TL-tråden - v2 !

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jefflar vad sukkan är glad för att wobbla jämfört med mina tidigare hojar...
Någon som har fått på styrdämpare på sin -97 TLS?
Bör tilläggas att jag kör med crosstyre, tidigare ägaren sa att det endast gick med original styre, något jag hoppas är bull eftersom jag inte har originalen liggandes :p
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Har ett m4 helsystem o fick 103 db. Godkänt med en väääldigt tunn hårsmån. :) :yoparty

Fick 102.5 dB med mitt M4 helsytem :hihi
Men, jag har slutat chansa och kör med insatser (från ett Bos system...). Men den går lite fett med dem i, så oftast slänger jag ut dem asap igen. :yoparty


:hej
 

twinpower

Loud pipes save lives!!
Gick med
2 Jan 2008
Ort
GVD
Hoj
*Såld*
Hur gjorde du för att fästa dom? Jag har ju det "nyare" m4 systemet med kolfiber ändar. Har du samma eller har du det äldre med fria slutrör? Har funderat lite på hur jag ska få dit insatser till nästa bes. Lär ju inte gå igenom då efter 2 års urblåsande. :yoparty

Fick 102.5 dB med mitt M4 helsytem :hihi
Men, jag har slutat chansa och kör med insatser (från ett Bos system...). Men den går lite fett med dem i, så oftast slänger jag ut dem asap igen. :yoparty


:hej
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Blääää, Nu har jag renoverat kopplingspumpen och kopplingens slavcylinder, men ändå får jag samma problem.
Jag kan bygga upp tryck i kopplingen och köra ett tag. Efter kanske 10 minuter så börjar kopplingen slira och motorn bara rusar men hojen drar knappt framåt. Efter ett tag så tappar jag driv helt och kan släppa kopplingen med växel i utan att motorn dör.

Det konstiga (enligt mig iaf.) är att jag kan lufta upp trycket i kopplingscylindrarna igen direkt efter att det börjat strula och så fungerar det ett tag till, men är det där problemet ligger tro?

Innan jag nu beställer ytterligare en gång... Det återstår väl bara att det är kopplingslamellerna som strular?
Jag körde omkull och landade på vänster sida i höstas, kan det ha orsakat några skador inuti kopplingen?

Hojen har gått 3400 mil, kanske kan vara dags att byta lameller då? :va
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Fick 102.5 dB med mitt M4 helsytem :hihi
Men, jag har slutat chansa och kör med insatser (från ett Bos system...). Men den går lite fett med dem i, så oftast slänger jag ut dem asap igen. :yoparty


:hej

Jag har aldrig fått reda på mina dB på besiktningen. De senaste 2 gångerna har jag kört utan insatser till mitt Yoshi RS-3 helsystem, och passerat. Köpte ett par insatser till RS-3 av min lokala MC-verkstad, men dem passade inte alls. Det verkar vara insatser till slip-ons och inte helsystem för mina rör saknar en kant med fästen för skruvar på insidan, är ju bara hål rakt in :D
Fick hjälp för bra många år sen av en som hette Chiefen här på SH, men han lär ju inte ha kvar sitt. Någon som har en idé ?
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Blääää, Nu har jag renoverat kopplingspumpen och kopplingens slavcylinder, men ändå får jag samma problem.
Jag kan bygga upp tryck i kopplingen och köra ett tag. Efter kanske 10 minuter så börjar kopplingen slira och motorn bara rusar men hojen drar knappt framåt. Efter ett tag så tappar jag driv helt och kan släppa kopplingen med växel i utan att motorn dör.

Det konstiga (enligt mig iaf.) är att jag kan lufta upp trycket i kopplingscylindrarna igen direkt efter att det börjat strula och så fungerar det ett tag till, men är det där problemet ligger tro?

Innan jag nu beställer ytterligare en gång... Det återstår väl bara att det är kopplingslamellerna som strular?
Jag körde omkull och landade på vänster sida i höstas, kan det ha orsakat några skador inuti kopplingen?

Hojen har gått 3400 mil, kanske kan vara dags att byta lameller då? :va

Jag är ingen häxpert men borde det inte vara svårt att koppla ur ifall det är luft I systemet.

Tror att det är lamellerna som slirar, när du luftat så svalnade det under tiden och greppade igen för att sen slira när du kört ett tag och grejerna värmdes upp..???

Varför det slirar kan vara tex pga oljan eller slitage på lamellerna...

Men jag är bara en ödmjuk gissare med 50 cent!! :tummenupp

PS. Lufta kopplingen genom att trycka oljan baklänges, dvs från slav till mastercyl!
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Fick nyss hem mina clipon och självklart så passar fanskapet inte min gaffel, antar att det är 50mm på min -97?
Cliponen är 52 och skulle passa enligt säljaren men så är ju icke fallet...
Köpte på ebay så tramsa med returer och liknande är ju uteslutet...
Har jag köpt två onödigt dyra brevvikter eller kan man lösa det på något vis?
Jag är clueless...
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
borde skaffa bromsklossar fram, innan det är för sent.


Det skall fungera till vanlig cruising men även när man får ett anfall av "inspirerad körning"
Det skall vara bra sug i bromsarna, både när de varma och kalla.

Vad rekommenderas ?
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Jag är ingen häxpert men borde det inte vara svårt att koppla ur ifall det är luft I systemet.

Tror att det är lamellerna som slirar, när du luftat så svalnade det under tiden och greppade igen för att sen slira när du kört ett tag och grejerna värmdes upp..???

Varför det slirar kan vara tex pga oljan eller slitage på lamellerna...

Men jag är bara en ödmjuk gissare med 50 cent!! :tummenupp

PS. Lufta kopplingen genom att trycka oljan baklänges, dvs från slav till mastercyl!

Sådär! Efter lite semester på rivieran så tog jag ut och kollade kopplingsfjädrarna, satte tillbaka allt. Tog även loss huvudcylindern till kopplingen och monterade om allt igen och något av det gjorde att allt började lira igen. Hurra! :fyllisar
 

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Ang biltemas racingolja:
På min började kopplingen slira. I och för sig bytte jag sen till nya lameller och nya hårdare fjädrar, så det behöver inte ha varit oljans fel.
 

hultet6

Ny medlem
Gick med
26 May 2013
Ort
ED
Hoj
suzuki tl1000R
Hej grabbar.

Har en tl 1000R som läcker olja, läcker ur packboxen (push rod seal) framför framdrevet, jag bytte den och körde 3 mil sen började den läcka igen? är det ett vanligt fel på tl1000? körde lite bakhjul där jag andvände kopplingen men ska väl tåla det? Nån mer som haft samma problem?
 

Storfot

Torque of The Devil
Gick med
11 Oct 2009
Ort
Wall-Entuna
Hoj
TL1000R
Hej grabbar.

Har en tl 1000R som läcker olja, läcker ur packboxen (push rod seal) framför framdrevet, jag bytte den och körde 3 mil sen började den läcka igen? är det ett vanligt fel på tl1000? körde lite bakhjul där jag andvände kopplingen men ska väl tåla det? Nån mer som haft samma problem?

Smorde du in push rod-staven i Molybdenum disulfide? Det borde täta så att olja inte tränger igenom mellan packningen och staven. :)
 

hultet6

Ny medlem
Gick med
26 May 2013
Ort
ED
Hoj
suzuki tl1000R
Molybdenum disulfide vad är det? vart kan man köpa det?

Ja, jag tänkte jag skulle köpa sv packningen denna gången, hoppas det blir tätt!
Tycker bara det är konstigt att det kan börja läcka så fort med ny packning, fundera på om det kunde vara nått annat som gjorde det men....
 

cmxi

Medlem
Gick med
3 May 2011
Ort
Linköping
Hoj
CRF250R
Molybdenum disulfide vad är det? vart kan man köpa det?

Ja, jag tänkte jag skulle köpa sv packningen denna gången, hoppas det blir tätt!
Tycker bara det är konstigt att det kan börja läcka så fort med ny packning, fundera på om det kunde vara nått annat som gjorde det men....

Vanligt att det läcker.

Rengör ordentligt och rengör pinnen med smärgelduk eller scotchbrite innan du monterar.
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top