Träningstråden

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Hur vet du att det är just rotatorcuffarna du stressat förmycket? Samt hur vet du att det uppkom genom Dips?

Dips (rätt utförd) fokuserar till största del på nedre brösten och ska inte kännas i axlarna alls i stort sett.

Hur "strechar" du rotatorcuffarna? Varför strechar du dom? Och varför strechar du överhuvudtaget om du inte är väldigt stel? Att strecha förmycket kan leda till mycket stora skador då man blir överrörlig. Utför man övningarna korrekt och noga behöver man aldrig strecha.

Schysst svar! :)

Jag vet att det inte är rotatorkuffarna, det känns inte som dom. Har haft besvär med dom tidigare och fått stränga instruktioner av naprapaten att stretcha dom. Han hade rätt, för det blev genast mycket bättre. Stretchar dom genom att lägga handen bakom ryggen, ha axeln och armen avslappnad och försiktigt dra armen framåt. Är superstel i axlar och nacke, det är det som naprapaten jobbar på. Duvet, dendära stenåldersgrejen att man skyddar huvet genom att dra upp axlarna när det dyker upp en fara. Lite irrationellt nu för tiden.

Misstänker dipsen för det var dom som jag gjorde annorlunda än vanligt. Tyckte att det var fånigt att assistera med fem kilo och gjorde oassisterat istället. Det kändes iofs bra, så det kan ju lika gärna ha varit nåt annat som gjort det.

Idag känns det faktiskt mycket bättre, har inte skrikit till en enda gång ännu. :)
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Anja, om dipsen gör ont prova någon annan övning ett tag.
Du kan ha överansträngt muskelfästena och behöver vila.
En bra regel är att försöka lära känna kroppen och lyssna på den när den kräver vila.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Anja, om dipsen gör ont prova någon annan övning ett tag.
Du kan ha överansträngt muskelfästena och behöver vila.
En bra regel är att försöka lära känna kroppen och lyssna på den när den kräver vila.

Men jag sa ju att det KÄNDES BRA när jag gjorde dom. Kände inget konstigt då.

När var du på gymmet sist förresten? :va
 

Sweedo

Sporthojsnörd
Gick med
27 Jun 2003
Ort
Tokholm
Hoj
Triumph Speed Triple 1050 RS
Men jag sa ju att det KÄNDES BRA när jag gjorde dom. Kände inget konstigt då.

När var du på gymmet sist förresten? :va

Då är det inget att bry sig om dårå.
Slutet av november, jag har opererat mitt knä och sedan varit sjuk.
Så ikväll är det nystart igen...
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
Alltså, jag har inte lyckats lista ut vilken rörelse det är som utlöser smärta. Det verkar nästan vara lite slumpmässigt. Jag närmar mig inte nån smärta, det är näst intill ingen smärta tills det plötsligt gör så JÄVLA VRÅLONT helt utan förvarning!

Mitt standardsvar till allt: Reparil. Fick rådet av en läkarvän när jag hade ljumskont efter innebandy. Receptfritt på apoteket. Du masserar in det i huden.
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Mitt standardsvar till allt: Reparil. Fick rådet av en läkarvän när jag hade ljumskont efter innebandy. Receptfritt på apoteket. Du masserar in det i huden.

Ska prova!


Edit: Nu vet jag vad som gör ont. Skrapa isig vindruta, och ännu värre, vrida om tändningsnyckeln. :näsblod
 

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Før mig gjorde de ont nåt så djævulskt att lægga i backen (høger, bakåt), nær cuffen va kass.. Kænns det inget? :confused:
 

Dominator-Rocks

Guest
Upplevde en cool grej när jag tränade idag.

Har precis kämpat mig igenom ett såntdär skitjobbigt träningspass, ett såntdär jobbigt som man får när man inte har tränat på ett tag druckit/ätit gott för mycket en tid :näsblod


Well till den coola grejen!

När jag egentligen var klar med uppsatt pass så bestämde jag mig för att svinga lite med hantlarna en sista gång.


Lurade lite på hur jag skulle orka, kom då å tänka på hur dom där feta tyndglyftarna gör innan dom skall lyfta. Ni vet stå och ta jette djupa andetag och på så sätt syresätta blodet ordenligt, jag har nog faan aldrig provat det förut :va

Så jag tog 9-10 rejält djupa andetag och sen började jag svinga hantlarna han med 3 svingar med vardera arm sen höll jag på att falla ihop/svimma :3freak riktigt jävla nära, hängde ner hantlarna och lät dem hänga i armarna ett par sekunder och sen var jag "tebax" igen fortsatte svinga hantlarna NU JEVLAR vart det som om någon hade stoppat i mig ett stålmannenpiller :yoparty jag behövde inte ta i ett dugg och befann mig i nån slags dimma hantlarna flög upp och ner uppskattningvis 5-6 sekunder och sen försvann krafterna igen och det vart idiotjobbigt :va

Vafaan händer :hihi håller jag på och bli Hulken eller någon annan superhjälte?
 

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Ort
Skåne
Hoj
Retta
Anja: naprapater i all ära men hur ska något bli starkare och mer tolerabelt om det inte får lite träning? Du kan lätt träna cuffarna genom att ha hela överarmen på en bänk (som armbrytning) ha en lätt hantel som du går ner och upp med som precis som armbrytningens rörelse. Finns massa övningar men denna var snabb att förklara :)

OM du är riktigt stel och känner med dig att du är det så strecha, men i måtta! Jag hade hellre tränat upp problemområdena än att strechat i all evighet.

Om du körde dipsen på fri ställning (assitansmaskinerna är inte direkt ergonomiskt utformade enligt mig) och utförde dom korrekt ska det absolut inte komma därifrån. Jag hade provat ännu en gång, se till att utföra övningen långsamt och strikt så du verkligen kan känna, smärtar det så avbryt.

Annars kör hårt!
 

vogge

Say Whaaat
Gick med
28 Oct 2007
Ort
Nyköping
Hoj
Kåtemma 990, R6 Banskrot.
Tänk på att hålla ner axlarna när du kör dips. De händer lätt att man lyfter upp dem mot öronen lite som en shrugs. jag gör så när jag bli trött vilket resulterar i smärta! inte när jag gör dem men efteråt.


Beach 2009 är på ingång och jag arbetar på att bli av med späcklagret så de senaste årets träning syns lite bättre.
jag har börjat räkna lite på mitt dagliga intag inte jätte noga men jag anteckna hur mycket och vad jag äter. Lättare att hålla sig borta från onödigt små ätande då. men hur ska man lägga upp dagens kcal intag vilket mål ska vara störst?
 

BoSoZoKu

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2008
Ort
Bra
Hoj
S1000RR
NU JEVLAR vart det som om någon hade stoppat i mig ett stålmannenpiller :yoparty jag behövde inte ta i ett dugg och befann mig i nån slags dimma hantlarna flög upp och ner uppskattningvis 5-6 sekunder och sen försvann krafterna igen och det vart idiotjobbigt :va

Vafaan händer :hihi håller jag på och bli Hulken eller någon annan superhjälte?


Var det då du gick upp på 1,5:eek:rna och AB var där och gjorde reportaget? :hihi

http://www.aftonbladet.se/kropphalsa/article1826686.ab

Förlåt..:tungan
 

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Hemma
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har hållit på ett tag o försöker bygga på axlarna, men det ger inte så mycket. Det är nog den muskel jag har mest "problem" med just nu.

Är det nån som har nåra riktigt bra övningar i bakluckan som man kan köra?
 

Bifogat

  • IMG_6036%20%28kopia%29.jpg
    IMG_6036%20%28kopia%29.jpg
    205.7 KB · Visningar: 83

Twosaint

Great white people
Gick med
3 Jun 2003
Ort
Höga kusten
Hoj
Z1 Yoshimura ed
Hur vet du att det är just rotatorcuffarna du stressat förmycket? Samt hur vet du att det uppkom genom Dips?

Dips (rätt utförd) fokuserar till största del på nedre brösten och ska inte kännas i axlarna alls i stort sett.

Hur "strechar" du rotatorcuffarna? Varför strechar du dom? Och varför strechar du överhuvudtaget om du inte är väldigt stel? Att strecha förmycket kan leda till mycket stora skador då man blir överrörlig. Utför man övningarna korrekt och noga behöver man aldrig strecha.

Jag tror inte att folk i överlag mår dåligt av att stretcha, axlarna är väl ingen höjadare att vara överrörlig i men i övrigt tror jag folk skulle må bättre av att stretcha mera. Ang dips rätt eller fel utförda så har jag haft problem med att köra dips då jag hade en axel som inte ville vara kompis med mig men hur jag än gjorde fick jag ont som satan iaf.

Jag har hållit på ett tag o försöker bygga på axlarna, men det ger inte så mycket. Det är nog den muskel jag har mest "problem" med just nu.

Är det nån som har nåra riktigt bra övningar i bakluckan som man kan köra?

Finns nog ingen magisk övning men mitt tips är att variera övningarna/vikterna så gott det går.
 
Last edited:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Ort
Sverige
Hoj
Ingen
Jag har hållit på ett tag o försöker bygga på axlarna, men det ger inte så mycket. Det är nog den muskel jag har mest "problem" med just nu.

Är det nån som har nåra riktigt bra övningar i bakluckan som man kan köra?

Fler, och hårdare set :)

Jag ligger på 14-15 set på axlarna.. De behöver jag för att öka bra
 

Ninja-Lisa

Sporthojsnörd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Skeppshult trampcykel och v-twin.
Inklämningssyndrom säger naprapaten. Tror jag fortsätter med voltaren nån dag till. :näsblod
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top