TL-tråden - v2 !

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Hej!
Min TLS (97) gav upp häromdagen :(
Felkoden är c13 och det lär betyda knas med lufttrycksmätaren. Grejen är att den gått rätt dåligt en längre tid (jag kör tyvärr inte så mycket):
Ingen fungerande tomgång. Måste höja till minst 2000rpm med tomgångsjusteraren för att den inte ska stanna.
Går väldigt ryckigt/ojämt upp till ca 4000rpm.
Verkar gå fett... luktar bensin om den på tomgång (i mitt fall är ju det vid 2000rpm :). Måste byta stift efter ca 60 mil. (en hel säsong för mig).

Info om hojen:
TLR motor '98
Mod luftburk med K&N
Yosh helsystem
PCII

Har någon ett tips på (eller vill varna för) någon verkstad eller specifik mekaniker som kan få ordning på hojen? Bromsbänk är nog ett krav.
Jag bor i Eskilstuna men hojen finns nu några mil norr om Uppsala och jag måste ta den på släp så jag kör gärna några extra mil för att få en bra mekaniker!

Min förra TL pysslade Henning på LHL Motor om men han verkar ha lagt av!?

Tack,
Janne

Har inget bra tips på verkstad, men en allmän översyn verkar vara på sin plats:

Byte av givaren.
kontrollera alla vacuumslangar
Justera TPS:n, dvs att datorn får koll på vilket läge spjällen står i
Synkronisera throttlarna.
koppla ur PCII:an och se om det är den som strular
Kontrollera/justera ventilspel

Lycka till!
 

Jonstorp

Medlem
Gick med
6 Aug 2007
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki TL1000S 1997
Prova att lufta den, behövs inte stor bubbla för att den ska bli värdelös.

Skruva ur skruven, borra ett 10mm hål i tex en kapsyl från en petflaska. sätt fast kapsylen över hålet, fyll på med gaffelolja, och dra armen lååååångsamt fram och tillbaka tills det inte kommer mer luft.

Jag tog en sånadäringa medicinspruta fr Apoteket och slet ut pistongen, vässade "nålen" i en pennvässare, å sen va de bara att börja jobba... De luriga e att man tror att man e klar å har fått ut all luft ibland... Knackar man sedan lite på stydämparen med nån träbit, dyker fler bubblor upp.... Å så e de bara att börja dra igen... :)
 

Psyanid

Invalido
Gick med
12 Nov 2009
Ort
Härryda
Hoj
Fajtad TLS av svart modell
Hej!
Min TLS (97) gav upp häromdagen :(
Felkoden är c13 och det lär betyda knas med lufttrycksmätaren. Grejen är att den gått rätt dåligt en längre tid (jag kör tyvärr inte så mycket):
Ingen fungerande tomgång. Måste höja till minst 2000rpm med tomgångsjusteraren för att den inte ska stanna.
Går väldigt ryckigt/ojämt upp till ca 4000rpm.
Verkar gå fett... luktar bensin om den på tomgång (i mitt fall är ju det vid 2000rpm :). Måste byta stift efter ca 60 mil. (en hel säsong för mig).

Info om hojen:
TLR motor '98
Mod luftburk med K&N
Yosh helsystem
PCII

Har någon ett tips på (eller vill varna för) någon verkstad eller specifik mekaniker som kan få ordning på hojen? Bromsbänk är nog ett krav.
Jag bor i Eskilstuna men hojen finns nu några mil norr om Uppsala och jag måste ta den på släp så jag kör gärna några extra mil för att få en bra mekaniker!

Min förra TL pysslade Henning på LHL Motor om men han verkar ha lagt av!?

Tack,
Janne


Kolla spridarna. Jag har råkat ut för att spridarna inte stänger helt och då får maskin bränsle hela tiden med div lustigheter i både motorgång och bränsleförbrukning.
 

Raderad medlem 61114

Guest
Tack för tipsen! Haha, fan va typiskt att jag slängde den lilla sista skvätten gaffelolja som jag hade kvar sen packboxbytet :huvet
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hej!
Min TLS (97) gav upp häromdagen :(
Felkoden är c13 och det lär betyda knas med lufttrycksmätaren. Grejen är att den gått rätt dåligt en längre tid (jag kör tyvärr inte så mycket):
Ingen fungerande tomgång. Måste höja till minst 2000rpm med tomgångsjusteraren för att den inte ska stanna.
Går väldigt ryckigt/ojämt upp till ca 4000rpm.
Verkar gå fett... luktar bensin om den på tomgång (i mitt fall är ju det vid 2000rpm :). Måste byta stift efter ca 60 mil. (en hel säsong för mig).

Info om hojen:
TLR motor '98
Mod luftburk med K&N
Yosh helsystem
PCII

Har någon ett tips på (eller vill varna för) någon verkstad eller specifik mekaniker som kan få ordning på hojen? Bromsbänk är nog ett krav.
Jag bor i Eskilstuna men hojen finns nu några mil norr om Uppsala och jag måste ta den på släp så jag kör gärna några extra mil för att få en bra mekaniker!

Min förra TL pysslade Henning på LHL Motor om men han verkar ha lagt av!?

Tack,
Janne

Symtomen du beskriver hur den gick innan är precis som den går om TPS är ur sync.

Börja där.

Ett tag gick inte min på båda cylindrarna under 3000 rpm.. justerade, men år fel håll :näsblod och då gick den inte rent förrän 5000 rpm... :lol
Men, en omgång till och allt var frid och fröjd.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Måste byta batteri, mitt håller inte laddningen över natten.
Skall man bara köpa ett orginalbatteri eller skall man uppgradera till något bättre/ modernare ?
 

slowfinn11

Medlem
Gick med
8 Apr 2012
Ort
Nynäshamn
Hoj
1an,Tl 1000r-98, 2an TL1000R-98,3an TL1000R-98, KTM 530 exc -08,Husaberg 501fe-13
Måste byta batteri, mitt håller inte laddningen över natten.
Skall man bara köpa ett orginalbatteri eller skall man uppgradera till något bättre/ modernare ?

Med ett motsvarande LION batteri så lättar du hojen ca2.5 kg o får mer start ström! :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det är lite för lite bilder i tråden på senaste tiden... :hihi

Sommaren är inte över ännu!! :hej
20140824_1.jpg
20140824_2.jpg

WarEagle kåpor, som jag vet inte alla gillar. Men köpte dem för ca 10 år sedan och är fortfarande hel nöjd med utseendet. Lite mindre slimmad bak hade dock passat bättre, men med förare på blir det bra. :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
PS.. det var en uppmaning till att gå ut, kör en kort runda, ta photo på donnan så vi har ny fräscha drömbilder inför vintern! :tummenupp

Se såå... ut och phota! Och inga parkerad i garaget bilder... :smasha
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Det är en jäkligt snygg hoj fortfarande Putte, en gixxer k1-k2 röv skulle sitta som en smäck till. Och kortade pipor! :tuttar
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Angående lithiumbatterier behöver man en speciell laddare som balanserar cellerna. Man kommer att förkorta livslängden om man gör det tydligen. Laddas kommer det ju att göras, det laddas ju när man kör, men det där med balansering är tydligen viktigt att göra då och då. Ska köpa en laddare till mitt batteri nu i höst, de gick på 5-600 spänn ungefär.
Är sjukt nöjd med batteriet, hojen startar mycket bättre än innan, och det är så lätt att man tror det är ett skämt.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det är en jäkligt snygg hoj fortfarande Putte, en gixxer k1-k2 röv skulle sitta som en smäck till. Och kortade pipor! :tuttar

Tackar. :)

Funderade på en K3 för några år sedan, men K1-K2 blir nog bättre. Bättre flyt i linjerna med K1+WarEagle kåpor än K3'an. Få ta tag i det, och ta och köpa grejerna denna gången... :hihi
 

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Någon som vet vart minnet till totala trippen i instrumentet sitter.. I data boxen eller instrumentet..? Mitt är skadat så funderar på att byta
 

Holmgren0912

Medlem
Gick med
29 Dec 2013
Ort
Kungsör
Hoj
2000, Suzuki tl1000r
Tackar. :)

Funderade på en K3 för några år sedan, men K1-K2 blir nog bättre. Bättre flyt i linjerna med K1+WarEagle kåpor än K3'an. Få ta tag i det, och ta och köpa grejerna denna gången... :hihi

K3 är skit snyggt ;) försök hitta en komplett bakdel bara. Jag köpte var del för sig.
inget jag rekommenderar om man inte älskar att leta delar samt betala frakt för varje bit..
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top