TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Hej! det blev så många att svara att jag gör så här istället:

TLRR skrev:
"När kabeln är klippt så är varvtalsstoppet vid 10 000 rpm flyttat till 11 200 rpm som är orginal vid full effekt. Samt att insputningsmunstycke nr. 2 är inkopplad hela tiden eller åtminstonde öppnas vid lägra varvtal.(2 st sputare per cylinder)
När denna åtgärd är gjort och slip-on monterat eller helt avgassystem,bör (skall) hojen mappas om. för att den skall få rätt bränsleblandning."

Om jag inte minns fel så drar min till 11krpm. Men jag ska kolla kabeln, nån har vart på den (eltejp) men det är ju inte säkert att den sitter ihop innanför eltejpen.
Det låter ju för övrigt rimligt att ommappning behövs när spridarna jobbar annorlunda. Jag hoppas jag slipper kostanden.
:) Tack för tipsen, jag sak pilla vidare senare i veckan (badplatserna lockar även för en gammal man, dessutom ska man ju livnära sig också.)


twinner666 skrev:
"bara en fråga:är det inte väldigt coolt med avgasknallar?? det är ju nåt jag skulle kunna betala för"

Mina avgasknallar skulle ha kunnat väcka både drottning Cleopatra och de övriga från den tiden! Eftersom jag gärna vill kunna åka även i stan, även kvällstid så...
Mälardalen är för övrigt så tättbefolkat att man sällan är helt solo.


PutteLiten skrev:
"Jag har stål i mina, och det borde väll hålla för litta smällar. Fast, jag har inga avgaspuffar."
Det tror jag också. Och jag tror även att kolfiber håller sämre. Jag har k-f.
Men en kort story:
Många år sen, hade en Saab 99. Den gjorde avgasknallar om man slog av tändningen en kort stund vid motorbroms och sen slog på. Polar´n åkte ngt före mig från jobbet, jag plattade iväg, ikapp i hög fart, slog av tändningen, rullade om på motorbroms, taggade ner och fortsatte motorbromsa, "Nu ska här knallas" tänkte jag och slog på tändningen precis framför honom. Satan i gatan! Vilken knall! Rena explosionen! Trista bara att ena gaveln på den tvärställda dämparen öppnade sig!
Därför vill jag inte åka runt och knalla med TLR:en.
Det finns en annan historia från den tiden jag var brovakt på Kvicksundsbron (inte samma arbetsplats), en arbetskamrat hade nattpasset och försökte säkert "koppla av" mellan fartygen. Jag hade varit på Power Meet och åkte hem sent på natten. För er som inte känner till området: 90-sträcka (150 i Fiat Ritmo) ända från Västerås, sen 70, sen 50 vid bron = lång sträcka motorbroms.
Ja, ni kan säkert räkna ut resten själva.

Mvh
Robban.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Hehe
Jag tänkte dock på lite mer normala knallar.. :)

Twinnar kan ju smälla sönder kolfiber dämpare genom normalt användande. En anledning til latt jag inte använder kolfiber dämpare. Stål eller Titan kör jag - Både och om jag ska vara ärlig. Titan på Bullen och stål på TLRen.

Hade en sådan där MEGA baktänding på Bullen oxå. :D
Jävlar i gatan vad jag blev rädd! Den var litta svår startad den morgonen och när det tände till så... 1200cc Twin baksmäll... :lol

Dock så är båda mina hojar normalt sett baktändnings befriade. :)




Robban_C skrev:
Hej! det blev så många att svara att jag gör så här istället:


PutteLiten skrev:
"Jag har stål i mina, och det borde väll hålla för litta smällar. Fast, jag har inga avgaspuffar."
Det tror jag också. Och jag tror även att kolfiber håller sämre. Jag har k-f.
Men en kort story:
Många år sen, hade en Saab 99. Den gjorde avgasknallar om man slog av tändningen en kort stund vid motorbroms och sen slog på. Polar´n åkte ngt före mig från jobbet, jag plattade iväg, ikapp i hög fart, slog av tändningen, rullade om på motorbroms, taggade ner och fortsatte motorbromsa, "Nu ska här knallas" tänkte jag och slog på tändningen precis framför honom. Satan i gatan! Vilken knall! Rena explosionen! Trista bara att ena gaveln på den tvärställda dämparen öppnade sig!
Därför vill jag inte åka runt och knalla med TLR:en.
Det finns en annan historia från den tiden jag var brovakt på Kvicksundsbron (inte samma arbetsplats), en arbetskamrat hade nattpasset och försökte säkert "koppla av" mellan fartygen. Jag hade varit på Power Meet och åkte hem sent på natten. För er som inte känner till området: 90-sträcka (150 i Fiat Ritmo) ända från Västerås, sen 70, sen 50 vid bron = lång sträcka motorbroms.
Ja, ni kan säkert räkna ut resten själva.

Mvh
Robban.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
PutteLiten skrev:
Hehe
Jag tänkte dock på lite mer normala knallar.. :)

Twinnar kan ju smälla sönder kolfiber dämpare genom normalt användande. En anledning til latt jag inte använder kolfiber dämpare. Stål eller Titan kör jag - Både och om jag ska vara ärlig. Titan på Bullen och stål på TLRen.

Hade en sådan där MEGA baktänding på Bullen oxå. :D
Jävlar i gatan vad jag blev rädd! Den var litta svår startad den morgonen och när det tände till så... 1200cc Twin baksmäll... :lol

Dock så är båda mina hojar normalt sett baktändnings befriade. :)

Meeen, M4-rören e junte i ståål !? Dom e ju i allumiinijuum ju.. :crash (eller erom i rostfritt kanske ??)

Hur som helst så låter dom helt enkelt grymmast!! :rock
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
J-Bone skrev:
Meeen, M4-rören e junte i ståål !? Dom e ju i allumiinijuum ju.. :crash (eller erom i rostfritt kanske ??)

Hur som helst så låter dom helt enkelt grymmast!! :rock

Hmm, alu är det kanske?
De var så blanka bara att jag trodde det var stål.
Hmm, får ta en extra titt i morgon.
Men fett låter de i alla fall. :D

Måste fixa ny framlampa. Den gick sönder och jävla Biltema skiten kan inte byta lampan bara. :(

Trodde först det bara var säkringen, för den hade oxå gått. men fick inte igån lyset utan att switcha lamporna.
Får se vad som kommer, vill ju igentligen inte lägga för mycket pengar jsut nu. Måste bestämma mig om jag ska försöka fixa "idén". (Måste dock sälja Bullen först för att det ska gå...)
Men lampor MÅSTE man ju bara ha...
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Asså... skumt

Skruvade lite på hojen idag tillsammans med TLRR (tack Ronny :tummenupp).
Shimsade upp fjädern bak 6mm, det blev en rejäl höjning av rideheighten :eek:
Skruvade samtidigt in Jamies fjädringsinställningar (han väger ungefär lika som mig så det borde vara en bra utgångspunkt).

Sen skulle vi ta bort Pair-ventilen.... döm om vår förvåning då det inte fanns nån där !? Det var inte så att någon annan har gjort det för det var igengjutet från fabriken garanterat, är det nån annan av er som det är likadant för?? Jaja, det var ju stabilt så slapp man pilla med det där men jag är väldig förvånad, har aldrig hört om nån annan där den inte finns monterad från fabriken (jo, faktiskt. i australien har de inga pair-ventiler heller).

Tyvärr så kom seklets oväder när jag skulle hem så det blev att puttra hem i vääldigt lagliga hastigheter då mitt framdäck är slut, men jag hann ändå känna att man har mycket bättre feedback från chassit nu när allt blev hårdare. :tummenupp åsså sitter man högre...
Ska bli kul att testa på torrt, men då skall jag montera tillbaka styrdämparen först. :)

Måste bara tillägga att Ronny´s (TLRR) hoj kommer att bli gryyym när den är klar. :rock
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
J-Bone:

Jag kommer nog att sätta sågen i min extra subframe nu. Har en idé... :D

Nu måste jag bara fixa så att jag kan sätta blåsen i passagerar fästena.
Och laga fästena... :rolleyes:
Men jag komemr köra med järn och skruvar. Skiter i att försöka svetsa aluminiumet. Tokdyrt. skulle gå på 12-1500... (beroende på hur mycket arbete som de måste läga ner på slipning och sådant...)
Järn/skruv varianten borde kunna gå på under100lappen... :)
Visst, det väger säkert 20-30 gram mera... :D

PS. Tackar för bilderna på "Hål effekten". :tummenupp Såg dem på TLPlanet. Du fick 6-7 gratis poster där... :D DS.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
PutteLiten skrev:
J-Bone:

Jag kommer nog att sätta sågen i min extra subframe nu. Har en idé... :D

Nu måste jag bara fixa så att jag kan sätta blåsen i passagerar fästena.
Och laga fästena... :rolleyes:
Men jag komemr köra med järn och skruvar. Skiter i att försöka svetsa aluminiumet. Tokdyrt. skulle gå på 12-1500... (beroende på hur mycket arbete som de måste läga ner på slipning och sådant...)
Järn/skruv varianten borde kunna gå på under100lappen... :)
Visst, det väger säkert 20-30 gram mera... :D

PS. Tackar för bilderna på "Hål effekten". :tummenupp Såg dem på TLPlanet. Du fick 6-7 gratis poster där... :D DS.

jamen 20-30 gram måste väl va värt 1500 spänn?? :p

vill åxå ha en till bakram ju ! :eek:
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
J-Bone skrev:
jamen 20-30 gram måste väl va värt 1500 spänn?? :p

vill åxå ha en till bakram ju ! :eek:

Biltema hade färdiga järnbyglar. 4 kr stycket...
Så, jag köpte en bakram för 1500 när jag hade kunnat snikat mig med 8kr i stället... :(

Fast, jag tänker ju såga och ha mig i den "trasiga". Så jag vill ju ändå ha en hel kvar. :)
Så igentligen är inga pengar bortslösade. :)


Kan du beskriva hur dina framfjädrings inställnigar är nu? (vilka hack som skruvarna står på...)
(Skulle frågat på TL planeten men jag kunde inte ställa frågan på utrikiska... :crash )


Övrigt:
Har snackar med HammerIT - fan. komplett kåpsett skulle kosta $500. :( Hmm, måste fråga var de där extra 200 kom ifrån?
Och packning, frakt och försäkring går på $195... :(
På gränsen att jag kan köpa dem. Får ta mig en funderare om det är värt det, eller om jag ska offra dem jag redan har. :confused:
Men jag vill ju ha gixer kåporna.... snyft...

Kåpor eller nytt skinnställ??
Det är frågan.
 
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
PutteLiten skrev:
Biltema hade färdiga järnbyglar. 4 kr stycket...
Så, jag köpte en bakram för 1500 när jag hade kunnat snikat mig med 8kr i stället... :(

Fast, jag tänker ju såga och ha mig i den "trasiga". Så jag vill ju ändå ha en hel kvar. :)
Så igentligen är inga pengar bortslösade. :)


Kan du beskriva hur dina framfjädrings inställnigar är nu? (vilka hack som skruvarna står på...)
(Skulle frågat på TL planeten men jag kunde inte ställa frågan på utrikiska... :crash )


Övrigt:
Har snackar med HammerIT - fan. komplett kåpsett skulle kosta $500. :( Hmm, måste fråga var de där extra 200 kom ifrån?
Och packning, frakt och försäkring går på $195... :(
På gränsen att jag kan köpa dem. Får ta mig en funderare om det är värt det, eller om jag ska offra dem jag redan har. :confused:
Men jag vill ju ha gixer kåporna.... snyft...

Kåpor eller nytt skinnställ??
Det är frågan.

Jag har nu Jamies road-settings. Känns mycket bättre faktiskt. :)
http://www.onedownfiveup.com/jamies_settings.htm

Kåpor eller ställ? Köp ett ställ vetja, och en ny bakdel i glasfiber från sebimoto, eller lacka om den gula (långsamma) bakdelen du har på nu. :p
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
J-Bone skrev:
Jag har nu Jamies road-settings. Känns mycket bättre faktiskt. :)
http://www.onedownfiveup.com/jamies_settings.htm

Kåpor eller ställ? Köp ett ställ vetja, och en ny bakdel i glasfiber från sebimoto, eller lacka om den gula (långsamma) bakdelen du har på nu. :p

FRONT Suspension Settings:
Spring Preload: 4 Lines showing (fourth line should just show above cap)
Compression Damping: 10 clicks out from fully in
Rebound Damping: 5 clicks out from fully in

Hmm, om jag inte mins fel, så är det ungefär exakt så det ser ut på min redan...

Jag SKA lackera om den... :)

Funderar fortfarande på kåpor. Måste lösa lamp problemet i vilket fall som helst! Kanske köper KetogaNs projektorlampa (om han har den kvar). Den verkar klart tuff. :)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Har länge undrat hur TLR kurva ser ut.
Här är en. :D
(OBS - Inte min motorkurva!!!)


Visserligen är den inte helt orginal. Men den ger ju en fingervisning hur kurvan ser ut.

Jag tycker den ser otroligt trevlig ut. :lol


-- EDIT--
Funderade på att den verkar stoppa redan vid 9800 rpm??? Min varvar lätt till över 11000rpm. Och den drar nästan hela vägen oxå.? :confused:
 

Bifogat

  • 113-1373_img.jpg
    113-1373_img.jpg
    34 KB · Visningar: 201
Last edited:

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
Gaaaahhh!!!

Jag e så sne på mig själv nu... jag glömde skivbromslåset i när jag skulle rulla ut gumman ur garaget. Hörde ett litet "knaaak", hade spräckt min kålfajberskärm...

:( :mad: :skrämd :( :mad: :skrämd
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
J-Bone skrev:
Gaaaahhh!!!

Jag e så sne på mig själv nu... jag glömde skivbromslåset i när jag skulle rulla ut gumman ur garaget. Hörde ett litet "knaaak", hade spräckt min kålfajberskärm...

:( :mad: :skrämd :( :mad: :skrämd


Ah neeej! :eek: :( :(

Fast, min kålfajber e kanska kass den oxå. Tror jag fått stenskott eller så på den. Har i alla fall spräkt framkanten på den. Men tja, förutom att den ser sliten ut så gör inte det något. (Men snyggt är det inte)

Hur blev det med din skärm? Bara att kasta? Eller går den att laga?
:(
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top