TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
JWC skrev:
Funderar på nya bolt ons till TLRen...Robban behöll sina D&D... :(
Så, vilka av följande ger mest för pengarna??
Vipers - $420
2Brothers C2 - $590
Yoshi RS-3 - $610
Priserna inkluderar frakt...

När det gäller mullerburkar så köp något som ser ut att vara skaplig byggkvalisort till rätt peng. Har du kollat på GPR? Verkar vara helt ok burkar och de är billiga har jag för mig. Välkommen till den mörka sidan! :yoparty
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
tl1000larsson skrev:
Men ska de va så ska det eller hur :yoparty
Menar det... ;)


Allvarligt så hade jag inte köpt nya Akra (för mycket $$$), hade tur som hittade beggat system. Skulle jag köpa nytt hade jag antagligen köpt Yosh.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Ricken skrev:
Robster: Tack för dem. Jag har tänkt försöka integrera den med övrig instr. Så vi får väl se hur det blir...

JWC: Jag sålde ett par Remus burkar nu i veckan för 2000:- Synd att du missa dom.

I övrigt:

Jag hatar alla jävla tattare som inte kan använda papperskorgar när dom är ute. I dag var jag ute med hunden till morgon och när jhag kommer hem så ligger hunden på bron och slickar sig om tassen, och så ser jag hur det har runnit blod ner i mellan plankorna....

Men han viftar på svansen lika glatt ändå, PUCKO!

Det är standard det här, åtminstone 2 ggr om år så skär han sönder trampdynorna, och han blir skitsur när han inte får vara ute o busa för att det måste läka.

Så alla som slänger skit i skog o mark, ser ni nån så ta ett baseboll trä och klappa till dom från mig.

Amen! (har också jycke)
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
Jag va iväg idag (med hojen) och skulle kolla på mc stövlar idag hadde kollat in på ett par st på nätet Alpinestar/Sidi/oxtar mm.När jag testade dom ovanstående dojorna så konstaterade jag att dom är ju inte ens sköna att ha på sig så det blev inga rejs stövlar så det fick bli ett par Spruce sport/touring istället som va sköna att ha på sig och åka med.Kanske lite spamm, men ville bara skriva av mig lite
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Jag kör med Yoshi highpipes helsystem! Ljudet är yxtokigt! :yoparty
Går iofs inte igenom på besiktningen men jag får väl stoppa i ett par gamla sockor i ljudämparna eller nåt. :hihi
 

Majk

Guest
Twosaint skrev:
Jajemen kommer dit på Torsdag mitt på dan ungefär.
Kommer att bo i nån stuga på campingen.
`

Fränt jag bor också i nån stuga , håll koll efter en stor svart banderoll som det står Lakritsremsan Mc på de är vi :yoparty .
Kommer även ha svarta tröjor med klubbnamn mm på , hoppas vi ses :tummenupp :yoparty
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Chiefen skrev:
... får väl stoppa i ett par gamla sockor i ljudämparna ...
Antar att du skrev på skoj men kan i alla fall tipsa om diskviskor (bollar av rostfri ståltråd). Finns på ICA eller Konsum. Kostar några tior och håller många år. Ljuddämpar högeffektivt. Se till att ha nåt som hindrar diskviskan att blåsa ut bara. Besiktningsgubben blir antagligen "lätt förvånad" när nåt liknande en påtänd ekorre med hastighet nog att hamna i omloppsbana skjuter ut ur dämpen inne i besiktningshallen med en ljudlig knall och efterföljande muller. :D
Strumpor i dämpen håller i bästa fall till besiktningshallen men det ska du inte vara för säker på. Nån av oss har faktiskt provat med bomullstrasor! :)
 

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Robban_C skrev:
Antar att du skrev på skoj men kan i alla fall tipsa om diskviskor (bollar av rostfri ståltråd). Finns på ICA eller Konsum. Kostar några tior och håller många år. Ljuddämpar högeffektivt. Se till att ha nåt som hindrar diskviskan att blåsa ut bara. Besiktningsgubben blir antagligen "lätt förvånad" när nåt liknande en påtänd ekorre med hastighet nog att hamna i omloppsbana skjuter ut ur dämpen inne i besiktningshallen med en ljudlig knall och efterföljande muller. :D
Strumpor i dämpen håller i bästa fall till besiktningshallen men det ska du inte vara för säker på. Nån av oss har faktiskt provat med bomullstrasor! :)
Jag har faktiskt funderat på hur jag ska lösa det på besiktningen. Har frågat ett par ggr i olika trådar men inte fått något riktigt bra svar än. Vet du något vettigt sätt att tillfälligt fästa diskviskorna så att de inte åker ut?
 

tlmartin

Ny medlem
Gick med
10 Apr 2004
Ort
Nynäshamn
Hoj
gsxr 1000 K8
Chiefen skrev:
Jag har faktiskt funderat på hur jag ska lösa det på besiktningen. Har frågat ett par ggr i olika trådar men inte fått något riktigt bra svar än. Vet du något vettigt sätt att tillfälligt fästa diskviskorna så att de inte åker ut?
Ta och gör fjäderstift en lämplig fjäder lite grövre en fjädern från en bläckpenna gänga in tex 2 spikar med skallen mot mitten inte helt och hållet imot varandra klipp av i lagom längd.Den fjädrar o flexar så det är inte så svårt att pilla dit
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Knappt så ens jag förstod det där. :D
Men en variant på samma tema är väl att bara bocka till en bit 2 mm svetstråd, kanske 50% längre än diametern på blåset så att man kan "spänna in" svetstråden mellan slutrörets väggar.
Då jag har använt diskviskor så har jag antingen dragit i en skruv underifrån i utblåset eller satt svetstråd rätt igenom viskorna. Ex vis hade jag 4 viskor på olika avstånd i sidepipesen på min turboCorvette. Dom satt med svetstråd rätt igenom.
 

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Nu har jag provkört TL:en efter många om och men (dvs fan och helvete), ok den puttrar väl på som den ska, förutom på låga varv, dvs under 4000. Misständer lite då och då (trots nya tändstift som har fått gå varma båda gångerna jag kört). Att få till tomgången är helt omöjligt, antingen 3000 eller ingenting, och får man den väl att faktiskt hamna på ca 2-2500 vid nått enstaka tillfälle, så stannar den rätt som det är. Har kopplat bort PC2:an, men det hjälpte inte heller.
Några bra ideér vad det kan vara som strular?

Sen läcker det dessutom olja ur den där förbannade sprickan i motorkåpan, vår lagning höll tyvärr inte. Några bra knep för att fixa till sån't utan att behöva riva motorn. Håller på att trixa med lite flytande motorpackningar kemisk metall och liknande, men inte fått till det än så länge.

mvh Pajje (ganska less TL1000-ägare just nu)
 

SpoonMannen

Hojbyggare
Gick med
31 Mar 2004
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
1950 Triumph, 1951 Svalan 75LYX, 1971 Honda CB 450, 1981 Kawa Z1000, 1990 Kawa ZXR 750 H2,
håller på att byta packboxar, har glömmt vilken mängd det ska vara ?


TLR
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Psychobiker skrev:
Nu har jag provkört TL:en...

mvh Pajje (ganska less TL1000-ägare just nu)
Och du har justerar in TPS och använt vakuumjusteringsmiojängen på insprutet?


Jag har ju som sagt ett block liggandes till en 97a, får jag 500 för det så får du ta det. Jag kan mäta hålet för veven för det kan ju skilja mellan årsm.

Men jag har ju även en vev till en 97a så det går ju iofs oxå o lösa.
Den är väl inte i bästa skick...
 
Last edited:

Psychobiker

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000R, Virago 1000 cafe-projekt och SV1000 banhojsbygge, gsxr 1100 renoveringsprojekt.
Ricken skrev:
Och du har justerar in TPS och använt vakuumjusteringsmiojängen på insprutet?


Jag har ju som sagt ett block liggandes till en 97a, får jag 500 för det så får du ta det. Jag kan mäta hålet för veven för det kan ju skilja mellan årsm.

Men jag har ju även en vev till en 97a så det går ju iofs oxå o lösa.
Den är väl inte i bästa skick...

Och det säger du nu...Jag skall trixa lite i helgen, men skiter det säg då, så tar jag blocket om hålen passar. Fast jag är itne så sugen på att riva motorn IGEN, men vad skall man göra...

TPS:en har jag inte pillat på, men det kan jag ju göra. Och vakuummojängen skulle jag kunna prova en sväng. Tror att det är en cylinder som inte går på låga varv, skall kolla att spjälen öppnar lika mycket. Drog mig till minnes att den går bara på en när man startar den, den andra kommer igång när man gasar lite...

Tack för hjälpen, hör av mig om blocket.

/Pajje
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Psychobiker skrev:
Nu har jag provkört TL:en efter många om och men (dvs fan och helvete), ok den puttrar väl på som den ska, förutom på låga varv, dvs under 4000. Misständer lite då och då (trots nya tändstift som har fått gå varma båda gångerna jag kört). Att få till tomgången är helt omöjligt, antingen 3000 eller ingenting, och får man den väl att faktiskt hamna på ca 2-2500 vid nått enstaka tillfälle, så stannar den rätt som det är. Har kopplat bort PC2:an, men det hjälpte inte heller.
Några bra ideér vad det kan vara som strular?

Sen läcker det dessutom olja ur den där förbannade sprickan i motorkåpan, vår lagning höll tyvärr inte. Några bra knep för att fixa till sån't utan att behöva riva motorn. Håller på att trixa med lite flytande motorpackningar kemisk metall och liknande, men inte fått till det än så länge.

mvh Pajje (ganska less TL1000-ägare just nu)

Jag hade samma symtom:

Kolla att inte tändkabeln hoppat av tändspolarna? eller vad fan det nu heter om det är samma som på R-en.
Kolla så att du inte kopplat alla vakumslangar fel,slit loss och bärja om på nytt.
Kolla soppatillförseln.
 

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Ort
Mitt i Sverige
Hoj
TL1000s
Hej på er!

Nu har jag vart å dragit en hyfsad långrepa (ca 50 mil under en eftermiddag) och är mäkta irriterad!
Ifjol när jag införskaffade Tillisen så tog det inte lång stund innan jag såg att den drog lite kylvätska.. Inte mycket alls, men tillräckligt för att vara tvungen att fylla på en skvätt då och då. Kärlet rymmer ju inga mängder så jag kände ingen panik. Letade lite halvhjärtat efter läckor men fann inga. På väg hem från jobbet en kväll såg jag hur kylvätskan försvann ur exp.kärlet! (tur att man ser det när man sitter på) Stannade naturligtvis och stängde av. Nähä, inget läckage vare sig ur kylare, slangar eller evakuering, då är det ju inte så många ställen kvar att leta på..JORÅ! oljan hade blivit till mjölk... Fick snällt ta å dra hem eländet.
Komptestade och den visade 6/8kg!!
Nya toppackningar införskaffades, liksom nya ringar. Bytet gick galant och vid provkörningen nu i våras gick den som en raket jämfört med i höstas..undrar varför?:) men nu till saken:
Den vill fortfarande ha kylarvätska! Fick fylla på halvägs på min 50-mila resa (typ 1-1,5dl) bara. höll ju stenkoll på nivån hela tiden, tog mig hem, kollade hur mycket det var i kärlet när jag parkade hojen och var ut å kastade ett öga på det idag med..Då har skiten stått ett dygn och nivån har sjunkit!!?? vad är det som händer? Har hört att det finns krånglande tätningar i vattenpumpen, men vet inte. Jag skulle vara MYCKET tacksam för tips nu! (Robban C):) Observera oxå att jag kollade oljan samtidigt och den är hur klar och fin som helst.. Blir inte klok på det här..

Tack på förhand!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Mig nu igen?

Det kan vara så här enkelt:
Under din 50-mila fick du efterfylla därför att några luftfickor gick ut i expansionskärlet. Fullt normalt efter att man har pillat på bitarna.
När du kom hem så parkade du med varm puffra. När puffran sen kallnar så minskar volymen på kylarvätskan med lägre nivå som resultat. Fullt normalt även det. Gissa varför det heter expansionskärl? Och gissa varför det oftast ska kontrolleras på kall puffra (kan ev variera med motor) och då aldrig fyllas ända upp? :)

Men det kan också vara som så att nåt är åt helvete.

Jag brukar alltid varmköra ordentligt så luften får gå ur och sen låta kallna över en natt innan jag efterfyller. Först då är puffran klar för längre turer. Iofs gör jag ofta sista efterfyllningen hemma på gatan nästa dag om jag nu väljer att ta knarren/bilen hem från garaget men som sagt, innan den har kallnat ordentligt och efterfyllts så är jobbet inte klart.

Och det där med vattpumpen har jag inga erfarenheter av så det kan jag överhuvudtaget inte uttala mig om.

I ditt fall skulle jag fylla upp expkärlet, åka nån mil eller två och hålla ett öga på nivån. Kom ihåg att det är fullt normalt med två olika nivåer (kall och varm) men nivån ska vara samma från gång till gång med samma motortemp.
På motorer med trycksatta expkärl är det för övrigt också fullt normalt att nivån varierar med varvtal men det slipper vi ju på TL eftersom expkärlen står under atmosfärstryck här.
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top