TL-tråden - v2 !

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
:fyllisar :ätapiller :dricka :D

Okej då, men det betyder typ inget. Du slipper ju allt metallskrot i kutsen... Men skiljer det 1kg bara på :arsele så är kanske glasfibern ändå lättare per cm².

det är klart jag slipper metallskrot samt gummikudden på toppen men glasfiberkåpan är tunnare än plasten så den bör väga mindre.

kanske ska skära ut en bit ur varje och kontrollväga :va

jag kastadde mig in på kontot med det finns inte nog med deg där längre :huvet köpte just en kamin till kåken för 19,000:- :gnissla

jaja det blir nog bra :D
Skynda Fynda!!

Ronny och Lasse!!
En ram till era byggen!!
25k (+ frakt, tull och moms...) e fanimig rea med tanke på vad som verkar komma med!

http://www.tlzone.net/forums/looking-sell/91373-terry-shepherd-frame-much-more.html

Skynda fynda!

PS.
Det finns annat godis oxå, så som

27. TLS Attack Performance rearsets $200

1400 för najsiga pinnar är inte fel (fast jag är osäker på hur just Attack pinnarna ser ut)

Tänkte samla in lite siffror från er som har, o sen skriva rent listan o kanske ranka vilka tips som ger mest för pengarna. Den listan kan du länka till sen, när den börjar bli klar.. :tummenupp

Gå gärna in o redigera direkt i listan från mitt inlägg. Nästa gubbe gör samma sak med det inlägget osv. Blir det för grötigt så snyggar jag till det sedan, bara det går att förstå vad ni skriver. Kom igen nu! Hästar o kilo.

kan väga 520 kitet i morgon kväll :)
 
Last edited:

TLRR

Guest
:7peta

Förväxla inte glasfiber och kolfiber, eller kevlar Octo.
Glasfiber = tungt
Kolfiber/kevlar = lätt
Kolfiber = lättast

banana2.gif

HaHa,du får det att låta som att glasfiberkåporna väger bly.Vill nog påstå att det inte är SÅ stor skillnad på vikt mellan den tunna glasfibern och kålfibern.
många tycks tro det handlar om kilon mellan kompositkåporna det är snarare hekton det handlar om. Men mellan den tjocka ABS plasten (original) är det snarare kilon det handlar om. :D

Jag valde glasfibern som väger mycket mindre än OEM och för den är lätt att ändra/laga och justera med.Kolfibern kräver epoxi och värme samt helst tryck för att kunna bli stark i lagningar och se ut som kålfajber igen.Men det går ju att bondlurkslaga med glasfiberspackel på den med visserligen,men såna kefflagningar på en så dyr kåpa vill man ju inte ha om olyckan är framme.

En annan snedvriden viktuppfattning hos folk är på avgassystemsidan,då det inte handlar om 10-tal kilon mellan ett helsystem och originalsystem utan om snarare hälften 4-5 kg (bortsett heltitansystem för 23 loppor som är ett par kilon lättare ytterligare) Hmm jag hade en lista där jag vägt upp alla delar jag bytt ut mot original förut.vet inte var den är nu.

Ska man minska vikten bör det vara på många olika delar då viktminskningen inte är så stor hos just en detalj som man tror,väg så ska ni se. Att minska hojen med 10 riktigt uppmätta kilon och inte uppskattningsvis gissade kilon som gärna blir lite väl optimistiska är svårare än man tror.:tummenupp
 
Last edited:

TLRR

Guest
Skynda Fynda!!

Ronny och Lasse!!
En ram till era byggen!!
25k (+ frakt, tull och moms...) e fanimig rea med tanke på vad som verkar komma med!

http://www.tlzone.net/forums/looking-sell/91373-terry-shepherd-frame-much-more.html

Skynda fynda!

PS.
Det finns annat godis oxå, så som

27. TLS Attack Performance rearsets $200

1400 för najsiga pinnar är inte fel (fast jag är osäker på hur just Attack pinnarna ser ut)

Den där ramen är ju vurpad och är definitivt inte värd nåra 25k.
Men han (Adavis en riktig racinglegend) har ju ett par andra godbitar att "langa fram kortet" för att boka :tungan
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
HaHa,du får det att låta som att glasfiberkåporna väger bly.Vill nog påstå att det inte är SÅ stor skillnad på vikt mellan den tunna glasfibern och kålfibern.
många tycks tro det handlar om kilon mellan kompositkåporna det är snarare hekton det handlar om. Men mellan den tjocka ABS plasten (original) är det snarare kilon det handlar om. :D

shssss.
Klart det är flera kilos skillnad mellan dem :hihi

Själv hade jag kolfiber/kevlar för jag tycker inte rena kolfiber är värda sitt pris. Dessutom är de rätt ömtåliga. Kevlarn gör dem ju lite mer flexibla.
På mina nuvarande har jag galsfiber, men de är mycket tjockare (och därmer mycket tyngre) och har mer komplicerar konstruktion är ett par rena race kåpor.


Den bästa viktbesparingen kommer som du säger av att man tar lite här och lite där, många bäckar små som man säger. :)

Aaah, det förklarar varför kol/kevlar är billigare än bara kolfiber.
Har funderat lite över det, kevlar som annars är så coolt :)

Kevlar är coolt. :nicka

Dessutom så.... all den där färgade kolfibern som folk säljer och som florerar. Där är den färgade delen rätt ofta Kevlar. För kolfiber färgar man lixom inte så där himla lätt... hehe :p
Ett alternativ till invävd färgad kevlar är ju att epoxyn är färgad. Men, jag föredrar naturellt. :nicka


Och, imho. Om man inte bara MÅSTE ha kolfiber, och om man tänker lackera kåporna. Så gör man en bättre affär att köpa kolfiber/kevlar bladningen.
Imho då. Jag hade sådana innan och var väldigt nöjd med dem.
 
Last edited:

Octofinger

Tokfan
Gick med
20 Oct 2005
Ort
Muppsala
Hoj
Röd TL1000S -97
Näe, inte förväxlar jag kolfiber och glasfiber. :)

10kg borde vara ganska lätt fixat, med magnesiumfälgar och nytt fullsystem med kolfiberburkar samt att man skrotar rotationsdämparen.
Därefter borde det nog kunna bli bra mycket dyrare...

Med tanke på vad det kostar att sänka vikten på hojen så bör man oftast kunna gå ner samma vikt själv både snabbare och billigare. :rolleyes:
 

TLRR

Guest
Jo men då är det ju den dyra lösningen,listan skulle ju baseras på billiga lösningar med helavgassystemet som den dyraste lösningen.där finns 4-5 kg lättning men resten då i småprylar som fotpinnar,rotationsdämpare lättare skruvar gör inga 5-6kg.När man ska ner till 20 kg måste man leta viktminskning även i motorn.:D

Fixar man sedan en bastu som syltryggarna har i norr så kan man ju banta bort lite kilon,som ytterligare blir på plus:näsblod
 
Last edited:

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Det lär bli 3-4 kilo lättare Putte till våren, eller ett nytt skinnställ igen... :hihi
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Någon som skruvat av fotbromspedalen på en TLS (-98)? Hur f*n gjorde ni? Det verkar vara jäkligt knepigt nämligen... Suck...
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Någon som skruvat av fotbromspedalen på en TLS (-98)? Hur f*n gjorde ni? Det verkar vara jäkligt knepigt nämligen... Suck...
?
Vad är du ska bort med, själva pellen eller plattan?
Plattan är ju bara tre skruv, pedalen tar du bort fotpinen med en skruv och drar sen ut den.
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
520 Kit
Kedja 1,885 kg
Framdrev 169 gram
Bakdrev alu 276 gram

Vet ej vad orginalkedjan väger men hade en 530 VM gold hemma som väger ca 2,210 kg


Åtgärd Kg Pris

1. Byte av avgassystem till helsystem alt. slip-on.
2. Byt rotationsdämpare bak till eftermarknadsstötdämpare.
3. Byt luftboxen till raceairbox med tillhörande filter.
4. Byt framlyset till projektorlysen.
5. Byt orginalkåpor till glasfiberkåpor och alukåpstöd.
6. fälgar, Nya lättare fälgar.
7. Byt bromskivor och bromsok.
8. Byt till lättare clip-on styre,
9. Byt original skruvar, tanklock mm till Titan.
10. Ta bort styrdämpare eller byt till lättare.
11. Ta bort all onödig plast som innerskärm bak mm.
12. Svetsa en ny ensitsig bakram.
13. Ta bort pair-valven.
14. Byt ut original blinkers mm mot lättare eftermarknads.

De mest hästkraftshöjande åtgärderna:

Åtgärd Hk Pris

1. Helsystem,
2. PC2 / 3, alternativt annat märke.
3. Byt till KN-filter
4. ta bort Siccor gears,
5. ta bort pair valve,
6. modda luftburk, raceairbox m lämpligty filter
7. rakare luftintag. (R - modellen)
8. Porta topparna.
9. Nya större ventiler.
10. Inmätning av squish.
11. Portning,
12. Raceslipning av ventilstyrningar.
13. Bortagning av material på ventilytan ytterst.
14. ombyggda kammar med justerbara drev för timingen kanske
15. omslipning av loberna.
16. Svarva ner kuggkransen ca: 200gr på kopplingen.
17. Högkompskolvar.
18. Planslipning av topp för högre komp.
 
Last edited:

TLRR

Guest
Någon som skruvat av fotbromspedalen på en TLS (-98)? Hur f*n gjorde ni? Det verkar vara jäkligt knepigt nämligen... Suck...

Bromspedalen sitter ledad på fotpinnen som är fäst med en insexbult på baksidan av bromspedalsplattan,som i sin tur är fäst i ramen. Skruva bort hela plattan + lite annat krimskrams,sedan lossar du bulten jag snackar om så är problemet löst. Så enkelt var det :tungan
 

Thelinski

Nu ännu drygare
Gick med
28 Oct 2005
Ort
Kälvesta
Hoj
Spräckt ram :(
Bromspedalen sitter ledad på fotpinnen som är fäst med en insexbult på baksidan av bromspedalsplattan,som i sin tur är fäst i ramen. Skruva bort hela plattan + lite annat krimskrams,sedan lossar du bulten jag snackar om så är problemet löst. Så enkelt var det :tungan

Acha! Man måste alltså montera av hela plattan.. I sii, so simple...

Tack så mycket!
 

Bifogat

  • mrBurns_small.JPG
    mrBurns_small.JPG
    4.6 KB · Visningar: 298

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
peter pan uppdatera listan nu satskägg annars :mad:

?
Vad är du ska bort med, själva pellen eller plattan?
Plattan är ju bara tre skruv, pedalen tar du bort fotpinen med en skruv och drar sen ut den.

Tja pucko hur e läget :slicka är du :dricka



:D
 
Last edited:

marcuscarlsson

bygger nytt.
Gick med
24 Nov 2006
Ort
Nacka, Stockholm
Hoj
TL1000s bygge v2 = GP500 style, TL1000s bygge v1=Husqvarna V1000GT, Ducati 996 bygge = F1 Tracker, CRF450-06 bygge = CRF Tracker, FC250-16, SX250-11 bygge = KX500 lookalike, FE450-09, CRF450-05, CAKE Makka, sxf250-16
Lite vikter till listan,detta gäller TLR :D

Original avgassystem:ljuddämpare 4,272 x 2
Grenrören:4,888 g
Totalt=13,426 g

M4 helsystem tuct in med aluljudämpare:2,582 g x 2
Grenrör:3,858 g
Fästen+klämmor: 246 g
Totalt=9,268 g

M4 helsystem med aluljuddämpare är 4,168 g lättare

Original luftburk exklusive airducts = 1940 g
Performens composite airbox i tunn glasfiber exklusive airducts = 590 g
Totalt=1350 g lättare.

kamaxlar original R-ex. 664 g
R-in. 586 g
F-ex. 618 g
F-in. 544 g

VeeTwo´s kamaxlar R-ex. 476 g
R-in. 524 g
F-ex.472 g
F-in. 474 g

Totalt= Veetwo´s kamaxlar är 471 g lättare.


Original stötdämpare bak inklusive rotationsdämparen:5140 g
Wilbers:2400 g
Totalt=2740 g lättare

Originalkolv: 388 g x 2
Kolvbult: 114 g x 2

JE Högkompskolvar original bore : 376 x 2
Kolvbult : 107 g x 2

JE högkompskolvar med kolvbult är 38 g lättare

Original vevstake : 552 g x 2
Carrillos vevstake H-profil stål :450 g x 2
Totalt = 204 g lättare



Priser : Tagit ur minnet.

Avgassystem M4 pris ca: 14000 kr i svedala,nytt. ca :12 hk extra på bakhjulet med orörd motor

Luftburk med airducts ca: 7000 kr för att få tillverkad ink.frakt,ny. Ca:7 hk extra på veven.

VeeTwo´s kamaxlar de bästa o vassaste :) ca: 9500 kr,ink.frakt,nya. Ca 8 hk på veven.

Wilbers dämpare bak ca: 7500 kr,ny inkl.frakt

JE kolvar set ca: 6000 kr ink.frakt,nya. Ca 2-3 hk extra på veven med en orörd motor,ger mer med filad motor,squishinmätning o blueprintning men med ett satskägg till vridmoment i stället på en lätt tunad motor.

Carrillo set ca: 7000 ink.frakt,nya.Knappast något exta hk men en starkare driftsäkrare underdel utan något större risk för vevlagerras.Spinnuppeffekten pga. minskad massa känns i accelerationen istället.

Ska leta efter nästa viktlista med kåpor , stag, bromsskivor,ok,fälgar,tanklock,projektorlysen mm. :huvet

Ha det småspiggar :D


Mycket seriös lista! Ser fram emot den kompletta! Ska bli intressant att se vad det blir i slutändan.

Nya Bomber är ute nu. Med trevlig tjej och nån hoj på framsidan. :yoparty
 

tl1000larsson

varför eller hur ?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
BRO
Hoj
bygger på en TL1000s banhoj
Mycket seriös lista! Ser fram emot den kompletta! Ska bli intressant att se vad det blir i slutändan.

Nya Bomber är ute nu. Med trevlig tjej och nån hoj på framsidan. :yoparty

snygg tjej synd att dom tog en ful hoj :7peta

:lol


måste kännas grymt kul att se sin skapelse i tidningen :tummenupp
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Var det någon här på tråden som köpte den svarta TLS'n som såldes för 25k på Blocket??

Den är i alla fall borta nu. Lite nyfiken faktiskt på vad/om det var fel på motorn eller inte.

Den hade ju en del bling i övrigt. Så är man händig var det nog ett kap. :)
 
Nyheter
Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

Top