Träningstråden

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Tips från cochen..

Jorå, nu under julhelgen har jag inte styrketränat eller kört hårt alls, det finns ju inget Sats här nere i Kalmar ju :gnissla
Men har tagit raska promenader på morgonen istället,
var ute 9 km idag :yoparty
Så det tipset är ju bra!
Ska ut och gå varje morgon när jag kommer tillbaka till sthlm
+ köra spinning 2 ggr/veckan + springa 6 km 2 ggr/ veckan + styrketräning 4 ggr i veckan. Konstigt nog går jag ner mer nu än vad jag gjorde i början fast jag gör samma saker men forfarande letar jag efter ett
"strikt och bra kostprogram" så att man ser resultat ännu fortare.:)
 

Dexter

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Vasastan
Hoj
2008, Honda CBR 600RR
Har läst lite i denna tråden,
Till skillnad från många så vill jag gå upp ca 7kg till sommaren!
Är drygt 180cm och väger idag ca 69kg, Har inga ben att prata om, då jag har sysslat med armbrytning under några år, har tyckt att det var onödigt att lägga på sig vikt på muskelgrupper jag inte använder:huvet
Sist jag mätte mitt kroppsfett så låg det på ca 4%!

Ska lägga upp min träning på 4ggr i veckan,
3mål lagad mat per dag, samt extra tillskott av proteiner och kolhydrater..
Ni som är lite inbitna, vad tror ni om det?
Vet att det är en massa annat som spelar in, men i stora drag!
Rokki... 4% är VÄLDIGT lågt!
Hur kom du fram till att du har så lågt...

Det är ju tävlingshårt i byggar sammanhang! Nu kanske du dock inte har så mycket muskler i övrigt?
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Rokki... 4% är VÄLDIGT lågt!
Hur kom du fram till att du har så lågt...

Det är ju tävlingshårt i byggar sammanhang! Nu kanske du dock inte har så mycket muskler i övrigt?

Min tanke också! 18% är ju lågt, jag har 25 % :rolleyes: men såå lågt som
4 procent fett är väl bara de mest vältränande bodybuilders som kan komma ner till. :va
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
En kompis till mig har 7%, uppmätt, men han är ingen bodybuilder. Äter dåligt och tränar en del, innebandy fotboll o lite gym.
 

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
En kompis till mig har 7%, uppmätt, men han är ingen bodybuilder. Äter dåligt och tränar en del, innebandy fotboll o lite gym.

Lite uppgifter jag hittade angående kroppsfett..

Normalandel kroppsfett

För kvinnor gäller följande intervall:
14–16 % svältgräns
16–22 % mycket mager
22–34 % normalt
34 %– ganska fet, eller mer än ganska fet

För män gäller följande intervall:
2–4 % svältgräns
4–8 % mycket mager
12–16 % normalt
24 %– kritisk fetma

Det är skadligt att ha kroppsfett under 4 % då hormonproduktionen rubbas, så det är väldigt låga värden. Men det beror ju på hur han har mätt sitt kroppsfett, jag har läst att de där vågarna inte är speciellt trovärdiga och ger ofta fel fettvärden...
 

Estremo

La vita è bella
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
MV Agusta F4S & Ducati 998
Min tanke också! 18% är ju lågt, jag har 25 % :rolleyes: men såå lågt som
4 procent fett är väl bara de mest vältränande bodybuilders som kan komma ner till. :va
Att jämföra bf mellan en kvinna och en man är totalt meningslöst.

Sen undrar jag också lite hur alla har kommit fram till sina siffror. Det är ju inte direkt så att folk i allmänhet går och gör tex en kalipermätning lite då och då för skojs skull. Och även då är ju inte sådana siffror någonting att lita på utan mest för att följa sin utveckling.

Som någon sa så är det ju 4% rimlig tävlingsform i BB för män, men om man har det i normala fall och utan att vara välbyggd skulle jag vilja påstå att man är ganska kraftigt undernärd och faktiskt har problem.
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Lite uppgifter jag hittade angående kroppsfett..

Normalandel kroppsfett

För kvinnor gäller följande intervall:
14–16 % svältgräns
16–22 % mycket mager
22–34 % normalt
34 %– ganska fet, eller mer än ganska fet

För män gäller följande intervall:
2–4 % svältgräns
4–8 % mycket mager
12–16 % normalt
24 %– kritisk fetma

Det är skadligt att ha kroppsfett under 4 % då hormonproduktionen rubbas, så det är väldigt låga värden. Men det beror ju på hur han har mätt sitt kroppsfett, jag har läst att de där vågarna inte är speciellt trovärdiga och ger ofta fel fettvärden...
Han var iväg till ett gym som hade den service en vecka, dom mätte både med en "multi"-våg och när det lät lågt så mätte dom manuellt oxå. så det är inget hemma mått.
 

Izah

Tant Rosa
Gick med
15 Jul 2006
Ort
Los Patanes locos
Hoj
Honda Repsol 2009
Den som hade 18%.... Då kommer jag att var glad!

Men träningen går framot, vågen har dessvärre stannat men jag känner på kläder att saker och ting har börjat att ske.

Tant kämpar vidare!!
 

Madhonda

Diamonds and pearls don´t move this girl
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Såklart att jag bor!!
Hoj
No more!! :( :( :(
Sen underlättar det sjukt om man räknar ut sitt exakta intag, då kan man göra justeringar lätt och man stagnerar aldrig i sina mål.

Hur räknar man ut sånt?? Och hur vet man hur mycket man "ska" käka i förhållande till sin träning/förbränning?? Ta hjälp av expertis eller kan man räkna själv.??

Säg att man vill ligga på -0,5 kg/v. Eller rättare sagt deffa bort en aningens julkorvskänsla. :rolleyes:

//Madelene
 

Dexter

Ny medlem
Gick med
7 Aug 2008
Ort
Vasastan
Hoj
2008, Honda CBR 600RR
Hur räknar man ut sånt?? Och hur vet man hur mycket man "ska" käka i förhållande till sin träning/förbränning?? Ta hjälp av expertis eller kan man räkna själv.??

Säg att man vill ligga på -0,5 kg/v. Eller rättare sagt deffa bort en aningens julkorvskänsla. :rolleyes:

//Madelene
Det finns lite olika sätt att räkna ut sin förbränning på. Men om man vill ha så exakta värden som möjligt så ska du låta någon göra det åt dig.

Det finns på det flesta gym idag någon som kan hjälpa dig med kosten och räkna ut hur mycket du förbränner. Sen är det kanske inte alltid det roligaste att leva på ett underskott av 500 kcal. Men det brukar var värt det i slutändan =)

En kompis till mig har 7%, uppmätt, men han är ingen bodybuilder. Äter dåligt och tränar en del, innebandy fotboll o lite gym.
Ja men att vara mager eller spinkig är och ha lite procentuellt med kroppsfett är ju inte riktigt samma sak som att vara vältränad...

Ska du ha bra med muskelmassa så kan du inte äta skräpmat och tro att du kommer ha 7% kroppsfett och dessutom bygga muskler!
 
Last edited:

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Sen undrar jag också lite hur alla har kommit fram till sina siffror?
Det är ju inte direkt så att folk i allmänhet går och gör tex en kalipermätning lite då och då för skojs skull.

Jag gjorde en sådan mätning, bland många andra tester när jag tidigare i höstas anställde en personlig tränare, de mäter bland annat kroppsfettet för att man ska kunna se sina resultat bättre, att "bara" väga sig kan vara missvisande då man under sin träning gör om fett till muskler..
Ska mäta mej igen på våren och det blir spännande att se resultatet av ens tränande. :)
 

Norrman

Ny medlem
Gick med
20 Aug 2005
Ort
Erfurt
Hoj
690 SMC-R -14, 660 SMC -04, TT600E -97
då man under sin träning gör om fett till muskler..

Stämmer INTE. En av många seglivade myter som otroligt nog finns kvar. Sen att din personliga tränare säger detta är också lite roligt. Den borde ju om någon veta att det inte stämmer. Det här späder ju på ens fördomar om PTs inkompetens, som tydligen verkar vara befogade.
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Ok, för det första är kalipermätning inte korrekt (men det mäter nedgång korrekt iaf). Att ställa sig på en våg och tro att magiska eletroimpulser kan mäta upp fett och muskelvikt är rent skitsnack.
Att ligga på 4% kroppsfett är mer eller mindre omöjligt (långa perioder eller konstant) Och vid 7% är man riktigt hård och ska då ha helt synliga rutor o.s.v

Man kan under INGA som helst förutsättningar förvandla muskler till fett. Fett är fett och muskler är muskler. Man kan bränna fett och bygga muskler, där sker ingen magisk konvertering i kroppen.

Madhonda: Man behöver inte alls som Dexter skriver ha någon som gör det åt dig. Att räkna ut är relativt lätt, innehållsförteckningar eller lisvmedelsverkets databas hjälper mycket.
För att få ett väldigt nära hum om vad du får i dig är att väga upp och anteckna allt du äter på en vecka sen dela upp och du får ett medel.
Vill du tappa 0.5kg per vecka skär du bort 500kcal per dag.
Se till att ha högt med protein dieten igenom. Det är relativt lätt att göra ihop en kost som inte innehåller mycket men som mättar bra och har bra näring i sig.

lycka till!
 
Last edited:

dunderhonung

Vill ha en duke nu!!
Gick med
27 Sep 2007
Ort
stockholm
Hoj
CBR 600 *såld*
Stämmer INTE. En av många seglivade myter som otroligt nog finns kvar.

Uttryckte mig lite klumpigt, sorry. :)
Det jag menade var att man inte bara kan ställa sig på vågen och mäta antal kilo man gått ner, utan det är mycket intressantare att se hur mycket procent fett man gått ner då när man tränar också (förhoppningsvis) bygger muskler. :tummenupp
Har en kompis som för flera år sen bestämde sig för att börja träna, han vägde runt 100 kg och var 1,92 lång när han började och väger typ exakt detsamma idag fast har en helt annan kropp än när han började.

Man kan bränna fett och bygga muskler, där sker ingen magisk konvertering i kroppen.
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Någon som har tips för att undvika kramp?

Mitt problem kommer när jag kör supermoto eller cross. Har iofs en del kvar att utforska ang. uppvärmning (som ofta uteblir eller iaf i för liten skala) samt mer träning.
Men oavsett hur mkt jag tränat eller värmt upp så lindrar det bara problemet, men det påverkar alltid min körning under ett heat på ett negativt sätt.

Har hört att det finns en del preparat som kan lindra symtomen? Magnesium bl.a. tror jag. Vet oxå att längskidåkare brukar knapra något för att just undvika kramp.

Någon som har tips eller erfarenheter?
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Någon som har tips för att undvika kramp?

Mitt problem kommer när jag kör supermoto eller cross. Har iofs en del kvar att utforska ang. uppvärmning (som ofta uteblir eller iaf i för liten skala) samt mer träning.
Men oavsett hur mkt jag tränat eller värmt upp så lindrar det bara problemet, men det påverkar alltid min körning under ett heat på ett negativt sätt.

Har hört att det finns en del preparat som kan lindra symtomen? Magnesium bl.a. tror jag. Vet oxå att längskidåkare brukar knapra något för att just undvika kramp.

Någon som har tips eller erfarenheter?
Du har inte en inflamation i muskeln?
 

Barrett

#38
Gick med
18 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Suzuki RMZ 450 Supermoto
Du har inte en inflamation i muskeln?

Det är inget problem som bara dykt upp nu. Så det kan jag inte tänka mig. Gäller bägge armarna, även om det är värst i höger (som är mest aktiv).

Edit: Inget problem jag är ensam om heller, finns dom som opererat för att göra det bättre t.ex.
 

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Det är inget problem som bara dykt upp nu. Så det kan jag inte tänka mig. Gäller bägge armarna, även om det är värst i höger (som är mest aktiv).

Edit: Inget problem jag är ensam om heller, finns dom som opererat för att göra det bättre t.ex.

Jag upplevde att stretchning av underarmen hjälpte, och då gjorde jag det inte bara efter träning utan flera ggr om dagen.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top