TL-tråden - v2 !

patrickpalmu

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2010
Ort
åland
Hoj
1998 suzuki tl1000s
Tjena allihopa. har köpt mig en tl1000s riktigt trevlig hoj att köra!! första hojen till på det. nu är det så här att min hoj går väldigt fett. har haft den på bänkning, och ibland när man kör på jämna varv tal så börjar den gå ryckigt., har någon aning om vad detta beror på? det är powercommander 3 på den men den testade jag plocka bort ifall den skulle gå bättre men den gick lika dåligt. + att den har yoshimura dämpare. någon som skulle kunna veta vad det kan vara för vajs med den?
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Tjena allihopa. har köpt mig en tl1000s riktigt trevlig hoj att köra!! första hojen till på det. nu är det så här att min hoj går väldigt fett. har haft den på bänkning, och ibland när man kör på jämna varv tal så börjar den gå ryckigt., har någon aning om vad detta beror på? det är powercommander 3 på den men den testade jag plocka bort ifall den skulle gå bättre men den gick lika dåligt. + att den har yoshimura dämpare. någon som skulle kunna veta vad det kan vara för vajs med den?
Hej och grattis till en av de fräckaste hojar som gjorts i mitt tycke!

Är ingen expert, men det låter konstigt att du haft den på bänkning och den fortfarande går fett? Justerade dom aldrig till det på bänkningen?

Jag har PC3 i min också och den går supersnålt istället. Inga ryck och inga nysningar vid snabba gaspådrag. Jag kommer ungefär 25 mil innan tanklampan börjar blinka (lugn körning iofs). Mitt förslag är att du letar reda på en annan verkstad och låter dom justera tills du är nöjd, för du ska ju märka skillnad, det är ju det du betalar för. :tummenupp
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Tjena allihopa. har köpt mig en tl1000s riktigt trevlig hoj att köra!! första hojen till på det. nu är det så här att min hoj går väldigt fett. har haft den på bänkning, och ibland när man kör på jämna varv tal så börjar den gå ryckigt., har någon aning om vad detta beror på? det är powercommander 3 på den men den testade jag plocka bort ifall den skulle gå bättre men den gick lika dåligt. + att den har yoshimura dämpare. någon som skulle kunna veta vad det kan vara för vajs med den?
Det skulle kunna vara så att det ligger och skräpar inställningar som gjorts med en Yosh box eller liknande.

Förresten - vet du att den går fett? Har du kollat stiften så att du säkert vet det? Eller beter den sig bara som om den gick fett? Det kan vara så att en TRE skulle kunna hjälpa. Framförallt om den är ryckig på lägre växlar och upp till halvgas.

Går den generellt ojämnt när du kör i stan tex och då även på femman och sexans växel så kan en justering av TPS eller en synkning av insugsspjällen vara det som behövs. TPS'en är klart lättast att fixa själv då det enda du behöver är ett gem och en torx-mejsel. Dock en säkerhetstorx.
 

Red_Line

Ny medlem
Gick med
4 Aug 2006
Ort
Norrköping
Hoj
Suzuki TL1000R -00
Jahapp.. va ute en sväng å mullrade igår. Kom dit jag skulle, stängde av. När jag startade upp och skulle åka igen så började den att rycka som fan några sekunder och FI lampan började att blinka. gasade till och hojen gick som den skulle, fast med lampan blinkandes. Så jag åkte hem och stängde av och nu vägrar den starta. Slår jag på tändningen så knäpper reläet för soppapumpen men pumpen går inte och FI lampan blinkar.. Har kollat säkringen och den är hel.. Blir väl till att mäta om pumpen får kräm, annars vet jag inte.. Har inte kollat några felkoder då man måste bygla i nån kontakt som jag inte vet var den sitter och mina el-kunskaper är MYCKET begränsade.

Känns surt just nu.. Helfräsch hoj som inte rullat många mil + min tidigare erfarenhet med -97:an jag hade som krånglade hela tiden. Förslag?
/Johan

Sådär var min hoj med!

rev allt! trodde först soppapumpen gett upp så tog isär tank, men det gick att tvångsköra pumpen sen när den väl var ur tanken....så satte ihop allt och sen skulle prova....relät klicka, men pumpen gick inte.....efter många timmar med multimetern så hitta jag felet, vid batteriet sitter relät till startmotorn....det roliga mer relät är att det även aggerar kopplingsplint och försörjer hela mc:n med ström. en av sladdarna därifrån ger direktström till soppa pumpen, på min var det krypströmmar så den gav bara 11volt, tydligen tillräckligt för att inte soppa pumpen skulle starta, bytte relät o hojjen hoppa igång direkt,

googla lite på det och är tydligen vanligt på TL modellerna att det rinner in vatten i relät och ärgar sönder.

//Magnus
 

Fredde83

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Lund
Hoj
Vitpil
Fredaaaaaaag!!

Nu ska ni få se mitt 90kr bling :)

Först en bild innan monteringen naturligtvis

TL.jpg


Och tadddaaaa

Spike.jpg


Som den uppmärksamma märke, har jag inga klistermärken kvar på dämparna.
Dom ramla av :S Jag gissar att de beror på farten... :D
 

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
:tummenupp

Fredaaaaaaag!!

Nu ska ni få se mitt 90kr bling :)

Först en bild innan monteringen naturligtvis

TL.jpg


Och tadddaaaa

Spike.jpg


Som den uppmärksamma märke, har jag inga klistermärken kvar på dämparna.
Dom ramla av :S Jag gissar att de beror på farten... :D
 

RgOlsson

Ny medlem
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Bara
Hoj
KTM 1290 Superduke R -16
Var det 2 st här ifrån som har 2 st av den snabba färgen (blå/vit) som satt och solade i Häckeberga idag?
 

patrickpalmu

Ny medlem
Gick med
1 Sep 2010
Ort
åland
Hoj
1998 suzuki tl1000s
Det skulle kunna vara så att det ligger och skräpar inställningar som gjorts med en Yosh box eller liknande.

Förresten - vet du att den går fett? Har du kollat stiften så att du säkert vet det? Eller beter den sig bara som om den gick fett? Det kan vara så att en TRE skulle kunna hjälpa. Framförallt om den är ryckig på lägre växlar och upp till halvgas.

Går den generellt ojämnt när du kör i stan tex och då även på femman och sexans växel så kan en justering av TPS eller en synkning av insugsspjällen vara det som behövs. TPS'en är klart lättast att fixa själv då det enda du behöver är ett gem och en torx-mejsel. Dock en säkerhetstorx.


Tja det kan säkert vara så att det ligger något med det där yoshbox och skräpar, för det har varit ett helsystem yoshimura på den innan han förra ägaren klantade omkull den. men hur får man bort nåt sånt?

på bänkpapprena som han visade så gick det väldigt mycket soppa såg man mot linjen som det skulle vara,.

Vad är en tre för nåt verkar säkert dum nu men har inte en aning,:)
var sitter tps då för den går ganska ryckigt jo. och hur ska man göra det? bara hållit på med bilar så hojar e lite annan mek:)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Jajemän, det var nog jag. Stod bland lite andra hojar utanför Tele2.

Har precis börjat jobba där. Vad gjorde du i Kista då?

Jobbar också där, i Kista Entré... åker den svarta B12an som står där om du svänger förbi. Kan dra en lunch uppe vid Olles Krog nån dag? :tummenupp
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Tja det kan säkert vara så att det ligger något med det där yoshbox och skräpar, för det har varit ett helsystem yoshimura på den innan han förra ägaren klantade omkull den. men hur får man bort nåt sånt?

på bänkpapprena som han visade så gick det väldigt mycket soppa såg man mot linjen som det skulle vara,.

Vad är en tre för nåt verkar säkert dum nu men har inte en aning,:)
var sitter tps då för den går ganska ryckigt jo. och hur ska man göra det? bara hållit på med bilar så hojar e lite annan mek:)
Jag har en yosh box replika som man kan resetta med, men jag är inte helt 100 att den funkar som den ska. Ska försöka få tummen ur att mäta upp den, och är den ok kan jag skicka den till den som vill resetta eller ändra, bara jag får tillbaks den sen.

I den här trådens första inlägg ska det finnas lite länkar till både manualen samt en instruktionsvideo till hur man synkar spjällen och justerar TPS.

Det finns säkert 100 inlägg här i tråden om TPS, varav hälften är CPåkes monginlägg, men resten kan nog beskriva det mer i detalj. Kort sagt så sätter den tändförställningen på alla växlar till den som man har på 5'an eller 6'an. Detta för att den ska gå jämnare på låg gas på växel 1-4.

Men prioritera TPS-justering och spjällsynk.

Jobbar också där, i Kista Entré... åker den svarta B12an som står där om du svänger förbi. Kan dra en lunch uppe vid Olles Krog nån dag? :tummenupp
Råger det!

Lär väl hoja så länge vädret och klimatet tillåter. Längtar inte till att tågpendla Uppsala-Kista...
 
Last edited:

OLDEN

Galt
Gick med
20 Aug 2003
Ort
Jkpg
Hoj
Cbr900 RR -93, TL1000S -98
Ja.

Men inte värre än vilken TL-ägare som helst. :hihi

Tog en sväng till Sthlm idag och prickade nog varenda störtskur på vägen. Njöt likafullt! :)



Personligen anser jag att underkåpa inte passar på en TLS. Låt motorn synas som den ska. :)

4000:-, var det bara svenska återförsäljare? Kollat E-gay?

Det är ju alltid kul att få bekräftelse, så jag tänkte bara säga att du hade rätt.

Det blir ingen helkåpa:rolleyes: Blev förförd av en bild som såg lite photoshopad ut, på riktiga kort så det inte lika bra ut.

Men funderar faktiskt på en belly pan istället.:va
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Det är ju alltid kul att få bekräftelse, så jag tänkte bara säga att du hade rätt.

Det blir ingen helkåpa:rolleyes: Blev förförd av en bild som såg lite photoshopad ut, på riktiga kort så det inte lika bra ut.

Men funderar faktiskt på en belly pan istället.:va
Då ska jag återgälda det med att säga att ibland blir det rätt bra...

sincitystls.jpg


sincitystls2.jpg
 

Lajo

Same same but different..
Gick med
26 Aug 2010
Ort
Långt ifrån allt.
Hoj
-00 Suzuki TL1000S
Tja det kan säkert vara så att det ligger något med det där yoshbox och skräpar, för det har varit ett helsystem yoshimura på den innan han förra ägaren klantade omkull den. men hur får man bort nåt sånt?

på bänkpapprena som han visade så gick det väldigt mycket soppa såg man mot linjen som det skulle vara,.

Vad är en tre för nåt verkar säkert dum nu men har inte en aning,:)
var sitter tps då för den går ganska ryckigt jo. och hur ska man göra det? bara hållit på med bilar så hojar e lite annan mek:)

Kolla in första inlägget i den här tråden, där står det en del nyttigt och länkarna där leder till allt du kan behöva när det gäller TL. TRE bl.a. :tummenupp

När du presenterar det på det viset :D

Nej, helkåpa på en S funkar inte för mig.. Ramen och motorn är ju mycket av dess skönhet. Med originalkåpan hade ju inte tjejen behövts..:tungan Med helkåpa ser den ju ut som vilken dussinhoj som helst. Tur att smaken e som baken!:)
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top