TL-tråden - v2 !

AndreasH

Onödig vikt
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Norrland
Hoj
TL1000S
Nu ligger motorn i garaget, ser kanon ut.
Men ramen å allt är FORTFARANDE på pulverlack.. tog en jäkla tid dedär..
Fick med kylare å allt..
Ska göra den klar för montering sen ska jag knäcka ett par heiniken på flaska och känna mig som kung!
Råder er att göra desamma :D trevlig helg på er!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Jag har bara Heineken på burk. hoppas det duger :tungan

Min ¤%¤&¤ borrmaskin la av i går. antigen batteriet, laddaren eller elmotorn. Jag tror batteriet för laddaren lyser grönt även efter att jag kör maskinen till den får batteri torsk. :mad:
Orkar knappt borra genom 0.8 mm alu... :lol
 

AndreasH

Onödig vikt
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Norrland
Hoj
TL1000S
Jag har bara Heineken på burk. hoppas det duger :tungan

Min ¤%¤&¤ borrmaskin la av i går. antigen batteriet, laddaren eller elmotorn. Jag tror batteriet för laddaren lyser grönt även efter att jag kör maskinen till den får batteri torsk. :mad:
Orkar knappt borra genom 0.8 mm alu... :lol

Så länge de är hajniken så :yoparty
Ajdå, de är fan på gränsen till värdelöst :D

blir att bygga isräser bakdelen i helgen tror jag, nånting för batteriet bara, å en liten rövformad plåt med skumgummi haha, hardcore :huvet :yoparty
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Mer hk / Kg

Hej på er !

Ber djupt om ursäkt för att jag avbryter er djupa och givande diskussion om alkoholens inverkan på TL/TLR-ägare :rolleyes: , men jag har ett annat ämne som jag behöver lite hjälp med;

Jag skulle inför vinterns meckande ha trådens hjälp att ta fram:

1. De mest viktbesparande åtgärdena.
2. De mest hästkraftshöjande åtgärderna.

Det skall vara någorlunda prisvärt, så att byta ram till någon hightecram som vi sett exempel på nyligen i tråden e inte speciellt intressant...

Jag är mest intresserad av TL, men det vore kul att få fram en lista som vi skulle kunna sammanställa här på tråden, som finns tillgänglig på nåt sätt, för de som vill mecka fram lite bättre prestanda. Vad säger ni?
PP
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
1. De mest viktbesparande åtgärdena.

:va
Försöker komma på någon billigt sätt.
Men några av de som ger mest är, byta till slip-on.

Tabort styrdämpare (endast rekommenderat på R'n). Jag har kört 4 år utan och upplever inte att jag skulle behöva en. Jag wheelar inte så ofta.

Skrota rotationsdämpare - till vad som helst, alt är flera kilo lättare.

Krashkåpor väger mindre än OEM.
Och har du krashkåpor kan man ju passa på att slänga dit lättare lampor om man vill det.

Nya lättare fälgar. (men en ny ram är billigare ;) )

En undertray bak, miniblinkers runt om etc etc. Små plock ,men ger väll något hekto.

Byta stål sruvar mot Titan skruvar :hihi


2. De mest hästkraftshöjande åtgärderna.

Helsystem,
PC2 / 3, Eller den där bredbands varianten Robban har. Mumma.
ta bort Siccor gears,
ta bort pair valve,
modda luftburk,
rakare luftintag. (R - modellen)

Hmm, en del ger ju bara lite rappare svar, och inte så mkt mer kraft.


Allt är väll relativt, men trimma vikt och extra pållar är sällan speciellt billigt. De första kilona och pållarna är relativt billigt, men det blir fort jättedyrt.

:hej
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
1. De mest viktbesparande åtgärdena.

- byta till slip-on.
- Ta bort styrdämpare
- Skrota rotationsdämpare
- Krashkåpor + lättare lampor.
- Nya lättare fälgar. (men en ny ram är billigare ;) )
- En undertray bak, miniblinkers runt om etc
- Byta stål sruvar mot Titan skruvar :hihi


2. De mest hästkraftshöjande åtgärderna.

- Helsystem,
- PC2 / 3, Eller den där bredbands varianten Robban har.
- ta bort Siccor gears,
- ta bort pair valve,
- modda luftburk,
- rakare luftintag. (R - modellen)

:hej

Kanon, bra början ! :tummenupp

Om alla som har ett seriös förslag svarar med ovan punkter infält, och lägger till sina tips, tar bort alla onödiga ord, så kommer vi snart ha en schysst lista över bra tips.
Sen kan vi i lugn o ro rangordna dem, ta in tips var det är billigast o bäst att köpa, mecka osv...

Föresten: va e Siccor gears...:va
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono

1. De mest viktbesparande åtgärdena.


- byta till slip-on.
- Ta bort styrdämpare
- Skrota rotationsdämpare
- Krashkåpor + lättare lampor.
- Nya lättare fälgar. (men en ny ram är billigare )
- En undertray bak, miniblinkers runt om etc
- Byta stål sruvar mot Titan skruvar


2. De mest hästkraftshöjande åtgärderna.

- Helsystem,
- PC2 / 3, Och den där bredbands varianten (Wideband Commander) Robban har.
- ta bort Siccor gears,
- ta bort pair valve,
- modda luftburk,
- rakare luftintag. (R - modellen)
- Porta topparna, då öppnas plånboken lite, men det är nästan det enda som kostar, nästan :) Och nya stora ventiler då förstås.




Sen ska väl en gammal man ifrån fjollträsk få säja sitt oxå snart, men då börjar kulorna rulla.

O nej, inte pungkulor Lasse. :rolleyes:
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR

1. De mest viktbesparande åtgärdena.


- byta till slip-on.
- Ta bort styrdämpare
- Skrota rotationsdämpare
- Krashkåpor + lättare lampor.
- Nya lättare fälgar. (men en ny ram är billigare )
- En undertray bak, miniblinkers runt om etc
- Byta stål sruvar mot Titan skruvar


2. De mest hästkraftshöjande åtgärderna.

- Helsystem,
- PC2 / 3, Och den där bredbands varianten (Wideband Commander) Robban har.
- ta bort Siccor gears,
- ta bort pair valve,
- modda luftburk,
- rakare luftintag. (R - modellen)
- Porta topparna, då öppnas plånboken lite, men det är nästan det enda som kostar, nästan :) Och nya stora ventiler då förstås.


E alla överens om att styrdämpen kan gå i soporna ?! :confused:
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
E alla överens om att styrdämpen kan gå i soporna ?! :confused:

Bara om du kör R-modellen.
På S-modellen är den ba att ha, men då kan man byta till en bättre istället, som säkert är lite lättare dessutom.

Inte jag. Kör iofs en tiller, men jag har blivit räddad ett par gånger av styrdämparen, och skulle inte få för mig att plocka bort den... kanske byta mot något annan dämpare, men inte köra utan.

Hmm, lite skak i styret gör varken till eller från. :tungan

Visst har Bettan rist till lite någon gång, men inget som inte fixar sig själv. Kanske gör min Öhlinare bak att hojen är mindre känslig? :va
Jag har provat med orginalet, och komer aldrig! avända den igen. Provade med 3w olja i, like värelös då. Möjligen skulle jag kunna tänka mig en Öhlinare, men jag hade ju bara satt den i lösaste läget, så är lite bort kastade pengar. För min del.


Det finns ju ett tillfälle då man bör ha en styrdämpare även på Tillern. Och det är om man sänke styrkronan fram och /eller skimsar upp den i baken så att styrgeometrin ändras.
Jag har sänkt min krona fram ca 8 mm. Men tycker fortfarande hojen är stadig som Öresundståget...


Är man osäker, så låter man den sitta kvar.
:hej
 
Last edited:

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag körde utan i 3 år, inte nervöst just nånstans. Men så fort jag sänkte framänden så hade jag 2 tillfällen då vi tydligen ville hälsa på mötande bil. Dom var inte alls lika förtjust som jag var :hihi
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Jag körde utan i 3 år, inte nervöst just nånstans. Men så fort jag sänkte framänden så hade jag 2 tillfällen då vi tydligen ville hälsa på mötande bil. Dom var inte alls lika förtjust som jag var :hihi

Kanske helt enkelt e så att med bättre dämpare bak, lite bättre fjädrar fram o koll på däcken så funkar det ganska bra utan styrdämpare ?
 

TLRR

Guest
De mest viktbesparande åtgärderna kostar kulor tyvärr.

1. Den viktigaste viktbesparingen och effektåtgärden är ett avgassystem-fullsystem som är ett måste.

2. byt till en eftermarknadsstötdämpare bak många hekton lättare.

3.luftboxen och framlyset är tungt och vikten ligger högt upp.
byt till en raceairbox och projektorlysen flera kilon där.

4.glasfiberkåpor och alu. kåpstöd

5.fälgar

6.bromskivor och bromsok.

7. clip-on styre,lättare snabbtanklock och Alu. tank

8.alu och titanskruv.

9. sist men inte minst,ta bort alla onödig plast som innerskärm bak mm.
och svetsa en ny ensitsig bakram.ta bort pair-valven.

Trimmning:

Beror på plånboken,men det som ger mest förutom helsystem och uppföljning på insugningsidan med moddad eller raceairbox med tillika filter och Pc.

Är högkompskolvar inmätning av squish och portning,raceslipning av ventilstyrningar och bortagning av material på ventilytan ytterst för en bättre airodynamik (flöde) på ventilerna som duger gott original.ombyggda kammar med justerbara drev för timingen kanske omslipning av loberna. ger mest bang for the money.

För en rappare motor och ytterligare mera accelerationsbenägen hoj ta bort sissorgeare´n både på kammar och veven,svarva ner kuggkransen ca: 200gr på kopplingen för en ännu rappare motor.dessa åtgärder kräver att man har koll på vad man gör och hur man behandlar motorn sen med service och kontroll av spel för ventiler mm.

Det jag har åstakommit med mina prylar är mellan 18-20 kg (179 kg torr)som jag mätt upp nu så här med lösa delar.(20 kilo är nog lite optimistiskt men ett önsketänkande,tror nog snarare på 18 kg när det blir klart) och ca 165-170 hk i motorn och ca 138 på bakhjulet.Förhoppningsvis lågt räknat.

:huvet så nu har jag fått messat lite Ricken.:tungan Detta var nog inte vad du ville ha i din lista för "billiga" moddar men man får ut mest vikt/effektförhållande av gamla bettan i detta ex. på recept det finns många flera recept med lustgas kombinerat med denna lista oxå som jag läser på och ska granska lite för mig själv.

I den tilltänka listan är nog punkt 1 o 2 i ett måste för effekten och vikten följt av ett systematiskt bortagande av onödiga prylar på hojen en bra ide´ samt ersätta med lättare delar och vettig trimning det bästa i pengaväg sett.

Mina 5 kr / Ronny
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
De mest viktbesparande åtgärderna kostar kulor tyvärr.....

Mina 5 kr / Ronny

Tack för ett mycket bra svar! :tummenupp Även om det inte är aktuellt att börja svarva ned delar i motorn så e i alla fall jag intresserad av att höra allt. Hur mycket jag vill göra e upp till var o en sedan.

Var får man tag på luftburk ala race?

Jag ser gärna fler tips. Ska försöka lägga ihop alla i en lista o lägga ut här. Det kanske kan bli en lista indelad i olika steg; basic, avancerat o "jävligt dyrt men mycket för pengarna" eller nåt i den stilen... :)
 
Last edited:
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top