TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Ort
Mitt i Sverige
Hoj
TL1000s
Tack för det Bad Cat....[/QUOTE]
Vassego!
Om du ska ändra tjoclek så finns det 8mm pansar alu... Det skulle vara perfekt det!
Skulle kanske testa ett set i alu? Säg bara till så fixar vi det, det finns allehanda tjocklekar å välja bland.. :hihi
 

Värsting

Bicycles don't get pregnant....
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Järfälla
Hoj
Suzuki TL1000 s svart
500 mil senare

Tre månader och 500 roliga mil hann jag innan vevhuslagren stack på min nya hoj. Inte bra för min mentala hälsa när jag fick diagnosen.. :(
Bara 20-25 tkr går kalaset på om jag lämnar in hojen i höst, dom hade tid först då och hjälpa mig..., hojsäsongen har ju knappt börjat, vad göra?? :va

Det verkar som det är fler TL åkare som råkat ut för samma sak, enligt killen på verkstaden.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Värsting skrev:
Tre månader och 500 roliga mil hann jag innan vevhuslagren stack på min nya hoj. Inte bra för min mentala hälsa när jag fick diagnosen.. :(
Bara 20-25 tkr går kalaset på om jag lämnar in hojen i höst, dom hade tid först då och hjälpa mig..., hojsäsongen har ju knappt börjat, vad göra?? :va

Det verkar som det är fler TL åkare som råkat ut för samma sak, enligt killen på verkstaden.
Mitt vevstakslager gick i fjol. Håller på som bäst på att bygga ihop nu igen.

Motor rep. har väl gått på 5-6k ungefär.
Nya lager 1000-1500 med inpassning
Slipning + nya yta på veven 2000, utan kvitto
Packningssats till motorn 2770:-

Passade på att byta alla lager i motorn + nya kolvar/ringar
Ska ta uti med topparna nästa vinter förmodligen, pengarna räckte inte till iår.

Men om du gör det själv så kan du ha den på vägen i år igen

Fast å andra sidan så får du väl tag i en ny/beg motor för runt 8000:-
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Värsting skrev:
Tre månader och 500 roliga mil hann jag innan vevhuslagren stack på min nya hoj. Inte bra för min mentala hälsa när jag fick diagnosen.. :(
Bara 20-25 tkr går kalaset på om jag lämnar in hojen i höst, dom hade tid först då och hjälpa mig..., hojsäsongen har ju knappt börjat, vad göra?? :va

Det verkar som det är fler TL åkare som råkat ut för samma sak, enligt killen på verkstaden.

Leta upp en beggad R motor och hysta i den istället, R snurran tål lite mer är intrycket jag fått. Har faktiskt aldrig hört om en standard R motor där lager har packat....
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
R har väl stadigare vev efter vad jag förstått, det kanske kan förklara varför den inte sliter vevlager lika mycket (om det nu är så).
 

Värsting

Bicycles don't get pregnant....
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Järfälla
Hoj
Suzuki TL1000 s svart
Ska få ett pris på en motor idag, få se var priset landar. (TL motor)
Vad är det som skiljer sig mellan R o S motorn, förutom starkare lager??
Passar den i samma ram och är det andra saker som behöver justeras för att den ska passa.
Det verkar inte finnas så många motorer till salu.., Är det jobbigt och byta motor?

Skulle meka själv, men har aldrig gjort nåt liknande och därför så vågar jag inte göra ingreppet själv..

Det är en 00:a som jag har nu
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Värsting skrev:
Ska få ett pris på en motor idag, få se var priset landar. (TL motor)
Vad är det som skiljer sig mellan R o S motorn, förutom starkare lager??
Passar den i samma ram och är det andra saker som behöver justeras för att den ska passa.
Det verkar inte finnas så många motorer till salu.., Är det jobbigt och byta motor?

Skulle meka själv, men har aldrig gjort nåt liknande och därför så vågar jag inte göra ingreppet själv..

Det är en 00:a som jag har nu

Kan inte själv svara rakt av på vad som krävs för motorbytet men här är ett par trådar i ämnet.

http://tlplanet.com/forums/showthread.php?s=&threadid=32253

http://tlplanet.com/forums/showthread.php?s=&threadid=42569

http://tlplanet.com/forums/showthread.php?s=&threadid=40841

http://tlplanet.com/forums/showthread.php?s=&threadid=7011

Läs igenom dem, det verkar inte vara en alltför stor operation...


Edit: Förresten, helt apropå, vet du något garage (med mekmöjligheter) i Järfälla man kan hyra in sig i?
 
Last edited:

twinner

Obemannad.Bekvinnad.
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Nyköping
Hoj
Nej, nästa år.
Jag har ju inte bytt motor (och inte på en S heller) Men jag har iaf tagit bort och stoppat tillbaka motorn på en R,man behöver bra verktyg men i övrigt så är det lätt.
Kan man dessutom få tag i en motor med alla kablar kvar blir det ännu lättare:=)
Bara att testa.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Värsting skrev:
... Vad är det som skiljer sig mellan R o S motorn, förutom starkare lager??
Passar den i samma ram och är det andra saker som behöver justeras för att den ska passa. ...
Nejnej, läs igen vad jag skrev, starkare vevaxel inte starkare lager. Däremot innebär det ev bättre hållbarhet på samma lager. Iofs bygger detta på andrahandsinformation men vad jag vet så är veven kraftigare, antagligen pga bättre material. Detta innebär att veven defomeras mindre under drift, därför har lagren bättre förutsättningar att hålla eftersom tapparna så att säga i högre grad återfinns där dom borde vara. Dock kommer givetvis smällen förr eller senare.
Ja, en vev eller ett vevhus under full belastning deformeras antagligen rätt friskt, hur konstigt det än låter då man står och håller i bitarna. Eller tappar veven på tån och svär över att den är så förbannat stabbig. :D

Jämför detta med ett Bowtie-block till en Cheva, dessa är av betydligt bättre material än standardblocken, dessutom är de kraftigare dimensionerade. Därfår tål de blocken betydligt högre effektuttag och varvtal än ett standardblock innan det blir trassel med lagren.
Lite OT kuriosa:
När man river en motor med högt effektuttag (och/eller höga varvtal) så kan man ibland se spår av att lagren har rört sig (men inte snurrat) i ram- eller vevlagerlägena, detta trots att man satte ihop med rätt toleranser efter konstens alla regler. Då vet man att det varit nära. :tummenupp

Möjligen är stakarna starkare på R, nånstans långt bak i skallen finns nån sån info men jag lägger till detta: "möjligen, kanske, eventuellt, njaä". :)

Hursomhelst:
I övrigt är det väl smidda kolvar med högre komp i R samt antagligen något vassare kammar eftersom det skiljer 10 hk. Tvivlar på att man fixar 10 pållar extra utan byte av kammar. Rimligen är topparna och ventilerna desamma (utom möjligen ventilfjädrarna eftersom en R varvar väl något mer) eftersom det är samma cylindervolym.
Det är väl fuggar på S, alltså skiljer det säkerligen på lite givare (antar att det var det twinner menade med "alla kablar") etc. Alltså är jag tveksam till det där med att ta en motor med "alla kablar" till en S om inte motorn kommer från en S. Antagligen åker man då i alla fall på att byta alla givare till rätt sort eller i förekommande fall låta bli att koppla in de givare som inte finns på S (det är antagligen fler givare på R än på S eftersom R har insprut).
Det är hursomhelst inga problem att flytta över givarna, det tar 5-10 minuter och sen är man tillbaks i motorbytandet igen.

Men som sagt, en del av detta är andrahandsinformation och en del är mina vilda gissningar så ta inget för givet. Jag kanske är ute o cyklar.

Faan, jag skulle ju lämna den här tråden. :huvet
 

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Ort
Mitt i Sverige
Hoj
TL1000s
Oj Robban!
Tänk om nån citerar det inlägget? Serverkrasch! ;) :thumbup
 
Last edited:

Chiefen

Flest prylar vinner
Gick med
28 Dec 2003
Ort
Jönköping
Hoj
TLS -97
badcat skrev:
Oj Robban!
Tänk om nån citerar det inlägget? Serverkrasch! ;) :thumbup
Du, ta o scrolla tillbaka några sidor så ser du "normala" Robban inlägg..hähä...han har praktiskt taget skrivit en doktorsavhandling vid det här laget. :yoparty :fyllisar :tummenupp
 

Värsting

Bicycles don't get pregnant....
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Järfälla
Hoj
Suzuki TL1000 s svart
Tack för tipsen Robban och ni alla andra

Det låter nästan som att det är lite lättare om man får tag på en S motor original..

Jag har ännu inte hört vad jag ska pynta för en ny motor, men hoppas jag får svar imorgon.

Om jag får tag på motorn och lyckas byta den, så kan jag ju behålla den gamla och renovera den under vinterhalvåret, så att jag har en i reserv till nästa sommar.. :)
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Asså om ni kikar i trådarna jag länkade till så står allt där, jag orkar inte översätta allt här tyvärr... Det är mycket som är samma men också en del som skiljer, kortfattat så är R motorn är bättre förberedd för höga effektuttag, det är rovan som Suzuki hade för avsikt att köra Superbike med (och gjorde i AMA) och det är den rovan som Bimota valde att sätta i sin Superbike räser SB8R...
 

badcat

Bakslang!? Fan det låter ju äckligt!
Gick med
26 May 2005
Ort
Mitt i Sverige
Hoj
TL1000s
Chiefen skrev:
Du, ta o scrolla tillbaka några sidor så ser du "normala" Robban inlägg..hähä...han har praktiskt taget skrivit en doktorsavhandling vid det här laget. :yoparty :fyllisar :tummenupp
Jorå, jag vet! :) , han e KUNG! :Bugar
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
badcat skrev:
Jorå, jag vet! :) , han e KUNG! :Bugar
Men även en kung kan "lura" sine undersåtar, S har insprut. :)

Jag har för mig att R stakarnaär lättare coh lite längre (?), högre komp, eller?

Men somsagt, RobbanC är Kung.

Twinner fick du bort glappet i svingen?
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
ExploreBike: Nordkap och Trans Euro Trail

En dröm sedan många år har ...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Foto: LEON Transportstyr...

Aprilia RSV4 X ex3ma

Aprilia har presenterat RSV...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Europeiska investeringsbank...

Ökat antal tillåtna elever för handledare föreslås

Transportstyrelsen har före...

Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Top