Träningstråden

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En överbeelastning?

Ingen aning om vad det var, är det en skada då?
Jag har inte kört biceps sedan i torsdags och vilade helt igår så jag vet inte vad som skulle vara så farligt med det. Jag har kört lika mycket eller mer andra veckor i mitt liv.

Tycker du jag ska vila som en tant eller ta det som en man och lägga in ett bicepspass i mitt triceps/bröst/axel/mage-pass imorgon?

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Ingen aning om vad det var, är det en skada då?
Jag har inte kört biceps sedan i torsdags och vilade helt igår så jag vet inte vad som skulle vara så farligt med det. Jag har kört lika mycket eller mer andra veckor i mitt liv.

Tycker du jag ska vila som en tant eller ta det som en man och lägga in ett bicepspass i mitt triceps/bröst/axel/mage-pass imorgon?
Är man osäker så tycker jag man ska vila, jag är ju ingen läkare, men jag fick ett liknande symptom i benen, hade kört rätt hårt en ons eller tors och sen fotbollsträning på söndag, då fick jag en punktsärta som sen spred sig så jag såg ut som om jag hade skitit ner mig närjag gick.

Jag vilar, har cyklat lite lätt som mest bara.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är man osäker så tycker jag man ska vila, jag är ju ingen läkare, men jag fick ett liknande symptom i benen, hade kört rätt hårt en ons eller tors och sen fotbollsträning på söndag, då fick jag en punktsärta som sen spred sig så jag såg ut som om jag hade skitit ner mig närjag gick.

Jag vilar, har cyklat lite lätt som mest bara.

Det är väl samma här, har kört biceps mån, tors, sön. Får väl köra lite cykel och löpband om det känns något imorgon. Armen är för övrigt det bästa man kan skada sig i så jag är inte så orolig. Rygg eller knä så är man körd på all träning.

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Att träna mer gör definitivt ingen nytta
Skippa biceps/ryggpassen en vecka och börja lätt nästa vecka

Det är väl samma här, har kört biceps mån, tors, sön. Får väl köra lite cykel och löpband om det känns något imorgon. Armen är för övrigt det bästa man kan skada sig i så jag är inte så orolig. Rygg eller knä så är man körd på all träning.

Biceps 3 dar i veckan är på toook för mycket
+ ryggpass

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Att träna mer gör definitivt ingen nytta
Skippa biceps/ryggpassen en vecka och börja lätt nästa vecka

Biceps 3 dar i veckan är på toook för mycket
+ ryggpass

Nästa vcka börjar ju imorgon. :fakta
Jag kör rygg o biceps samma dag så det är tre pass totalt. Det är inte mer än vad jag gjort förut så jag undrar om det är för mycket jag. Men med åldewrns rätt kanske det blivit det. :mad:

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Nästa vcka börjar ju imorgon. :fakta
Jag kör rygg o biceps samma dag så det är tre pass totalt. Det är inte mer än vad jag gjort förut så jag undrar om det är för mycket jag. Men med åldewrns rätt kanske det blivit det. :mad:

Rygg och biceps 1 gång i veckan är allt du behöver, oavsett ålder

User123

Medlem
Gick med
30 Jul 2003
Hoj
Ingen
Nej det håller jag faktiskt inte alls med om. Två gånger passar mig utmärkt och har alltid gjort. Tre är lite överkurs, det kan jag hålla med om.
Härnborg:
Jag kör bröst också! ;)

Tränar du ben 2 gånger i veckan också?
Skadan beror ju på att du tränat dem för mycket

Jag har aldrig hört talat om någon seriös byggare som tränar biceps 2 gånger i veckan

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tränar du ben 2 gånger i veckan också?
Skadan beror ju på att du tränat dem för mycket

Jag har aldrig hört talat om någon seriös byggare som tränar biceps 2 gånger i veckan

Ja jag tränar allt två gånger i veckan.
Av de jag känner som tränat som mig i 10-15 år så kör alla flera pass permuskel per vecka, huruvida det är seriöst byggande vet jag inte och gör faktiskt inga anspråk på att vara så seriös heller.

En snabb titt i Rytters gamla Bibel "Effektiv Bodybuilding" bekräftar att det han föreslår som avancerat program med 4 pass per vecka ger bröst må + tors t.ex. Precis som jag kom ihåg.

nmi

Sporthojsnörd
Gick med
29 Jun 2006
Hoj
hojlös
Ja jag tränar allt två gånger i veckan.
Av de jag känner som tränat som mig i 10-15 år så kör alla flera pass permuskel per vecka, huruvida det är seriöst byggande vet jag inte och gör faktiskt inga anspråk på att vara så seriös heller.

En snabb titt i Rytters gamla Bibel "Effektiv Bodybuilding" bekräftar att det han föreslår som avancerat program med 4 pass per vecka ger bröst må + tors t.ex. Precis som jag kom ihåg.

när vilar/återhämtar du dej?

Loy

...Mm, så är det!
Gick med
1 Jun 2005
Hoj
Många
Tackar för tipsen, ska se vilken jag kan klämma in på axelpasset :tummenupp
Jag åt nyss jag, mätt och belåten. :)

Klart du bränner om du håller på ett tag, men som konditionsträning och fettförbränning skulle inte jag välja badminton iaf.
Vad ska man göra då? Springa kan jag inte för det gör så jäkla ont i benhinnorna å cykel har jag ingen :näsblod

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Markus: Ta först vad ove rytter sagt en gång i tiden med en nypa salt :)
Sen låter det som en klassisk sträckning, kan hända oavsett hur uppvärmd du är. Vila och hålla muskeln varm hade jag gjort, undvik rygg och biceps träning resten kan du köra.
Sen om du fastnat på vikt är det hög tid att du byter ut alla övningar och helt i annan ordning, så kommer resultaten snabbare :)

Har fått mina nya titan lindor till knäna och handlederna... underbara är dom! Om någon funderar att köpa riktiga skydd så är titan #1!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Sen låter det som en klassisk sträckning, kan hända oavsett hur uppvärmd du är. Vila och hålla muskeln varm hade jag gjort, undvik rygg och biceps träning resten kan du köra.
Sen om du fastnat på vikt är det hög tid att du byter ut alla övningar och helt i annan ordning, så kommer resultaten snabbare :)

Har fått mina nya titan lindor till knäna och handlederna... underbara är dom! Om någon funderar att köpa riktiga skydd så är titan #1!

Jag tar allt med en nypa salt så det är lugnt. :)
Men tycker du att samma muskel 2 ggr/ vecka är för mycket?
Tycker jag varierar ganska bra med övningarna och vänder ordning mm men en del övningar och kanske också muskler går bra segt faktiskt.
Nu drar jag och kör löpband, det är vila nog. :banana

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC

är det lindor för att undvika att knäskålen ska ploppa ut eller lindor för att hålla värmen uppe och undvika skador?

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Markus: Jag kör inte så, personligen kör jag bara vader och mage fler än 1gång/vecka. Kör 5-6 pass i veckan och 1 muskelgrupp per dag, i det tempot och intensiteten vi kör hade jag faktiskt inte klarat hålla fokus till mer.

Rosen: Lindorna är till för det du sa, så man inte stressar knäskålen mer än nödvändigt vilket är viktigare än många tror. Handledskydden är ju ungefär samma men det vet du nog :) Har tyvärr en lös benflisa i handleden som ställer till det mycket för mig i pressövningar så dom är ett måste, ska dock operera bort skiten snart.

Dagens Vad-tips: Först 4set sittande vadpress reps runt 12-15, se riktigt till att klämma upp vaderna helt, och kör långsamma reps. Sen 4 set vadpress i benpress maskinen (45 graders) samma här 12-15 reps och strikt till tusen.
Sen avslutar ni i stående vadpress maskinen, 2 set på 50 reps vardera och sista settet kör ni 100 reps! Vilar om ni måste men stå kvar i maskinen! Vikten här blir ju typ 5-10kg... men det funkar!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Markus: Jag kör inte så, personligen kör jag bara vader och mage fler än 1gång/vecka. Kör 5-6 pass i veckan och 1 muskelgrupp per dag, i det tempot och intensiteten vi kör hade jag faktiskt inte klarat hålla fokus till mer.

När du skriver 1 muskelgrupp/dag, menar du att du då kör biceps t.ex på en dag? Annars får jag inte ihop det. Upp med schemat! ;)

Ricken

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 Apr 2004
Hoj
RC8/Husaberg 450/Varg SM/Navstyrd supermono
Jag har surrat lite med en islänning på mitt gym som kör som dig Thomas. 1 muskelgrupp/dag, han skulle ta med sig ett schema nån dag så jag skulle få kika på.

Ska prova det o känna hur det känns, det ska bli roligt, lite som en nytändning.

Han hade visst en tvillingbror som tränade rätt friskt nere i stockholm nånstans, fördomsfri som jag är så tar jag för givet att nån här känner honom, för sååå många gym kan det väl inte finnas i den där stan. :hihi

-Rosen-

Ny medlem
Gick med
2 Oct 2005
Hoj
4e 690n står i garaget, nu SMC

Rosen: Lindorna är till för det du sa, så man inte stressar knäskålen mer än nödvändigt vilket är viktigare än många tror. Handledskydden är ju ungefär samma men det vet du nog :) Har tyvärr en lös benflisa i handleden som ställer till det mycket för mig i pressövningar så dom är ett måste, ska dock operera bort skiten snart.

Dagens Vad-tips: Först 4set sittande vadpress reps runt 12-15, se riktigt till att klämma upp vaderna helt, och kör långsamma reps. Sen 4 set vadpress i benpress maskinen (45 graders) samma här 12-15 reps och strikt till tusen.
Sen avslutar ni i stående vadpress maskinen, 2 set på 50 reps vardera och sista settet kör ni 100 reps! Vilar om ni måste men stå kvar i maskinen! Vikten här blir ju typ 5-10kg... men det funkar!

okej, för jag tror jag skulle behöva något för mina knän, händer ibland att jag måste ta några veckors paus från benträningen för att knäna börjar ta stryk.

jag älskar den övningen som du avslutar vad passet med (hatar det iofs medans jag gör det), använder i princip bara kuddarna för balans.

Nyheter
EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM