Träningstråden

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
En fråga till er som vet: Under en deff, ska man gå ut hårt, med ett högt kaloriunderskott och sedan minsta underskottet eftersom kroppsvikten sjunker, ska man hålla sig på samma underskott hela tiden, eller ska man öka underskottet ända tills deffen är över?

Syftet är (självfallet) att göra sig av med så mycket fett på så kort tid som möjligt och samtidigt behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

hulkenstrong

Ny medlem
Gick med
1 Feb 2005
Hoj
Suzuki DRZ400S
Ni som är verkar ha en gedigen kunskap inom träning kanske kan ge en bedöming på denna nyfikna fråga.

Tränar i dagsläget:

Mån: kondition löpning/cykling 45min + mage/rygg 15min
Tis: Hantlar diverse övningar + armhävningar
Ons: kondition löpning/cykling 45min + mage/rygg 15min
Tors: Hantlar diverse övningar + armhävningar
Fredag: vila
Lördag: Hantlar diverse övningar + armhävningar (på morgonen)
Sön: Hantlar diverse övningar + armhävningar (på kvällen)

Skulle behöva minska ner på träningstillfällena pga andra hobbys. Hur mycket är det troligt man tappar av att köra tex

Sön: Kondition 1H 20 min rygg/mage (morgon)
Hantlar/armhävningar mm 1h-1,5h (kväll)

Ons: Hantlar/armhävningar mm 1h-1,5h

Fredag: Kondition 1H 20 min rygg/mage.

Är inte ute efter super byggning mer hålla en lite över snittet styrka/kondition och att hålla fettet i schakt. Kommer man känna se stor skillnad troligen eller kankse bibehålla ungefär samma?

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Det bästa är nog att gå ut hårt och sedan minska.

Jag räknar inga kalorier eller så, men det borde väl vara lagomt att fortsätta äta ungefär lika mycket hela tiden, eftersom ämnesomsättningen sjunker med vikten och även för att jag äter mindre än vanligt?
Tappade 2kg under förra veckan, första deffveckan alltså. Styrkan är kvar och repsantal i alla kroppsviktsövningar har ökat.

Måste säga att det peppar mig nåt förbannat när kompisarna säger "Du är ju dum i huvudet som inte ens äter dig mätt". :D

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Jag räknar inga kalorier eller så, men det borde väl vara lagomt att fortsätta äta ungefär lika mycket hela tiden, eftersom ämnesomsättningen sjunker med vikten och även för att jag äter mindre än vanligt?
Tappade 2kg under förra veckan, första deffveckan alltså. Styrkan är kvar och repsantal i alla kroppsviktsövningar har ökat.

Måste säga att det peppar mig nåt förbannat när kompisarna säger "Du är ju dum i huvudet som inte ens äter dig mätt". :D
Det funkar säkert det också, men sååå stor skillnad blir det inte på energiförbrukningen iom viktnedgången.
Fortsätter du med 2 kg i veckan så bör du nog lugna dig lite, men dom första kilona försvinner ju alltid väldigt lätt pga minskat matintag, kolhydrat osv

Lycka till med fortsättningen!

Last edited:

Hsb-Chrille

Blå-Gult regerar
Gick med
27 May 2005
Hoj
Husaberg FS650 -02
Det funkar säkert det också, men sååå stor skillnad blir det inte på energiförbrukningen iom viktnedgången.
Fortsätter du med 2 kg i veckan så bör du nog lugna dig lite, men dom första kilona försvinner ju alltid väldigt lätt pga minskat matintag, kolhydrat osv

Lycka till med fortsättningen!

Ja ett kg bör väl iaf vara vatten, och troligtvis ett par hekto glykogen. Jag tänkte fortsätta med 2kg per vecka ett par veckor till, sedan dra ner till 1kg tills jag är färdig med deffen, kanske mindre om jag tappar för mkt i styrka.

Gixxerrace600

Ny medlem
Gick med
9 Nov 2006
Hoj
Gixxer 600
En fråga till er som vet: Under en deff, ska man gå ut hårt, med ett högt kaloriunderskott och sedan minsta underskottet eftersom kroppsvikten sjunker, ska man hålla sig på samma underskott hela tiden, eller ska man öka underskottet ända tills deffen är över?

Syftet är (självfallet) att göra sig av med så mycket fett på så kort tid som möjligt och samtidigt behålla så mycket muskelmassa som möjligt.

Det bästa du kan göra är att du går ut lungt, minska ditt kaloriintag alltefterssom kroppens förbränning minskar. Till exempel 200-300 Kcal/ dag minskar du per vecka. men va noga med att få i dig tillräckligt med protein typ 2-3 gram per kilo kroppsvikt, Lycka till:yoparty

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
2kg/vecka är inte bra, det är på tok för snabbt om du ska behålla massan under.
Sikta på 0.5kg/vecka efter den första vätskan släpper. Sen laddar du ordentligt 1dag/vecka. Räcker med att du börjar lägga till cardio varje dag efter 5-6 veckor börjar du skära ner kosten. Bara styr upp den så det inte är massa onödiga kcal och fett.

Kör hårt!

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04
Ni som är verkar ha en gedigen kunskap inom träning kanske kan ge en bedöming på denna nyfikna fråga.

Tränar i dagsläget:

Mån: kondition löpning/cykling 45min + mage/rygg 15min
Tis: Hantlar diverse övningar + armhävningar
Ons: kondition löpning/cykling 45min + mage/rygg 15min
Tors: Hantlar diverse övningar + armhävningar
Fredag: vila
Lördag: Hantlar diverse övningar + armhävningar (på morgonen)
Sön: Hantlar diverse övningar + armhävningar (på kvällen)

Skulle behöva minska ner på träningstillfällena pga andra hobbys. Hur mycket är det troligt man tappar av att köra tex

Sön: Kondition 1H 20 min rygg/mage (morgon)
Hantlar/armhävningar mm 1h-1,5h (kväll)

Ons: Hantlar/armhävningar mm 1h-1,5h

Fredag: Kondition 1H 20 min rygg/mage.

Är inte ute efter super byggning mer hålla en lite över snittet styrka/kondition och att hålla fettet i schakt. Kommer man känna se stor skillnad troligen eller kankse bibehålla ungefär samma?

Det enklaste är att skriva upp hur många armh du klarar max, vad du springer 5km på osv. Sedan kör du igång det nya schemat och jämför efter en månad.

I övrigt är det svårt att veta vad "hantlar diverse övningar" innebär, och om det är samma övn varje gång eller olika på olika veckodagar. Gör du t.ex 10armh per gång så är det inga konstigheter att köra tisd, torsd och sönd.
Kör du until failure så blir det nog bättre resultat med torsd och sönd.=> svårt att gissa om det blir bättre lr sämre med nya schemat.

Henken

Guest
Kan man jämföra löpning med spinning ur förbränningssynpunkt & vilket skulle ni då rekommendera? Springer nu men det är svår-peppat, kan tänka mig att en grupp som cyklar peppar varandra bättre...

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC
så nu har jag fått tillräckligt många komplimanger på bilden för att jag ska våga lägga upp den här, fast jag förstår itne varför då det är en skitbild (inte bara kvalitetsmässigt) planerna inför sommaren är att gå ner lite i kroppsfett så att alla rutorna kommer fram (alla vill ju se bra ut på stranden :rolleyes: ) ska jobba en del på bredden också, sen resten fortsäter jag som vanligt med :) elelr just det, ska jobba en hel del på min rygg också :)

hoppas nu där inte är något skumt i badrumsskåpet som jag har missat :gnissla

Bifogat

• DSC00326.JPG
    DSC00326.JPG
    74.9 KB · Visningar: 135

Martein

därför att älg
Gick med
5 Jun 2006
Hoj
gixxah sevenfifteh
så nu har jag fått tillräckligt många komplimanger på bilden för att jag ska våga lägga upp den här, fast jag förstår itne varför då det är en skitbild (inte bara kvalitetsmässigt) planerna inför sommaren är att gå ner lite i kroppsfett så att alla rutorna kommer fram (alla vill ju se bra ut på stranden :rolleyes: ) ska jobba en del på bredden också, sen resten fortsäter jag som vanligt med :) elelr just det, ska jobba en hel del på min rygg också :)

varför tror du man vill se din armhåla? :va

:tummenupp

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
2861063 så nu har jag fått tillräckligt många komplimanger på bilden för att jag ska våga lägga upp den här, fast jag förstår itne varför då det är en skitbild (inte bara kvalitetsmässigt) planerna inför sommaren är att gå ner lite i kroppsfett så att alla rutorna kommer fram (alla vill ju se bra ut på stranden :rolleyes: ) ska jobba en del på bredden också, sen resten fortsäter jag som vanligt med :) elelr just det, ska jobba en hel del på min rygg också :)

:brynad

:tummenupp

Martin

Don't call it a comeback
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
Honda RS125R
Kan man jämföra löpning med spinning ur förbränningssynpunkt & vilket skulle ni då rekommendera? Springer nu men det är svår-peppat, kan tänka mig att en grupp som cyklar peppar varandra bättre...
Löpning förbukar mer energi än spinning vid samma intensitet men du ska välja den aktivitet som du tycker bäst om.

Men ska du gå ner i vikt är det bara energibalansen som avgör, ingen träning ökar fettoxidationen över dygnet.

General E

So fresh so clean
Gick med
20 Jul 2005
Hoj
ZX-6R -04

Shit hulkcen! Se till att inte fetta på dig så kan du ha rutor länge.
(När man väl fått "falukorven" under naveln så är det kört, blir inte av med skiten.)

/Bulkarn

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Shit hulkcen! Se till att inte fetta på dig så kan du ha rutor länge.
(När man väl fått "falukorven" under naveln så är det kört, blir inte av med skiten.)

/Bulkarn

"shit hulkcen!" :va:va

nä planerna är ju att gå ner ännu lägre i kroppsfett så att de blir tydligare, förövrigt, ju mer jag studerar bilde desto säkrare blir jag på vad som stör mig, när jag tittar på rutorna så ser jag att de är runda till formen och inte så trevligt utmejslade som de är i verkligheten :va

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
Shit hulken, med SH-stavning. Du vet den gröna arga killen.
Menar ungefär Oj bra jobbat du ser ut att vara i form.

(Inte helt lätt att ge en halvnaken kille en komplimang, käns ännu mera ghey på internet.)

aha okej tackar :) trodde först du var sarkastisk :)

Nyheter
MV Agusta kör vidare på egen hand

MV Agusta har bekräftat att...

MV Agusta återtar full kontroll

MV Agusta har bekräftat att...

2025 års Ducati Riding Academy

Registreringen för 2025 års...

Uppdaterad KTM 790 Duke

KTM 790 DUKE, även kallad ”...

Vinn vårt testvinnande mc-lås!

Genom att svara på några fr...

MC-Mässan flyttar till Elmia i Jönköping 2026

Den etablerade MC-Mässan ta...

Anmälan till 2025 års Ducati Riding Academy öppen

Registreringen för 2025 års...

VM-kval i isracing i Sverige 1 februari

2024,fim,isg,ice speedway,i...

Färre döda i vägtrafiken

Foto:  Jacob Sjöman Tran...

Generationsskifte hos KTM: Stefan Pierer lämnar över ledningen till Co-CEO Gottfried Neumeister

Pressmeddelande, Mattighofe...