TL-tråden - v2 !

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag har 41 bak.. original fram.

PS. Om bu byter drevning kommer hastighetsmätaren att vissa ännu mer fel än original gör. Finns något som heter speedohealer, eller något liknande som ska kunna fixa det. Jag har dock inte orkat ta tag i och skaffa mig en sådan.
I 50 visar mätaren hyfsat rätt. Men 20% (min mätare) fel på 50 är ju inte så mkt... :hihi
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
17/42. Mätte med gps och fick ställa ner 11% på
Speedohealer. Ska kontrollera med mitt dl32 system också, som mäter riktigt exakt om man bara knappar in alla värden rätt.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Jag har beställt 17/40. (De hade inte 41, jag gick ner ett steg i stället)
Hastighetsmätaren kommer visa lite bättre än tidigare, det var ju en löjlig glädjemätare över 200 typ +15 %
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag har beställt 17/40. (De hade inte 41, jag gick ner ett steg i stället)
Hastighetsmätaren kommer visa lite bättre än tidigare, det var ju en löjlig glädjemätare över 200 typ +15 %

Japp. Riktig glädjeflicka den där mätaren... har haft den på 299 (max) och fortsatt accelerera... :näsblod
Fick upp mätaren i 280 i dag (i några sekunder... går ju rätt fort, så få vägar där man kan hålla de farterna). :D
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Bytte framdäck idag till Michelin Pilot Power 3.
Blir alltid lika förvånad vilken skillnad nya däck gör.
Satt ett gammalt Rennsport, men suttit där alltför länge. Flera år faktiskt.. :näsblod Hojen har i stort varit oanvänd i 3-4 år...
Däcket var i princip stenhårt, ingen känsla alls, hojen var faktiskt lite obehaglig att köra, trodde jag hade en framgaffel renovering på gång. Men nya däcket, allt perfekt igen. Nu är hojen precis så som jag kom i håg att hon var. :)

Borde kanske bytt bakdäck också, men det är i alla fall bara 3 år gammalt... :hihi


:hej
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Jag har beställt 17/40. (De hade inte 41, jag gick ner ett steg i stället)
Hastighetsmätaren kommer visa lite bättre än tidigare, det var ju en löjlig glädjemätare över 200 typ +15 %

Alltså, du får mer glädjemätare när du sätter på större drev bak... I
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Någon som har erfarenhet av motor renovering på tlr? Tips på special verktyg som behövs. Har till svänghjulet och kopplingskorg. Mer om det är någon speciell avdragare el dylikt man behöver..

Renovera en S-motorför ett gäng år sen, och vad jag minns gick det smidigt med i stort sett standardverktyg. Minns att jag fixa trixa till nått för kopplingskorgen, men annars var det lugnt. Men det är ju skillnad på måste ha ett specialverktyg eller om det går smidigare med ett...Brukar få både loss och dit det mesta ändån...:smasha
 

Raderad medlem 61114

Guest
Haha, asså bytte tändstift idag, bytte det övrr tidigare och det lät värre att öossa tanken än det var, men faan va bök att lossa kylen för att komma åt främre stiftet och ändå är det trångt som fan! Nu är det gjort iaf, och hojen startade fint, Blir en liten försiktig provtur imorgon och hoppas att det inte var bränslefiltret som spökar för mig.

Hoppas på att få tid hos Stans motoshop snarast så han får byta packboxar i framgaffeln åt mig, nu gör jag det fan inte själv igen :gnissla
 

Raderad medlem 61114

Guest
Provkörde en ZX12R idag. Tänkte faktiskt köpt den, fixat pengar och allt.
Men... Jag är nog inte kompatibel med rad4:eek:r...
Man ska ju inte prata illa om andras flickvänner.. men skit vad tråkig den var... Testade ändå att dra järnet, från långsamt till väldigt fort på motorvägen. Och, jo, rätt gött, och adrenalinkick, men inte kärlek. :(
Ubersnabb, japp, bättre chassie än TL, japp, bättre sittställning, japp, men den talade inte till mitt hjärta helt enkelt.
Ska nog inte beskylla ZX12R'n för det, det är nog helt enkelt rad4:a (aka symaskin) karaktären på motorn.

Hade köpte den ändå, för skulle bara ge 15 i mellan.
Men... :rofl bästa försäkringen var typ 10k hel/hel... 7k mer än Tillern. Faktiskt... mer än jag betalar för alla mina hojar... :näsblod
Så, en så dyr i drift hoj kan man ju inte köpa "bara för att det kan vara bra att ha en touring hoj"...

Så, tillbaka till ruta 1, och leta vidare.

:(

Förstår precis vad du menar. Provkört en drös med hojar, samtliga bättre på många punkter än TL, men det saknas något. Känns som själen saknas i många hojar.

Sen provkörde jag Panigalen, brötig, hård, obekväm och fullständigt underbar, vilken själ!!! :Bugar

Haha! Vad e det för fel på en :crash
 

SuperTwin

Ny medlem
Gick med
13 Jul 2012
Ort
Eskilstuna
Hoj
97, Suzuki, Tl1000S
Hej!
Min TLS (97) gav upp häromdagen :(
Felkoden är c13 och det lär betyda knas med lufttrycksmätaren. Grejen är att den gått rätt dåligt en längre tid (jag kör tyvärr inte så mycket):
Ingen fungerande tomgång. Måste höja till minst 2000rpm med tomgångsjusteraren för att den inte ska stanna.
Går väldigt ryckigt/ojämt upp till ca 4000rpm.
Verkar gå fett... luktar bensin om den på tomgång (i mitt fall är ju det vid 2000rpm :). Måste byta stift efter ca 60 mil. (en hel säsong för mig).

Info om hojen:
TLR motor '98
Mod luftburk med K&N
Yosh helsystem
PCII

Har någon ett tips på (eller vill varna för) någon verkstad eller specifik mekaniker som kan få ordning på hojen? Bromsbänk är nog ett krav.
Jag bor i Eskilstuna men hojen finns nu några mil norr om Uppsala och jag måste ta den på släp så jag kör gärna några extra mil för att få en bra mekaniker!

Min förra TL pysslade Henning på LHL Motor om men han verkar ha lagt av!?

Tack,
Janne
 

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Är det någon som har special verktygen 09913-60210 för att byta vevlager, och är villig att låna ut?
har hittat nya men dom kostar 2300:- exl frakt och tull från usa:3freak
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Last edited:

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
http://www.tlzone.net/forums/help-fo...ml#post1617533 Här har du mått på verktyget om du kan få det tillverkat till ett vettigt pris!!!
verkar ej funka prova via denna
http://www.tlplanet.com/forums/showthread.php?t=93439&highlight=bearing+tool

Ok tack.. Får se om jag hittar någon som vill bygga ett, men det är ju en kostnadsfråga det också. Har kollat med verkstäderna här i krokarna (Västmanland) men ingen verkar ha ett? Så frågan är ju hur dom gör om dom ska utföra ett sånt jobb? Hade ju vart värt att lämna in då jag inte lär behöva använda verktyget en gång till, men vill ju inte lämna in till någon som står och bankar i lagren med hammare :/
 

Raderad medlem 61114

Guest
Har insett att min styrdämpare är helt slut. Finns det nåt man kan göra med den för att fixa eller är det ny som gäller? :död

Eller har jag gjort ngt fel när jag monterat av och på den?
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Har insett att min styrdämpare är helt slut. Finns det nåt man kan göra med den för att fixa eller är det ny som gäller? :död

Eller har jag gjort ngt fel när jag monterat av och på den?

Prova att lufta den, behövs inte stor bubbla för att den ska bli värdelös.

Skruva ur skruven, borra ett 10mm hål i tex en kapsyl från en petflaska. sätt fast kapsylen över hålet, fyll på med gaffelolja, och dra armen lååååångsamt fram och tillbaka tills det inte kommer mer luft.
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top