Toppgjutning, mördarbakterier och hojrenoveringen som gudarna glömde.

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Gipset är fortfarande mjukt. Kewken också :huvet Måste ha blivit något fel när jag blandade till det... Trots att jag följde instruktionerna och blandade enligt angivet förhållande så verkar det som att det inte bränt ordentligt eller nåt... Blir till att ta ur pluggen och göra om, och vänta ytterligare fem dygn :huvet

Jäklar vad irriterande att gipset inte brunnit. Jag ger mig fan på att det var en spillkråka som du inte såg som gjorde en överflygning då du blandade gipset? Eller kan det varit en svart katt eller nåt annat helvete inblandat?

Skitgipsbränning på dig nu? Väntar med spänning på fortsättningen.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jäklar vad irriterande att gipset inte brunnit. Jag ger mig fan på att det var en spillkråka som du inte såg som gjorde en överflygning då du blandade gipset? Eller kan det varit en svart katt eller nåt annat helvete inblandat?

Skitgipsbränning på dig nu? Väntar med spänning på fortsättningen.
Alldeles säkert något dylikt sattyg... Får göra ett nytt försök och hoppas att det går bättre helt enkelt :) Tackar :tummenupp
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Men du har väl en helt fantastisk förmåga att skapa helt orimliga projekt!
Uppmuntras.
Som sagt, det här med att överkomplicera och överkonstruera lösningar på problem är en alldeles särskild skittalang jag besitter :hihi

Idag har jag rensat gjutflaskan från gipsrester, slipat rent och avfettat samt lagt på värmetålig färg. Jag gjuter ju alu vid strax under 700 grader vilket är ungefär färgen ska tåla, så jag hoppas att det ska hålla flaskan i fint skick åtminstone ett par gjutningar framöver. Nu ska den bakas i ugnen så färgen härdar ordentligt, sen blir det till att blanda nytt gips och hoppas på bättre resultat denna gång.20220929_172312.JPG

Egentligen hade jag helst tillverkat flaskan av rostfritt för att slippa krångla med skyddsfärg, men det hade jag inte tillräckligt med material till... Hoppas att detta ska funka. Risken med färg är ju att den inte håller för temperaturen, och utan så rostar flaskan medan gipset är i den... Pest eller kolera.

Edit: Hmm... Känns sådär detta. Börjar redan bubbla här och där i färgen... :va Kanske färgresterna från gasoltuben som inte lirar snällt med denna... Å andra sidan så är problemet som tydligast på ställen där det aldrig varit någon färg, så det kanske är gipsrester som spökar... Tyckte ändå att jag slipade och rengjorde väl, men man vet ju aldrig... Får väl se hur det blir när den härdat färdigt, det viktigaste är ju att ringens tätyta förblir slät och fin.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Hmm... Märkligt detta. På alla vertikala ytor har jag fått en jättefin finish, men på alla horisontella ytor har jag fått märkliga små prickar/bubblor... :va Kanske har blivit för tjockt med färg eller något, vad vet jag... Men ändå märkligt, jag har försökt spraya jämnt korsvis och har inte fått en enda färgrinning på sidorna, så det känns ju konstigt att det samlats såpass mycket färg att det orsakar problem på de platta ytorna...
20220930_001450.JPG

Rent generellt så gör det ju inte så mycket, men problemet är här:
20220930_001429.JPG
Alla dessa små kännbara förhöjningar kan ställa till det när jag ska suga vakuum, eftersom det är denna yta som ska täta mot hexagonen på kammaren... Beroende på hur pass bra packningen tätar såklart, är den mjuk nog kanske det inte gör något... Det blir väl till att prova och se helt enkelt...
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Hmm... Märkligt detta. På alla vertikala ytor har jag fått en jättefin finish, men på alla horisontella ytor har jag fått märkliga små prickar/bubblor... :va Kanske har blivit för tjockt med färg eller något, vad vet jag... Men ändå märkligt, jag har försökt spraya jämnt korsvis och har inte fått en enda färgrinning på sidorna, så det känns ju konstigt att det samlats såpass mycket färg att det orsakar problem på de platta ytorna...
View attachment 476961

Rent generellt så gör det ju inte så mycket, men problemet är här:
View attachment 476962
Alla dessa små kännbara förhöjningar kan ställa till det när jag ska suga vakuum, eftersom det är denna yta som ska täta mot hexagonen på kammaren... Beroende på hur pass bra packningen tätar såklart, är den mjuk nog kanske det inte gör något... Det blir väl till att prova och se helt enkelt...
Vattenslipa? Bara så att topparna försvinner??
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Vattenslipa? Bara så att topparna försvinner??
Absolut, men risken är ju att man råkar gå igenom så hade helst undvikit det... Men i värsta fall så får jag ju göra det såklart, eller rentav svarva om och lacka igen.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Absolut, men risken är ju att man råkar gå igenom så hade helst undvikit det... Men i värsta fall så får jag ju göra det såklart, eller rentav svarva om och lacka igen.
Varför inte slipa o lacka om? Svarva känns som överkurs, eller menar du sätta upp i svarven o slipa?
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Varför inte slipa o lacka om? Svarva känns som överkurs, eller menar du sätta upp i svarven o slipa?
Det jag tänkte var att om jag lyckas spänna upp den tillräckligt exakt i svarven så kanske jag skulle kunna svarva ner lagret med prickarna bara... Men vet inte om det är görbart. Jag får se hur jag gör. Med tanke på hur det luktade i hela huset när den bakades i ugnen så vill jag helst inte lacka om... :gnissla
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Då gör vi ett nytt försök...
20220930_192223.JPG20220930_192226.JPG20220930_193813.JPG

Nu har jag mätt och blandat gipset väldigt noga, hittade en lapp med instruktioner i lådan som sa samma sak som instruktionerna på gipset men med ett handskrivet tillägg: "låt gipset vila 1 min i vattnet innan omrörning i 2 min". Kändes som att den detaljen kunde vara viktig om de nu brytt sig om att skicka med en handskriven instruktion specifikt om detta, men jag tyckte inte att det gjorde någon som helst skillnad i hur gipset kändes att blanda till... Men jag har följt instruktionerna, både avseende tillvägagångssätt och blandförhållande (tog till och med tiden för att se till att jag verkligen lät gipset vila precis en minut innan jag rörde om i precis två), så det är väl bara att hoppas på det bästa.

Nu får vi vänta och se om det stelnar den här gången. Jag tycker dock att det är väldigt vattnigt, och gipset stannar liksom inte uppblandat i vattnet utan sjunker till botten... :va En kort stund efter att man blandat till och hällt det i formen kan man se att det blivit ett skikt klart vatten överst och att gipset sjunkit ner och lagt sig under:

20220930_195215.JPG

Ingen aning om detta är rätt eller fel... Det gjorde likadant förra gången, så det känns ju inte jättehoppfullt... Funkar det inte denna gång så får jag väl reklamera skiten eller nåt.
 
Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Måttenheter? Metrisk, US eller Brittisk - så inte volymerna blivit fel.......
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Måttenheter? Metrisk, US eller Brittisk - så inte volymerna blivit fel.......
På den franska instruktionen på paketet står det 1vol vatten per 1 vol gips, och den svenska översättningen säger en del vatten till en del gips. Jag tolkar det som att det måste innebära ett volymmässigt 1/1-förhållande, och så har jag blandat.

Edit: Gipset känns som att det börjat stelna så smått redan, men vi får se... För säkerhets skull har jag beställt en annan sorts gips, lite dyrare men förhoppningsvis bättre. Blir inte detta bra så testar vi med nytt gips istället.
 
Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Såhär i väntans tider (gipshelvete) så får man roa sig med annat...

Idag har jag monterat en PID temperaturkontroll på tjejens keramikugn. hon har tidigare haft den till att bränna målad keramik och glasyr, men den har inte haft någon temperaturkontroll utan har bara pluggats in i väggen och gått på maxeffekt ett par timmar. Jag föreslog, lite försynt och självklart helt utan egna motiv, att jag kanske kunde hjälpa henne att ordna en temperaturstyrning för lite mer exakt kontroll, och det tyckte hon var en lysande idé.

Så, nu har jag en elektrisk smältugn istället för att behöva förlita mig på min gasoleldade variant. Fördelen är just den exakta temperaturstyrningen, gasol är fan så mycket snabbare men inte helt lätt att kontrollera tempen och gjuter man alu för varmt så blir det inte bra... Om jag istället lånar tjejens uppgraderade ugn kan jag försäkra mig om att alltid gjuta vid optimal temp :)

Ett hål borrades i ugnens bakre vägg och en temperatursensor monterades:
20221001_225532.JPG

Styrenheten inkopplad och inkapslad, inte snyggt men funkar.
20221001_232500.JPG

Nu testar vi!
20221001_233532.JPG

Som sagt, en stor fördel med gasol är att det tar ingen tid alls att värma upp. Här har ugnen jobbat i en timme och är ändå inte uppe i mer än nätt och jämnt nödvändig temp:
20221002_005514.JPG
20221002_012146.JPG


I enlighet med gamla forumtraditioner så finns det såklart bara en form att provgjuta:
20221002_010338.JPG20221002_012234.JPG20221002_012740.JPG

Funkar :tummenupp Och denna är iallafall inte mjuk :gnissla :hihi
 
Last edited:

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Jävlar s vad jobb du gör istället för att bara göra ett nytt förbränningsrum löst i svarven o sedan montera i den topp du har med 2/100 dels presspassning.

Det är ju ingen direkt samlar moppe med astronomisk värde som du skall trimma skiten ur.

Men ändå imponerade envis är du.
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Jävlar s vad jobb du gör istället för att bara göra ett nytt förbränningsrum löst i svarven o sedan montera i den topp du har med 2/100 dels presspassning.

Det är ju ingen direkt samlar moppe med astronomisk värde som du skall trimma skiten ur.

Men ändå imponerade envis är du.
Nej, men att försöka gjuta en topp blev ju hela grejen. Skitsamma hur resultatet blir egentligen, det är inte målet utan resan som är poängen :) Hade jag bara varit ute efter att öka effekten så hade det såklart varit mycket enklare att göra som du säger. Men även om det inte är en oersättligt eller ens vansinnigt dyr pryl så gillar jag att behålla saker original. Om inte annat för att det kan bli besvärligt om jag råkar ha sönder originaltoppen och sen inte kan få tag i en ersättare, då blir det ju lite besvärligt... :gnissla

Den pipan var fan inte dålig :kär :kär :kär Vad är den till och vad kostar sig?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Tror inte du sabbar toppen du är för händig för att hitta på något som inte går att fixa.

Den är till en speciell cylinder från metrakit prorace 3 o den cyl o denna pipa tror jag att dom gjorde 200 av för några år sedan typ pure handmade, cylindrar a blev justerade efter någon mall förhand innan nikasilning så dom är hand portade från fabrik,
och som grädde på moset tillverkade dom då en ren titan/kolfiber pipa/ljuddämpare till detta kittet.

En standard prorace 3 cylinder ligger på 4k och en standard prorace 3 pipa i plåt på ungefär samma.

Så något lite lite mera kanske det kostade??????

Men det står en nybyggd am6 som med bästa bitar som finns till motor/växellåda/koppling utan cyl ligger på 20k så någonstans totalt runt 33-35 k för en 69cc moppe motor???
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Tror inte du sabbar toppen du är för händig för att hitta på något som inte går att fixa.

Den är till en speciell cylinder från metrakit prorace 3 o den cyl o denna pipa tror jag att dom gjorde 200 av för några år sedan typ pure handmade, cylindrar a blev justerade efter någon mall förhand innan nikasilning så dom är hand portade från fabrik,
och som grädde på moset tillverkade dom då en ren titan/kolfiber pipa/ljuddämpare till detta kittet.

En standard prorace 3 cylinder ligger på 4k och en standard prorace 3 pipa i plåt på ungefär samma.

Så något lite lite mera kanske det kostade??????

Men det står en nybyggd am6 som med bästa bitar som finns till motor/växellåda/koppling utan cyl ligger på 20k så någonstans totalt runt 33-35 k för en 69cc moppe motor???
Man ska aldrig säga aldrig, det är otroligt vad den gode Murphy kan vara påhittig... Bara för att man tänkte lite fel eller tabbade sig på annat sätt... :gnissla

Åh fy fan, seriöst moppetrim må jag säga. Ändå jävligt coolt att det görs dylika prylar till moppemotorer :yoparty

"Något lite", jag tror dig... :hihi :skrattaåt Kör du nån småkubiksracing med grejerna eller vad har du en sån maskin till?
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Man ska aldrig säga aldrig, det är otroligt vad den gode Murphy kan vara påhittig... Bara för att man tänkte lite fel eller tabbade sig på annat sätt... :gnissla

Åh fy fan, seriöst moppetrim må jag säga. Ändå jävligt coolt att det görs dylika prylar till moppemotorer :yoparty

"Något lite", jag tror dig... :hihi :skrattaåt Kör du nån småkubiksracing med grejerna eller vad har du en sån maskin till?
Mjo det där eländiga moppe dragracing där mopparna kan kosta 100k??
 

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Ort
Sydöst
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Mjo det där eländiga moppe dragracing där mopparna kan kosta 100k??
Coolt! :tummenupp Det är något speciellt med att försöka få små motorer att gå så bra som möjligt. Mitt senaste dylika projekt var en monarped som jag ville testa och se hurpass bra jag kunde vedbodtrimma. Fick den att gå rätt ok med en puch 60cc cylinder, planad originaltopp, bing 15 och hembyggd expansionskammare, från att orka sisådär 20-25 i uppförsbackar så gjorde den 65 på mätaren oavsett lutning med originaldrev :banana
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top