TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
Ricken skrev:
Du vee-twn, hur satta du din grå låda till GPI:n

Eller Robster eller chiefen...
Satte oxå fast min på ramen. Den syns genom "kåp-hålet" på sidokåpan fram. Kanske inte är världens snyggaste lösning men på så sätt så kommer jag åt att ställa om ljusnivån ifall jag skulle vilja det. Jag satte mina lysdioder på samma sätt som Robster fast på andra sidan. Jag kör oxå med mörkt glas men jag upplever inte att det reflekteras på kvällen. Däremot ser det fetare ut. Problemet är på dagen då jag måste ducka för att läsa av diodmätaren. Skulle vilja ha den monterad längre ned på instrumentpanelen så att man slipper gymnastisera för att se den. Har inte hittat det ultimata stället än och jag är lite skeptisk till att börja karva i plasten innan jag är säker på att den passar in.
 

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Jag har lådan på samma ställe som ni andra, däremot har jag inte ditt problem Chiefen. Kan bero på att jag har ett DB-glas nu!! Min ruta är mörk och jag tycker inte att det reflekteras särskilt mycket...
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
JWC skrev:
Som ny tiller ägare undrar jag en sak om min nya älskling..
Jag tycker den är svårstartad som kall. Ca 5sek får man hålla på tills det ljuva mullret lägger igång..Jag är ju van med min rad4a som slänger igång genast.
Tändstiften e ju dock ganska svarta, men iaf..Några tips?
JWC:
Några sekunder får man alltid köra startmotor på en motor (bil eller hoj) med elektronisk startmotor. Det beror på att tändning och insprutning inte hoppar igång förrän vevaxeln gått minst 2 varv. Alltså helt normalt.
På din 600:a (antar att det är fuggar på den) går ju fuggarna oberoende av hur många varv veven snurrat och tändningen hoppar igång direkt när veven passerat första tändpunkten.
Därför tar en insprutmotor något längre tid att starta än en fuggepuffra.
Jämför bilar från 70-talet med moderna bilar. De få som har startvev (i stort sett bara Peugeot om vi pratar 70-talet) går alltid igång direkt bara man visar veven :). Moderna bilar däremot behöver minst 2 varv på vevaxeln för att motorstyrningen ska hitta rätt.
Att stiften är svarta beror antagligen på att du inte kör med hojen.



JWC skrev:
... Har 2 lösa kopplingar på tillern och hittar inte nånstans i service boken vart dom skall kopplas..Samt att ja undrar vad som egentligen ska fästas i fästena på kylaren..Bilder nedan..tacksam för svar..

Sen har ja ett spyball larm oxo som verkar fungera sådär. Nån tosse har kopplat soppapumpen via larmet som har ett 5A relä för att egentligen styra tändningen.
Soppapumpen drar 4A:kocko . Har inte kunnat utforska om samma kabel även är kopplad till tändningen. Iaf så startar den om den stått 30+ minuter, går bra tills ja varvar. Då ja sen slår av tändningen och sen på igen kommer inte pumpen igång...detta borde ju gå lätt att lösa genom att köpa ett större relä som styrs av larmet men iaf...

Vet ej vad som ska kopplas in där.

Snubben som kopplade in larmet jobbar på en av MC-verkstäderna här i stan. Jag försvarar inte alls honom, han är helt tappad i verkstan. Och det värsta av allt är att han är den som basar för bromsbänken också. Därför har han ju börjat tro att han verkligen kan nåt om hojar.
Hursomhelst så förstår jag inte vad det är för fel i att koppla in en pump som drar 4A via ett relä som klarar 5A. Pumpen går inte tillsammans med tändningen, det ska i alla fall inte vara så. Pumpen ska styras av databoxen. Detta för att pumpen inte ska stå på om hojen står med påslagen tändning och avstängd motor. Pumpen har också en styrning så att den stänger av en stund (30 sek?) efter avslutat startförsök. Dessa funktioner finns på de flesta hojar och bilar med elpump som jag kommit i kontakt med.
Dessutom finns det en "stjälpsensor" av nåt slag bakom tanken. Tror den stänger av motorn men den stänger antagligen även av pumpen. Alltså borde (men jag ärinte 100 säker) pumpen ha egen matning åtskild från tändningen.
Du kan alltså inte utgå från att pumpen ska gå igång bara för att du slår på tändningen.
 

JWC

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Vasa, Finland
Hoj
3/4TLR & Suzuki PV50
Robban_C skrev:
JWC:
Några sekunder får man alltid köra startmotor på en motor (bil eller hoj) med elektronisk startmotor. Det beror på att tändning och insprutning inte hoppar igång förrän vevaxeln gått minst 2 varv. Alltså helt normalt.
På din 600:a (antar att det är fuggar på den) går ju fuggarna oberoende av hur många varv veven snurrat och tändningen hoppar igång direkt när veven passerat första tändpunkten.
Därför tar en insprutmotor något längre tid att starta än en fuggepuffra.
Jämför bilar från 70-talet med moderna bilar. De få som har startvev (i stort sett bara Peugeot om vi pratar 70-talet) går alltid igång direkt bara man visar veven :). Moderna bilar däremot behöver minst 2 varv på vevaxeln för att motorstyrningen ska hitta rätt.
Att stiften är svarta beror antagligen på att du inte kör med hojen.





Vet ej vad som ska kopplas in där.

Snubben som kopplade in larmet jobbar på en av MC-verkstäderna här i stan. Jag försvarar inte alls honom, han är helt tappad i verkstan. Och det värsta av allt är att han är den som basar för bromsbänken också. Därför har han ju börjat tro att han verkligen kan nåt om hojar.
Hursomhelst så förstår jag inte vad det är för fel i att koppla in en pump som drar 4A via ett relä som klarar 5A. Pumpen går inte tillsammans med tändningen, det ska i alla fall inte vara så. Pumpen ska styras av databoxen. Detta för att pumpen inte ska stå på om hojen står med påslagen tändning och avstängd motor. Pumpen har också en styrning så att den stänger av en stund (30 sek?) efter avslutat startförsök. Dessa funktioner finns på de flesta hojar och bilar med elpump som jag kommit i kontakt med.
Dessutom finns det en "stjälpsensor" av nåt slag bakom tanken. Tror den stänger av motorn men den stänger antagligen även av pumpen. Alltså borde (men jag ärinte 100 säker) pumpen ha egen matning åtskild från tändningen.
Du kan alltså inte utgå från att pumpen ska gå igång bara för att du slår på tändningen.

Okej..Start & stiftfrågan avklarad..

Har kollat lite mera nu och det verkar som om ingången som skall gå till startmotorn från larmet istället blivit kopplat till soppapumpen...kabeln från pumpreläet har klippts och kopplats in via larmet. Kan ju va tiltsensorn, men verkar osannolikt. Som sagt, då man varvar stannar pumpen. Har testat koppla över larmet på pumpkabeln med stora startkablar :hihi å då funkar allt som det ska..Om de vore tiltsensorn skulle den ju ändå stanna..
Alltså reläet drar ju men sen är det ju upp till larmet att dra oxo..
Att ta bort larmet helt gör ju att det absolut inte startar..

PS. hade du locket till airboxen??
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
JWC skrev:
Har nåra frågor till er TL gudar därute..
Har 2 lösa kopplingar på tillern och hittar inte nånstans i service boken vart dom skall kopplas..Samt att ja undrar vad som egentligen ska fästas i fästena på kylaren..Bilder nedan..tacksam för svar..


Där ska fläktarna sitta--------------------->>>>>>

Det är det som sladdarna är till för.

Bild 1 ser ut att vara den till pumpen i tanken?
Bild 2,Tp sensorn(?) sitter en kontakt på insprutet bakre cyllen tror jag.Kan kolla senare om du vill.
 

Bifogat

  • yyy.JPG
    yyy.JPG
    55.6 KB · Visningar: 63
Last edited:

XJ600N

20 maj...
Gick med
1 Dec 2003
Ort
Skövde
Hoj
TL1000S, Yamaha WR250F
Har inte läst TL-tråden på ett tag och orkade inte läsa allt, fick syn på en stor bild med nått som såg ut som en polis-varnare.... vad handlar det om? vart får man tag på sånt?

Sen en grej till.... jag satte dit nya miniblinkers på min tls i vintras och det funkade skitbra till en början, men sen gled en polare upp jämnsides vid ett rödljus och sa att alla blinkers blinkade... samtidigt :confused: och mycket riktigt så gjorde dom det. sen fick jag dom att funka igen men efter ett tag då så började baklyset blinka när jag blinkade höger, ännu mer :confused: , nån som har en aning om vad som kan va gallet? är hela elsystemet knullat?

kanske ska tillägga att jag har en starrtspärr, och när man stänger av den så ska blinkersena blinka 3 ggr, men det gör dom inte längre

mycket frågor på en gång...
 

JWC

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Vasa, Finland
Hoj
3/4TLR & Suzuki PV50
twinner skrev:
Där ska fläktarna sitta--------------------->>>>>>

Det är det som sladdarna är till för.

Bild 1 ser ut att vara den till pumpen i tanken?
Bild 2,Tp sensorn(?) sitter en kontakt på insprutet bakre cyllen tror jag.Kan kolla senare om du vill.
Ok, den ena på bilden kan va till andra fläkten, dvs den högra som ja saknar..Går det utan?? :)
Den andra ser lite mer behövlig ut..Har dock kört med den såhär å allt funkar som det ska..tror ja iaf..
Hittar ingenstans å koppla in den, men kolla gärna (& fota) om du orkar/har möjlighet..
 

JWC

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Vasa, Finland
Hoj
3/4TLR & Suzuki PV50
Blinkproblemen kan ja inte svara på, men bilden me snuten på visade en installerad GPI..
Gear Position Indicator..
Nån som har ritningar på en sån??Nån på TLP gjorde ju en TRE & GPI i ett men fick inte den å funkar med ett simuleringsprog på datorn... :(

BTW, hittade billiga undertails från USA på eBay..
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/ws/e...tem=4556841038&category=35580&sspagename=WDVW
$88 inkl frakt..Behöver man modda orginalundertailen eller kan man bara ta bort den??:confused:

Och, kan man köpa endast framdrev nånstans eller måste man ALLTID byta hela paketet?? :va
 
Last edited:

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
JWC skrev:
Och, kan man köpa endast framdrev nånstans eller måste man ALLTID byta hela paketet?? :va

Inga problem att byta bara framdrevet. Inte är det dyrt heller! ca 100 spänn. Billig och bra mod :tummenupp
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
Då var bromsskivor beställda från ebay :)
Hoppas dom kommer hit snabbt nu :7peta
 

Bifogat

  • f5_1_b.jpg
    f5_1_b.jpg
    27.6 KB · Visningar: 45
  • d0_1_b.jpg
    d0_1_b.jpg
    23.8 KB · Visningar: 40
  • 9c_1_b.jpg
    9c_1_b.jpg
    18.2 KB · Visningar: 43

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
sharpedge skrev:
Då var bromsskivor beställda från ebay :)
Hoppas dom kommer hit snabbt nu :7peta

Trevlich!! Jag var jefligt nära å köpa såna med men då hittade jag Bremboskivorna på TLP istället.
 

sharpedge

Året runt
Gick med
4 Dec 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki TL1000R -98
J-Bone skrev:
Trevlich!! Jag var jefligt nära å köpa såna med men då hittade jag Bremboskivorna på TLP istället.
Killen var trevlig och prata med och jag fick dom billigare än vad som stog på Ebay då jag ringde honom när det var 129£ dom kostade.. han har nu höjt dom till 169£

För 165£ fick jag skivorna och frakten var inkluderad :D

Hoppas bara inte detta är en scam eller att skivorna är skit :(
 

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Tengil skrev:
twinner skrev:
1st fråga:

Blir det nån mer jävla twinträff i år eller?
Kom på Sprothojfesten! Visst det blir ju inte bara Twinnar utan massor av Sporthoj folk. Men där är ju allt ordnat! Boende, öl tält, lotterier, grillar, live band mm.

Jag kommer vara där, det vore ju kung om TL kunde vara i majoritet... fler än R1 folket... hehe

Kolla högs upp i högra hörnet och boka in er på en gång!


Var där 2003... Så jag vet att det är KUL:=)

Några TL'are som är sugna då?
 

Rydde

Rydèn
Gick med
30 Nov 2004
Ort
Karlstad
Hoj
Tl1000r -98(Röd) Suzuki gsxr 1000 -05 Cagiva Navgator -01 2st Suzuki xn85 Turbo -84 Suzuki cs 125 -84
J-Bone skrev:
PC till TLS passr inte på TLR. TFI fungerar fint, billiga också, Tengil har min TFI nu, jag har köpt PCII.

Yoshi-box och tfi-box är det sånt man kan beställa via den lokala återförsäljaren eller har du nåt tips på nån som säljer dessa grejer.
Beställde Kn filter via Mekonomen för en tusenlapp. Dom var lite billigare än mc affären i stan.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Lägger upp 2 bilder.

Började med luftburksmodden i går. Nu ska den bara plastas så småningom.

DSC00909.JPG


Och GPI:n ungefär där den ska sitta

DSC00916.JPG



Luftburken hade du kunnat gjort själv chiefen, har du fått tilbaks den än?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Just det ja, är det nån som kommer ihåg vilken färg det var på kablarna för lampa nr.1?

Jag har som ingen mototr i ramen än....
 

Robster

Skulle blivit smed
Gick med
22 Apr 2004
Ort
Hönsinge! :-)
Hoj
TL1000S
Ricken skrev:
Började med luftburksmodden i går. Nu ska den bara plastas så småningom.QUOTE]

Va f...n sågade du med! Motorsåg eller?! :hihi

Blir nog bra med lite plast.... skojar mest med dig men
det såg ganska ruffigt ut!

R
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top