Träningstråden

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Jag har en fråga om kosttillskott, vore fint om det är nån här som har lite koll som kan hjälpa mig?
Jag tränar på gym tre ggr i veckan och tar en proteindrink efter varje träning. Nu har jag sett att det är många som tar dessa drinkar flera gånger under dagen, jag hade i min enfaldhet fått för mig att det gjorde mest "nytta" precis efter träningen?

Om det är så att det är bättre att ta "drinken" flera gånger under dagen hur ofta ska man ta den och när?

Vore fint med lite synpunkter ..

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
Jag har en fråga om kosttillskott, vore fint om det är nån här som har lite koll som kan hjälpa mig?
Jag tränar på gym tre ggr i veckan och tar en proteindrink efter varje träning. Nu har jag sett att det är många som tar dessa drinkar flera gånger under dagen, jag hade i min enfaldhet fått för mig att det gjorde mest "nytta" precis efter träningen?

Om det är så att det är bättre att ta "drinken" flera gånger under dagen hur ofta ska man ta den och när?

de gör mest nytta efter träningen, fast de kan fungera som en energikick före också. men en normal person behöver INTE trycka i sig några liter av detta under en dag då man normalt får i sig tillräckligt med protein ändå

Henken

Guest
Jo, men så kan jag oxå känna....att man lixom "tränar bort" det där lilla sista.

Fast det är klart....är man lite småhostig eller så kanske man inte börjar med en löprunda det första man gör. :tungan

/M

Nä, just löpningen brukar jag också undvika. Har lyckats undvika den i 1 år nu. :banana

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
de gör mest nytta efter träningen, fast de kan fungera som en energikick före också. men en normal person behöver INTE trycka i sig några liter av detta under en dag då man normalt får i sig tillräckligt med protein ändå

Protein direkt innan/ i början av passet tillsammans med kolhyrater kan ha större effekt än en proteindrink direkt efter. Allt beror på näringstimning och hur bra man sköter den.

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Protein direkt innan/ i början av passet tillsammans med kolhyrater kan ha större effekt än en proteindrink direkt efter. Allt beror på näringstimning och hur bra man sköter den.

ah okej :) jag har alltid hört att det är kolhydrater innan och protein efter som gäller :)

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada

Läste detta hos gymgrossisten

"Dosering:
Häll i en och en halv skopa med pulver i ett glas eller shaker. Tillsätt 2-3 dl vatten eller mjölk. Minimjölk rekommenderas. Blanda. Whey-80 bör tas omedelbart efter träning. För maximal resultat ta tre portiner av Whey 80 ® och en portion av Kreatin dagligen. Resultat kommer att förbättras med konsekvent användande."

Men det är väl som det mesta i "gym världen", det finns lika många åsikter som utövare :gnissla

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Det beror ju också på hur man har ätit under dagen.
Tränar man innan frukost bör man få i sig någon form av protein/EAA innan passet, en drink kan passa bra här.

Har man ätit en stabil lunch/middag 2 timmar innan träningen så har man redan aminosyror i blodet och kan ta sin drink efter träningen istället.

Studier har visat att när det gäller vassle så är det inga större skillnader på att ta drinken innan eller efter träning. Den stora skillnaden får man bara med hjälp av fria EAA.

Stimulation of net muscle protein synthesis by whey protein ingestion before and after exercise.

zike

REAL MEN WEAR PINK
Gick med
16 Apr 2003
Hoj
Rätta

Först och främst, vad är ditt mål med din träning?
Hur många gånger om dagen äter du?
Försök att inte låta det gå längre än 3 timmar mellan varje måltid. Har du inte tillgång till mat, så låt måltiden bestå av en proteindrink istället.

Danne S

Sporthojsnörd
Gick med
26 Mar 2005
Hoj
Nada
Försök att inte låta det gå längre än 3 timmar mellan varje måltid. Har du inte tillgång till mat, så låt måltiden bestå av en proteindrink istället.

Mitt mål är att fettförbränna och sen "bygga" så protein drinkar borde vara det för mig. Tack för tipset! Får ta och ta drinken lite oftare då.

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Det finns ingen anledning till att äta så ofta om man inte vill. Det är ingen skillnad på att äta 3 eller 6 gånger om dagen.

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Jo det är det. Varför orkar jag inte gå in på men det är stor skillnad. Näringstiming är asviktigt.

Nya studier visar att antalet mål inte spelar någon som helst roll, men dem vägrar även jag tro på.

En fråga apropå det: Ökar ämnesomsättningen med fler mål mat om dagen, vid samma innehåll/mängd osv?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
hsb: Ja. Det är också ett av skälen till inlägget ovan.
Tänk dig själv, om du tränar på kvällen. Äter ditt totala dagsintag under dagen och inget efter träning, vad händer då? Det är bara så självklart att det är så sjukt viktigt med kosten och att få kosten att klicka att jag inte orkar gå in djupt på det.

Nej efter ett ordentligt armpass (följt av noga koll på kosten) är det nu dags för en trevlig natt på jobbet, med ännu mer mat iaf :)

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
hsb: Ja. Det är också ett av skälen till inlägget ovan.
Tänk dig själv, om du tränar på kvällen. Äter ditt totala dagsintag under dagen och inget efter träning, vad händer då? Det är bara så självklart att det är så sjukt viktigt med kosten och att få kosten att klicka att jag inte orkar gå in djupt på det.

Nej efter ett ordentligt armpass (följt av noga koll på kosten) är det nu dags för en trevlig natt på jobbet, med ännu mer mat iaf :)
Nu menade jag dom normala måltiderna på dagen och inte näringtimingen runt tärningspassen. Självklart ska man inte gå och träna på kvällen för att sen gå och lägga sig utan att få i sig något.

Forskning pågår:
http://www.nih.no/templates/projects____844.aspx
Inga resultat är publicerade än, men det verkar peka på att ett upplägg med 3 mål ger faktiskt bättre ökningar. Kanske att stora tillflöden av protein och energi agerar mer anabolt.

Hsb-Chrille skrev:
En fråga apropå det: Ökar ämnesomsättningen med fler mål mat om dagen, vid samma innehåll/mängd osv?
Nej, den termogena effekten är relaterad till mängden energi man äter. Färre men stora mål=få men stora termogena effekter, fler men små mål=fler men mindre termogena effekter.

-edit-
Det där med att äta var tredje timma är en gammal byggarskröna som förmodligen bygger på att 30 gram vassle bara håller proteinbalansen positiv i 3 timmar. Men det är ju en ren vassle drink.
En normal balanserad måltid tar till att börja med ett antal timmar innan den lämnar magsäcken, därmed kommer det att tillföras aminosyror till blodet under en längre tid. Ett intag på t ex 30 gram rent kasein håller proteinbalansen positiv i 7 timmar.

Last edited:

burner

Ny medlem
Gick med
29 Feb 2004
Hoj
Letar GSXR 1000/750
Kan bara konstatera att den polaren måste va väldigt korkad om han vill "testa" nåt som är så mycket emot hans egen instinkt om vad som är rätt o fel att han t,o,m tappar stången.Tydligen menar ni inte RAKA handleder på samma sätt som dom av oss som varit uppe på riktigt tunga vikter,för då skulle ni fatta vad som händer med eran bakåtböjda metod.Då kan man verkligen snacka om risk att stången rullar av när det blir fingrarna som ska ta hela belastningen.Mina handleder e aldrig "raka" i nån vinkel.

Jag satt precis och åt lite framför TV'n och tittade när tex. M.Samuelson pumpade på över 200kg i bänkpress.

Han körde inte med raka handleder utan det naturliga greppet när handlederna vinklas bakåt.

Jag tror du har missuppfattat vad som är en rak handled och en bakåtlutad handled. Självklart så menas inte bakåtvinklade handleder att stången ligger mitt i handflatan.

Med en rak handled så kommer aldrig stången i centrumlinjen för underarmen, det är fysiskt omöjligt om du inte har en deformerad hand. Med rak handled så kommer trycket från stången att hamna utanför handen och leder lätt till att man tappar stången.

Last edited:

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Ett intag på t ex 30 gram rent kasein håller proteinbalansen positiv i 7 timmar.

Det låter ju bra. Lite keso till kvällsmaten är skiten mao!

------------------------------
Fråga 1: Innehåller fil/yoghurt mest vassle eller kasein?

Fråga 2: Finns det någon gräns för hur mycket fett kroppen kan ta upp vid ett och samma tillfälle och var går den isf? Tänkte att kroppens system för fettupptagning/inlagring kanske kan bli mättat :D

Mao kan man äta en ask alladin utöver en chipspåse och gå upp lika mycket?
Blir man fetare av att fem bigmac & co efter en utekväll istället för en?

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Det låter ju bra. Lite keso till kvällsmaten är skiten mao!

------------------------------
Fråga 1: Innehåller fil/yoghurt mest vassle eller kasein?

Fråga 2: Finns det någon gräns för hur mycket fett kroppen kan ta upp vid ett och samma tillfälle och var går den isf? Tänkte att kroppens system för fettupptagning/inlagring kanske kan bli mättat :D

det som märks är iaf att toabesök inte blir roliga om man äter för mycket fett :tummenupp

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.

Kroppen är fruktansvärt duktig på att ta upp all näring ur maten men givetvis finns där en övre gräns. I fallet BigMAc tror jag dock begränsningar i max fettupptag snarare beror på att bulkigheten i maten tvingar kroppen att föra maten vidare genom tarmsystemet med en högre hastighet och därmed minskas upptaget.
Sätter du dig och börjar äta ett kilo margarin kommer kroppen att ta upp den absoluta merparten av fettet (du lär dessutom känna dig jävligt smord inombords).
Jättechocker med fett har dessutom negativ inverkan på dina kära kranskärl i hjärtat då fetthalten i blodet kommer att peaka under relativt lång tid då fettinlagringen inte är lika snabb som upptaget vilket ger utrymme för att klegga igen blodkärlen.....

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Hoj
.
Jo, tar man 10X upp till 100X den rekommenderade dosen så är det nog inget vidare bra för kroppen.

Använder man tillskottet enligt föreskrifter så borde det inte vara några problem eller ?

En sak man skall tänka på när det gäller i princip alla former av kostillskott så är det att när fabrikanten får det godkänt så måste de bara bevisa att intaget inte är giftigt, inte att prepparatet har någon positiv effekt och framförallt inte om det på sikt har någon negativ effekt...
Jag som läkarstudent blir mörkrädd när jag ser vad som säljs, hälften är totalt verkningslöst och 40% är potentiellt farligt...

När man äter något enl instruktionerna kan man bara vara säker på att det inte är akut toxiskt, några långtidseffekter är sällan utredda.

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...