Träningstråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag hann läsa hit innan jag visste att du var målgruppen för min fråga:

Jag har med mig 2,5 liters saft flaska med vatten.

Svara nu ärligt, har du någon gång i din styrketränarkarriär tränat i en avklippt collegetröja eller t-shirt, (s.k. "trucktröja")?

Sedan jag började hänga i gym 1995 så tror jag att jag sett det mesta, har hängt på ideella gym, Friskis, stort företagsgym och Sats. Överallt finns effektsökarna, där jag är nu finns bl.a. en brud med karlakarlsröst, bandana och superstark. :rofl
Killen som kör rygg med rep i en cable-x är ofantligt löjlig också, våga vägra konventionell träning liksom. Jag föll för tricket dock och testade en gång, vilken otroligt värdelös övning. :lol

Jag kan så klart inte låta bli att titta på dessa individer, och då blir det lite som när man tittar på någon som brassar helvet på växel 1 och 2 i tätbebyggt med bil eller mc: man tittar med avsky/förakt samtidigt som gärningsmannen missuppfattar och tror det är beundran.

Starstriker

Som man googlar får man svar
Gick med
27 Apr 2003
Hoj
BMW 1200GSA, 3x BMW C1 200
Jag kan så klart inte låta bli att titta på dessa individer, och då blir det lite som när man tittar på någon som brassar helvet på växel 1 och 2 i tätbebyggt med bil eller mc: man tittar med avsky/förakt samtidigt som gärningsmannen missuppfattar och tror det är beundran.

Ungefär som när man skrattar åt sin chef?

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
ta en titt här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=57621&highlight=handleder+b%E4nkpress

Anser du det vara rätt eller fel? Anser du det vara rakt eller bakåtböjt?

Bilderna som visas är dessa:
Nja,nu var det ju så att det var ni som hävdade att rakt grepp var fel,eftersom nån "dåre" skrev att det var bra i nån artikel,o då reagerade jag emot det då jag själv o tydligen andra tycker att skaderisk m,m är större med öppet grepp.Själv hävdar jag att det inte finns nåt rätt eller fel inom styrkesporten,finns lika många stilar både vad det gäller kost o träning som utövare nästan.Så det som inte funkar för en kan funka jättebra för andra.Enligt MIG så är nåt annat grepp än det till höger otänkbart.

O vad det gäller allt snack om larviga snubbar som har vissa tröjor o vattendunkar m,m så kan jag bara säga,vilka är det som brukar ha det? Jo dom som det uppenbarligen hänt nåt kroppsmässigt med=dom största o starkaste.Är man tränande på elitnivå ska man inte jämföra det med en motionär,tycker det händer allt som oftast i tråden faktiskt.Ingen garvar åt en simmare som helrakar kroppen längre t,ex.Det gjorde man så sent som på 80-talet,nu vet folk bättre.Visst ser man udda exemplar av självutnämnda biffar som skriker som tjurar o har kreatinburken med sig in på gymet,men själv tycker jag bara dessa kufar är ett roligt inslag som inte på något sätt ska förknippas med dom seriöst tränande.För att bli en vinnare på scen i tungvikten t,ex så måste man nån gång under vägen tåla att både bli uttittad o beskrattad,det hör till,för en motionär kan ALDRIG begripa hur seriöst man måste satsa.ALL or NOTHING,finns inga utrymmen för errors. mvh//jacke

Mini

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2004
Hoj
650
oj oj oj, kom nyss tebax från extramönstringen till stridsbåtförare och lyckades på något vis hamna bland de 33% av sökande som klarar den. Inryck sker i mitten av juli i år så nu jävlar måste jag byta fokus på min träning :huvet Tänker satsa på åtminstående två löppass i veckan på runt 5km styck för att sen öka, och sen komplettera detta med minst ett, kanske två, vattenfyspass (bland det jobbigaste jag gjort), samt ett eller två lättare styrkelyftspass.

Så, nu till frågorna...

- Ska jag fortsätta knappra i mig tonvis med protein eller ska jag börja köra mer kolhydrater? :va
- Vilka strykeövningar rekomenderar ni som genomfört lumpen (flottister gör sig icke besvär :tungan), förutom de sjävklara basic övningarna med egen kroppsvikt?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Visst ser man udda exemplar av självutnämnda biffar som skriker som tjurar o har kreatinburken med sig in på gymet,men själv tycker jag bara dessa kufar är ett roligt inslag som inte på något sätt ska förknippas med dom seriöst tränande.mvh//jacke

Jag skrev med glimten i ögat om ett lustigt fenomen, hoppas ni biffar inte tar illa upp och plågar mig med bandanalooken ännu mer nu. ;)
Jag ser folk som dricker bulk i duschen, jag tror inte det är nödvändigt. Det kan bara inte vara det.

Men men, vad säger du om övningarna då? Vad sägs om stående repdrag till bröst i cable-x maskin? Rätt stinking dåligt va?

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Nja,nu var det ju så att det var ni som hävdade att rakt grepp var fel,eftersom nån "dåre" skrev att det var bra i nån artikel,o då reagerade jag emot det då jag själv o tydligen andra tycker att skaderisk m,m är större med öppet grepp.Själv hävdar jag att det inte finns nåt rätt eller fel inom styrkesporten,finns lika många stilar både vad det gäller kost o träning som utövare nästan.Så det som inte funkar för en kan funka jättebra för andra.Enligt MIG så är nåt annat grepp än det till höger otänkbart.

Ja, jag hävdar fortfarande att rakt grepp (enl. min defenition) är fel. Samt att greppet till höger är det bästa, vilket jag ser som bakåtböjt (dorsalflexerat) och inget annat. I övrigt håller jag med dig till fullo. :)

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Jag ser folk som dricker bulk i duschen, jag tror inte det är nödvändigt. Det kan bara inte vara det.

Antar att du menar "recoverydrink" protein, gainer el. liknande. Du vet väl att näringsfönstret är som mest öppet direkt efter träningen? Klart man måste passa på att vara optimal när tillfälle ges förfan...

Eller så är det för att spara tid... Så man hinner hem för att äta ordentlig mat innan det är för sent.

ktmjacke

FÅR FONTÄNORGASM
Gick med
2 Aug 2003
Hoj
KTM LC4-01,GSX1100R-93,ninja zx9r-02 streetfighter.
Ja, jag hävdar fortfarande att rakt grepp (enl. min defenition) är fel. Samt att greppet till höger är det bästa, vilket jag ser som bakåtböjt (dorsalflexerat) och inget annat. I övrigt håller jag med dig till fullo. :)
If it works for you......fine.Nog tjafsat om det nu.Lets smoke some peacepipe and get groooooovy.:tungan

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
rasta2bigsmoke0gf.gif

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du vet väl att näringsfönstret är som mest öppet direkt efter träningen? [/COLOR]

Ja det vet jag, och jag kan också ta en Gainomax vid mitt skåp men det är inte sådant jag syftar på.

Jag kan bara utgå ifrån att även du är en skrikare, stönare, trucktröjebärare och myskotränare. :D

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Nu ska jag försöka svara på inlägget efter nattens jobb innan läggdags.

Markus: Nej det gör jag inte, jag gör det jag skrev att jag gör. Om du skulle skrattat för jag har med mig 2,5 liter vatten in på mitt pass kan jag utmana dig att följa med på ett dropsets pass i ben med massa böj eller mark pass också där dropset, sist tog jag med en "otränad" förra veckan, han kom 4 övningar in sen spydde han och jag körde glatt på 5 övningar och 15 set till efter detta. Men det är inte befogat att kroppen behöver vätska då? Inte flinar jag åt dig när du maxar en vikt som jag kan trippla och fortfarande är det en högreps vikt, nej jag tycker bara det är bra att det finns folk som kör för vad dom klarar och försöker förbättra sig.

Klaga på dom som bara ockuperar vikter, snackar under passet eller ha med sig mobil. För det är sjukt fel.

(om jag lät arg är det för nattens jobb varit drygt)

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Någon som har bra koll på protein? Tänkte google mig fram till skillnaden mellan vassle isolat och koncentrat (samt olika filtreringsmetoder) och det fanns väldigt många olika åsikter, hemsidor, artiklar... men lite fakta!

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Någon som har bra koll på protein? Tänkte google mig fram till skillnaden mellan vassle isolat och koncentrat (samt olika filtreringsmetoder) och det fanns väldigt många olika åsikter, hemsidor, artiklar... men lite fakta!
Den största skillnaden är priset.

-edit-
Eftersom du gärna ville veta skillnaden så.
Vid framställning av vassle pulver så tar man vassle från ostproduktionen, kör det genom en ultrafiltreringsanläggning så man koncentrerar upp proteinhalten, efter att man gjort det så kör man sitt koncentrat i ett spraytorn. Sen vips har man ett pulver med en proteinhalt på ca 65%.

Vill man ha högre koncentration av protein kör man det bara ett par gånger till genom sitt filter så får man bort mer laktos och fett och så har man vad man kallar ett isolat.

När man kommer till hydrolysat så är proteinet uppdelat med hjälp av vatten och/eller syra/enzymer till lite kortare proteinkedjor.

Last edited:

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Den största skillnaden är priset

Precis, där har inte presenterats några trovärdiga bevis för att kroppen föredrar någon form eller att någon form skulle ge förbättrad verkan. Dock sägs det att några blir risigare i kistan av vissa former så testa dig fram.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Precis, där har inte presenterats några trovärdiga bevis för att kroppen föredrar någon form eller att någon form skulle ge förbättrad verkan. Dock sägs det att några blir risigare i kistan av vissa former så testa dig fram.
Ja en del är ju känsligare mot laktos än andra så då kanske man får testa med ett pulver som har lägre laktoshalt, typ isolat/hydrolysat.

Men det är inga skillnader i övrigt på "effekten"

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Hur fungerar ett sådant? Ultrafiltrering är jag insatt i, men ett sk spraytorn:va Är det ett reningssteg?

Lite OT kanske, men jag blev nyfiken:)
Man har ett torn som man blåser in 200 grader varm luft i, uppe i toppen sitter det ett roterande hjul som slungar ut ditt koncentrat som ganska omgående torkar och faller till botten av ditt torn. Där det sedan transporteras vidare till en eftertork om det är ett 2-stegssystem. Annars finns det system där man kan packa det direkt också. Det beror lite på vilka egenskaper man vill ha på sitt pulver, men det vanligaste är nog 2-stegssytem där pulver går vidare till ett band som det blåser varmluft över och där det sista vattnet dunstar bort.

Det enda som sker i ditt spraytorn är att man bli av med vattnet.

...samt smaken :gnissla

En gång köpte jag ett tüskt protein.... det hade ungefär samma konsistens och smak som kloakslem.
Nu har jag till skillnad från dig aldrig ätit kloakslem, men ok :D

Last edited:
Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...