt eftersom den sitter på andra sidan, men har du nån som hjälper till så funkar det också.


Har ju ingen kedja... :rolleyes:
Motorn genererar ju en bit över 100 Nm så växllådan bör ju hålla...
Men, jag får väll ta och montera dit en ny kedja igen, om nu detta är enda sättet. :(


Jag bytte förra säsongen. Men har inget minne av det, antagligen för att de gick lätt. Och vad jag vet använde jag mig av ett vanligt spärrskaft.

Har du försökt eller det är bara förberedande inför ett byte?


Vilken storlek var det på mutern/hylsan?
Behövde du inte ta loss kronmuttern innan? Hur fick du loss den, etc...

Och, just det. vilken gängning har muttern? Normal eller felgängad(vänter)?


Allt är redan demonterat. Jag hade igentligen bara tänkt byta bakdrev, men va fa, de gamla grejerna var ju 520 och de nya 530... så nya drevet passade inte på gamla kedjan...


Jaja, jag släger väll på 530 kedjan och kör till Pååarps MC och ber honom dra loss framdrevet.
Frustrerade. För jag borde inte behöva köra dit för en sådan enkel sak. :(
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Pappskalle, det där hade du väl kunnat räkna ut.!!! :hihi

32mm hylsa på drevet, samma som på muttern till bakaxeln, i allfall för mig.
Fyll ena cylindern med snöre, och så drar du runt motorn tills det tar stopp. Då kan du lossa bakdrevet. Eller så gör du inte så o sparar en massa bekymmer efteråt. :tungan
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Pappskalle, det där hade du väl kunnat räkna ut.!!! :hihi

32mm hylsa på drevet, samma som på muttern till bakaxeln, i allfall för mig.
Fyll ena cylindern med snöre, och så drar du runt motorn tills det tar stopp. Då kan du lossa bakdrevet. Eller så gör du inte så o sparar en massa bekymmer efteråt. :tungan

32mm. :tummenupp då ska jag köpa en ny sådan. För jag har lyckats tappabort den jag hade... (använde orginalverktyget för att lossa bakaxeln... :crash )

Jag tror mer på Lasses sätt än ditt med snören. :hihi

PS. jag vet ju dock fortfarande inte hur man tar bort kronmutern som sitter ovanför 32mm hylsan.... :rolleyes:
DS.


Jag har för mig att jag köpte min mutterdragare för 200-nåt på Jula.

Det var inte på farligt. :)
Jag ska ju inom och köpa en 32mm hylsa, så jag ska titta på en i alla fall.
Annars så har jag en 1.5m hävarm (för hylsor).
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top