Träningstråden

Lou siffer

officiellt lammkött
Gick med
18 Jun 2005
Hoj
en kvadad en nedkappad och en trasig
Fråga nån som har tränningsprogram anpasat för am. fotboll för en riktig nybörjare? skiter i allt utom att bli större fort. Har generna för att bli biffig och ämnes omsättningen men nån som har ett bra trännings program? Ända jag har nu är 3*3 med max i bänk först å sist varje trännings dag samt 10*3 armhävningar varje dag.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
tips på bra övningar för "inre"-bröst? Tycker att jag börjar få bra form och massa på ytterkanten men i mitten saknas den där klara distinktionen som är så snyggt... Eller har jag bara dåliga gener? :va

Om du tex. kör i cablecrossmaskinen och korsar händerna när armarna nästan är sträckta så så kommer du åt innerdelen ganska så bra.

Om du utför övningen korrekt så kommer du också att känna att innre delen av bröstmuskulaturen arbetar.

Last edited:

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Om du utför övningen korrekt så kommer du också att känna att innre delen av bröstmuskulaturen arbetar.

Och detta skulle alltså innebära bättre tillväxt på innre delen av bröstet? :bs Du kan inte prickskjuta en del utav en muskel utan bara hela eller inte alls.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Och detta skulle alltså innebära bättre tillväxt på innre delen av bröstet? :bs Du kan inte prickskjuta en del utav en muskel utan bara hela eller inte alls.

Jag har inte skrivit att det går att prickskjuta en viss position av en muskel för det går självklart inte.

Det man kan göra är att justera utförandet av en övning och på så sätt fokusera mer eller mindre på olika delar av en muskel.

Att enbart träna inre delen av bröst går inte men det går att anpassa utförandet så att en viss del av en muskel får arbete mer eller mindre.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Jag har inte skrivit att det går att prickskjuta en viss position av en muskel för det går självklart inte.

Det man kan göra är att justera utförandet av en övning och på så sätt fokusera mer eller mindre på olika delar av en muskel.

Att enbart träna inre delen av bröst går inte men det går att anpassa utförandet så att en viss del av en muskel får arbete mer eller mindre.

Ja okej det har du rätt i, men det kommer inte lösa Mini-knuttens problem.

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Det går inte att träna nån "inre" muskel i bröstet då det inte existerar, fibrerna går längst bröstet och inte upp/ner därför kan du enbart träna upp övre och nedre specifikt (om det även kommer ta något på t.ex nedre om du kör sne bänk o.s.v). Likadant kan man inte ändra utförandet på en muskel och öka "peaken" på biceps o.s.v antingen har man peakiga biceps eller inte och det är således omöjligt ätt andra på, mer än att göra muskeln i fråga störra och hårdare.

prulle: Hur vet du att du har gener och ämnesomsättning till att bygga? Vad för gener ska man ha? Hur mycke ska man ha vuxit för att gener ska spela någon roll? Om du t.ex har aslätt att bygga en viss muskel (som alla har) så är det genetiskt, inte att du kommer bli ett vandrande djur på nåt år för det kan du inte bli oavsett gener. Och vilken ämnesomsättning man har är helt ointressant, man anpassar kosten till vad man behöver.

Last edited:

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Det går inte att träna nån "inre" muskel i bröstet då det inte existerar, fibrerna går längst bröstet och inte upp/ner därför kan du enbart träna upp övre och nedre specifikt (om det även kommer ta något på t.ex nedre om du kör sne bänk o.s.v). Likadant kan man inte ändra utförandet på en muskel och öka "peaken" på biceps o.s.v antingen har man peakiga biceps eller inte och det är således omöjligt ätt andra på, mer än att göra muskeln i fråga störra och hårdare.

prulle: Hur vet du att du har gener och ämnesomsättning till att bygga? Vad för gener ska man ha? Hur mycke ska man ha vuxit för att gener ska spela någon roll? Om du t.ex har aslätt att bygga en viss muskel (som alla har) så är det genetiskt, inte att du kommer bli ett vandrande djur på nåt år för det kan du inte bli oavsett gener. Och vilken ämnesomsättning man har är helt ointressant, man anpassar kosten till vad man behöver.
Håller både med dig o samtidigt inte.Mina biceps är väldigt långa o går ända ner i armvecket.Såg ut som en sportsocka fylld med gröt ungefär.Men med en annan byggares hjälp fick jag ett gäng övningar som gick ut på att inte aktivera snutten ner emot fästet lika mycket(typ cheata),o därigenom fick jag till slut fram den VISUELLA effekten jag önskade,nämligen en bättre peak.Detta träningsförfarande var dock något vi bara körde under korta perioder o under deffen då det inte är speciellt nyttigt för fästena.Var riktigt svårt att träna med fullt sträck igen efter ett tag o jag fick ofta en lätt inflammation då.Sen den här diskutionen om gener måste jag missuppfatta på nåt vis.För visst är det väl hos oss människor precis som hos djuren att man har olika genetiska förutsättningar för tillväxt??E väl d som genmanipulerade djur blir utsatta för? tänkte på belgian blue t,ex.Om alla män i en släkt har varit storväxta så är det väl mest troligt att nästa son oxå blir det p,g,a genetiska förutsättningar?Eller handlade eran diskution om att man skulle ha genetiska förutsättningar för att utveckla en specifik muskelgrupp bara?

mvh//jacke

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Måste bara få delge min lycka och berätta att jag idag lyckades pressa upp 128 kg i bänkpress :1pajas

Håller både med dig o samtidigt inte.mvh//jacke

Det var inte bara en såkallad muskelknut du lyckades åstadkomma då? Blir ju gärna sånna om man kör med tung belastning i en för kort rörelsebana.

Ang gener så tror jag du har rätt. Vi får vänta och höra med de som vet :)

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Måste bara få delge min lycka och berätta att jag idag lyckades pressa upp 128 kg i bänkpress :1pajas
Grattis.....Hur många ggr??:D

Och nej,det var ingen muskelknut,utan tvärtom ett försök att "avaktivera" en del av muskeln.Svårt att förklara på nåt bättre sätt.Blev ju inga dramatiska skillnader,men jag upplevde det som att jag för en gångs skull fick bättre peak.

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
För er som är intresserade så sänds tydligen ett specialprogram med Magnus Samuelsson kl 17:05 på TV 6.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...