TL-tråden - v2 !

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
tack för svaren!!
Monterar ihop motor, med ram och sving och alla andra roliga saker som kommer från pulverlacken i afton..
Kabelhärveriet får bli morgondagens problem! fattas flera timmar på dygnet tycker jag.

har ni fler tips så mata på! behöver all hjälp jag kan få! Har skrämmande mycke kontakter över :S
Om du vill få en snygg original koppling där så byter du ut GPI sensorn bakom svänghjulet, ta den ifrån S motorn o stoppa i R:en.

Sen har jag en R verkstadshandbok som du ska få, (PDF), men den får du när du kommit hem.
 

AndreasH

Onödig vikt
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Norrland
Hoj
TL1000S
Tjenare!
Blandade känslor ikväll :D
den är ihopmonterad, hela hojjen utom bakramen å de..
Har provstartat men får ingen soppa på stiften, pumpen funkar, de vet jag å allt runtom hojjen :p

En märklig sak jag inte förstår riktigt är gnistan, den tänder 2 gnistor och sedan inget mer, man måste trycka på starten igen för att få den att gnista igen..

Är det nån som har nån idee om vad de kan vara för fel?
Kom med förslag! Vore kul att få igång den i höst, KANSKE hinner ut å prova asfalt :yoparty

Löste de med GPSen genom att sno öote från lillebrorsans VEMS låda,snygga kabelskor och en liknande "hona hane" som satt där orginal, vart OK.. Jordade på bakre jordkabel.

http://mute.nu/upload/image/DSC0452c7.JPG
Den är svart iaf
Har ett lass till som ska på pulverlack, gaffel, alla smådetaljer osv..
 
Last edited:

newton83

Medlem
Gick med
28 Apr 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
TL1000s -97
Nu är det problem med min tl igen.. Får ingen laddning på batteriet.. Har mätt upp strömen på polerna under gång och ser inget som tyder på att det kommer laddström.. Tänker genast att det kanske är regulatorn?!? Frågade förra ägaren och den är tydligen bytt för ett par år sedan.. Är det sannolikt att felet ligger där eller finns det några heta förslag??
 

AndreasH

Onödig vikt
Gick med
9 Jul 2005
Ort
Norrland
Hoj
TL1000S
Nu är det problem med min tl igen.. Får ingen laddning på batteriet.. Har mätt upp strömen på polerna under gång och ser inget som tyder på att det kommer laddström.. Tänker genast att det kanske är regulatorn?!? Frågade förra ägaren och den är tydligen bytt för ett par år sedan.. Är det sannolikt att felet ligger där eller finns det några heta förslag??

Ifall du behöver reservdelar så har jag en jäkla massa över!
Hör av dig om så är fallet

MIN ÄR STARTAD!! men dog igen, stiften..
 

-chris-

-chris-
Gick med
21 Sep 2005
Ort
Lund
Hoj
TL 1000S
Regulatorn eller statorn/rotorn som har gått. Alternativt dålig kontakt mellan regulator och batteri. Mät direkt på ingående och utgående från regulatorn så vet du om felet ligger före, efter eller i regulatorn. är det den som är trasig så har jag en extra liggande. Tror det står lite i gamla TL tråden om detta.
 

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Hästar och kilo

Ok, en enkel sammanställning av tipsen i jakten på hästar o kilo. Som ni ser finns det ett antal saker som kan påpekas när det gäller listan, hur olika åtgärder naturligtvis bör kombineras med andra för full effekt mm.

Men vi börjar här. Nu vill jag gärna ha kommentar på antal kilo vi sparar på respektive åtgärd/ antal hästar vi vinner samt priset. Naturligtvis finns det stora variantioner av flera anledningar :va , men ange då tex;

2-5 hk, + PC2+racairbox 4-12 hk. Som ett exempel. :)

Kom igen nu! Sen fortsätter jag göra i ordning listan, vilken ordning vi tillsammans tycker att det bör göras mm.

OBS! Lite tekniktrådsregler bör gälla, dvs den som inte vet behöver inte gissa bara för att göra sig hörd :pannkyss ...ok?

Let the game begin! :yoparty :yoparty

De mest viktbesparande åtgärderna:

Åtgärd Kg Pris

1. Byte av avgassystem till helsystem alt. slip-on.
2. Byt rotationsdämpare bak till eftermarknadsstötdämpare.
3. Byt luftboxen till raceairbox med tillhörande filter.
4. Byt framlyset till projektorlysen.
5. Byt orginalkåpor till glasfiberkåpor och alukåpstöd.
6. fälgar, Nya lättare fälgar.
7. Byt bromskivor och bromsok.
8. Byt till lättare clip-on styre,
9. Byt original skruvar, tanklock mm till Titan.
10. Ta bort styrdämpare eller byt till lättare.
11. Ta bort all onödig plast som innerskärm bak mm.
12. Svetsa en ny ensitsig bakram.
13. Ta bort pair-valven.
14. Byt ut original blinkers mm mot lättare eftermarknads.

De mest hästkraftshöjande åtgärderna:

Åtgärd Hk Pris

1. Helsystem,
2. PC2 / 3, alternativt annat märke.
3. Byt till KN-filter
4. ta bort Siccor gears,
5. ta bort pair valve,
6. modda luftburk, raceairbox m lämpligty filter
7. rakare luftintag. (R - modellen)
8. Porta topparna.
9. Nya större ventiler.
10. Inmätning av squish.
11. Portning,
12. Raceslipning av ventilstyrningar.
13. Bortagning av material på ventilytan ytterst.
14. ombyggda kammar med justerbara drev för timingen kanske
15. omslipning av loberna.
16. Svarva ner kuggkransen ca: 200gr på kopplingen.
17. Högkompskolvar.
18. Planslipning av topp för högre komp.
 

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Är verkligen glasfiberkåpor lättare? Jag trodde de var tyngre än orginalplasten, men lättare att laga (och billigare) så därför kör man det på race-hojar. :va
 

gixxer1000

...nu på en svart retta...
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Täby
Hoj
Yamaha R1 -04a.../Tidigare; TL1000R -00, Gsxr1000K2, KTM520, KX250, Stiga Villa Pro...
Ingen ide du moddar och slänger ut pengar.. Du hänger inte på mig iallafall :D :D :D

whata fu... hehehe jaha va fan då får vi stämma av d lite till nästa säsong o se hur d går :yoparty .... allt bra med dig annars då pooojke.... ja älskar mänisjooor
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Är verkligen glasfiberkåpor lättare? Jag trodde de var tyngre än orginalplasten, men lättare att laga (och billigare) så därför kör man det på race-hojar. :va

eru påtänd eller :arsele

Som exempel:
Orginalkåpor bak med kuts ca 1.8kg
Racebakdel i glasfiber 0,851 kg

Ca 1 kilo på S:n i allafall det är ja bra att få bort vikt från höjden om man säger :yoparty

Ja men förlåt då! Var tog alla vägen? :confused:
Så illa var väl inte idén...? :va

du glömde bästa hp modden

köp en ducce motor med 150 hp :tungan

bra lista :tummenupp

skulle vilja påstå att

helsystem = vikt + hp
moddad burk + pc II eller III = hp samt lite vikt
Pair valven = vikt
Innerskärm + onödig plast osv = vikt

Om man har råd lättare fälgar

Går man vidare efter detta så börjar det bli dyrt tyvärr

De mest viktbesparande åtgärderna:
Nr 15 520 drev & kedja alu bak

Ok, en enkel sammanställning av tipsen i jakten på hästar o kilo. Som ni ser finns det ett antal saker som kan påpekas när det gäller listan, hur olika åtgärder naturligtvis bör kombineras med andra för full effekt mm.

Men vi börjar här. Nu vill jag gärna ha kommentar på antal kilo vi sparar på respektive åtgärd/ antal hästar vi vinner samt priset. Naturligtvis finns det stora variantioner av flera anledningar :va , men ange då tex;

2-5 hk, + PC2+racairbox 4-12 hk. Som ett exempel. :)

Kom igen nu! Sen fortsätter jag göra i ordning listan, vilken ordning vi tillsammans tycker att det bör göras mm.

OBS! Lite tekniktrådsregler bör gälla, dvs den som inte vet behöver inte gissa bara för att göra sig hörd :pannkyss ...ok?

Let the game begin! :yoparty :yoparty

De mest viktbesparande åtgärderna:

Åtgärd Kg Pris

1. Byte av avgassystem till helsystem alt. slip-on.
2. Byt rotationsdämpare bak till eftermarknadsstötdämpare.
3. Byt luftboxen till raceairbox med tillhörande filter.
4. Byt framlyset till projektorlysen.
5. Byt orginalkåpor till glasfiberkåpor och alukåpstöd.
6. fälgar, Nya lättare fälgar.
7. Byt bromskivor och bromsok.
8. Byt till lättare clip-on styre,
9. Byt original skruvar, tanklock mm till Titan.
10. Ta bort styrdämpare eller byt till lättare.
11. Ta bort all onödig plast som innerskärm bak mm.
12. Svetsa en ny ensitsig bakram.
13. Ta bort pair-valven.
14. Byt ut original blinkers mm mot lättare eftermarknads.

De mest hästkraftshöjande åtgärderna:

Åtgärd Hk Pris

1. Helsystem,
2. PC2 / 3, alternativt annat märke.
3. Byt till KN-filter
4. ta bort Siccor gears,
5. ta bort pair valve,
6. modda luftburk, raceairbox m lämpligty filter
7. rakare luftintag. (R - modellen)
8. Porta topparna.
9. Nya större ventiler.
10. Inmätning av squish.
11. Portning,
12. Raceslipning av ventilstyrningar.
13. Bortagning av material på ventilytan ytterst.
14. ombyggda kammar med justerbara drev för timingen kanske
15. omslipning av loberna.
16. Svarva ner kuggkransen ca: 200gr på kopplingen.
17. Högkompskolvar.
18. Planslipning av topp för högre komp.
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det är en bra idé Peter Pan. :)

Jag tänkte göra en länk till posten från första intro posten, när vi får lite vikter etc på den. :)

Ska hämta upp min orginal dämpare i källaren, och lite andra orginal skräp och väga allt. :)
Eller... jag tar nog ner min våg i stället.
(min designervåg av glas... :D )


Är verkligen glasfiberkåpor lättare? Jag trodde de var tyngre än orginalplasten, men lättare att laga (och billigare) så därför kör man det på race-hojar. :va

Jag har inte vägt, men det var rätt stor skillnad på mina Kolfiber/kevlar prylar jämfört med orginal.
Nu får man ju tänka på att det är vanligt med lättare lampor och en lättare kåp/mätar hållare oxå.
Men, allt som allt skiljde de tillräckligt för att jag omedelbart skulle märka skillnad när jag bytte.

Glasfiber är dock tyngre än Kolfiber/kevlar. Så den vinsten blir ju mindre. Och Kolfiber gör ju att man får en nudel bantningskur på köpet = ännu lättare! :banana

:hej
 
Last edited:

Peter Pan

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2006
Ort
Värmdö
Hoj
S1000RR
Det är en bra idé Peter Pan. :)

Jag tänkte göra en länk till posten från första intro posten, när vi får lite vikter etc på den. :)

Tänkte samla in lite siffror från er som har, o sen skriva rent listan o kanske ranka vilka tips som ger mest för pengarna. Den listan kan du länka till sen, när den börjar bli klar.. :tummenupp

Gå gärna in o redigera direkt i listan från mitt inlägg. Nästa gubbe gör samma sak med det inlägget osv. Blir det för grötigt så snyggar jag till det sedan, bara det går att förstå vad ni skriver. Kom igen nu! Hästar o kilo.
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Skynda Fynda!!

Ronny och Lasse!!
En ram till era byggen!!
25k (+ frakt, tull och moms...) e fanimig rea med tanke på vad som verkar komma med!

http://www.tlzone.net/forums/looking-sell/91373-terry-shepherd-frame-much-more.html

Skynda fynda!

PS.
Det finns annat godis oxå, så som

27. TLS Attack Performance rearsets $200

1400 för najsiga pinnar är inte fel (fast jag är osäker på hur just Attack pinnarna ser ut)
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
:7peta

Förväxla inte glasfiber och kolfiber, eller kevlar Octo.
Glasfiber = tungt
Kolfiber/kevlar = lätt
Kolfiber = lättast

banana2.gif
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top