TL-tråden - v2 !

*ÅKE*

Medlem
Gick med
14 Mar 2009
Ort
Stockholm
Hoj
1999 TL1000R,Honda RC30,Honda CBX1000-79,Yamaha RD500,GSXR750,GSXR1100
32mm. :tummenupp då ska jag köpa en ny sådan. För jag har lyckats tappabort den jag hade... (använde orginalverktyget för att lossa bakaxeln... :crash )

Jag tror mer på Lasses sätt än ditt med snören. :hihi

PS. jag vet ju dock fortfarande inte hur man tar bort kronmutern som sitter ovanför 32mm hylsan.... :rolleyes:
DS.




Det var inte på farligt. :)
Jag ska ju inom och köpa en 32mm hylsa, så jag ska titta på en i alla fall.
Annars så har jag en 1.5m hävarm (för hylsor).

Den mutter är låst med loc-tite stark , det är därför den sitter så grönjävligt.Så se till och åk till Biltema o köp en billig varmluftpistol,hylsa 32,och en mutterknackare 300 nm finns på jula och biltema. åk hem och värm på mutter och så lite som möjligt på axeln,spotta på muttern fräser det till så är muttern varm nog och loc-titen smält.dit med mutterknackaren och växel 1 i. klart.Man kan oxå ta ett dragskaft och en hammare modell större i plast eller liknande och klappa till dragskaftet som sitter på plats med hylsan på muttern istället för mutterknackaren. osäkrare men samma moment.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Jaja, jag släger väll på 530 kedjan och kör till Pååarps MC och ber honom dra loss framdrevet.
Frustrerade. För jag borde inte behöva köra dit för en sådan enkel sak. :(

Om du ändå ska slänga på kedjan kan du väl lägga in en brädlapp i bakjhulet och lossa den själv?
 

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
32mm. :tummenupp då ska jag köpa en ny sådan. För jag har lyckats tappabort den jag hade... (använde orginalverktyget för att lossa bakaxeln... :crash )

Jag tror mer på Lasses sätt än ditt med snören. :hihi

PS. jag vet ju dock fortfarande inte hur man tar bort kronmutern som sitter ovanför 32mm hylsan.... :rolleyes:
DS.




Det var inte på farligt. :)
Jag ska ju inom och köpa en 32mm hylsa, så jag ska titta på en i alla fall.
Annars så har jag en 1.5m hävarm (för hylsor).

Om det ser likadant ut på min hoj som din så sitter lås muttern fast med en insexskruv. Bara o dra loss den sen är det bara o anfalla muttern med spärrskaftet o ta i för kung o fosterland. :) Bytte i helgen o det gick bra.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Om det ser likadant ut på min hoj som din så sitter lås muttern fast med en insexskruv. Bara o dra loss den sen är det bara o anfalla muttern med spärrskaftet o ta i för kung o fosterland. :) Bytte i helgen o det gick bra.
Insexskruven är väl bara för den lilla hastighetsgivaren?
 

Micke240sx

Noob
Gick med
21 Aug 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Yamaha R6- 01 Aprilia Tuono V4r aprc abs -14 Suzuki Tillis -97
Pappskalle, det där hade du väl kunnat räkna ut.!!! :hihi

32mm hylsa på drevet, samma som på muttern till bakaxeln, i allfall för mig.
Fyll ena cylindern med snöre, och så drar du runt motorn tills det tar stopp. Då kan du lossa bakdrevet. Eller så gör du inte så o sparar en massa bekymmer efteråt. :tungan

Snöret e mest nåt man gör på 2taktare imo, risk för krökta ventiler om du stoppar in snöret och sen vrider upp kolven om kammarna står på överlapp o inte komp.. :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Köp en sprayburk 2-komp grundfärg för alu och en sprayburk i den färg du vill ha.

De större bil/mc lackfirmorna blandar ihop färgen och laddar ett par burkar
med drivgas för en spottstyver istället för att köpa en stor dyr burk kladdig pensel färg.

2 komponentsfärgen håller alla gånger och blir tunnare o snyggare än en penselmålad (även om inte stråna syns)så blir det ett sånt tjockt lager som ser kladdigt ut tycker jag.:yoparty

meckigt å leta lackfirma å grejer... finns inte nåt sånt på typ fultema då?

jaha, å vem e king på att laga ett par ram-air tuber med glasfiberväv då som jag kan muta?

http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp
Jag blev faktiskt förvånad när jag använde den första gången. Den känns otroligt nog väldigt gedigen. Framdrevet lossades på 1,5 sek i alla fall.

ehh... artikelnummer? :va
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
jaha, å vem e king på att laga ett par ram-air tuber med glasfiberväv då som jag kan muta?

Det beror väl lite på hur trasiga de är. Antar att det är samma plast som i luftburken, så då ska det inte vara så överjävligt att fixa.

Om du kan skicka mig ett foto på dem så kan jag se om jag vågar mig på det.

ehh... artikelnummer? :va

Typ den här?
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=009005
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Det beror väl lite på hur trasiga de är. Antar att det är samma plast som i luftburken, så då ska det inte vara så överjävligt att fixa.

Om du kan skicka mig ett foto på dem så kan jag se om jag vågar mig på det.



Typ den här?
http://www.jula.se/e-Sales/esa/default.jsp?mainpage=ItemDetails.jsp&%40where.ItemID%40EQ=009005

De är i kålfajber men är lite spruckna... tänkte man kan laga med glasfajber, slipa å lacka. bra/anus?

i will plååt them for u
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Om det ser likadant ut på min hoj som din så sitter lås muttern fast med en insexskruv. Bara o dra loss den sen är det bara o anfalla muttern med spärrskaftet o ta i för kung o fosterland. :) Bytte i helgen o det gick bra.

:tummenupp

Kom på det på jobbet när jag beskrev "special muttern" för en arbetskollega att det nog var hastighetsgivaren, och inte en låsmutter och att det då nog var insexen som höll fast den. Bra att veta att jag gissade rätt. :)

Om du ändå ska slänga på kedjan kan du väl lägga in en brädlapp i bakjhulet och lossa den själv?

Få se hur jag gör. Det är ju inte så att jag precis råkar ha en träpinne i den dimmensionen i garaget... (ett spännband ettpar varv runt svingen borde kanske funka. :va )
Och, jag måste köpa en kedjeknäckare innan jag monterar kedjan. :gnissla:


Jag var faktiskt och kollade på dem idag, men jag kommer itne köpa en med sladd. De är i princip värdelösa för mig då jag inte kan använda dem för att byta däck på bilen.
Så den varianten med batteri skulle kunna funka för mig, men är den tillräckligt bra?? Det står inget om hur stark den billigare sladdvarianten är. :va
Och 700 pix är väll lite att ta i för att byta ett drev... :crash

Jaja, köpte en ny 32mm hylsa så jag provar muskelkraft först. :)
 
Last edited:

Torbjörn Gartsjö

Radical Riders
Gick med
18 Jun 2005
Ort
Trelleborg
Hoj
Honda Pan European
THE försäkringsinlägg

Då är det snart dags att ställa på.
Tänkte att vi kanske kan hjälpa varandra i försäkringsdjungeln.

Ni som vill kan väl lägga in lite vägledande uppgifter såhär:

Bolag: Folkskam
Omfattning: Halv
Premie: 4985:-/år
Modell: TLS -00
-----------------------------------
Copy/paste exemplet ovan och ändra till DINA uppgifter nedan.
Kanske vi kan få ett bra "referensbibliotek" inför säsongen.
Själv köpte jag min TLS i slutet av säsongen så jag undersökte inte marknaden nämnvärt, jag lämnar således inget bidrag i år.

Lista på premier:
1.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Putte:
kedjeknäckare?
Rondell o en smal mejsel o knacka ut sprintarna med.
Eller ska du nita nya kedjen så du ska ha en kombinerad?
 

Chibbe

Ny medlem
Gick med
6 Feb 2008
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki Tl1000R
Då är det snart dags att ställa på.
Tänkte att vi kanske kan hjälpa varandra i försäkringsdjungeln.

Ni som vill kan väl lägga in lite vägledande uppgifter såhär:

Bolag: Folkskam
Omfattning: Halv
Premie: 4985:-/år
Modell: TLS -00
-----------------------------------
Copy/paste exemplet ovan och ändra till DINA uppgifter nedan.
Kanske vi kan få ett bra "referensbibliotek" inför säsongen.
Själv köpte jag min TLS i slutet av säsongen så jag undersökte inte marknaden nämnvärt, jag lämnar således inget bidrag i år.

Lista på premier:
1.

Bolag: Suzuki märkesförsäkring/Länsförsäkringar
Omfattning: Hel
Premie: 5550:-/år
Modell: TLR -00
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
Hej! Funderar på att skaffa tremodd till min Cagiva Navigator med Tl1000 motor. Undrar dock om det går med en tremodd till en Tl1000s eller R. Det ska vara samma motor i Cagivan som i Vstrom eller Cagiva Raptor. Funderar också på ett Powercommander men undrar även där om det passar ifrån en S eller R. Lite svårt att hitta sådana tillbehör till Navigatorn!!
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Hej! Funderar på att skaffa tremodd till min Cagiva Navigator med Tl1000 motor. Undrar dock om det går med en tremodd till en Tl1000s eller R. Det ska vara samma motor i Cagivan som i Vstrom eller Cagiva Raptor. Funderar också på ett Powercommander men undrar även där om det passar ifrån en S eller R. Lite svårt att hitta sådana tillbehör till Navigatorn!!

Jag har snart en JSD switchable TRE (15 ohm tror jag) över... om du e intresserad. Passar den inte för Cagivan så passar den för tillern.
 

thebeardninja

Kuro-Obi
Gick med
9 Jun 2007
Ort
Boden
Hoj
2004 XT660R
Idag har man:

Bytt kopplingsfjädrar till Barnett. Skiljde ju bara en dryg cm:).
Monterat nya led bakblinkers.
Bytt o-ringen till kopplingskåpan, hoppas man slipper läckage nu.
Bytt plats på tempgivaren med det moddade termostathuset jag köpte av Slycke.
Monterat min nymoddade luftburk a'la Octo.
Konstaterat att det skavt av höljet på kabeln till stödkontakten. Måste byta ut kablarna...

Fan vad nära det är nu:D
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Putte:
kedjeknäckare?
Rondell o en smal mejsel o knacka ut sprintarna med.
Eller ska du nita nya kedjen så du ska ha en kombinerad?


Jag har ingen rondel (vad nu det är) till att börja med, och varför sabba en Bacho mejsel på en kedja? Billigare att köpa riktiga verktyg. :)

En kombinerad kostar hur mkt som helst, så det ska jag inte ha.
Jag nitar inte landsvägskedjor, räcker med silikonerad sprint. Ska man nita så ska man verkligen se till att nitningen blir bra, för en kedja är ju som bekant inte bättre än den svagaste länken, och det är den nitade. Jag har haft nitade kedjor gå sönder, men har aldrig haft problem med silikonerad låssprint (alltså, man använder silikonet för att säkra sprinten).

:hej

Idag har man:

Bytt kopplingsfjädrar till Barnett. Skiljde ju bara en dryg cm:).
Monterat nya led bakblinkers.
Bytt o-ringen till kopplingskåpan, hoppas man slipper läckage nu.
Bytt plats på tempgivaren med det moddade termostathuset jag köpte av Slycke.
Monterat min nymoddade luftburk a'la Octo.
Konstaterat att det skavt av höljet på kabeln till stödkontakten. Måste byta ut kablarna...

Fan vad nära det är nu:D

:tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Top