TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Twosaint skrev:
... Kan detta ha gjort att det kom luft i systemet ?
Vet ej. Kanske låg nivå i kombination med långt wheelande kan göra att luft kommer in. Finns det väl luft i systemet så ökar ju onekligen chansen för kokning.

Nedanstående är generell info, vet alltså ej om detta gäller för just TL:
1. Helt urluftat blir det inte alltid förrän motorn har kallnat och alltså dragit i sig av kylvattnet i expansionskärlet. Därför brukar jag alltod köra den varm/kall några cykler innan jag är helt säker på att all luft är borta.
2. Inte alla motorer visar att de kokar på tempmätaren (TL gör säkert det). Ex vis vissa Saab visar inte detta, det beror på att tempgivaren sitter så högt upp att vattnet slutar cirkulera just där först av alla ställen. Detta medför att tempen till synes sjunker till följd av att nivån är låg. Och med låg nivå så är det ju bara en tidsfråga när motorn kokar.

Alltså är väl urluftat system viktigt, riktigt viktigt.
Men som sagt, detta var bara generell info. Var och en får ju avgöra om det är viktigt på just sin egen motor.
Och jag betvivlar att det skulle vara nåt fel på din puffra utifrån din beskrivning. Fyll kylvätska och kör mer.
 

Lansen

Ny medlem
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Lund
Hoj
Suzuki TLR
Styrkrona+risers

Tjena

Letar styrkrona med risers till min TLR. Har letat lite i forum och på nätet men inte hittat något till TLR. Ni som vekar ha koll på det mesta som rör Tillern... Vem vänder man sig till?

Mvh
Lansen
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
:tummenupp Nu är pärlan nybesiktigad och fin nu återstår det bara att sätta tillbaks mullerburkarna.Fan den lät ju inget alls i morse när jag drog till jobbet jag har ju bara kört 30 mil med muller men man vänjer sig fort med det pheta mullret :yoparty
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Robban_C skrev:
Det vore ett SH med en member mindre. Det finns många andra "meckar" här också. :)
(Men ditt inlägg värmde iofs :))
Dina råd är mkt bra och jag tycker det är skitkul att du finns här :tummenupp:

Appropå tomgången så löste det sig. Det var att tomgångsvajern gängats ur som J-bone sa :banana
 

hummel

Förlovad (Namorado)
Gick med
16 Jan 2004
Ort
Realengo (Rio de Janeiro) Brazil
Hoj
2x suzuki x4 -82/83, Suzuki yes 125-09, polo-91
Lansen skrev:
Tjena

Letar styrkrona med risers till min TLR. Har letat lite i forum och på nätet men inte hittat något till TLR. Ni som vekar ha koll på det mesta som rör Tillern... Vem vänder man sig till?

Mvh
Lansen

tjena Lansen
Jag köpte en ABM styrkrona till min tlr från www.streetfighterstore.com
med risers och ett fäste till styrdämparen för 200 pund med frakt. :tummenupp
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
sharpedge skrev:
Dina råd är mkt bra och jag tycker det är skitkul att du finns här :tummenupp:

Appropå tomgången så löste det sig. Det var att tomgångsvajern gängats ur som J-bone sa :banana

Instämmer ang Robban. :tummenupp

Jag uppdäckte att min skruv också åkt ur,,,Nu är iaf allt injusterat och den går som en klocka.
Dock så lyser FI hela tiden..eller rättare sagt den skiftar mellan temp och FI.Jag har kollat vad det ska betyda enligt handboken så ska man bara köra den till verkstad.Vad är det för fel?

NÅN SOM VET?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
FI är "Fuel Injection", nån kabel som lossnat nånstans??
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
twinner skrev:
Instämmer ang Robban. :tummenupp

Jag uppdäckte att min skruv också åkt ur,,,Nu är iaf allt injusterat och den går som en klocka.
Dock så lyser FI hela tiden..eller rättare sagt den skiftar mellan temp och FI.Jag har kollat vad det ska betyda enligt handboken så ska man bara köra den till verkstad.Vad är det för fel?

NÅN SOM VET?
När jag mekade igår (ja, jag gjorde faktiskt det, tog loss luftbox och hela kittet :fakta .. iof med överseende av DaneTL1000R :rolleyes: men ändå :banana Ni pratar med killen som aldrig mekat i hela sitt liv) Så fanns det en tempindikator till höger av luftboxen(grön kabel). Glömde du sätta i den när du satte tillbaka allt? Eller ngn av de andra kontakterna?
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
twinner skrev:
Instämmer ang Robban. :tummenupp

Jag uppdäckte att min skruv också åkt ur,,,Nu är iaf allt injusterat och den går som en klocka.
Dock så lyser FI hela tiden..eller rättare sagt den skiftar mellan temp och FI.Jag har kollat vad det ska betyda enligt handboken så ska man bara köra den till verkstad.Vad är det för fel?

NÅN SOM VET?

Put that sucker into dealer mode

Du kortsluter två kablar i bakcutsen. Sen får du en felkod i displayen. Kolla i servicemanualen vad den betyder och fixa. Enkelt va :tungan
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Lansen skrev:
Tjena

Letar styrkrona med risers till min TLR. Har letat lite i forum och på nätet men inte hittat något till TLR. Ni som vekar ha koll på det mesta som rör Tillern... Vem vänder man sig till?

Mvh
Lansen

Jag borrade orginal och köpte risers för en 5 hundring på den lokala mc butiken. Vill man bygga tillbaka till orginal är det bara att ta bort riserna och sätta ett klistermärke över. :) En orginal övre styrkrona till en TLS/TLR är rätt billig också. Kika på Ebay
 

-=Alex=-

Medlem
Gick med
3 Apr 2005
Ort
Örebro
Hoj
Lite av varje
Packboxar och framgafflar

Tänkte bara ge ett litet tipps till er som svär och sliter med att byta packboxar i gafflarna.

Lärde mig igår att det är inte packboxen som är svår att få ner utan själva "mässing"hylsan som ska sluta tajt mellan ytter och inner benet.
Om man inte knackar på packboxen utan direkt på brickan som ligger mellan hylsan och p-boxen så slipper man vara rädd för att skada boxen och dessutom går det mycket fortare. När man ser att "mässing"ringen har kommit till botten och det ser man på att den övre kanten på hylsan är kant i kant och att det är inget som sticker upp efter innerbenet. Sedan kan man med hjälp av två drivdon trycka ner boxen så långt det går och visst kan man behöva knacka lite på den för att få ner den till botten men det är långt ifrån så hårt och mycket som om man behöver för att driva ner hylsan.

Oljan var inte så svår som jag trodde vet man höjden från oljekanten till gaffelkanten är det bara att mäta. Jag fyllde först ända upp till gängtappen på staget och sedan pumpade jag 10 ggr oljan sjönk ner en hel del och när inget luft var kvar stack jag ner en tumstock och hälde tills jag hade 93 mm upp till kanten på gaffeln. Om jag inte minns fel var det i underkant på muttern som satt i staget.
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
sharpedge skrev:
När jag mekade igår (ja, jag gjorde faktiskt det, tog loss luftbox och hela kittet :fakta .. iof med överseende av DaneTL1000R :rolleyes: men ändå :banana Ni pratar med killen som aldrig mekat i hela sitt liv) Så fanns det en tempindikator till höger av luftboxen(grön kabel). Glömde du sätta i den när du satte tillbaka allt? Eller ngn av de andra kontakterna?


Inte den gröna kontakten..
Får kolla det west snackade om:=)
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Top