De mest viktbesparande åtgärderna kostar kulor tyvärr.
1. Den viktigaste viktbesparingen och effektåtgärden är ett avgassystem-fullsystem som är ett måste.
2. byt till en eftermarknadsstötdämpare bak många hekton lättare.
3.luftboxen och framlyset är tungt och vikten ligger högt upp.
byt till en raceairbox och projektorlysen flera kilon där.
4.glasfiberkåpor och alu. kåpstöd
5.fälgar
6.bromskivor och bromsok.
7. clip-on styre,lättare snabbtanklock och Alu. tank
8.alu och titanskruv.
9. sist men inte minst,ta bort alla onödig plast som innerskärm bak mm.
och svetsa en ny ensitsig bakram.ta bort pair-valven.
Trimmning:
Beror på plånboken,men det som ger mest förutom helsystem och uppföljning på insugningsidan med moddad eller raceairbox med tillika filter och Pc.
Är högkompskolvar inmätning av squish och portning,raceslipning av ventilstyrningar och bortagning av material på ventilytan ytterst för en bättre airodynamik (flöde) på ventilerna som duger gott original.ombyggda kammar med justerbara drev för timingen kanske omslipning av loberna. ger mest bang for the money.
För en rappare motor och ytterligare mera accelerationsbenägen hoj ta bort sissorgeare´n både på kammar och veven,svarva ner kuggkransen ca: 200gr på kopplingen för en ännu rappare motor.dessa åtgärder kräver att man har koll på vad man gör och hur man behandlar motorn sen med service och kontroll av spel för ventiler mm.
Det jag har åstakommit med mina prylar är mellan 18-20 kg (179 kg torr)som jag mätt upp nu så här med lösa delar.(20 kilo är nog lite optimistiskt men ett önsketänkande,tror nog snarare på 18 kg när det blir klart) och ca 165-170 hk i motorn och ca 138 på bakhjulet.Förhoppningsvis lågt räknat.
så nu har jag fått messat lite Ricken.
Detta var nog inte vad du ville ha i din lista för "billiga" moddar men man får ut mest vikt/effektförhållande av gamla bettan i detta ex. på recept det finns många flera recept med lustgas kombinerat med denna lista oxå som jag läser på och ska granska lite för mig själv.
I den tilltänka listan är nog punkt 1 o 2 i ett måste för effekten och vikten följt av ett systematiskt bortagande av onödiga prylar på hojen en bra ide´ samt ersätta med lättare delar och vettig trimning det bästa i pengaväg sett.
Mina 5 kr / Ronny