TL-tråden !

Status
Ej öppen för fler svar.

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
PutteLiten skrev:
Ah neeej! :eek: :( :(

Fast, min kålfajber e kanska kass den oxå. Tror jag fått stenskott eller så på den. Har i alla fall spräkt framkanten på den. Men tja, förutom att den ser sliten ut så gör inte det något. (Men snyggt är det inte)

Hur blev det med din skärm? Bara att kasta? Eller går den att laga?
:(

Den går nog att fixa men den måste isåfall lackas sen... å de vill ja ju inte, vill ju ha kåålfajberlooken ju ! :( (jag köper en ny, pengarna ska rulla :crash )

Nån som vill köpa en kålfajberskärm billigt med lite småsprickor i? fixas enkelt av den händige. (inte jag :p )
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
Kedjebekymmer..

Hej Vänner,

Tack vare de goda råd jag fått av er här är nu min kära V-twin explosionsfri. :D Inga knallar alls efter pluggning av PAIR ventilen och tätning av packningen på rökkröken till bakre cyllen. Tusen tack! :tummenupp

Nu har mina första 1000 mil denna säsong satt sina spår, går nu in på andra baksulan för i år och samtidigt var det dags för ett nytt drivpaket samt den stora servicen närmar sig med stormsteg :crash .

Tänkte hålla verkstadskassan under kontroll genom att ta loss bakhjulet för däckbytet och byta drivpaketet själv å sen är det ju inte helt onyttigt att skaffa sig lite mekvana :smasha

Efter att rivit loss alltsammans så inser jag att den nitade kedjan måste kapas - inga problem. Den nya kedjan måste nitas ihop - lite mer bekymmer :skrämd . Alternativ två, kedja med kedjelås vad tror ni om detta? Är det att rekommendera på en R hoj? Eller bör man satsa på en kedja som nitas?

Tack på förhand!

Mvh
/Daniel
 

Triggerhappy

Måste man tvätta den?
Gick med
25 Apr 2003
Ort
Kungsängen
Hoj
Hojlös
Sätt på kedjelås och åk till närmsta verkstad och få ett nitlås monterat istället.

Tyvärr e ju nitverktygen rätt dyra´, men hellre ett par hundringar extra och kunna lita på att kedjan sitter när man kysser tanken och passerar 250 (på inhängnat område) än att behöva vara orolig för en sån skitgrej.
 

DaGaz

Snygg
Gick med
11 Jul 2003
Ort
I en idyllisk barrskog
Hoj
Hade en TLR..
Låter som en sund ide! :tummenupp Att jag inte tänkte på det innan.. De kan ju inte ockra mig bara för att stoppa dit ett nitlås, det kan ju inte ta många minuter. :confused:

/Daniel
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Vet att det låter lite konstigt kanske.

Men var kollar man oljan? Hittar fan inte fönstret. :mad:
Kan man göra det utan att ta loss kåporna?
Sitter kanske krashkåporna i vägen?


Eller, räcker det att ha koll på den lilla röda lampan. Fast. lyser den är det väll ganska akut...
(typ, stanna och lifta till närmsta olje återförsäljare...)


Måste ha koll på det innan jag tourar till Öland.
 

J-Bone

Ny medlem
Gick med
10 Mar 2003
Ort
Söder om söder
Hoj
3 x Zook. Oljekokarn, Traktorn och bambustaketet.
PutteLiten skrev:
Vet att det låter lite konstigt kanske.

Men var kollar man oljan? Hittar fan inte fönstret. :mad:
Kan man göra det utan att ta loss kåporna?
Sitter kanske krashkåporna i vägen?


Eller, räcker det att ha koll på den lilla röda lampan. Fast. lyser den är det väll ganska akut...
(typ, stanna och lifta till närmsta olje återförsäljare...)


Måste ha koll på det innan jag tourar till Öland.

Hmm.. dina krashisar sitter nog i vägen för det finns ett nivåglas på höger sida (nästan under).
 

303

Twin Wanker
Gick med
22 May 2003
Ort
Råttholm
Hoj
748R -02
PutteLiten skrev:
Vet att det låter lite konstigt kanske.

Men var kollar man oljan? Hittar fan inte fönstret. :mad:
Kan man göra det utan att ta loss kåporna?
Sitter kanske krashkåporna i vägen?


Eller, räcker det att ha koll på den lilla röda lampan. Fast. lyser den är det väll ganska akut...
(typ, stanna och lifta till närmsta olje återförsäljare...)


Måste ha koll på det innan jag tourar till Öland.

Fönstret går att se med kåporna på, det sitter snett nedåt höger från kopplingskåpan. Dock är det svårt att göra det själv för du måste nästan ligga på marken för att se det, ta hjälp av någon som håller hojen vågrätt alternativt använd depåstödet bak. Dock blir oljan lite missvisande med det eftersom hojen lutar frammåt...
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
303 skrev:
Fönstret går att se med kåporna på, det sitter snett nedåt höger från kopplingskåpan. Dock är det svårt att göra det själv för du måste nästan ligga på marken för att se det, ta hjälp av någon som håller hojen vågrätt alternativt använd depåstödet bak. Dock blir oljan lite missvisande med det eftersom hojen lutar frammåt...


Tackar! :tummenupp

BTW- Var köpte du fägen som den är lackerad med? Eller är det gjort på firma??
 

303

Twin Wanker
Gick med
22 May 2003
Ort
Råttholm
Hoj
748R -02
PutteLiten skrev:
Tackar! :tummenupp

BTW- Var köpte du fägen som den är lackerad med? Eller är det gjort på firma??

Lämnade in allt på en firma 100m från min bostad. De lackade alla kåpor + tank för 2500kr.. de klantade sig iof med att inte täcka hålen på tanken men det är en annan historia. Har tyvärr inte kvar färgkoden men är ganska säker på att det var ur Fords lilla häfte jag plockade den ;) (det är alltså bilfärg)..

Jo, ang. oljan, håll hojen lodrätt o inte vågrätt.. blev lite fel där hehe ;)
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
303 skrev:
Lämnade in allt på en firma 100m från min bostad. De lackade alla kåpor + tank för 2500kr.. de klantade sig iof med att inte täcka hålen på tanken men det är en annan historia. Har tyvärr inte kvar färgkoden men är ganska säker på att det var ur Fords lilla häfte jag plockade den ;) (det är alltså bilfärg)..

Jo, ang. oljan, håll hojen lodrätt o inte vågrätt.. blev lite fel där hehe ;)


Aha, Forld. :)
Var och kollade på Volvo (ser ut som V40 svart metallic, har en släkting som har en sådan). Men de hade inte färg att sälja.
Kollade på VW/Audi men de hade inte den färgen alls.

Ford. :)

Har oxå en firma ca 200-300 meter från mig. De lackade om skärmen på min bil (Blå metallic), lagade och lackade min backspegel som något AIK fan sparkat sönder... allt för 1000 kr. :) så ett kåpsett + Kuts ska man väll ha råd med. :)


Tackar. :)

Hon går fint som attans. :)
Körde en 50.4s första gången jag var på Sturups Race Way, de som kör riktigt bra kör den (med landsvägs hojar) på ca 45s. Och då fegar jag lite på ett viktigt ställe. Krävs bollar för att köra på där. Blind kurva och över ett krön - på samma gång... :) Och strax efter måste man nita bromsarna om man inte vill smaka grus...
Men, det kommer... :D
(Ja inte gruset då... :lol )
 

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Sthlm
Hoj
..
Fjädring TL 1000 S

Hej allihop

Håller på att fippla lite med min fjädring men behöver lite råd..

Hur ska jag ställa in min fjädring för lite aktiv körning. sägas kan väl att jag väger 96 pannor. har tajtat upp fjädrarna i gaffeln så dom står nu i läge 3 (fortfarande för löst?).. aja alla goda råd är välkommna..

MVH Tjoffe :crash
 

Davo

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Tullinge
Hoj
2005 KTM 625
Jaha nu har även jag knäck framstänkan.....Suck skulle ha upp hojen på depåstödet o glömde att jag hade låset på.... Fan det började med att jag såg att bettan läckte olja, så naturligtvis så skulle jag ju undersöka vad det berodde på...Så jag drog av höger sido kåpa och såg att det fattades en skruv till mitt "clutch cover" ( Va fan ska man kalla det på svenska?) Hursomhelst så antog jag att det var grabbarna som servade hojen i måndags som hade glömt att dra en skruv, så jag ringer dem o undrar om dom har haft bort kåpan i fråga.... Nix det hade dom inte, men om jag pallrar mig dit så fixar dom dit en ny skruv free of charge.. Ok nice som fan tänker jag så jag åker dit(utan kåpor) o killen på verkstan sätter inte bara dit en ny skruv med loctite, han drar på loctite på alla skruvar till kåpan i fråga, allt detta helt gratis...Stort tack till grabbarna på Din Mc i rotebro. Jag kommer iaf fortsätta att lämna min hij där även om det är lite långt att åka..Oj kom av mig lite, när jag skulle dra iväg till Din Mc så tänkte jag att vafan det är väl onödigt att dra dit högerkåpan igen, det verkar ju lättare att dra av vänster istället, o det var då jag missade att jag hade låset i, skulle ju bara dra upp hojen på depåstödet...men stressad som jag var glömde jag ju naturligtvis att ta bort låset innnan jag försökte dra upp hojen på stödet....Aja vart bara en spricka som säkert går o svetsa ihop o sen är det ju bara att slänga på lite lack...Eller så kanske man ska köpa en coolfiber skärm...
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Tog en tur för att käka pizza, efter 12 mil kurvig fin med inslag av ett 10-tal renar kommer vi fram till destinationen en liten by vid namnet Junsele. Gled in vid pizzerian vid torget och tydligen byns samlingsplats där säkert halva byn samlats beskådade storögt min mullermaskin :squid när jag glider in vid parkeringen på grusplanen.
Trött efter gårdagens :öl och att ständigt hålla uppsikt efter renar fäller jag ner stödet och lutar ned bågen F*ck Sh*t P*ss jag upptäcker att jag inte fällt ner stödet helt och lägger helt sonika omkull mig och cykeln på gruset :eek:
Som tur var klarade cykeln sig bra något litet märke på kåpan men inga repor eller sprickor.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Twosaint skrev:
Tog en tur för att käka pizza, efter 12 mil kurvig fin med inslag av ett 10-tal renar kommer vi fram till destinationen en liten by vid namnet Junsele. Gled in vid pizzerian vid torget och tydligen byns samlingsplats där säkert halva byn samlats beskådade storögt min mullermaskin :squid när jag glider in vid parkeringen på grusplanen.
Trött efter gårdagens :öl och att ständigt hålla uppsikt efter renar fäller jag ner stödet och lutar ned bågen F*ck Sh*t P*ss jag upptäcker att jag inte fällt ner stödet helt och lägger helt sonika omkull mig och cykeln på gruset :eek:
Som tur var klarade cykeln sig bra något litet märke på kåpan men inga repor eller sprickor.


Känner igen det där med att alla stirrar. Du skulle vart med på Svinträffen.
Vi hade tälten prexis vid "lekplatsen" Och måga stannade upp och tittade, pekade och så pratade de med polaren, tittade lite till... Vad pratade de om?
Jo, mina lampor. :D :D :D
Hehe, så jäkla kul att lyssna på dem. :D Jag orkade sällan säga att det var min hoj. (Fast jag satt minde än 5 meter i från den...)

996an (Franks) hoj välte oxå på träffen. Sådant är såå j*vla trist! Hans välte åt "fel" åll. Dvs åt höger! Vi stog där och helt plötsligt lägger hojen sig?! Hjulen hade sjunkit ner...
Facit. Pajad backspegel och spräckt kåpa. :(


Gött att inget gick sönder på Tiller pärlan!!! :tummenupp
Små märken syns inte ändå.
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
Re: Fjädring TL 1000 S

Tjoffe skrev:
Hej allihop

Håller på att fippla lite med min fjädring men behöver lite råd..

Hur ska jag ställa in min fjädring för lite aktiv körning. sägas kan väl att jag väger 96 pannor. har tajtat upp fjädrarna i gaffeln så dom står nu i läge 3 (fortfarande för löst?).. aja alla goda råd är välkommna..

MVH Tjoffe :crash

Detta är visserligen för en TLR, men prova dem. Det är dem som man allmänt kallar för "Jamie inställningar". Jamie vart någon engelsman som tävlade med TLR.
Jag kör själv med dem och tycker de funkar rätt ok. Jag har gat inställningen för tillfället. Lite mjuk för bana, men ok i trafik.

Lycka till. :tummenupp

PS: orginal bakdämparen är "rätt" kass, byt om du vill ha något bra. Allt är bättre... Men Willbergs är nog mest prisvärt. DS:


--------------------------------------------------------------------------------
Heres the settings from Jamie's page

I run the Street settings with my tires at 35-36psi. BTW I believe these are for a bit heavier rider (180+lb's) so if you're smaller than that you might want to soften them a bit. BTW, setting it up right like this will totally transform the bike

Suspension settings for the TL1000R. These are from Jamie's page.

ROAD SETTINGS: This gives you good feel and composure over the typical bumpy country lanes we have here in the UK. If your roads are smooth as they are in France...... you'd be better off running the RACE settings.

Tyre Pressures: Front 36 PSI Rear 36 PSI

FRONT Suspension Settings:

Spring Preload: 4 Lines showing (fourth line should just show above cap)

Compression Damping: 10 clicks out from fully in

Rebound Damping: 5 clicks out from fully in

REAR Suspension Settings:

Spring Preload: 6 threads showing on top side of the thread below the lock ring i.e. two full turns from standard. Mark one of the castellations on the adjuster ring with a felt tip and add two full turns more preload.

Compression Damping: 18 clicks out from fully in

Rebound Damping: 15 clicks out from fully in



RACETRACK SETTINGS: Good control and feedback for Trackdays and Club Racing using the standard suspension.

Tyre Pressures: Front 32 PSI Rear 32 PSI

FRONT Suspension Settings:

Spring Preload: 4 Lines showing (fourth line should just show above cap)

Compression Damping: 4 clicks out from fully in

Rebound Damping: 3 clicks out from fully in

REAR Suspension Settings:

Spring Preload: 6 threads showing on top side of the thread below the lock ring i.e. two full turns from standard. Mark one of the castellations on the adjuster ring with a felt tip and add two full turns more preload.

Compression Damping: 7 clicks out from fully in

Rebound Damping: 10 clicks out from fully in
--------------------------------------------------------------------------------
 
Last edited:

Vee-twn

Vagabond
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Ingen nu
Jamies är säkert jättebra men hans inställningar är inte tillämpbara på S:n.
Justerskruvarna är steglösa, åtminstonde på -97:an!!

Jag har utgått från de justeringar som visas i insruktionsboken och skruvat lite mer åt det hårdare hållet på gaffeln och jag är nöjd hittills...
Har testat på bana och det är OK, liite "gungig" bak efter en stund men inget allvarligt!!
Tjoffe skruva och testa, tids nog hittar du en inställning som du gillar!
 

PutteLiten

Twins have more fun
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Hemma
Hoj
TL1000R; Triumph Tiger; XR650R SM; XL1200X
TLRR skrev:
Hur var det på muller träffen då ??? vart ni många? Skulle vara kul och se lite tokiga bilder


Vi saknade 53 anmälda Twinnar... :rolleyes:
Men vår tält grupp bestod i alla fall enbart av Twinnar. 2 TLR, 2 Mille R och en gul 996 :)
Brumm bruum...


Kul?
Men, om vi säger så här. Jag och KaZ badade i solnedgång, och soluppgång. Utan sömn i mellan. Vi ersatte sömnen med en massa bira. Smakade mycket bättre... :D :bow

:rock

Jag har ett par bilder. Men det är en sådan där gammal analog kamera så jag måste fota upp rullen och sedan försöka hitta en färgscanner...

Benkar tog några foton med sin Digitalkamera. Få se om jag får några av dem. :)

KaZ, jag kan tänka mig dina fälgar mot att inte publicera vissa bilder. :D :D :D :lol :lol
 
Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top