Robban_C
Gubbfan åker knarr!
Vet ej. Kanske låg nivå i kombination med långt wheelande kan göra att luft kommer in. Finns det väl luft i systemet så ökar ju onekligen chansen för kokning.Twosaint skrev:... Kan detta ha gjort att det kom luft i systemet ?
Nedanstående är generell info, vet alltså ej om detta gäller för just TL:
1. Helt urluftat blir det inte alltid förrän motorn har kallnat och alltså dragit i sig av kylvattnet i expansionskärlet. Därför brukar jag alltod köra den varm/kall några cykler innan jag är helt säker på att all luft är borta.
2. Inte alla motorer visar att de kokar på tempmätaren (TL gör säkert det). Ex vis vissa Saab visar inte detta, det beror på att tempgivaren sitter så högt upp att vattnet slutar cirkulera just där först av alla ställen. Detta medför att tempen till synes sjunker till följd av att nivån är låg. Och med låg nivå så är det ju bara en tidsfråga när motorn kokar.
Alltså är väl urluftat system viktigt, riktigt viktigt.
Men som sagt, detta var bara generell info. Var och en får ju avgöra om det är viktigt på just sin egen motor.
Och jag betvivlar att det skulle vara nåt fel på din puffra utifrån din beskrivning. Fyll kylvätska och kör mer.